Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

  • Empik Go W empik go

Krok w kierunku kreatywności. Zabawy - ebook

Wydawnictwo:
Rok wydania:
2008
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Krok w kierunku kreatywności. Zabawy - ebook

Książka stanowi integralną całość z publikacją Krok...w kierunku kreatywności. Program stymulowania twórczości na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

Zawiera propozycje wielu zabaw i ćwiczeń dla dzieci. Jest skierowana do nauczycieli, psychologów oraz trenerów twórczości. Przedstawione w niej pomysły można wplatać w organizowane zajęcia, dopasowując je do tematyki dnia lub wykorzystywać w ramach imprez, zajęć integracyjnych i zabaw swobodnych. Każde z proponowanych ćwiczeń może być przeprowadzone w formie krótkiej zabawy lub stanowić podstawę dłuższych zajęć.

Ćwiczenia te można z powodzeniem upraszczać lub zwiększać stopień ich trudności w zależności od możliwości dzieci i pomysłu nauczyciela.

Kategoria: Pedagogika
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-7308-701-9
Rozmiar pliku: 921 KB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Od Autorki

Problematyka stymulowania twórczości i metod rozwijania potencjału twórczego staje się w ostatnich latach coraz bardziej popularna. Zajmują się nią przedstawiciele tak różnych dyscyplin naukowych, jak: filozofia, psychologia, pedagogika, socjologia, nauka o zarządzaniu i przedsiębiorczości, inwentyka techniczna, a nawet parapsychologia. Ukazuje się na ten temat coraz więcej opracowań. Mimo obfitości publikacji, brak jeszcze należycie zweryfikowanych empirycznie koncepcji teoretyczno-dydaktycznych i rozbudowanej dostatecznie metodyki kształcenia twórczego.

Powstały jednakże pierwsze publikacje programów dla młodzieży szkół średnich i dzieci szkół podstawowych autorstwa K. J. Szmidta (zob. K. J. Szmidt, B. Rakowiecka, K. Okraszewski, 1997; K. J. Szmidt, J. Bonar, 1998b). Niniejsze opracowanie zaś jest jednym z pierwszych tego typu zbiorów ćwiczeń i zabaw dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym i tworzy integralną część programu edukacyjnego Krok… w kierunku kreatywności.

Wielu z potencjalnych czytelników może życzliwie odnieść się do tezy, że należy rozwijać myślenie twórcze u młodzieży. Ale czy można odnieść to stwierdzenie do założeń pracy z małymi dziećmi?

Kontynuując myśl E. Nęcki (E. Nęcka, 1998), można postawić co najmniej trzy pytania:

1. Czy trenowanie (stymulowanie, rozwijanie) twórczości u dzieci w wieku 3-7 lat jest w ogóle możliwe?

2. Jeśli tak, to czy warto się tym zajmować?

3. Jeśli tak, to w jaki sposób to czynić?

Ponieważ opracowanie to w całości jest odpowiedzią na pytanie trzecie, zastanówmy się jeszcze nad pytaniem pierwszym i drugim.

Trenowanie twórczości jest możliwe tylko pod warunkiem, że przedmiot naszych oddziaływań, czyli myślenie i działanie twórcze, potraktujemy tak samo, jak każdy inny rodzaj aktywności dziecka. Jeżeli jest możliwe ćwiczenie np. pamięci, dlaczego nie mielibyśmy ćwiczyć myślenia twórczego? Z punktu widzenia psychologii poznawczej różnica jest tu mało istotna, a poziom złożoności funkcji całkowicie porównywalny. Pojęcie twórczości posiada jeszcze często wokół siebie otoczkę mityczności, magiczności i czegoś nadzwyczajnego, tajemniczego, niedającego się ogarnąć. Spójrzmy zatem na twórczość inaczej, jako na świadome działanie skierowane na rozwój wybranych procesów myślowych. „Mięśnie” twórczości należy więc ćwiczyć, podobnie jak mięśnie ciała. Jeśli w wypadku tych drugich oznacza to często ciężką pracę, to w wypadku tych pierwszych może być interesującą zabawą.

Konieczność stymulowania twórczości już od wczesnych lat życia wypływa z potrzeb współczesnej cywilizacji XXI wieku, w której do podstawowych cech osobowych i umiejętności człowieka, począwszy od nauki w szkole podstawowej, a skończywszy na wykonywanej pracy, życiu osobistym i społecznym, powinny należeć: przedsiębiorczość, zdolność do niezależnych ocen i sądów, krytyczne spojrzenie na wiedzę konwencjonalną, dociekliwość, innowacyjność. Dzisiejsze czasy niosą nowe wyzwania dla pokolenia, które dorasta i dojrzewa w środowisku bardziej otwartym i dynamicznym. Jest to środowisko konkurencyjne, promujące ludzi aktywnych i pomysłowych. Pomoc w rozwijaniu twórczości i kształcenie twórcze nie są więc kolejnymi hasłami w teorii pedagogicznej, ale nakazem, wyzwaniem i jednocześnie koniecznością.

Wiek przedszkolny i wczesnoszkolny to okres, gdy dziecko jest szczególnie chłonne, plastyczne i podatne na rozwijanie cech i umiejętności. Jeżeli nie zaczniemy już dzisiaj świadomie rozwijać u dzieci potrzebnych predyspozycji, to skąd wezmą je za kilka lat?

Gwałtowny rozwój nauk społecznych, jaki dokonał się w ostatnich latach, a szczególnie zwrócenie uwagi na człowieka jako podmiot wszelkich oddziaływań społecznych, doprowadziły do zmiany form jego edukacji. Możemy to dostrzec również w polskich placówkach oświatowych, w których coraz częściej na zajęciach nauczyciele wprowadzają elementy form pracy warsztatowej, pracę z zastosowaniem metod aktywizujących, gry symulacyjne, rozwiązywanie problemów dydaktycznych z zastosowaniem formy myślenia dywergencyjnego czy zabawy rozwijające samopoznanie. Warto więc zacząć stymulować rozwój predyspozycji dziecka już w przedszkolu, aby idąc do szkoły, dziecko potrafiło odpowiedzieć nie tylko na pytanie: „Co wiesz?”, lecz także umiało wyrazić swoje emocje, uczucia, potrzeby, było już po treningu pracy zespołowej, miało rozbudzoną ciekawość poznawczą oraz bogaty zasób doświadczeń z różnych sytuacji wymagających samodzielnego myślenia i podejmowania decyzji.

Z prowadzonych przeze mnie obserwacji wynika, że dzieci, które przeszły „trening” myślenia twórczego według programu Krok…,stają się bardziej samodzielne, pewne siebie, otwarte na nowe doświadczenia, ciekawe świata, zintegrowane społecznie. Natomiast badany przeze mnie poziom myślenia twórczego w grupie dzieci sześcioletnich po jednym roku pracy wzrósł prawie dwukrotnie.

Niniejszy zbiór ćwiczeń i zabaw kieruję do nauczycieli, psychologów oraz trenerów twórczości. Przedstawione propozycje zabaw i ćwiczeń można wplatać w organizowane zajęcia, dostosowując je do tematyki dnia lub prowadzić odrębnie w ramach imprez, zajęć integracyjnych i zabaw swobodnych. Ideałem byłoby wygospodarowanie przynajmniej jednej godziny w ciągu tygodnia na specjalne zajęcia stymulujące myślenie twórcze. Każde z proponowanych ćwiczeń może być przeprowadzone w formie krótkiej zabawy lub rozbudowane do dłuższych zajęć. Ćwiczenia te z powodzeniem można upraszczać lub zwiększać stopień ich trudności w zależności od możliwości dzieci i pomysłu nauczyciela.

Ćwiczenia zostały podzielone na sześć grup, przy czym przyporządkowanie danego ćwiczenia do określonej grupy jest płynne ze względu na uniwersalność wielu ćwiczeń, które jednocześnie rozwijają kilka predyspozycji twórczych. Trudno więc o dokładną ich klasyfikację, a jeszcze trudniej o wyodrębnienie umiejętności na poszczególnych poziomach kształcenia. Na etapie przedszkolnym nie można mówić o ukształtowaniu postawy twórczej dzieci w określonym zakresie i na określonym poziomie, raczej o stymulowaniu twórczości. Jest to trudne, tym bardziej że jeśli chodzi o przedszkole, każdego roku do danej grupy wiekowej dochodzą często nowe dzieci, z którymi należy wrócić znów do etapu początkowego zgodnie z zasadami przedstawionymi w programie Krok…

Szczególnie ważnymi zasadami, o których należy pamiętać w procesie stymulowania twórczości, są nabywanie przez dzieci poczucia bezpieczeństwa i integracja w grupie. Na bazie tych doświadczeń możemy dopiero rozwijać twórcze predyspozycje dziecka.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: