Facebook - konwersja

Zbiór przepisów z obszaru kultury - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
8 września 2017
Format ebooka:
MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Produkt niedostępny.  Może zainteresuje Cię

Zbiór przepisów z obszaru kultury - ebook

Komentarz ten różni się od dotychczasowych opracowań, w których przeważała jednak teoria i prezentacja różnych poglądów oraz orzecznictwa sądowego, dotyczących kwestii prawnych związanych z instytucjami kultury. W tym opracowaniu, zachowując systematykę ustawy, zaprezentowano praktyczne rozwiązania spraw wynikających ze stosowania przepisów uodk. Do każdego z przepisów dobrano szereg kazusów oraz pytań, stawianych przez Czytelników, na które zostały udzielone odpowiedzi, poparte poglądami doktryny oraz orzecznictwem sądowym.

Spis treści

Ustawa z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 862) – 144 odpowiedzi na pytania

 

Rozdział 1. Przepisy ogólne

 

  • Jaki jest zakres działalności kulturalnej według uodk?
  • Czy prowadzenie działalności gospodarczej wyklucza działalność kulturalną?
  • Czy kino prowadzone przez spółkę z o.o. może być uznane za instytucję kultury?
  • Co należy rozumieć przez mecenat państwa i jednostek samorządu terytorialnego
  • nad działalnością kulturalną?
  • Czy instytucje kultury mogą być prowadzone w innej formie niż określone w art. 2 uodk?
  • Czy klubokawiarnia może być uznana za instytucję kultury?
  • Czy podstawą prawną funkcjonowania gminnej biblioteki publicznej jest ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej?
  • Czy działalność kulturalna może być prowadzona przez inne podmioty niż instytucje kultury?
  • Czy instytucja kultury może prowadzić inną działalność niż tworzenie i upowszechnianie kultury?
  • W jakim zakresie stosuje się przepisy o działalności pożytku publicznego
  • i wolontariacie w odniesieniu do instytucji kultury?
  • Czym różnią się formy prowadzenia działalności kulturalnej przez inne jednostki
  • niż instytucje kultury?
  • Czy dodatkowa działalność kulturalna osoby prawnej jest opodatkowana?
  • Które podmioty mogą otrzymać dotacje państwowe?
  • Na jakich zasadach otrzymuje się dotacje?
  • Kto może wnioskować o nadanie odznaki „Zasłużony dla Kultury Polskiej”?
  • Gdzie należy składać wniosek i kto rozstrzyga o nadaniu odznaki?
  • Czy medal „Gloria Artis” może być przyznany za wybitne osiągnięcia kulturalne w innych krajach, ale nie w Polsce?
  • Czy nagroda za osiągnięcia w dziedzinie kultury może być nagrodą pieniężną?
  • Jaki jest tryb przyznawania nagród?
  • Czy można do uchwały dotyczącej przyznawania nagród w dziedzinie kultury wprowadzić zapisy dotyczące możliwości przyznawania nagród poza konkursem
  • przez wskazany organ w uchwale?
  • Czy dopuszczalne jest powołanie specjalnej komisji konkursowej lub kapituły, która będzie decydować o przyznaniu wojewódzkich nagród w dziedzinie kultury i sztuki?
  • Czy jedna osoba może otrzymać wiele nagród?
  • Który organ jednostki samorządowej jest właściwy do określania zasad przyznawania stypendiów?
  • Rada miasta ustaliła w uchwale tylko górną granicę wysokości stypendium za działalność kulturalną, natomiast konkretną wysokość stypendium dla konkretnych osób ma określić burmistrz w odrębnym zarządzeniu. Czy takie działanie jest prawidłowe?
  • Jaka jest maksymalna wysokość stypendium przyznawanego przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego?
  • Na jakiej zasadzie wypłacane jest stypendium ministerialne?
  • Czy dopuszczalne jest przyznanie stypendiów w różnych dziedzinach kultury?
  • Czy możliwe jest przyznanie stypendium dla osób zajmujących się twórczością
  • artystyczną, które jednocześnie są studentami pobierającymi stypendia ze szkoły wyższej, w której pobierają naukę?
  • Czy dopuszczalne jest przyznanie stypendium osobie zajmującej się twórczością artystyczną, która jest jednocześnie zatrudniona w samorządowej instytucji kultury na etacie?
  • Czy jest możliwe cofnięcie stypendium po jego przyznaniu, w sytuacji gdy stypendysta nie realizuje przedsięwzięć, na które otrzymał to stypendium?

 

 

Rozdział 2. Instytucje kultury

 

  • Czy wojewoda ma prawo tworzenia państwowych instytucji kultury?
  • Czy pracownicy państwowej instytucji kultury funkcjonują na zasadach określonych w przepisach o służbie cywilnej, czy też dotyczących pracowników urzędów państwowych?
  • Czy gmina może wycofać się z tworzenia własnych instytucji kultury i pozostawić je do prowadzenia wyłącznie podmiotom prywatnym?
  • Jakie jednostki mogą korzystać z dotacji ministra kultury i dziedzictwa narodowego?
  • Czy dotacje mogą otrzymać jednostki samorządowe?
  • Jaki jest zakres mecenatu państwowego? Na jakie cele można otrzymać dotacje MKiDN?
  • Jaka powinna być treść wniosku o dotację?
  • Co powinna zawierać umowa dotycząca udzielenia dotacji?
  • Jakie są konsekwencje wykorzystania dotacji niezgodnie z umową?
  • Czy osoba fizyczna może być organizatorem instytucji kultury?
  • Kto jest organizatorem samorządowej instytucji kultury?
  • Jaki jest charakter prawny aktu o utworzeniu instytucji kultury?
  • Kto powinien wydać akt o utworzeniu instytucji kultury?
  • Co powinien zawierać akt o utworzeniu instytucji kultury?
  • Czy dopuszczalne jest wydanie aktu założycielskiego łącznie ze statutem?
  • Czy działalność artystyczna może być prowadzona w innej formie niż teatr, opera, chór, zespół pieśni i tańca itp.? Czy dom kultury może być instytucją artystyczną?
  • Czy działalność instytucji artystycznej oparta na sezonach artystycznych oznacza, że sezon jest właściwą jednostką czasową służącą do ustalania planów pracy i rozkładów czasu pracy pracowników?
  • Jaki charakter ma plan repertuarowy? Czy można go zmieniać w toku sezonu
  • artystycznego?
  • Czy w przepisach regulaminu pracy lub regulaminu organizacyjnego teatru można określić inaczej sezon artystyczny, tak aby obejmował on np. tylko okres wrzesień – czerwiec i okres pozasezonowy przypadający na wakacje (lipiec i sierpień)?
  • Czy organizator instytucji kultury zobowiązany jest do bezpośredniego finansowania jej działalności, tj. w szczególności pokrywania strat bilansowych instytucji z budżetu jednostki organizatora?
  • Kto nadaje statut instytucji kultury?
  • Jak określić nazwę instytucji w statucie?
  • Czy teren działania instytucji kultury musi być identyczny z siedzibą?
  • Czy w statucie należy podawać dokładny adres (ulica, nr budynku) instytucji
  • kultury?
  • Jak określić zakres działalności instytucji kultury?
  • W jakim zakresie statut powinien określać zasady zarządzania instytucją? Czy należy w statucie określać stanowiska zastępców dyrektora?
  • Czy statut może przewidywać organ nadzorczo-doradczy, np. radę instytucji?
  • Czy taka działalność powinna być określona w statucie GOK?
  • Czy regulamin organizacyjny – mimo obowiązywania szczegółowego statutu – musi być wydany i przez kogo?
  • Czy zasięganie opinii związków zawodowych i stowarzyszeń twórczych jest zawsze obowiązkowe?
  • Czy wydanie regulaminu organizacyjnego zwalnia dyrektora z ogłoszenia
  • regulaminu pracy?
  • Jaki jest charakter wpisu do rejestru instytucji kultury?
  • Czy pracownicy gminnej biblioteki publicznej są pracownikami samorządowymi?
  • Kto i na jakich zasadach prowadzi rejestr instytucji kultury?
  • Czy rejestr instytucji kultury jest jawny, a jeżeli tak, to w jaki sposób zapewnić
  • do niego dostęp?
  • Czy dokumenty związane z utworzeniem instytucji kultury także powinny
  • znajdować się w rejestrze?
  • Jaki jest cel wprowadzenia wykazu obiektów, w których jest prowadzona
  • jako podstawowa działalność kulturalna?
  • Czy można powołać dyrektora bez określenia terminu?
  • Czy można powołać dyrektora instytucji kultury kilkakrotnie?
  • Czy zasięganie opinii i uzyskiwanie zgody nadrzędnych władz przed powołaniem dyrektora jest obowiązkowe? Kto takie opinie ma wydawać?
  • Czy w dokumencie powołania należy podać dokładną datę zmiany wysokości składników wynagrodzeniowych (chodzi głównie o dodatek stażowy)?
  • Jaki charakter ma umowa zawarta przez organizatora z osobą powołaną na dyrektora instytucji kultury? Czy umowa taka jest obowiązkowa?
  • Jaki charakter ma umowa zawarta przez organizatora z osobą powołaną na dyrektora instytucji kultury? Czy umowa taka jest obowiązkowa?
  • Czy w odwołaniu dyrektora instytucji kultury trzeba podawać uzasadnienie?
  • Czy statut dzielnicowego ośrodka promocji kultury musi przewidywać stanowisko zastępcy dyrektora DOPK, a jeżeli tak, to ilu zastępców i na jakich zasadach należy powołać?
  • Kto powołuje głównego księgowego?
  • Na jakiej zasadzie następuje powierzenie zarządzania instytucją kultury?
  • Na jak długi okres może być zawarty kontrakt menedżerski z dyrektorem biblioteki
  • miejskiej?
  • Czy powołanie na stanowisko dyrektora instytucji kultury musi zawsze poprzedzać rozpisanie konkursu?
  • Jaka powinna być treść ogłoszenia o konkursie na stanowisko dyrektora instytucji kultury? Czy organizator może sam ustalać kryteria doboru kandydatów, w tym wymagania kwalifikacyjne?
  • Kto i w jakim składzie powołuje komisję konkursową?
  • Czy skuteczne jest powołanie dyrektora z pominięciem werdyktu komisji konkursowej?
  • Do którego momentu pracuje komisja? Jak wygląda głosowanie i ogłoszenie wyników konkursu?
  • Na jakiej podstawie można tymczasowo powołać osobę p.o. dyrektora i kto może zająć to stanowisko?
  • Czy wójt gminy może pod nieobecność dyrektora upoważnić pracownika biblioteki do wykonywania zadań p.o. dyrektora?
  • Czy możemy z dowolnie wybraną osobą podpisać umowę na czas zastępstwa dyrektora GOK?
  • Czy prawidłowy można uznać zapis statutu muzeum miejskiego, zgodnie z którym do składania oświadczeń woli, w tym zawierania umów, upoważniony jest dyrektor muzeum włącznie z jednym zastępcą lub głównym księgowym?
  • Czy dyrektor instytucji kultury może wykonywać inne funkcje kierownicze, w innej jednostce w tej samej gminie?
  • Kto ma prowadzić akta osobowe dla dyrektorów tych jednostek i gdzie one mają być przechowywane?
  • Czy powstała instytucja powinna być zakwalifikowana jako muzeum czy jako teatr?
  • Czy taka opinia jest prawidłowa i czy w świetle tego uchwała jest ważna?
  • Jakie są skutki prawne braku ogłoszenia w terminie 3 miesięcy przed planowanym połączeniem lub podziałem instytucji kultury? Gdzie należy publikować ogłoszenie?
  • Czy na podstawie art. 19 uodk może dojść do połączenia różnych instytucji kultury mających różnych organizatorów?
  • Czy w wyniku połączenia instytucji kultury wszyscy pracownicy dotychczasowych instytucji muszą być zatrudnieni przez nową instytucję powstałą po połączeniu?
  • Czy dyrektorzy dotychczasowych instytucji kultury tracą stanowiska i czy nadal muszą być zatrudniani po połączeniu instytucji i utworzeniu nowej?
  • Czy decyzja o podziale instytucji kultury leży w gestii rady gminy czy wójta?
  • Czy można go zaskarżyć do sądu, jeżeli podział powoduje pokrzywdzenie wierzycieli dzielonej instytucji kultury?
  • Jaki jest charakter prawny umowy o utworzeniu wspólnej instytucji kultury?
  • Czy w umowie można przewidzieć, że tylko jeden z organizatorów ma wyłączne prawo do odwoływania i powoływania dyrektora instytucji kultury?
  • Czy umowę o przekazanie instytucji kultury jednostce samorządowej można zakwalifikować jako umowę cywilnoprawną? Kto odpowiada za jej realizację?
  • Czy miasto, podejmując decyzję o likwidacji instytucji kultury, wcześniej przekazanej na mocy umowy przez resort kultury?
  • Czy odmowa wydania decyzji w przedmiocie zwolnienia z obowiązku zwrotu mienia po likwidowanej samorządowej instytucji kultury może być zaskarżona do sądu?
  • Jakie „uzasadnione przypadki” mogą być podstawą do likwidacji instytucji kultury?
  • Czy problemy z finansowaniem instytucji kultury mogą być przyczyną jej likwidacji?
  • Gdzie należy opublikować informacje o likwidacji instytucji kultury?
  • Do którego dnia musi być wydany akt o likwidacji instytucji kultury?
  • Co powinien zawierać akt o likwidacji instytucji kultury?
  • Jak należy dokonać wykreślenia instytucji kultury?
  • Czy gmina będąca organizatorem likwidowanego domu kultury ma obowiązek poinformować wszystkich dostawców usług i mediów oraz wierzycieli o likwidacji i przejęciu zobowiązań?
  • Od którego momentu za zobowiązania likwidowanej instytucji odpowiada organizator?
  • Czy solidarność dłużników – organizatorów instytucji oznacza, że można żądać zwrotu długu od jednego z nich, z pominięciem pozostałych?
  • W jakim zakresie za zobowiązania ośrodka będzie odpowiadało miasto, a w jakim powiat?
  • W jakich przypadkach na instytucję kultury przechodzą zobowiązania innej instytucji?
  • Czy koncesja udzielona na rzecz instytucji kultury w razie jej likwidacji przechodzi na gminę?
  • Na jakiej podstawie należy przekazać składniki mienia likwidowanej instytucji kultury dla prowadzenia działalności kulturalnej?
  • Co należy rozumieć przez obowiązek zabezpieczenia mienia z art. 26 ust. 2 uodk?

Rozdział 2a. Pracownicy instytucji kultury

  • Czy w instytucji kultury, w której brak jest regulacji wewnętrznych (regulaminu zatrudniania/rekrutacji na stanowiska), można zatrudnić pracownika bez ogłoszenia o naborze na wolne miejsce pracy?
  • Czy pracownik dzielnicowego ośrodka kultury, artysta-rzeźbiarz jest pracownikiem
  • artystycznym?
  • Czy uzasadnioną przyczyną wprowadzenia przedłużonego okresu rozliczeniowego może być fakt, że instytucja kultury (gminny dom kultury) prowadzi głównie działalność w okresie wrzesień – czerwiec, a w okresie wakacyjnym
  • praktycznie „zamiera”?
  • Czy przedłużony okres rozliczeniowy może obejmować wyłącznie okresy „równe” okresom kalendarzowym np. półrocze – 6 miesięcy, rok – 12 miesięcy?
  • Czy przedłużony okres 12-miesięczny ma odpowiadać okresowi roku kalendarzowego?
  • Czy na przedłużenie okresu rozliczeniowego trzeba uzyskać zgodę inspekcji pracy?
  • Które systemy czasu pracy obejmuje okres rozliczeniowy przedłużony do np. 12 miesięcy?
  • Czy za przerwę w pracy, w przerywanym systemie czasu pracy, należy zapłacić wynagrodzenie?
  • Czy można zastosować rozkład przerywany czasu pracy z dwoma cyklami pracy: od 8.00 do 11.00, a później od 18.00 do 23.00?
  • Czy możliwe jest zastosowanie maksymalnego wymiaru czasu pracy dla systemu równoważnego w powiązaniu z przerywanym systemem czasu pracy?
  • Czy jest możliwe, aby udzielić dni wolnych wyłącznie w sezonie wakacyjnym (lipiec – sierpień), kiedy następuje przerwa w działalności teatru, zamiast urlopu wypoczynkowego?
  • Czy rozkład czasu pracy w instytucji kultury, przy ustalonym 12-miesięcznym
  • okresie rozliczeniowym, może przewidywać wszystkie niedziele i święta jako dni pracy?

 

Rozdział 3. Zasady gospodarki finansowej instytucji kultury

 

  • Jakie składniki płacowe przysługują obligatoryjnie pracownikom instytucji kultury?
  • Czy w tej drugiej umowie staż pracy jest naliczony prawidłowo?
  • Czy dom kultury, w którym jest zatrudniona pracownica, powinien zaliczyć do stażu pracy pracę w gospodarstwie rolnym rodziców pracownicy w okresie od 1 lipca 1997 r. do 31 grudnia 2004 r.?
  • W jakiej wysokości należy pracownikowi instytucji kultury przyznać dodatek specjalny?
  • Czy kierownikowi działu administracyjnego Gminnego Centrum Promocji Kultury i Twórczości Regionalnej można przyznać dodatek funkcyjny?
  • Którzy pracownicy i w jakich przypadkach mogą otrzymać dodatkowe wynagrodzenie za pracę artystyczną?
  • Czy muzycy mogą bez zgody dyrekcji używać swoich instrumentów i otrzymywać za to dodatek?
  • Czy można w regulaminie wynagradzania pracowników gminnego ośrodka kultury zwiększyć odprawę emerytalno-rentową np. z 3 do 6 miesięcy?
  • Czy pracownicy należy wypłacić nagrodę jubileuszową?
  • Czy dyrektor filharmonii, będący jednocześnie znanym dyrygentem, ma prawo do nagrody jubileuszowej we wcześniejszych terminach, tj. już po przepracowaniu 15 lat?
  • Jakie okresy równoważne zatrudnieniu zalicza się do stażu pracy, od którego zależy wysokość nagrody jubileuszowej?
  • Czy okresy pracy, uprawniające do odprawy w określonej wysokości, ustala się analogicznie do okresów pracy dla dodatku za wysługę lat i nagrody jubileuszowej?
  • Czy dyrektorowi gminnej biblioteki publicznej w związku z przejściem na emeryturę przysługuje odprawa emerytalna i w jakiej wysokości?
  • Jaką podstawę odprawy emerytalnej powinniśmy naliczyć,
  • Czy kierownictwo instytucji kultury może wprowadzić inne zasady wynagradzania niż określone w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej?
  • Czy pracownikowi zwolnionemu dyscyplinanie musimy mu wypłacić odprawę emerytalną w pełnej wysokości?

Rozdział 4. Organizowanie imprez artystycznych i rozrywkowych

Rozdział 4a. Udzielanie zamówień na dostawy lub usługi z zakresu działalności kulturalnej

Rozdział 5. Przepisy przejściowe i końcowe

  • Rozporządzenie ministra kultury i dziedzictwa narodowego z 22 października 2015 r. w sprawie wynagradzania pracowników instytucji kultury (Dz.U. z 2015 r. poz. 1798)
  • Ustawa z 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (tekst jedn.: Dz.U. z 2012 r. poz. 642)
  • Ustawa z 21 listopada 1996 r. o muzeach (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 972)

 

Kategoria: Inne
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-269-6675-0
Rozmiar pliku: 367 KB

BESTSELLERY

Kategorie: