Arteterapia w pracy pedagoga - ebook

Oceń:
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Wydawnictwo:
ISBN:
978-83-7587-660-4
Język:
Polski
Data wydania:
10 kwietnia 2011
Rozmiar pliku:
909 KB
Zabezpieczenie:
Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
Cena Virtualo
28,00 zł
29,80 zł
Cena w punktach Virtualo:
2800 pkt.

Pełny opis

 

Ostatnimi czasy zauważyć można niewątpliwe wzrost zainteresowania problematyką arteterapii. Nie brak jej entuzjastów wśród pedagogów, psychologów i innych specjalistów zajmujących się diagnozą, terapią i profilaktyką zaburzeń. Liczne doświadczenia kliniczne przemawiają za potrzebą jej stosowania, jednakże wciąż jeszcze jest niewiele badań naukowych, które przybliżałyby istotę jej fenomenu. Taka sytuacja być może jest spowodowana tym, iż w arteterapii przedmiot badań jest tak skomplikowany, niejednoznaczny, wielowymiarowy, że trudno znaleźć metodę odzwierciedlającą najpełniej badane zjawiska. Problemy z wdrożeniem arteterapii mogą być także związane z tym, że znajduje się niejako "pomiędzy". Między nauką a sztuką, między dyscyplinami medycznymi a humanistycznymi, między pozytywistycznym dążeniem do udowodnienia jej skuteczności a postmodernistyczną zgodą na mnogość interpretacji zjawiska...

W niniejszej pracy autorka starała się znaleźć miejsce dla arteterapii wśród innych dyscyplin naukowych. Próbuje także wprowadzić jej elementy do pracy pedagoga, nie będącego arteterapeutą, a posiadającego jedynie ( a może aż?) artystyczną duszę i głębokie przekonanie o potrzebie oddziaływania za pomocą sztuki. W książce zawarła metody i techniki arteterapeutyczne, przedstawiła scenariusze zajęć i omówiła ich strukturę. Wszystko to zostało wzbogacone szczegółowymi opisami przypadków dzieci poddanych przez autorkę oddziaływaniom terapeutycznym.

Spis treści

ROZDZIAŁ I – TEORETYCZNE PODSTAWY ARTETERAPII

1.1. Arteterapia i jej miejsce w edukacji i terapii

1.2. Cele i zadania terapii przez sztukę

1.3. Perspektywy i problemy arteterapii

1.4. Sylwetka arteterapeuty

 

ROZDZIAŁ II – GŁÓWNE ZAGADNIENIA TERAPII PEDAGOGICZNEJ

2.1. Definicja i pojęcie terapii pedagogicznej

2.2. Formy postępowania terapeutyczno-wychowawczego

2.3. Zasady prowadzenia terapii pedagogicznej

 

ROZDZIAŁ III - WYBRANE METODY EDUKACYJNO-TERAPEUTYCZNE WYKORZYSTUJĄCE MUZYKĘ, PLASTYKĘ I RUCH

3.1. Metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne

3.2. Metoda malowania dziesięcioma palcami Ruth F. Shaw

3.3. Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz

3.4. Programy aktywności. Świadomość ciała, kontakt i komunikacja

Marianny i Christophera Knillów

3.5. Poranny krąg, czyli stymulacja polisensoryczna według pór roku Hedwig Abel

3.6. Relaksacja Aktywna Maurice Martenot i Christine Saïto w adaptacji Samy Boski

3.7. System percepcyjno-motoryczny Newella C. Kepharta

3.8. Kinezjologia Edukacyjna Paula E. Denissona

3.9. Terapia uspokajająca i rozwijająca dla dzieci nerwicowych i dyslektycznych

Teresy Danielewicz, Anny Koźmińskiej, Janiny Magnuskiej

3.10. Spójrz inaczej – program zajęć wychowawczo-profilaktycznych

Andrzeja Kołodziejczyka i Ewy Czemierowskiej

3.11. Edukacja przez ruch Doroty Dziamskiej

 

ROZDZIAŁ IV - WYKORZYSTANIE TECHNIK ARTETERAPEUTYCZNYCH

W TERAPII I WSPOMAGANIU ROZWOJU DZIECKA

4.1. Arteterapia w diagnozie modalności zmysłowej

4.1.1. Systemy reprezentacji – definicje i pojęcia

4.1.2. Wykorzystanie technik arteterapii w diagnozie modalności zmysłowych

u dziesięcioletniej dziewczynki

4.2. Integracja zespołu klasowego tworzonego przez dzieci w młodszym wieku szkolnym

4.2.1. Rozwój społeczny dziecka w młodszym wieku szkolnym

4.2.2. Analiza wybranych konspektów zajęć

4.2.3. Wykorzystanie technik arteterapii w integracji zespołu klasowego tworzonego przez dzieci w młodszym wieku szkolnym

4.3. Zaburzenia integracji sensorycznej

4.3.1. Integracja sensoryczna – definicje i pojęcie

4.3.2. Analiza wybranego konspektu zajęć

4.3.3. Wykorzystanie wybranych technik arteterapii w terapii dziecka z zaburzeniami integracji sensorycznej na przykładzie ośmioletniego chłopca

4.4. Zaburzenia dyslektyczne

4.4.1. Dysleksja – definicje i pojęcia

4.4.2. Analiza wybranych konspektów zajęć

4.4.3. Wykorzystanie technik arteterapii w terapii dziecka z zaburzeniami dyslektycznymi na przykładzie sześcioletniej dziewczynki

4.5. Wspomaganie rozwoju emocjonalno-społecznego dziecka nieśmiałego

4.5.1. Nieśmiałość – definicje i pojęcia

4.5.2. Analiza wybranych konspektów zajęć

4.5.3. Wykorzystanie technik arteterapii w terapii dziecka nieśmiałego na przykładzie jedenastoletniej dziewczynki

Zakończenie

Bibliografia