Soft power we współczesnych stosunkach międzynarodowych - ebook
Soft power we współczesnych stosunkach międzynarodowych - ebook
Koncepcja soft power znakomicie oddaje charakter zmian, jakie zachodzą współcześnie w stosunkach międzynarodowych, gdy wobec nowych zagrożeń o charakterze niemilitarnym pojęcie bezpieczeństwa domaga się redefinicji. W XXI wieku siły nie można postrzegać już tylko jako domeny wojska czy potęgi ekonomicznej. O znaczeniu państwa na arenie międzynarodowej decyduje dziś kultura, wartości i normy oraz styl polityki zagranicznej.
Soft power nie jest zagadnieniem nowym w praktyce politycznej, jednak teoretycy stosunków międzynarodowych nie poświęcali mu dotychczas wiele uwagi. Pojęcie to jest trudne do zdefiniowania. Może oznaczać miękką władzę bądź siłę, trzecie oblicze władzy, a wreszcie - potęgę. Autor publikacji wnikliwie analizuje to ważne zjawisko.
Spis treści
Wstęp
Rozdział I. Potęga i ład międzynarodowy
1.1. Współczesny ład międzynarodowy
1.2. Siła i potęga w ujęciu teoretycznym
1.3. Miary i wyznaczniki siły
Rozdział II. Zasoby i instrumenty miękkiej siły
2.1. Soft a hard power: zakres działania
2.1.1. Pojęcie soft power
2.1.2. Hard a soft Power
2.1.2.1. Siła militarna a soft power
2.1.2.2. Ekonomia a soft power
2.2. Zasoby soft power
2.2.1. Klasyfikacja zasobów
2.2.2. Normy i wartości
2.2.3. Kultura
2.2.3.1. Edukacja
2.2.4. Polityka zagraniczna
2.2.4.1. Zakres pojęcia
2.2.4.2. Legitymizacja
2.2.4.3. Zdolność budowy konsensusu
2.2.4.4. Środki i metody polityki zagranicznej państwa
2.2.4.5. Postrzeganie środowiska działań polityki zagranicznej
2.3. Nowe instrumenty soft power
2.3.1. Dyplomacja publiczna
2.3.2. Dyplomacja kulturalna
2.3.3. Branding narodowy
2.4. Instytucje państwa i społeczeństwo
2.4.1. Reżym polityczny państwa a soft power
2.4.2. Społeczne uwarunkowania wzmocnienia soft power
2.5. Instrumenty wsparcia
2.5.1. Media
2.5.1.1. Zdolności komunikacyjne i wiarygodność informacji
2.5.1.2. Rola współczesnych mediów
2.5.2. Fundacje – think tanki
Podsumowanie
Rozdział III. Siła współczesnych państw a soft power
3.1.Wskaźniki twardej siły państwa
3.2. Wybrane rankingi soft power
3.2.1.Ranking Ernst & Young
3.2.2. Ranking Institut for Government
3.2.3. Ranking The Soft Power 30 Report
3.2.4. Ranking Elcano Global Presence Index
3.3. Autorski ranking soft power państw
3.3.1. Dyplomacja
3.3.2. Kategoria społeczno-polityczna
3.3.3. Kultura popularna i wysoka
3.3.4. Edukacja i nauka
3.3.5. Kategoria społeczno-gospodarcza
Rozdział IV. Soft power wybranych państw
4.1. Soft power Stanów Zjednoczonych
4.2. Soft power Chin
4.3. Soft power Rosji
Zakończenie
Bibliografia
Kategoria: | Politologia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8088-465-6 |
Rozmiar pliku: | 1,8 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Potęga i ład międzynarodowy
.
1.1. Współczesny ład międzynarodowy
Wraz z zakończeniem ery zimnowojennej wydawało się, że nastąpią zdecydowane zmiany w stosunkach międzynarodowych, a nowy ład będzie oznaczał świat bez wojny^(), zwycięstwo demokratycznego porządku i dominację USA. Było to ściśle związane z założeniem, w myśl którego pozimnowojenne stosunki międzynarodowe ma kształtować oświecony liberalizm. Dlatego też stanem optymalnym powinno być zbudowanie sprawnego systemu instytucjonalno-prawnego, dzięki któremu można by było zarządzać ładem globalnym^(). W rzeczywistości powstało złudne przeświadczenie^(), że na całym świecie rządzący, elity i opinia publiczna nie zaakceptują polityki siły jako sposobu budowania porządku światowego^().
Szybko okazało się, że wraz z upadkiem ZSRR świat nie stał się w oczekiwany sposób stabilny, a dobrobyt nie zaczął stale rosnąć. Wojny i autorytarne systemy okazały się bardziej trwałym zjawiskiem^(), nawet jeżeli konflikty międzypaństwowe są stosunkowo nieliczne, a dyktatury skrywają się za fasadą demokracji.
Spełniły się natomiast oczekiwania dotyczące dominacji USA. Jednobiegunowość, która pojawiła się po upadku Związku Radzieckiego, była szansą dla Stanów Zjednoczonych, które miały możliwości zarządzania i utrzymania prawdziwie globalnej polityki zagranicznej^().
Istotną rolę w kształtowaniu współczesnego ładu światowego odegrał początek lat 90. XX wieku. Wówczas to uległo naruszeniu wiele sfer życia międzynarodowego, nastąpiła dezintegracja podstawowych idei, myśli i struktur, które ukształtowały ład po II wojnie światowej. Przywódcy, elity, a wręcz całe społeczeństwa uświadomiły sobie, że globalne zagrożenia dla ludzkości są tak wielkie i różnorodne, że państwom nie uda się osiągnąć swych podstawowych celów, działając w pojedynkę.
Przemianom świadomości towarzyszyło ugruntowanie się norm regulujących współżycie międzynarodowe, które spychały na plan dalszy mechanizmy zbrojeniowe i ideologiczne^().
Pojawiły się nowe państwa i nowi pozapaństwowi aktorzy^() stosunków międzynarodowych, nastąpiła zmiana struktury systemu poprzez modyfikacje różnorodnych sieci powiązań, łączących poszczególne podmioty, w tym zmiana funkcji pełnionych przez poszczególne elementy tego systemu – inne znaczenie zaczęły mieć organizacje międzynarodowe, pozostające w znacznym stopniu poza kontrolą państwa^().
W XXI wieku coraz bardziej widoczne były zjawiska utraty przez Zachód i Północ znaczenia na rzecz Wschodu i Południa^(). Stawało się coraz bardziej widoczne, że głównym beneficjentem procesu globalizacji były państwa BRIC^(). Postępowało za tym wyraźne zwiększenie roli i autonomii regionalnych potęg, co ukazało fragmentaryzację systemu międzynarodowego. Miało to cechę pozytywną, gdyż dzięki wzrostowi regionalnych mocarstw, system międzynarodowy stabilizował się poprzez zaangażowanie państw uchodzących za odpowiedzialne^(). Wzrost gospodarczy spowodował również wzrost wydatków wschodzących mocarstw na cele zbrojeniowe i to w sytuacji, gdy kraje zachodnie redukowały swoje arsenały zbrojeniowe^(). Wraz ze wzrostem regionalnych mocarstw, związanych z różnymi kręgami cywilizacyjnymi, wzrosło znaczenie uznanych przez nich wartości, często budowanych w opozycji do wartości Zachodu.
Taki rozwój wydarzeń pozwala przewidywać że świat nie zostanie zdominowany przez jednego lub dwóch, lecz przez wielu aktorów i odbędzie się to przy akceptacji Stanów Zjednoczonych, które obecnie nie są w stanie samodzielnie zarządzać porządkiem światowym. Dlatego tak ważne jest dla nich szukanie sojuszników, którzy stabilizowaliby ład międzynarodowy wobec postępującego rozproszenia siły^().
------------------------------------------------------------------------
Zapraszamy do zakupu pełnej wersji książki
------------------------------------------------------------------------