Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Akupunktura. Praktyczny przewodnik po chińskiej sztuce medycznej - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
18 lipca 2014
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(3w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment
24,20

Akupunktura. Praktyczny przewodnik po chińskiej sztuce medycznej - ebook

Akupunktura jest jedną z najstarszych metod leczniczych, która wywodzi się z Tradycyjnej Medycyny Chińskiej. Jest stosowana na całym świecie i stanowi uzupełnienie medycyny konwencjonalnej. Ten przejrzysty przewodnik po akupunkturze przybliży Ci jej tajniki, zasady działania oraz dolegliwości, które szybko i skutecznie zwalcza.

W książce znajdziesz:

  • umiejscowienie punktów akupunktury na ciele i przyporządkowanie ich do konkretnych dolegliwości,
  • wykaz schorzeń na jakie akupunktura może Ci pomóc, między innymi nadciśnienie, zapalenia wirusowe i bakteryjne, cukrzycę, depresję,
  • zabiegi regulujące przepływ energii Qi w meridianach,
  • zestaw prostych ćwiczeń wspomagających koncentrację i pamięć,
  • inne skuteczne metody terapeutyczne oparte na punktach akupunktury – moksaterapia, bańkoterapia,
  • wyjątkowy plakat z punktami akupunktury znajdującymi się na głowie.


Dawne metody na współczesne choroby.

Spis treści

Wstęp
Podziękowanie

Filozofia wschodniej medycyny tradycyjnej
Rozdział 1 - 12 Meridianów głównych i ich dodatkowe sprzężenia 8 Kanałów cudownych
Rozdział 2 - Punkty akupunktury i ich działanie
Rozdział 3 - Zastosowane akupunktury w leczeniu chorób
Rozdział 4 - Doświadczenie, Eksperymenty, Obserwacje kliniczne
Rozdział 5 - Ćwiczenia, Moksaterapia, Bańkoterapia

Bibliografia
O autorach

Kategoria: Zdrowie i uroda
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-64278-56-3
Rozmiar pliku: 2,1 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

WSTĘP

Aku­punk­tu­ra jest me­todą lecz­niczą, po­le­gającą na nakłuwa­niu wy­bra­nych miejsc (punktów) na cie­le człowie­ka, na­zy­wa­nych punk­ta­mi aku­punk­tu­ry. Jej początki da­to­wa­ne są na lata 600-400 p.n.e. i po­chodzą z Chin. Naj­star­szym, za­cho­wa­nym do czasów współcze­snych do­ku­men­tem me­dycz­nym do­tyczącym aku­punk­tu­ry, jest dzieło „Hu­ang­di-Nei-Jing” na­zy­wa­ne „Ka­no­nem Me­dy­cy­ny”, na­pi­sa­ne przez le­ka­rzy chińskich praw­do­po­dob­nie w la­tach 475 – 221 p.n.e. To wie­lo­to­mo­we dzieło, składa się z 2 części, będących zbio­rem wie­dzy me­dycz­nej z tam­tych czasów, obej­mujących wiedzę z okre­su po­nad dwóch tysięcy lat sto­so­wa­nia aku­punk­tu­ry w Chi­nach. Pierw­sza część do­tyczy ana­to­mii, fi­zjo­lo­gii, pa­to­lo­gii i te­ra­pii, zaś dru­ga – aku­punk­tu­ry i przyżega­nia (moksate­ra­pii). Ko­lej­ne stu­le­cia ce­cho­wał dal­szy roz­kwit tej wie­dzy i sto­so­wa­nia aku­punk­tu­ry. W trze­cim wie­ku n.e. le­karz Hu­ang-Fou-Mi (215-282) ze­brał do­tych­cza­sową wiedzę o le­cze­niu aku­punk­turą w ob­szer­nej wie­lo­to­mo­wej książce „O aku­punk­turze i przyżega­niu”, która za­wie­rała opis kanałów i roz­miesz­cze­nia na nich 649 punktów lecz­niczych, wska­za­nia i przeciwwska­za­nia do le­cze­nia z opi­sem oko­lic ciała, których nakłuwać nie wol­no, naukę o tętnie, na której opie­rała się dia­gno­sty­ka sta­rej chińskiej me­dy­cy­ny, a także wska­za­nia punktów do aku­punk­tu­ry przy różnych cho­ro­bach. Ko­lej­ne stu­le­cia to cza­sy ciągłego roz­wo­ju wie­dzy i sto­so­wa­nia aku­punk­tu­ry, aż do chwi­li, kie­dy do władzy do­cho­dzi wro­ga chińczy­kom dy­na­stia mandżur­ska Tsing (1644-1912). Mo­men­tem zwrot­nym w roz­wo­ju aku­punk­tu­ry w Chi­nach było po­wsta­nie ChRL w 1949 r. W 1955 r. w Pe­ki­nie utwo­rzo­no Cen­tral­ny In­sty­tut Me­dy­cy­ny Tra­dy­cyj­nej, zaj­mujący się wszyst­ki­mi nie­kon­wen­cjo­nal­ny­mi me­todami le­cze­nia, obej­mując również aku­punk­turę. Po­dob­ne in­sty­tu­ty po­wstały także w in­nych chińskich mia­stach (Nan­kin, Shan­ghai, Ku­an­go­czu i in.).

Przez wie­ki z Chin aku­punk­tu­ra roz­po­wszech­niała się na cały Da­le­ki Wschód – do Ja­po­nii, Ko­rei, Wiet­na­mu, Mon­go­lii, Taj­lan­dii, a już w XIII wie­ku do­tarła także do Eu­ro­py. Obec­nie Świa­to­wa Or­ga­ni­za­cja Zdro­wia (WHO) zaj­mu­je ofi­cjal­ne sta­no­wi­sko uznające aku­punk­turę za me­todę lecz­niczą.PO­DZIĘKO­WA­NIE

Na wstępie chcę przed­sta­wić krótką bio­gra­fię mo­je­go ojca – pro­fe­so­ra Ba­dar­chi­na Du­lam­su­ren. Pro­fe­sor Ba­dar­chin Du­lam­su­ren – pre­kur­sor aku­punk­tu­ry i mok­sa­te­ra­pii w Mon­go­lii – uro­dził się w 1927 roku. W 1955 roku ukończył Uni­wer­sy­tet Mon­gol­ski na wy­dzia­le le­kar­skim, a trzy lata później (w 1958 r.) – szkołę aku­punk­tu­ry i mok­sa­te­ra­pii w Nan­jin w Chi­nach. Tuż po ukończe­niu na­uki otwo­rzył w Ułan-Ba­tor pierw­szy ga­bi­net aku­punk­tu­ry i mok­sa­te­ra­pii i w krótkim cza­sie stał się jed­nym z naj­bar­dziej zna­nych aku­punk­tu­rzystów w Mon­go­lii. Swą wie­lo­let­nią prak­tyką pro­fe­sor Ba­dar­chin udo­wod­nił, iż aku­punk­turę można z po­wo­dze­niem wy­ko­rzy­sty­wać jako uzu­pełnie­nie współcze­snej me­dy­cy­ny. Dzięki swo­im osiągnięciom w tej dzie­dzi­nie zwrócił na sie­bie uwagę mi­ni­stra zdro­wia Związku Ra­dziec­kie­go, który za­pro­sił go do współpra­cy do szpi­ta­la krem­low­skie­go w Mo­skwie w la­tach 1975 – 1977. Pra­co­wał tam jako do­rad­ca do spraw aku­punk­tu­ry i pro­wa­dził szko­le­nia dla ane­ste­zjo­logów, a także chi­rurgów. W roku 1977, de­cyzją Mi­ni­ster­stwa Zdro­wia i Rady Mi­nistrów Mon­go­lii, w ra­mach po­dzięko­wa­nia za do­ko­na­nia pro­fe­so­ra, jego ga­bi­net prze­bu­do­wa­no na Cen­trum Ba­daw­cze i Szkołę Aku­punk­tu­ry. Od tego cza­su pro­fe­sor Ba­dar­chin pro­wa­dził kur­sy aku­punk­tu­ry dla le­ka­rzy mon­gol­skich oraz dla le­ka­rzy z Ro­sji, Bułga­rii, Pol­ski, a na­wet z In­dii i z wie­lu in­nych państw. Od 1982 roku pro­fe­sor Ba­dar­chin współpra­co­wał z prof. dr. med. Zbi­gnie­wem Gar­nu­szew­skim w szko­le­niu pol­skich le­ka­rzy w za­kre­sie aku­punk­tu­ry wysyłanych w tym celu do Mon­go­lii.

Pro­fe­so­ra Ba­dar­chi­na uzna­no za twórcę szkoły aku­punk­tu­ry w Mon­go­lii i w 1983 roku, za zasługi w dzie­dzi­nie me­dy­cy­ny, otrzy­mał tytuł Zasłużone­go Le­ka­rza Mon­go­lii. Dziś Cen­trum Ba­daw­cze i Szkoła Aku­punk­tu­ry sta­no­wią świet­nie pro­spe­rujący wy­dział Uni­wer­sy­te­tu Me­dycz­ne­go w Ułan-Ba­tor i jest uważane jako jed­no z naj­większych osiągnięć pro­fe­so­ra Ba­dar­chi­na i jego później­szych uczniów.

* * *

Ni­niejszą książką chciałbym prze­ka­zać część wie­dzy oraz wie­lo­let­nie­go doświad­cze­nia mo­je­go ojca pro­fe­so­ra Ba­dar­chi­na Du­lam­su­ren, zasłużone­go le­ka­rza i do­sko­nałego aku­punk­tu­rzy­sty. Chciałbym by ta książka służyła następnym po­ko­le­niom le­ka­rzy za­in­te­re­so­wa­nych aku­punk­turą i po­ma­gała im w dro­dze nad do­sko­naleniem tej dzie­dzi­ny me­dy­cy­ny i, za jej po­mocą, lep­sze­mu le­cze­niu dro­gich nam pa­cjentów.FI­LO­ZO­FIA WSCHOD­NIEJ ME­DY­CY­NY TRA­DY­CYJ­NEJ

Pojęcie ener­gii Qi

Aby mieć pojęcie o aku­punk­tu­rze należy zacząć od chińskiej fi­lo­zo­fii do­tyczącej ma­te­rii i ener­gii, która jest niezbędna dla zro­zu­mie­nia pod­staw aku­punk­tu­ry. Według tej fi­lo­zo­fii pod­stawą przy­ro­dy i za­chodzących w niej zja­wisk jest ener­gia Qi, która two­rzy wszechświat. Ener­gia Qi jest klu­czem na­uki aku­punk­tu­ry.

Wszechświa­tem rządzi pra­wo pięciu ele­mentów: ognia, zie­mi, me­ta­lu, wody i drzew (teo­ria U-shing). Ko­lej­nym pra­wem jest za­sa­da prze­ci­wieństw zwa­na Yin-Yang. Według teo­rii Tra­dy­cyj­nej Me­dy­cy­ny Chińskiej (TMC) Qi złożona jest z dwóch prze­ciw­staw­nych sił Yin – Yang. Yin i Yang to prze­ciw­ne so­bie ro­dza­je ener­gii Qi przy­ro­dy i or­ga­ni­zmu.

Yin-Qi ma właściwość „ciężką”, po­wo­li opa­dającą w dół, Yang-Qi ma właściwość „lekką”, szyb­ko uno­si się do góry. Yang ulat­niając się two­rzył ko­smos, Yin opa­dając two­rzył zie­mię. Z ener­gii Qi zie­mi po­wsta­je drze­wo, ogień, zie­mia, me­tal, woda.

Po­dział Qi:

1. Ener­gia Qi krążąca w me­ri­dia­nach
2. Qi po­wie­trza
3. Qi ma­te­rii

Chińska fi­lo­zo­fia opi­su­je ener­gię Qi jako nie­wi­dzialną siłę, która znaj­du­je się w or­ga­ni­zmie człowie­ka i jest niezbędna do pra­widłowej czyn­ności komórek, tka­nek i całego ciała. Ener­gia Qi, Yin-Yang, teo­ria pięciu ele­mentów (U-shing) są pod­sta­wo­wy­mi teo­riami me­dy­cy­ny wschod­niej dla wyjaśnie­nia fi­zjo­lo­gii i chorób or­ga­ni­zmu.

Po­dział Qi w aku­punk­tu­rze:

1. Ener­gia Qi krążąca w me­ri­dia­nach (Zheng Qi).
2. Wro­dzo­na ener­gia Oi – to Yuan Qi (od ro­dziców), jest ma­ga­zy­no­wa­na w ner­kach.
3. Na­by­ta ener­gia Qi – czyn­nościo­wa (przez układ po­kar­mo­wy). Ta ener­gia Qi dzie­li się na Zong Qi, Yin Qi, Wei Qi.
- Zong Qi – ener­gia klat­ki pier­sio­wej, która po­wsta­je z połącze­nia ener­gii czer­pa­nej z po­wie­trza przez płuca i ener­gii Guqi uzy­ski­wa­nej z po­karmów. Wspo­ma­ga czyn­ność płuc i ser­ca.
- Yin Qi – ener­gia uzy­ski­wa­na z po­karmów, odżywia krew, do­star­cza odżywki do narządów Zang-Fu oraz do kończyn przez na­czy­nia krwio­nośne.
- Wei Qi – ochron­na po­kry­wa na­sze­go ciała pod skórą, otwie­ra i za­my­ka pory skóry.

Życie człowie­ka składa się z ener­gii Qi, a prze­bieg pro­cesów życio­wych opie­ra się na stałym ru­chu Qi. Stąd ener­gia Qi jest związana z życiem człowie­ka aż do śmier­ci, a człowiek stałe uzu­pełnia ją z po­wie­trza, po­karmów i po­przez punk­ty aku­punk­tu­ry.

W aku­punk­tu­rze, oprócz pojęcia ener­gii Qi, spo­ty­ka się określe­nie pod­sta­wo­we sub­stan­cje ciała, którymi są Yin, Qi, krew i płyny ustro­jo­we. Qi jest dowódcą krwi. Krew jest matką Qi.

Qi jako czyn­ności ciała (funk­cje narządów)

Narządy Zang-Fu mają ener­gię Qi.

Qi płuc jest ko­rze­niem Qi.

Qi śle­dzio­ny jest źródełkiem Qi.

Są czte­ry kie­run­ki przepływu Qi: w górę, w dół, na zewnątrz, do wewnątrz.

Qi żołądka kie­rując się w dół prze­ka­zu­je sub­stan­cje odżyw­cze do je­li­ta, a Qi śle­dzio­ny kie­rując się do góry prze­ka­zu­je sub­stan­cje do płuc i ser­ca, z ko­lej Qi płuc kie­rując się w dół roz­no­si Qi do narządów, a jeśli pro­ces od­by­wa się w od­wrot­nym kie­run­ku po­wstają cho­ro­by.

Przykład: dys­funk­cja żołądka upośle­dza czyn­ność Qi w dół i jest przy­czyną od­bi­ja­nia się.

Prze­bieg krążenia ener­gii Qi w me­ri­dia­nach jest ściśle związany z czyn­ni­ka­mi zewnętrzny­mi i wewnętrzny­mi. Pa­to­gen­ne czyn­ni­ki uszka­dzając Qi, przy­czy­niają się do dys­funk­cji narządu Zang – Fu oraz ne­ga­tyw­nie wpływają na psy­chikę.

Sie­dem czyn­ników wewnętrznych emo­cjo­nal­nych oraz ich wpływ na ener­gię Qi oraz ob­ja­wy ja­kie mogą po­wo­do­wać

------------------------------------------------ -----------------------------------------------------
1. Gniew – nad­mier­nie uno­sze­nie Qi do góry wy­mio­ty z krwią, bie­gun­ki
2. Nad­mier­na radość – po­wol­ny ruch Qi roz­pra­sza­nie umysłu, śmiech nie­kon­tro­lo­wa­ny
3. Smu­tek – uby­tek Qi cho­ro­by płuc
4. Strach – obniżanie się Qi w dół ból roz­pie­rający poniżej prze­po­ny
5. Cier­pie­nie – wy­czer­pu­je Qi dusz­ność
6. Nad­mier­ne myśle­nie – sta­gna­cja Qi bez­sen­ność, de­pre­sje
7. Prze­rażenie – rozkład Qi ma­ja­cze­nie, pa­ra­liż, utra­ta przy­tom­ności
------------------------------------------------ -----------------------------------------------------

Pięć czyn­ników zewnętrznych i ich ob­ja­wy

– z wia­tru – ból,

– z zim­na – drżenie,

– z gorąca – gorączka,

– z wil­go­ci – obrzęk,

– z su­chości – za­par­cia, skąpy mocz.

Tra­dy­cyj­na Me­dy­cy­na Chińska łączy człowie­ka z du­chem. Umysł, duch, ciało są uważane za nie­odłączne części człowie­ka. Duch (shen) składa się z drob­nych cząste­czek Qi (bio­pla­zma), które są nie­wi­dzial­ne, nie­do­ty­kal­ne i po­wo­li prze­miesz­czają się. Ma on po­zy­tyw­ny i ne­ga­tyw­ny wpływ na przy­rodę i isto­ty żywe. Ne­ga­tyw­ny wpływ na przy­rodę to: powódź, trzęsie­nie zie­mi, wiatr, ka­ta­klizm, a u człowie­ka to cho­ro­ba.

Bio­pla­zma to ro­dzaj pla­zmy fi­zycz­nej w or­ga­ni­zmach żywych, za­wie­rająca swo­bod­ne elek­tro­ny, jony, dziu­ry półprze­wod­nic­twa elek­trycz­ne­go, różne pola ener­gii ota­czające żywe or­ga­ni­zmy (ks. prof. Włod­zi­mierz Se­dlak).

Od kil­ku tysięcy lat w Tra­dy­cyj­nej Me­dy­cy­nie Mon­gol­skiej uważa się, że duch (shen) krąży w cie­le człowie­ka w cy­klu mie­sięcznym. Nie można nakłuwać punktów, które mają naj­większe natężenie ener­gii Qi. Za­ob­ser­wo­wa­no wte­dy ne­ga­tyw­ny wpływ na funk­cjo­no­wa­nie or­ga­ni­zmu.

Ta­be­la lo­ka­li­za­cji du­cha, według ka­len­da­rza wschod­nie­go

----------------- -------------------------------- ----------------- --------------------------------
Dzień mie­siąca Lo­ka­li­za­cja du­cha Dzień mie­siąca Lo­ka­li­za­cja du­cha
I dzień duże pal­ce u nóg XVI dzień po­ty­li­ca
II dzień kost­ki XVII dzień gardło, szy­ja
III dzień poślad­ki, narządy płcio­we XVIII dzień wewnętrzna stro­na dłoni
IV dzień pas XIX dzień zewnętrzna stro­na dłoni
V dzień pod ko­la­na­mi XX dzień bar­ki
VI dzień uda XXI dzień żebra
VII dzień pa­new­ki sta­wu bio­dro­we­go XXII dzień ner­ki
VIII dzień ner­ki XXIII dzień pa­new­ki sta­wu bio­dro­we­go
IX dzień żebra XXIV dzień uda
X dzień ra­mio­na XXV dzień pod ko­la­na­mi
XI dzień zewnętrzna stro­na dłoni XXVI dzień bar­ki
XII dzień wewnętrzna stro­na dłoni XXVII dzień poślad­ki
XIII dzień gardło, szy­ja XXVIII dzień ślepa kisz­ka
XIV dzień głowa, uszy XXIX dzień pod­udzia
XV dzień całe ciało XXX dzień całe ciało
----------------- -------------------------------- ----------------- --------------------------------

Pojęcie Yin i Yang

Ko­lej­nym ważnym pojęciem w aku­punk­tu­rze jest teo­ria Yin i Yang. Wcześniej wspo­mnia­no, że są one od­mia­na­mi ener­gii Qi. Każde zja­wi­sko, przed­mio­ty wszechświa­ta składają się z dwóch prze­ciw­staw­nych, współzależnych ele­mentów Yin-Yang. Oba te ele­menty mają swój początek, roz­kwit, szczyt oraz za­nik.

Yin: początek – Sha­oy­in

roz­kwit – Ta­iy­in

za­nik – Ju­ey­in

Yang: początek – Sho­ay­ang

roz­kwit – Ta­iy­ang

szczyt – Yang­ming

Yang przed­sta­wia siłę po­bu­dzającą, wzmac­niającą, z ko­lei Yin siłę ha­mującą, niszczącą. Obie te siły znaj­dują się w każdym zja­wi­sku i przed­mio­cie jed­no­cześnie i wza­jem­nie się od­działują, po­bu­dzają, ha­mują, prze­ni­kają i uzu­pełniają. Zja­wi­sko to do­ty­czy również narządów ciała ludz­kie­go; kręgosłup i część ciała od pasa w górę, oraz zewnętrzna po­wierzch­nia kończyn należą do Yang, a przed­nia część ciała od pasa w dół i wewnętrzna po­wierzch­nia kończyn – do Yin. Tak samo zewnętrzny prze­bieg me­ri­dia­nu to Yang, a wewnętrzny prze­bieg to Yin. Według teo­rii Yin i Yang narządy pu­ste (żołądek, je­li­to cien­kie i gru­be, pęche­rzyk żółcio­wy, pęcherz mo­czo­wy) mające funk­cje przyj­mo­wa­nia po­karmów i prze­ka­zy­wa­nia ich treści, należą do Yang, a z ko­lej narządy pełne (wątro­ba, ner­ki, płuca, śle­dzio­na-trzust­ka, ser­ce) ma­ga­zy­nujące odżywczą ener­gię Qi należą do Yin. Czy­li, Yin to sub­stan­cje ciała, a Yang to czyn­ności narządów. Każdy narząd ma swój Yin i Yang; np. Yang ner­ki i Yin ner­ki. Yin i Yang znaj­dują się w sta­nie równo­wa­gi w na­tu­rze, a także w człowie­ku. Zakłóce­nie równo­wa­gi przy­czy­nia się do wystąpie­nia chorób.

Me­dy­cy­na chińska wy­ko­rzy­stując teo­rię Yin-Yang wyjaśnia fi­zjo­lo­gię ciała ludz­kie­go oraz cho­ro­by, dzięki cze­mu jest też w sta­nie po­sta­wić dobrą dia­gnozę i sku­tecz­nie pomóc pa­cjen­to­wi w po­zby­ciu się do­le­gli­wości.

Reguła pięciu ele­mentów

Teo­ria pięciu ele­mentów jest nie­odłączną częścią ajur­we­dyj­skiej me­dy­cy­ny i sta­rożyt­nej fi­lo­zo­fii chińskiej oraz astro­lo­gii wscho­du. Do dziś wciąż jest używaną me­todą ana­li­zy zmian zja­wisk na­tu­ral­nych. Teo­ria pięciu ele­mentów po­wstała 500 lat później niż teo­ria Yin-Yang, w wy­ni­ku do­sko­na­lo­nej ob­ser­wa­cji świa­ta przy­ro­dy i zja­wisk.

Pod­sta­wo­we ele­men­ty tej teo­rii to: drze­wo, ogień, woda, me­tal i zie­mia, które za­wie­rają własne spe­cy­ficz­ne ce­chy i właściwości. Na przykład zie­mia po­sia­da twar­dość i wy­twa­rza sub­stan­cje, woda ma właściwość na­wilżania i przy­kle­ja­nia oraz łączy sub­stan­cje ze sobą, a ogień po­sia­da właściwość ciepła i wzmac­nia sub­stan­cje.

Pięć ele­mentów prze­cho­dzi pięć faz: roz­poczęcie, na­ro­dzi­ny, ak­tyw­ność, upa­dek, za­nik. Wszyst­kie fazy są ze sobą powiązane i wza­jem­nie na sie­bie od­działują (po­bu­dzają, ha­mują, kon­tro­lują, prze­ciw­działają).

Nu­me­ra­cja pięciu ele­mentów jest następująca:

je­den – drze­wo,

dwa – ogień,

trzy – zie­mia,

czte­ry – me­tal,

pięć – woda.

Licząc od je­dyn­ki, następny ele­ment będzie sy­nem: drze­wo → ogień → zie­nia → me­tal → woda, a licząc w prze­ciw­nym kie­run­ku, ele­ment woda będzie matką drze­wa, drze­wo matką ognia, ogień matką zie­mi, zie­mia matką me­talu, me­tal matką wody. Z ko­lei drze­wo do­mi­nu­je nad zie­mią, zie­mia nad wodą, woda nad ogniem, ogień nad me­talem, me­tal nad drze­wem. Te re­la­cje pięciu ele­mentów znaj­dują się w równo­wa­dze. Za­bu­rze­nie tej równo­wa­gi pro­wa­dzi do prze­wa­gi jed­ne­go ele­mentu: drze­wo nad­mier­ne po­bu­dza ogień albo nad­mier­nie kon­tro­lu­je zie­mię.

Teo­ria pięciu ele­mentów w me­dy­cy­nie wschod­niej jest wy­ko­rzy­sty­wa­na do wyjaśnia­nia etio­lo­gii i me­cha­nizmów cho­ro­by. Le­cze­nie aku­punk­turą także opie­ra się na teo­rii pięciu ele­mentów.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: