Seks na ekranie - ebook
Seks na ekranie - ebook
Przez długi czas pocałunek był jedynym aktem seksualnym, który można było zobaczyć na amerykańskich ekranach. W latach 60. i 70., pod wpływem rewolucji seksualnej, kino przeżyło bardzo specyficzny okres dojrzewania.
Widzowie zrozumieli, że od filmu można wymagać szczegółowych informacji na temat łóżkowych wydarzeń. Linda Williams opowiada zarówno o tym, jak przedstawienia seksu rozwijały się w historii kina, jak i o naszych reakcjach
na zmieniające się sposoby reprezentacji. Rzuca tym samym
nowe światło na rożne formy przyjemności i wiedzy, które poznajemy dzięki filmowym obrazom seksu.
Spis treści
Spis rzeczy
Podziękowania
Wstęp
1. Pocałunki i elipsy
Długi okres dojrzewania filmów amerykańskich (1896–1963)
2. Idąc na całość
Wiedza cielesna na ekranach Ameryki (1961–1971)
3. Jeszcze dalej
Ostatnie tango w Paryżu, Głębokie gardło i Chłopcy na piasku (1971–1972)
4. Make love, not war
Jane Fonda wraca do domu (1968–1978)
5. Erotyzm hardcore’owy
Imperium zmysłów (1976)
6. Sceny pierwotne na amerykańskich ekranach
(1986–2005)
7. Filozofia w buduarze
Artystyczny film hardcore’owy od początku lat dziewięćdziesiątych do dziś
Wnioski
Co się dzieje na małym ekranie?
Przypisy
Bibliografia
Kategoria: | Kino i Teatr |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7453-188-7 |
Rozmiar pliku: | 15 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Pomysł na tę książkę wiąże się z pewnym amatorskim filmem z połowy lat dziewięćdziesiątych. Kupiłam wówczas kamerę i dla zabawy nagrywałam opowieści znajomych – ludzi interesujących się kinem – o najbardziej erotycznych, ich zdaniem, momentach w historii filmu. Większość wypowiedzi dotyczyła nowego „imperium zmysłów”, które każde z nas w pewnym momencie odkryło dzięki urokowi kina. Jedni opowiadali szczegółowo i obszernie, inni precyzyjnie i zwięźle, jednak we wszystkich wypowiedziach łatwo było zauważyć, jak ważną rolę filmy odegrały w procesie naszego dorastania i zarazem poznawania seksualności. Nagrania te uświadomiły mi, że przedstawienia seksu na ekranie wiązały się zarówno z ujawnieniem, jak i zakryciem. Mój film, nagrywany trochę dla hecy, trochę dla rozładowania napięcia związanego z bardziej pilnymi obowiązkami, nigdy nie został ukończony. Fakt, że stojąc za obiektywem kamery, zadawałam pytanie o początki kinowej podniety, po jakimś czasie kazał mi bardziej dokładnie zastanowić się nad tą dość intymną kwestią. Seks na ekranie to próba przedstawienia naukowej, uporządkowanej, miejscami osobistej i pełnej idiosynkrazji odpowiedzi na to samo pytanie, na które usiłowali odpowiedzieć moi przyjaciele i znajomi.
Chciałabym podziękować wszystkim rozmówcom z tamtych czasów, nie tylko tym, którzy stanęli przed kamerą. Bez ich życzliwości i wnikliwych obserwacji byłoby mi o wiele trudniej odnaleźć właściwy sposób ujęcia tematu. Szczególne wyrazy wdzięczności należą się trzem osobom, bez których pomysł nie przerodziłby się w niniejszą publikację. Dziękuję Ernestowi Callenbachowi, który z delikatnością najlepszego redaktora nakłonił mnie do ukończenia wstępnej wersji tekstu, Zeynep Gürsel, która cudownym sposobem umiała poprowadzić cały projekt do następnej fazy, oraz Kenowi Wissokerowi z wydawnictwa Duke University, redaktorowi książki, który wraz z trzema nieocenionymi, lecz anonimowymi czytelnikami przedstawił wiele cennych uwag. Spotkał mnie ogromny zaszczyt, że mogłam pracować z dwoma redaktorami, którzy naprawdę redagują. Serdeczne podziękowania należą się również Courtney Berger z Duke University Press. Ważną częścią moich badań był kurs, który jesienią 2006 roku przeprowadziłam ze studentami Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley. Dyskusje i prace semestralne przedstawione przez uczestników pomogły mi sformułować niektóre z założeń tej książki. Dziękuję Benowi Haddenowi i Gabrielle Guthrie, słuchaczom kursu, którzy wykazali się niezwykłą przenikliwością jako konsultanci w wielu kwestiach przedstawionych w tej książce, Jonathanowi Lee za sporządzenie indeksu oraz Heather Butler za uwagi dotyczące pierwszej wersji tekstu. Dziękuję Laurze Horak za przygotowanie ilustracji i opisanie ich źródeł. Niezwykle cenne komentarze przedstawili również: Brooke Belisle, Lauren Berlant, Karl Britto, Rich Cante, Irene Chien, Kelly Dennis, Jeffrey Escoffier, Marilyn Fabe, Sanjay Hukku, Edith Kramer, Sydelle Kramer, Russel Merritt, Catherine Mezur, Anne Nesbet, Amy Rust, Deborah Shamoon, Alan Tansman, Virginia Wexman i Kristen Whissel. Dziękuję redakcji magazynu „Critical Inquiry” za uwagi do pierwszego rozdziału, który pierwotnie ukazał się na ich łamach, a także redakcji „Cineaste” za zgodę na przedruk tekstu Cinema and the Sex Act oraz wykorzystanie fragmentów recenzji filmu Shortbus.
Jurijowi Cywjanowi dziękuję za wskazówki na temat pocałunku w Dziś albo nigdy, Donowi Craftonowi za odniesienia do Bladej twarzy, Tomowi Gunningowi za informacje o Johnie Sloanie, Charlesowi Musserowi za szalenie kompetentne odczytanie Pocałunku Edisona. Dziękuję słuchaczom wykładów, które wygłosiłam na Uniwersytecie Stanu Oregon, Uniwersytecie Stanowym w Portland, Uniwersytecie Chicagowskim (seminarium filmowe), Uniwersytecie w Oslo, Uniwersytecie w Bergen, Uniwersytecie Stanu Iowa (konferencja o obsceniczności), Uniwersytecie Nowojorskim, Uniwersytecie Harvarda oraz w Stanford Humanities Institute. Wasze przenikliwe pytania były niezwykle przydatne. Dziękuję także Uniwersytetowi Kalifornijskiemu w Berkeley – bez wsparcia ze strony uczelni ta książka by nie powstała. Największe podziękowanie należy się Paulowi Fitzgeraldowi, któremu dedykuję niniejszą pracę – jego wsparcie, miłość i pogoda ducha były dużo ważniejsze niż jakikolwiek film.