Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

  • Empik Go W empik go

Suwerenność - ebook

Data wydania:
Styczeń 2014
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(3w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Suwerenność - ebook

Globalizacja i integracja europejska bezpośrednio dotykają istoty suwerenności współczesnego państwa, dlatego zainteresowanie tym zagadnieniem jest ogromne. Suwerenność jest przedmiotem badań historyków, filozofów, prawników, politologów. Cenny wkład wnosi tu również prof. Janusz Czaputowicz, który zajmuje się tą problematyką od 2004 r. W swej najnowszej książce szuka odpowiedzi na pytania o treść pojęcia suwerenności. Czy treść ta się zmienia, a jeżeli tak, od czego te zmiany zależą i jaki mają charakter? Jakie były główne konceptualizacje suwerenności dokonywane przez filozofów i teoretyków stosunków międzynarodowych? Jaką normatywną rolę odgrywa suwerenność we współczesnej społeczności międzynarodowej i jakie dylematy są z tym związane? Czy i w jaki sposób zmienia się suwerenność w procesie integracji europejskiej?

Autor stawia tezę, że treść suwerenności nie jest określona raz na zawsze, lecz zmienia się i ewoluuje jako wynik rywalizacji różnych ośrodków władzy i w odpowiedzi na potrzeby społeczne.

 

Spis treści

Wprowadzenie

Rozdział 1. Pojęcie suwerenności

Definicje suwerenności

Suwerenność wewnętrzna i zewnętrzna

Perspektywa prawa międzynarodowego

Perspektywa nauki o polityce i stosunkach międzynarodowych

Państwo

Suwerenność narodu i niepodległość

Ograniczenie a naruszenie suwerenności

Podzielność suwerenności

Suwerenność w federacji

Suwerenność prawa
Rodzaje i cechy suwerenności

Suwerenność materialna i formalna

Suwerenność pozytywna i negatywna

Terytorialność

Suwerenna równość

Uznanie i zdolność legitymizacji

Wymiary suwerenności

Rozdział 2. Suwerenność w historii

Przednowoczesne formy suwerenności

Greckie polis

Imperium rzymskie

Respublica Christiana

Porządek westfalski
Państwo terytorialne
Państwo absolutystyczne
Państwo narodowe
Porównanie form suwerenności

Rozdział 3. Suwerenność w filozofii politycznej

Starożytność
Średniowiecze
Filozofia klasyczna

Jean Bodin

Thomas Hobbes

Georg W.F. Hegel

Filozofia liberalna

John Locke

Jean Jacques Rousseau

Porównanie koncepcji suwerenności Hobbesa, Locke’a i Rousseau

Monteskiusz

Immanuel Kant

Teoretycy prawa międzynarodowego
Suwerenność sferyczna
Amerykańscy federaliści
Marksizm
Suwerenność jako stan wyjątkowy
Postmodernizm

Michel Foucault: suwerenność jako urządzanie

Pierre Bourdieu: pole władzy

Jacques Derrida: suwerenność jako samoistność

Giorgio Agamben: suwerenność jako biowładza

Rozdział 4. Suwerenność w teoriach stosunków międzynarodowych

Realizm

Realizm klasyczny

Realizm strukturalny

Szkoła angielska
Liberalizm
Globalizm

Teoria systemu światowego

Neogramscianizm

Neoimperium

Teoria krytyczna
Kosmopolityzm
Konstruktywizm

Rozumienie suwerenności

Tożsamość państwa

Normatywna struktura społeczności międzynarodowej

Feminizm
Postmodernizm w stosunkach międzynarodowych

Przeciwieństwo suwerenność–anarchia

Granice

Suwerenny człowiek

Rozdział 5. Suwerenność a społeczność międzynarodowa

Formy stosunków międzynarodowych

Anarchiczny system międzynarodowy

Społeczność międzynarodowa

Imperium

Społeczność światowa

Koncepcja społeczności międzynarodowej
Instytucje społeczności międzynarodowej

Równowaga sił

Dyplomacja

Prawo międzynarodowe

Organizacja międzynarodowa

Kolonializm i suwerenność imperialna

Władza polityczna w państwach pozaeuropejskich

Standard cywilizacyjny

Suwerenność niepełna

Proces dekolonizacji

Suwerenność pozytywna i negatywna jako reguły gry

Charakter współczesnej społeczności międzynarodowej
Dylematy normatywne społeczności międzynarodowej

Ewolucja prawa międzynarodowego

Prawa człowieka

Interwencja humanitarna

Ochrona środowiska naturalnego

Proces globalizacji

Wpływ na państwo

Wpływ na społeczność międzynarodową

Różnorodność form suwerenności państw

Państwo postkolonialne

Poziomy państwowości

Państwo nowoczesne, przednowoczesne i ponowoczesne

Rozdział 6. Suwerenność w Unii Europejskiej

Suwerenność we wczesnych teoriach integracji

Funkcjonalizm

Federalizm

Transakcjonizm

Neofunkcjonalizm

Klasyczne podejście międzyrządowe

Liberalizm międzyrządowy

Nowy instytucjonalizm

Koncepcje Unii Europejskiej

Unia jako system polityczny

Unia jako federacja

Unia jako system wielopoziomowego zarządzania

Unia jako imperium

Stanowienie prawa
Suwerenność w systemach konstytucyjnych państw

Niemcy

Wielka Brytania

Polska

Strategie wobec suwerenności państw

Oddziaływanie Unii Europejskiej na suwerenność

Europeizacja

Suwerenność społeczna

Suwerenność monetarna

Obywatelstwo europejskie

Polityka zagraniczna i dyplomacja Unii Europejskiej

Deficyt demokracji

Suwerenność a zasada subsydiarności

Sposoby wykonywania suwerenności
Funkcjonowanie Bodinowskich atrybutów suwerenności
Suwerenność w ujęciu Kantowskim

Zakończenie
Spis tabel i rysunków
Bibliografia
Indeks nazwisk

Kategoria: Politologia
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-62453-77-1
Rozmiar pliku: 1,4 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Wpro­wa­dze­nie

Su­we­ren­ność jest przed­mio­tem in­ten­syw­nych badań kil­ku dys­cy­plin na­uko­wych. Hi­sto­ry­cy sta­rają się od­two­rzyć i wyjaśnić po­wsta­nie oraz ewo­lucję kon­cep­cji su­we­ren­ności na prze­strze­ni wieków. In­te­re­su­je ich to, czy za­chodzące współcześnie zmia­ny tej kon­cep­cji nie mają swe­go pre­ce­den­su w hi­sto­rii. Fi­lo­zo­fo­wie ana­li­zują różne spo­so­by ro­zu­mie­nia su­we­ren­ności, re­la­cje między człowie­kiem a państwem i związek su­we­ren­ności ze spra­wie­dli­wością. Praw­ni­cy kon­cen­trują się na uzna­niu przez społecz­ność między­na­ro­dową su­we­ren­ności państwa oraz le­gal­ności i za­kre­su władzy. Dla nauk po­li­tycz­nych ważny jest sposób re­ali­za­cji su­we­ren­ności w da­nym państwie, zwłasz­cza za­gad­nie­nia ustro­ju i po­działu władzy. Ba­da­cze sto­sunków między­na­ro­dowych zaś sku­piają się na tym, jak su­we­ren­ność państwa prze­ja­wia się w re­la­cjach z in­ny­mi pod­mio­ta­mi na are­nie między­na­ro­dowej.

Należy zgo­dzić się z tymi ba­da­cza­mi, którzy twierdzą, że pojęcie su­we­ren­ności wy­ma­ga po­dejścia in­ter­dy­scy­pli­nar­ne­go, jest bo­wiem na tyle wie­lo­aspek­to­we, że nie da się go zba­dać w ra­mach jed­nej dys­cy­pli­ny. Cho­ciaż główna per­spek­ty­wa przyjęta w tej pra­cy to per­spek­ty­wa sto­sunków między­na­ro­do­wych, prze­ana­li­zo­wa­ne zo­staną wyjaśnie­nia zja­wi­ska su­we­ren­ności z punk­tu wi­dze­nia na­uki o po­li­ty­ce, fi­lo­zo­fii, pra­wa oraz hi­sto­rii. Pew­na trud­ność po­le­ga na tym, że po­szczególne dys­cy­pli­ny na­uko­we de­fi­niują i in­ter­pre­tują su­we­ren­ność na własny sposób. Inne zna­cze­nie przy­pi­sują temu pojęciu praw­ni­cy między­na­ro­do­wi, inne – praw­ni­cy kon­sty­tu­cjo­na­liści, a jesz­cze inne – po­li­to­lo­dzy.

Przed­mio­tem za­in­te­re­so­wa­nia pra­wa między­na­ro­do­we­go jest su­we­ren­ność państwa, której istotę sta­no­wi łączność su­we­ren­nej władzy z określo­nym te­ry­to­rium (zwierzch­nic­two te­ry­to­rial­ne). Od­no­si się ona do re­la­cji między państwa­mi i skie­ro­wa­na jest na zewnątrz państwa. Przed­mio­tem za­in­te­re­so­wa­nia pra­wa kon­sty­tu­cyj­ne­go jest z ko­lei su­we­ren­ność na­ro­do­wa, za­sa­dzająca się na związku między władzą a określoną lud­nością i skie­ro­wa­na do wewnątrz państwa. Wresz­cie przed­mio­tem za­in­te­re­so­wa­nia nauk po­li­tycz­nych jest su­we­ren­ność po­li­tycz­na, która do­ty­czy zdol­ności do pro­wa­dze­nia po­li­ty­ki nie­za­leżnie od zo­bo­wiązań wo­bec in­nych państw.

Hi­sto­ria do­star­cza przykładów różnych spo­sobów or­ga­ni­za­cji władzy w społeczeństwie, na­to­miast myśl fi­lo­zo­ficz­na z jed­nej stro­ny opi­su­je i wyjaśnia świat rze­czy­wi­sty, z dru­giej – wpływa na kie­run­ki jego roz­wo­ju. Su­we­ren­ność od­gry­wa po­zy­tywną rolę jako pod­sta­wa społecz­ności między­na­ro­do­wej. Jej treść zmie­nia się jed­nak w od­po­wie­dzi na pro­ce­sy glo­ba­li­za­cji i in­te­gra­cji eu­ro­pej­skiej, a jej jakość zależy od da­ne­go państwa.

Współcze­sny dys­kurs w teo­rii po­li­ty­ki i teo­rii sto­sunków między­na­ro­do­wych kon­sty­tu­uje kry­ty­ka su­we­ren­ności państwa. Ba­da­cze różnią sięwo­ce­nie tego, czym­jest su­we­ren­ność, gdzie jest usy­tu­owa­na, jaki jest jej sto­su­nek do pra­wa oraz czy jest po­dziel­na i pod­le­ga zmia­nie. Część z nich utrzy­mu­je, że miała ona w hi­sto­rii duże zna­cze­nie, jed­nak obec­nie od­cho­dzi w przeszłość, inni twierdzą, że jesz­cze długo po­zo­sta­nie główną za­sadą or­ga­ni­zującą sto­sunki między­na­ro­do­we. Istotę de­ba­ty na te­mat su­we­ren­ności sta­no­wi po­szu­ki­wa­nie od­po­wie­dzi na py­ta­nie o naj­lep­sze usy­tu­owa­nie i po­dział władzy we współcze­snym świe­cie. Po­dziel­ność su­we­ren­ności jest w cza­sach in­te­gra­cji eu­ro­pej­skiej ak­cep­to­wa­na przez wie­lu ba­da­czy sto­sunków między­na­ro­do­wych, na­to­miast scep­tycz­ny sto­su­nek do tej kon­cep­cji mają praw­ni­cy między­na­ro­do­wi, którzy uznają nie­zmien­ność su­we­ren­ności państwa.

Py­ta­nia, na które w tej książce szu­ka się od­po­wie­dzi, do­tyczą treści pojęcia su­we­ren­ności. Czy treść ta się zmie­nia, a jeżeli tak, od cze­go te zmia­ny zależą i jaki mają cha­rak­ter? Ja­kie były główne kon­cep­tu­ali­za­cje su­we­ren­ności do­ko­ny­wa­ne przez fi­lo­zofów i teo­re­tyków sto­sunków między­na­ro­do­wych? Jaką nor­ma­tywną rolę od­gry­wa su­we­ren­ność we współcze­snej społecz­ności między­na­ro­do­wej i ja­kie dy­le­ma­ty są z tym związane? Czy i w jaki sposób zmie­nia się su­we­ren­ność w pro­ce­sie in­te­gra­cji eu­ro­pej­skiej?

Sta­wia­na tu teza głosi, że treść su­we­ren­ności nie jest określona raz na za­wsze, lecz zmie­nia się i ewo­lu­uje jako wy­nik ry­wa­li­za­cji różnych ośrodków władzy i w od­po­wie­dzi na po­trze­by społecz­ne. Zna­cze­nie su­we­ren­ności jest usta­la­ne w pro­ce­sie dys­kur­syw­nym, w którym biorą udział fi­lo­zo­fo­wie, praw­ni­cy (juryści), ucze­ni oraz spra­wujący władzę prak­ty­cy, czy­li kla­sa po­li­tycz­na. Zna­ne są dwa za­sad­ni­cze zna­cze­nia su­we­ren­ności. Można ją ro­zu­mieć jako atry­but państwa, ozna­cza wówczas swo­bodę działania na rzecz re­ali­za­cji in­te­re­su państwa, oraz jako in­sty­tucję społecz­ności między­na­ro­do­wej, która za­pew­nia państwom prze­trwa­nie i le­gi­ty­mi­zu­je współcze­sne sto­sun­ki między­na­ro­do­we. Te dwa zna­cze­nia określały dys­kurs su­we­ren­ności na prze­strze­ni hi­sto­rii oraz kształtowały sto­sun­ki między państwa­mi. Na sposób wy­ko­ny­wa­nia su­we­ren­ności przez państwa wpływa pro­ces in­te­gra­cji eu­ro­pej­skiej.

Za­in­te­re­so­wa­nie ideą su­we­ren­ności wy­ni­ka z prze­mian społecz­nych będących re­zul­ta­tem pro­cesów, które bez­pośred­nio do­ty­kają isto­ty su­we­ren­ności współcze­sne­go państwa, mia­no­wi­cie pro­cesów glo­ba­li­za­cji i in­te­gra­cji eu­ro­pej­skiej. Li­te­ra­tu­ra świa­to­wa na ten te­mat jest ogrom­na; co roku przy­by­wają dzie­siątki prac. Za­gad­nie­niu su­we­ren­ności poświęcali uwagę fi­lo­zo­fo­wie kla­sycz­ni i praw­ni­cy między­na­ro­do­wi, których pra­ce będą przed­mio­tem ana­li­zy. Roz­ważali tę pro­ble­ma­tykę ba­da­cze sto­sunków między­na­ro­do­wych, tacy jak Ste­phen Kra­sner, Ro­bert Jack­son, Ka­le­vi Hol­sti i Chri­stian Reus-Smit. Ana­li­zo­wa­li ją teo­re­ty­cy sto­sunków między­na­ro­do­wych wy­wodzący się z różnych nurtów, m.in. re­ali­sta Ken­neth Waltz, li­be­ral­ny in­sty­tu­cjo­na­li­sta Ro­bert O. Ke­oha­ne czy kon­struk­ty­wi­sta Ale­xan­der Wendt, a także teo­re­ty­cy in­te­gra­cji eu­ro­pej­skiej związani z różnymi kie­run­ka­mi ba­daw­czy­mi. W za­sa­dzie każda teo­ria sto­sunków między­na­ro­do­wych i teo­ria in­te­gra­cji eu­ro­pej­skiej zaj­mu­je ja­kieś sta­no­wi­sko wo­bec su­we­ren­ności. Co więcej, sto­su­nek do su­we­ren­ności sta­no­wi często ważne kry­te­rium różni­cujące po­szczególne teo­rie.

Z po­wo­du uwa­run­ko­wań po­li­tycz­nych w okre­sie PRL za­in­te­re­so­wa­nie śro­do­wi­ska na­uko­we­go pro­ble­ma­tyką su­we­ren­ności sztucz­nie ogra­ni­cza­no. Zgod­nie z obo­wiązującym po­dejściem mark­si­stow­skim su­we­ren­ność była umiej­sco­wio­na w kla­sie spra­wującej władzę. Na are­nie między­na­ro­do­wej państwa so­cja­li­stycz­ne dążyły do uzna­nia bez­wa­run­ko­wości su­we­ren­ności i le­gi­ty­mi­za­cji au­to­no­mii państwa, przy­znając mu pełną władzę nad społeczeństwem. Pro­pa­go­wa­ne przez nie tzw. zbio­ro­we pra­wa człowie­ka oraz unor­mo­wa­nie su­we­ren­nych praw w po­szczególnych dzie­dzi­nach, m.in. go­spo­dar­czej i kul­tu­ral­nej, umac­niały władzę państwa nad społeczeństwem.

Wzrost za­in­te­re­so­wa­nia su­we­ren­nością jest w Pol­sce z jed­nej stro­ny wy­ni­kiem zmian po­li­tycz­nych po 1989 r., z dru­giej – kon­se­kwencją przystąpie­nia Pol­ski do Unii Eu­ro­pej­skiej. Spośród praw­ników piszących na te­mat su­we­ren­ności wy­mie­nić należy Jana Bar­cza, Władysława Cza­plińskie­go, Je­rze­go Kran­za, Ro­ma­na Kwiet­nia, Ewę Łętowską, Je­rze­go Men­ke­sa, Ce­za­re­go Mika, Ar­tu­ra No­wa­ka-Fara, An­drze­ja Wasilkowskie­go i Annę Wy­ro­zumską. Wśród po­li­to­logów i ba­da­czy sto­sunków między­na­ro­do­wych, którzy zaj­mują się tą pro­ble­ma­tyką, znaj­dują się: Włod­zi­mierz Anioł, Jan Basz­kie­wicz, Ma­rek Ci­choc­ki, Anie­la Dy­lus, An­drzej Gałga­nek, Le­szek Je­sień, An­to­ni Kamiński, Mie­czysław Krąpiec, An­to­ni Mar­szałek, Piotr Mie­rec­ki, Ire­na Po­piuk-Rysińska i Krzysz­tof Szczer­ski.

Tezy książki przed­sta­wio­ne są w sześciu roz­działach. W roz­dziale pierw­szym zo­stają omówio­ne de­fi­ni­cje su­we­ren­ności oraz różnice w jej po­strze­ga­niu przez roz­ma­ite dys­cy­pli­ny na­uko­we. Przed­sta­wio­na jest isto­ta państwa i fe­de­ra­cji oraz idea su­we­ren­ności pra­wa. Prze­ana­li­zo­wa­ne są ta­kie ce­chy su­we­ren­ności, jak te­ry­to­rial­ność, uzna­nie, zdol­ność do le­gi­ty­mi­za­cji oraz nie­po­dziel­ność. Wy­odrębnio­ne zo­stają dwa wy­mia­ry su­we­ren­ności – usy­tu­owa­nie i wpływ norm, oraz dwa jej zna­cze­nia – właściwość państwa i in­sty­tu­cja społecz­ności między­na­ro­do­wej. Te wy­mia­ry i zna­cze­nia służą jako ramy kon­cep­tu­al­ne w dal­szej części.

W roz­dzia­le dru­gim po­ka­za­na jest ewo­lu­cja su­we­ren­ności w hi­sto­rii. Zro­zu­mie­nie hi­sto­rii ewo­lu­cji su­we­ren­ności może do­star­czyć wskazówek co do pra­widłowej in­ter­pre­ta­cji teraźniej­szości. Ko­lej­ne eta­py tej ewo­lu­cji to przed­no­wo­cze­sne for­my su­we­ren­ności w po­sta­ci grec­kich miast-państw, im­pe­rium rzym­skie­go i śre­dnio­wiecz­nej Re­spu­bli­ca Chri­stia­na. Przełomo­we zna­cze­nie dla po­wsta­nia no­wo­cze­snej for­my su­we­ren­ności był pokój west­fal­ski za­war­ty w 1648 r. Od tego cza­su państwo ewa­lu­owało od te­ry­to­rial­ne­go, po­przez ab­so­lu­ty­stycz­ne do na­ro­do­we­go. Su­we­ren­ność trak­to­wa­na jest tu jako ce­cha państw, która daje im nie­ogra­ni­czo­ne pra­wo do re­ali­za­cji swej woli zgod­nie z własnym in­te­re­sem. Ce­lem tej ana­li­zy jest po­ka­za­nie, że zna­cze­nie su­we­ren­ności się zmie­niało, różne były jej atry­bu­ty w wie­kach XVI, XVIII czy XX.

Roz­dział trze­ci poświęcony jest po­strze­ga­niu su­we­ren­ności w fi­lo­zo­fii. Ist­nieją dwie tra­dy­cje poj­mo­wa­nia tej idei: grec­ko-rzym­ska, która su­we­ren­ność od­no­si do władcy i państwa, oraz chrześcijańska, która do­ty­czy jed­nost­ki stwo­rzo­nej przez Boga. Pierw­sza z wy­mie­nio­nych tra­dy­cji zna­lazła swe uko­ro­no­wa­nie w teo­rii su­we­ren­ności Je­ana Bo­di­na i Tho­ma­sa Hob­be­sa, dru­ga – w kon­cep­cjach Joh­na Loc­ke’a i Je­ana Ja­cqu­es’a Ro­us­se­au. Inne po­dejście do su­we­ren­ności mie­li teo­re­ty­cy pra­wa między­na­ro­do­we­go, którzy trak­to­wa­li ją jako in­sty­tucję społecz­ności między­na­ro­do­wej. Na współczesną myśl fi­lo­zo­ficzną do­tyczącą ana­li­zo­wa­ne­go tu­taj pojęcia istot­ny wpływ miała idea su­we­ren­ności jako wyjątku, za­pro­po­no­wa­na przez Car­la Schmit­ta, roz­wi­nięta następnie przez Mi­cha­ela Fo­ucaul­ta i Gior­gia Agam­be­na w po­sta­ci kon­cep­cji urządze­nia i bio­po­li­ty­ki.

Roz­dział czwar­ty do­ty­czy ro­zu­mie­nia su­we­ren­ności w teo­riach sto­sunków między­na­ro­do­wych. Naj­pierw omówio­ne jest ro­zu­mie­nie su­we­ren­ności w re­ali­zmie, szko­le an­giel­skiej, li­be­ra­li­zmie, różnych nur­tach glo­ba­li­zmu (neo­mark­si­zmu), a także w teo­rii kry­tycz­nej i roz­ma­itych nur­tach ko­smo­po­li­ty­zmu. Po­dejścia te różnią się pod względem umiej­sco­wie­nia su­we­ren­ności i uzna­nia wpływu norm na sto­sunki między­na­ro­do­we. W części dru­giej przedstawio­ne są założenia kon­struk­ty­wi­zmu, fe­mi­ni­zmu i post­mo­der­ni­zmu, a więc po­dejść, które przy­wiązują dużą wagę do prak­ty­ki su­we­ren­ności, kry­ty­kują su­we­ren­ność państwa jako służącą do­mi­na­cji i for­mułują kon­cepcję su­we­ren­ności człowie­ka. Po­dejścia te pro­po­nują myśle­nie w ka­te­go­riach al­ter­na­tyw­nych sys­temów zarządza­nia, które zry­wają powiąza­nia po­li­ty­ki z su­we­ren­nością.

Roz­dział piąty oma­wia zna­cze­nie su­we­ren­ności jako pod­sta­wy utwo­rze­nia społecz­ności między­na­ro­do­wej i ta­kich jej in­sty­tu­cji, jak równo­wa­ga sił, dy­plo­ma­cja, pra­wo między­na­ro­do­we i or­ga­ni­za­cja między­na­ro­do­wa. Dla roz­prze­strze­nie­nia się społecz­ności między­na­ro­do­wej duże zna­cze­nie miał ko­lo­nia­lizm, który wy­warł także prze­możny wpływ na su­we­ren­ność państw post­ko­lo­nial­nych. Współcze­sne dy­le­ma­ty su­we­ren­ności do­tycząpaństw upadłych, in­ter­wen­cji hu­ma­ni­tar­nej, praw człowie­ka i ochro­ny śro­do­wi­ska. Na su­we­ren­ność dzi­siej­sze­go państwa i kształt społecz­ności między­na­ro­do­wej wpływa pro­ces glo­ba­li­za­cji. W roz­dzia­le tym do­cho­dzi­my do kon­klu­zji, że inną po­stać ma dziś su­we­ren­ność w Eu­ro­pie i Ame­ry­ce Północ­nej (państwo ponowocze­sne), inną – w Azji i Ame­ry­ce Południo­wej (państwo nowocze­sne), a jesz­cze inną – w Afry­ce i na Bli­skim Wscho­dzie (państwo przednowocze­sne).

Roz­dział szósty poświęcony jest wpływo­wi in­te­gra­cji eu­ro­pej­skiej na su­we­ren­ność państwa. Przed­sta­wio­ny zo­sta­je sto­su­nek do su­we­ren­ności w teo­riach in­te­gra­cji eu­ro­pej­skiej. Z ta­kiej per­spek­ty­wy można roz­pa­try­wać Unię Eu­ro­pejską jako sys­tem po­li­tycz­ny, fe­de­rację, sys­tem wie­lo­po­zio­mo­we­go zarządza­nia oraz im­pe­rium. Ana­li­zie pod­da­ne jest sta­no­wie­nie pra­wa w UE oraz su­we­ren­ność w sys­temach kon­sty­tu­cyj­nych państw człon­kow­skich. Na su­we­ren­ność tych państw wpływa pro­ces eu­ro­pe­iza­cji, który do­ty­czy m.in. su­we­ren­ności społecz­nej i mo­ne­tar­nej oraz oby­wa­tel­stwa eu­ro­pej­skie­go. Omówio­ne zo­stają tu także pro­blem de­fi­cy­tu de­mo­kra­cji oraz spo­so­by wy­ko­ny­wa­nia su­we­ren­ności w Unii Eu­ro­pejskiej. Aby uzy­skać nowe możliwości re­ali­za­cji swo­ich in­te­resów i za­pew­nić oby­wa­te­lom do­bro­byt, państwa prze­ka­zują kom­pe­ten­cje na po­ziom po­nadna­ro­do­wy lub wspólnie ją wy­ko­nują. Od­nie­sie­nie się do zde­fi­nio­wa­nych przez Je­ana Bo­di­na atry­butów su­we­ren­ności po­zwa­la stwier­dzić, że wie­le cech su­we­ren­ności, które wcześniej były trak­to­wa­ne jako oczy­wi­ste, prze­stało ta­ki­mi być. W nawiąza­niu do kon­cep­tu­ali­za­cji su­we­ren­ności w ujęciu Kan­tow­skim zo­sta­je tu po­ka­za­ne, że do­cho­dzi do prze­no­sze­nia tej ostat­niej na po­ziom po­nadna­ro­do­wy.

Kon­klu­zje za­wie­rają pod­su­mo­wa­nie głównych tez pra­cy. Zna­cze­nie su­we­ren­ności zmie­nia się ze względu na rozwój życia po­li­tycz­ne­go i na po­trze­by społecz­ne. Nie należy się spo­dzie­wać, że su­we­ren­ność znik­nie, jest ona war­tością, którą trze­ba cenić i chro­nić, gwa­ran­tu­je bo­wiem za­cho­wa­nie różno­rod­ności społecz­ności między­na­ro­do­wej.

* * *

Ba­da­nia nad pro­ble­ma­tyką su­we­ren­ności pro­wa­dziłem przez wie­le lat. Roz­począłem je la­tem 2004 r., gdy prze­by­wałem jako vi­si­ting fel­low w In­sty­tu­cie Uni­wer­sy­tec­kim Unii Eu­ro­pej­skiej we Flo­ren­cji. Od tego cza­su ana­li­zo­wałem roz­ma­ite aspek­ty su­we­ren­ności, pra­cując jed­no­cześnie nad in­ny­mi te­ma­ta­mi, a frag­men­ty usta­leń pu­bli­ko­wałem w różnych pra­cach, m.in. w mo­no­gra­fii Teo­rie sto­sunków między­na­ro­do­wych. Kry­ty­ka i sys­te­ma­ty­za­cja (PWN 2007).

Dążąc do uchwy­ce­nia isto­ty su­we­ren­ności, co jakiś czas od­kry­wałem, co wnoszą do jej ro­zu­mie­nia dys­cy­pli­ny inne niż po­li­to­lo­gia i sto­sun­ki między­na­ro­do­we, a więc pra­wo między­na­ro­do­we, hi­sto­ria – zwłasz­cza ba­da­nia nad okre­sem śre­dnio­wie­cza (nie­oce­nio­na książka Ern­sta Kan­to­ro­wi­cza Dwa ciała króla), fi­lo­zo­fia po­li­tycz­na, zarówno kla­sycz­na, jak i współcze­sna (w szczególności pra­ce Mi­cha­ela Fo­ucaul­ta i Homo sa­cer Gor­gia Agam­be­na). Książka, którą zacząłem pisać z per­spek­ty­wy na­uki o sto­sun­kach między­na­ro­do­wych, po­wo­li na­bie­rała wie­lo­dy­scy­pli­nar­ne­go cha­rak­te­ru i taką formę osta­tecz­nie przyjęła. Mam na­dzieję, że praw­ni­cy między­na­ro­do­wi, fi­lo­zo­fo­wie i hi­sto­ry­cy wy­baczą mi ewen­tu­al­ne bra­ki i nieścisłości. Chciałbym także po­dziękować za cen­ne uwa­gi re­cen­zen­tom prof. Ro­ma­no­wi Kwiet­nio­wi, prof. Lesz­ko­wi Je­sie­nio­wi oraz dr An­nie Woj­ciuk za uwa­gi do wcześniej­szej wer­sji roz­działu do­tyczącego fi­lo­zo­fii.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: