Architekci innowacyjności - ebook
Architekci innowacyjności - ebook
Większość firm uważa wprowadzanie innowacji za dodatkowy element swojej działalności operacyjnej. Pracowników wysyła się wprawdzie na wyjazdy, gdzie z dala od firmy mogą czerpać inspirację z ciekawych wykładów i uczestniczyć w warsztatach prowadzonych przez nienaturalnie entuzjastycznych trenerów, aby jak tylko wrócą do pracy, ponownie wpaść w codzienną rutynę.
Eksperci w dziedzinie zarządzania innowacją - Paddy Miller i Thomas Wedell-Wedellsborg - proponują inne, lepsze podejście. Zalecają, aby liderzy podjęli się roli „architekta innowacyjności”, którego zadaniem jest stworzenie w organizacji ekosystemu skłaniającego pracowników do codziennego przejawiania pięciu podstawowych zachowań innowacyjnych. Jednym słowem, jest to książka o zapewnieniu stanu „innowacyjności na co dzień”, w którym szeregowi pracownicy - w księgowości, marketingu czy w dziale sprzedaży – zyskają szansę wdrażania innowacji w sposób trwały i systemowy. Zamiast organizować burze mózgów, konkursy na pomysły czy firmowe wyjazdy, które rzadko przynoszą spodziewane efekty, liderzy powinni tak kierować swoimi pracownikami, by „pięć podstawowych zachowań sprzyjających innowacyjności” – koncentracja, kontakt, modyfikacja, selekcja oraz dyplomacja, a także szóste, wytrwałość - stały się ich codziennym nawykiem.
Książka Architekci innowacyjności, przywołując przykłady zaczerpnięte z działalności światowych korporacji, takich jak Pfizer, Index Ventures, Lonza, Go Travel, Prehype, DSM itd., wskazuje drogę prowadzącą do zaszczepienia innowacyjności w DNA miejsca pracy.
A zatem – odwołajcie wyjazdy, czytajcie Architektów innowacyjności - i sprawcie, by innowacje stały się jądrem waszej działalności biznesowej.
Kategoria: | Ekonomia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-64437-54-0 |
Rozmiar pliku: | 1,0 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Autorzy proponują niezwykle pociągającą wizję wysoko skoncentrowanej innowacyjności oraz wyjaśniają, jak liderzy dowolnego szczebla mogą stać się architektami otoczenia i sprawić, by innowacyjność i kreatywność stały się elementami codziennej pracy.
– Lise Kingo, wiceprezes wykonawczy, Novo Nordisk A/S
W naszym zmieniającym się świecie rutyna w pracy nie jest receptą na sukces. Dobrze pojęta innowacyjność natomiast, owszem. Książka Architekci innowacyjności inspiruje i proponuje praktyczne podejście do budowania tego rodzaju kultury organizacyjnej, zachęcając zarazem do podejmowania innowacyjnych zachowań.
– Jan Mattsson, dyrektor wykonawczy, UNOPS
Architekci innowacyjności to fantastyczna lektura, która wprowadza w sztukę kierowania zespołem w taki sposób, by pracownicy koncentrowali uwagę na innowacjach, wybierali dobre pomysły, a także wytrwali we wprowadzaniu ich w pracy. To kompleksowy, praktyczny podręcznik dla każdego menedżera.
– Narayana Murthy, założyciel
oraz wieloletni prezes Infosys Limited
Jeden pomysł może zmienić cały świat, podobnie jak konteneryzacja zmieniła oblicze światowego transportu. Przyszłość każdej organizacji zależy od jej zdolności do inwestowania w niepozornie wyglądające idee, które są w stanie stworzyć swój własny moment konteneryzacji. Ta książka zawiera jasne wskazówki, jak to osiągnąć.
– Michael Pram Rasmussen, przewodniczący,
A.P. Møller-Maersk A/S
Książka ta tchnie optymizmem, ukazuje możliwości i zapewnia realistyczny szkielet, na którym można zbudować sprzyjające zwycięstwom innowacyjne otoczenie.
– Rory Simpson, główny dyrektor ds. nauczania, Telefónica Group
Ta książka dotyczy idei, której czas właśnie nadszedł. To wybitnie praktyczny poradnik przekuwania innowacyjnych pomysłów w sukces biznesowy.
– Vijay Govindarajan, profesor, Tuck School of Business,
Dartmouth College; autor bestsellera Reverse Innovation
Książka Architekci innowacyjności pokazuje, jak sprawić, by innowacje pojawiały się w twoim zespole jako coś zwyczajnego. Pełna treści i fascynująca lektura.
– Jorgen Vig Knudstorp, dyrektor zarządzający The Lego Group
Książka Architekci innowacyjności pełna jest wielkich idei oraz praktycznych porad kierowanych do przyszłych innowatorów. To wspaniały przewodnik dla osób, które chcą poprawiać ten świat.
– Jessica Jackley, współzałożycielka Kiva,
venture partner w fundacji Collaborative Fund
Od dawna szukałem takiej książki! Architekci innowacyjności opisuje łatwy do wprowadzenia proces zarządzania instynktami innowatorskimi, które drzemią w pracownikach twojej firmy.
– Jacob Holm, prezes i dyrektor zarządzający Fritz Hansen A/S
Autorzy pokazują, iż nie jest prawdą, jakoby innowacje nie mogły stać się codziennym obowiązkiem lidera. Jest to książka pełna żywych przykładów i wspaniałych pomysłów taktycznych, zapewniających każdemu liderowi w organizacji możliwość konsekwentnego wcielania w życie fascynujących, nowych idei. Świetna lektura.
– Frans Johansson, OFO, The Medici Group,
autor The Medici Effect oraz The Click Moment
Jeżeli zmęczyło Cię czytanie o innowacjach jako o czymś niekonkretnym i nieuchwytnym, jeżeli chcesz, by twoje działania zaczęły przynosić rezultaty dzięki robieniu czegoś nowego, oto książka dla Ciebie.
– Joergen Bradenfleth, dyrektor strategiczny
w Microsoft International, prezes SymbianWstęp
Innowacyjna gospodarka, innowacyjne usługi, innowacyjne technologie, innowacyjna edukacja, innowacyjna kultura korporacyjna… Innowacyjność jest odmieniana przez wszystkie przypadki. Nadal jednak dla wielu z nas pozostaje pojęciem abstrakcyjnym, co więcej, nierzadko kojarzącym się raczej z potrzebą polityczną niż z rzeczywistą koniecznością ekonomiczną. Tymczasem najwyższa już pora uczynić pojęcie innowacyjności czymś namacalnym, fenomenem widocznym nie tylko w danych statystycznych, ale przede wszystkim odnoszącym się do rzeczywistych wyzwań związanych z zastosowaniem nowości i wyników prac badawczo-rozwojowych w praktyce biznesowej. Jak wiemy, praktyka czyni mistrza. Trzeba zatem bezustannie podejmować próby, mając świadomość, że mogą nie przynieść oczekiwanego rezultatu. Porażka jest bowiem skarbnicą wiedzy, aczkolwiek nam, Polakom, z wielkim trudem przychodzi przyjąć to do wiadomości¹. W tym względzie nasza mentalność jest inna niż choćby Izraelczyków, zwanych narodem start-upów², a Polska różna od Stanów Zjednoczonych, gdzie niepowodzenie w realizacji jednego projektu nie zraża inwestorów prywatnych do ponownego ulokowania pieniędzy w kolejną, nową inicjatywę tego samego pomysłodawcy. Uczmy się zatem od praktyków. Warto pokazać innowacyjność na konkretnych – sprawdzonych przez innych – przykładach.
Polska nie jest postrzegana jako lider praktyk innowacyjnych, mimo że Polaków cechuje kreatywność, a absolwenci wyższych uczelni coraz częściej uważają innowacyjność firmy za kluczowy czynnik ich własnego rozwoju i biorą ją pod uwagę przy poszukiwaniu miejsca pracy³. W rankingach europejskich jesteśmy klasyfikowani w grupie maruderów, wraz z państwami, które znacznie później dołączyły do UE⁴. Gdybyśmy chcieli wyciągać wnioski wyłącznie z informacji pochodzących z EU Innovation Scoreboard, doszlibyśmy do przekonania, że od czasu akcesji jest coraz gorzej. Inaczej niż chociażby w Estonii, która poprzez przemyślany system regulacyjnego i finansowego wspierania innowacyjności⁵ skutecznie zachęca do współpracy świat nauki i biznesu.
Wydawałoby się, że państwa z tego samego bloku, mające za sobą podobne doświadczenia polityczne i gospodarcze, powinny w podobnym tempie nadrabiać zaległości w budowaniu gospodarek opartych na wiedzy. A jednak jest inaczej. Materia jest skomplikowana, gdyż wieloaspektowa. Na innowacyjność składają się czynniki kulturowe, ekonomiczne, socjologiczne, geograficzne. Okazuje się, że nawet nasza narodowa kreatywność – jeśli nie zostanie prawidłowo ukierunkowana – może zabijać innowacyjność.
Autorzy Architektów innowacyjności nie dają gotowej recepty na sukces. Robią więcej. Sprowadzają abstrakcyjne pojęcie innowacyjności do praktycznych, codziennych czynności. Przemyślnie stosowane wskazówki, sprawdzone w rzeczywistym środowisku biznesowym – pozornie tak przecież oczywiste – mogą wyzwolić w naszych zespołach uśpione pokłady konstruktywnej kreatywności, jakże potrzebnej w globalnej gospodarce, w której przewagi konkurencyjne osiąga się dzięki nowej, ale już stosowanej na rynku wiedzy.
Zmierzmy się z praktyczną innowacyjnością dzięki tej fascynującej lekturze! Zostańmy architektami innowacji w naszych organizacjach.
Magdalena Burnat Mikosz
Partner, Lider Zespołu R&D and Government Incentives w Europie Środkowej, Deloitte