Facebook - konwersja
Pobierz fragment

Pomiędzy pamięcią autobiograficzną a zbiorową. Polska Ludowa i stan wojenny w narracjach łódzkich nauczycieli - ebook

Rok wydania:
2016
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment
Produkt niedostępny.  Może zainteresuje Cię

Pomiędzy pamięcią autobiograficzną a zbiorową. Polska Ludowa i stan wojenny w narracjach łódzkich nauczycieli - ebook

Książka stanowi podjętą z punktu widzenia antropologii kulturowej próbę rozważań na temat potocznej pamięci Polski Ludowej. Podstawą analizy tego zjawiska kulturowego są badania terenowe prowadzone przez kilka lat w środowisku łódzkich nauczycieli. W publikacji ukazano złożone relacje pomiędzy dwiema narracjami o przeszłości, z których jedna otwarcie krytykuje Polskę Ludową i stan wojenny, druga zaś przypisuje im dobre cechy, nadając pozytywny wymiar państwu realnego socjalizmu. Autor podejmuje temat pamięci autobiograficznej, kreśląc obraz dzieciństwa, młodości i dorosłego życia, który wyłania się z opowieści badanej grupy. W książce czytelnik znajdzie omówienie związków pomiędzy pamięcią indywidualną a społeczną, różniących się, ale także wzajemnie uzupełniających i przenikających w zebranym materiale badawczym. Autor odnosi się przy tym do wdrażanego w szkole obrazu przeszłości, ocen życia w PRL, stanu wojennego i jego pamięci, która zachowała się w narracjach łódzkich nauczycieli. Publikacja jest adresowana do czytelników zainteresowanych przeszłością i pamięcią o Polsce Ludowej, rozpatrywaną z punktu widzenia antropologii kulturowej.

Spis treści

Wprowadzenie 9

1. Problematyka i struktura pracy. Cele i pytania badawcze 9

2. Pojęcia wykorzystane w pracy. Problemy definicyjne, przegląd literatury przedmiotu 15

CZĘŚĆ I. PAMIĘĆ AUTOBIOGRAFICZNA. DZIECIŃSTWO, DOM, SZKOŁA 27

 

Rozdział 1. Nauczyciele wobec stanu wojennego w Łodzi. Badania eksploratorskie 2006/2007 33

1.1. Początek pracy nad pamięcią. Punkt wyjścia – stan wojenny 33

1.2. Historyczne tło wydarzeń związanych ze stanem wojennym w Łodzi 36

1.3. Założenia, hipotezy i metoda badawcza badań eksploratorskich 40

1.4. Wyniki badań eksploratorskich z lat 2006–2007 i próba ich interpretacji 43

1.5. Wnioski z przeprowadzonych badań eksploratorskich 50

1.6. Pytania o dalszy kierunek badań i ich przebieg, problemy i pytania badawcze 51

Rozdział 2. Dzieciństwo, młodość, tęsknota 55

2.1. Formy pamięci, pamięć autobiograficzna i tożsamość narracyjna 55

2.2. Literatura, postawa autobiografi wewnętrzny wzrok i pałace pamięci 72

2.3. Świat powtórzony, nostalgia i dzieciństwo 83

2.4. Za czym tęsknią Polacy? Za dzieciństwem, dobrobytem czy bezpieczeństwem? 94

2.5. Odległy świat (nie)szczęśliwego dzieciństwa 97

2.6. Pamięć autobiograficzna, trauma i trajektoria 143

 

Rozdział 3. Dom i stalinowska szkoła 151

3.1. Dom i wartości 151

3.2. Ketman Nowej Wiary, przemilczenie, strach i opresyjność systemu 193

3.3. Zasady ketmanu, indoktrynacja, przymus i straszni nauczyciele, czyli „to były takie czasy” 208

3.4. Harcerze, zetempowcy i czyny społeczne, czyli „trzeba było jakoś ten idiotyczny ustrój obchodzić” 239

CZĘŚĆ II. PAMIĘĆ SPOŁECZNA. PRL I STAN WOJENNY 269

 

Rozdział 1. Relacje pomiędzy pamięcią zbiorową a indywidualną. Zmiana społecznych ram pamięci 271

1.1. Społeczne ramy pamięci i jej personalizacja 272

1.2. Dlaczego zostali nauczycielami? 294

1.3. Pamięć zmanipulowana 309

 

Rozdział 2. Uczniowie ketmanu i bohaterowie komunizmu, czyli „Ja już sama nie wiem, jaka jest ta historia”. Nauczyciele o PRL-u 317

2.1. Odważni nauczyciele i ciekawi uczniowie. O czym mówiono w szkole, a co trzeba było pomijać milczeniem? 317

2.2. Strach i (prze)milczenie, znowu przesłonięcie. O czym nauczyciele nie mówili w szkole? 346

 

Rozdział 3. Spór o PRL. Ocena życia w PRL-u 375

3.1. Nauczyciele mówią o blaskach i cieniach Polski Ludowej 375

3.2. Lepsza rzeczywistość, czyli „mnie było dobrze w PRL-u” 382

3.3. Obrona PRL-u ze szczytów władzy 408

3.4. Całe zło PRL-u, czyli „Trzeba było jakoś żyć. Mimo, a nie dzięki PRL-owi” 410

3.5. Bliżej historii PRL-u, czyli „brat musiał wyjechać” 434

 

Rozdział 4. Stan wojenny. Dwie pamięci 449

4.1. Czarna noc stanu wojennego, czyli ostatni atak systemu i jeszcze raz o strachu 449

4.2. Niezapomniany moment, niedziela rano 13 grudnia, a potem „kolejka jedna, druga i już po dniu”, czyli wszystko wraca do normalności 453

4.3. Wejdą czy nie wejdą? Mniejsze zło i tytan w zielonym mundurze 480

4.4. Druga pamięć, czyli o stanie wojennym inaczej 499

4.5. Obrazy stanu wojennego, pamięć komunikacyjna i kulturowa 523

4.6. Trudne wybaczenie, czyli „miałbym trochę litości dla Jaruzelskiego” 526

 

Czas PRL-u i stanu wojennego. Pamięć autobiograficzna a społeczna.

 

Wnioski 529

Bibliografia 541

Summary 551

Aneks 555

 

O autorze 559

Kategoria: Socjologia
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8088-009-2
Rozmiar pliku: 5,4 MB

BESTSELLERY

Kategorie: