Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Zbiór przepisów z obszaru kultury - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
8 września 2017
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment
Produkt niedostępny.  Może zainteresuje Cię

Zbiór przepisów z obszaru kultury - ebook

Komentarz ten różni się od dotychczasowych opracowań, w których przeważała jednak teoria i prezentacja różnych poglądów oraz orzecznictwa sądowego, dotyczących kwestii prawnych związanych z instytucjami kultury. W tym opracowaniu, zachowując systematykę ustawy, zaprezentowano praktyczne rozwiązania spraw wynikających ze stosowania przepisów uodk. Do każdego z przepisów dobrano szereg kazusów oraz pytań, stawianych przez Czytelników, na które zostały udzielone odpowiedzi, poparte poglądami doktryny oraz orzecznictwem sądowym.

Spis treści

Ustawa z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 862) – 144 odpowiedzi na pytania

 

Rozdział 1. Przepisy ogólne

 

  • Jaki jest zakres działalności kulturalnej według uodk?
  • Czy prowadzenie działalności gospodarczej wyklucza działalność kulturalną?
  • Czy kino prowadzone przez spółkę z o.o. może być uznane za instytucję kultury?
  • Co należy rozumieć przez mecenat państwa i jednostek samorządu terytorialnego
  • nad działalnością kulturalną?
  • Czy instytucje kultury mogą być prowadzone w innej formie niż określone w art. 2 uodk?
  • Czy klubokawiarnia może być uznana za instytucję kultury?
  • Czy podstawą prawną funkcjonowania gminnej biblioteki publicznej jest ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej?
  • Czy działalność kulturalna może być prowadzona przez inne podmioty niż instytucje kultury?
  • Czy instytucja kultury może prowadzić inną działalność niż tworzenie i upowszechnianie kultury?
  • W jakim zakresie stosuje się przepisy o działalności pożytku publicznego
  • i wolontariacie w odniesieniu do instytucji kultury?
  • Czym różnią się formy prowadzenia działalności kulturalnej przez inne jednostki
  • niż instytucje kultury?
  • Czy dodatkowa działalność kulturalna osoby prawnej jest opodatkowana?
  • Które podmioty mogą otrzymać dotacje państwowe?
  • Na jakich zasadach otrzymuje się dotacje?
  • Kto może wnioskować o nadanie odznaki „Zasłużony dla Kultury Polskiej”?
  • Gdzie należy składać wniosek i kto rozstrzyga o nadaniu odznaki?
  • Czy medal „Gloria Artis” może być przyznany za wybitne osiągnięcia kulturalne w innych krajach, ale nie w Polsce?
  • Czy nagroda za osiągnięcia w dziedzinie kultury może być nagrodą pieniężną?
  • Jaki jest tryb przyznawania nagród?
  • Czy można do uchwały dotyczącej przyznawania nagród w dziedzinie kultury wprowadzić zapisy dotyczące możliwości przyznawania nagród poza konkursem
  • przez wskazany organ w uchwale?
  • Czy dopuszczalne jest powołanie specjalnej komisji konkursowej lub kapituły, która będzie decydować o przyznaniu wojewódzkich nagród w dziedzinie kultury i sztuki?
  • Czy jedna osoba może otrzymać wiele nagród?
  • Który organ jednostki samorządowej jest właściwy do określania zasad przyznawania stypendiów?
  • Rada miasta ustaliła w uchwale tylko górną granicę wysokości stypendium za działalność kulturalną, natomiast konkretną wysokość stypendium dla konkretnych osób ma określić burmistrz w odrębnym zarządzeniu. Czy takie działanie jest prawidłowe?
  • Jaka jest maksymalna wysokość stypendium przyznawanego przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego?
  • Na jakiej zasadzie wypłacane jest stypendium ministerialne?
  • Czy dopuszczalne jest przyznanie stypendiów w różnych dziedzinach kultury?
  • Czy możliwe jest przyznanie stypendium dla osób zajmujących się twórczością
  • artystyczną, które jednocześnie są studentami pobierającymi stypendia ze szkoły wyższej, w której pobierają naukę?
  • Czy dopuszczalne jest przyznanie stypendium osobie zajmującej się twórczością artystyczną, która jest jednocześnie zatrudniona w samorządowej instytucji kultury na etacie?
  • Czy jest możliwe cofnięcie stypendium po jego przyznaniu, w sytuacji gdy stypendysta nie realizuje przedsięwzięć, na które otrzymał to stypendium?

 

 

Rozdział 2. Instytucje kultury

 

  • Czy wojewoda ma prawo tworzenia państwowych instytucji kultury?
  • Czy pracownicy państwowej instytucji kultury funkcjonują na zasadach określonych w przepisach o służbie cywilnej, czy też dotyczących pracowników urzędów państwowych?
  • Czy gmina może wycofać się z tworzenia własnych instytucji kultury i pozostawić je do prowadzenia wyłącznie podmiotom prywatnym?
  • Jakie jednostki mogą korzystać z dotacji ministra kultury i dziedzictwa narodowego?
  • Czy dotacje mogą otrzymać jednostki samorządowe?
  • Jaki jest zakres mecenatu państwowego? Na jakie cele można otrzymać dotacje MKiDN?
  • Jaka powinna być treść wniosku o dotację?
  • Co powinna zawierać umowa dotycząca udzielenia dotacji?
  • Jakie są konsekwencje wykorzystania dotacji niezgodnie z umową?
  • Czy osoba fizyczna może być organizatorem instytucji kultury?
  • Kto jest organizatorem samorządowej instytucji kultury?
  • Jaki jest charakter prawny aktu o utworzeniu instytucji kultury?
  • Kto powinien wydać akt o utworzeniu instytucji kultury?
  • Co powinien zawierać akt o utworzeniu instytucji kultury?
  • Czy dopuszczalne jest wydanie aktu założycielskiego łącznie ze statutem?
  • Czy działalność artystyczna może być prowadzona w innej formie niż teatr, opera, chór, zespół pieśni i tańca itp.? Czy dom kultury może być instytucją artystyczną?
  • Czy działalność instytucji artystycznej oparta na sezonach artystycznych oznacza, że sezon jest właściwą jednostką czasową służącą do ustalania planów pracy i rozkładów czasu pracy pracowników?
  • Jaki charakter ma plan repertuarowy? Czy można go zmieniać w toku sezonu
  • artystycznego?
  • Czy w przepisach regulaminu pracy lub regulaminu organizacyjnego teatru można określić inaczej sezon artystyczny, tak aby obejmował on np. tylko okres wrzesień – czerwiec i okres pozasezonowy przypadający na wakacje (lipiec i sierpień)?
  • Czy organizator instytucji kultury zobowiązany jest do bezpośredniego finansowania jej działalności, tj. w szczególności pokrywania strat bilansowych instytucji z budżetu jednostki organizatora?
  • Kto nadaje statut instytucji kultury?
  • Jak określić nazwę instytucji w statucie?
  • Czy teren działania instytucji kultury musi być identyczny z siedzibą?
  • Czy w statucie należy podawać dokładny adres (ulica, nr budynku) instytucji
  • kultury?
  • Jak określić zakres działalności instytucji kultury?
  • W jakim zakresie statut powinien określać zasady zarządzania instytucją? Czy należy w statucie określać stanowiska zastępców dyrektora?
  • Czy statut może przewidywać organ nadzorczo-doradczy, np. radę instytucji?
  • Czy taka działalność powinna być określona w statucie GOK?
  • Czy regulamin organizacyjny – mimo obowiązywania szczegółowego statutu – musi być wydany i przez kogo?
  • Czy zasięganie opinii związków zawodowych i stowarzyszeń twórczych jest zawsze obowiązkowe?
  • Czy wydanie regulaminu organizacyjnego zwalnia dyrektora z ogłoszenia
  • regulaminu pracy?
  • Jaki jest charakter wpisu do rejestru instytucji kultury?
  • Czy pracownicy gminnej biblioteki publicznej są pracownikami samorządowymi?
  • Kto i na jakich zasadach prowadzi rejestr instytucji kultury?
  • Czy rejestr instytucji kultury jest jawny, a jeżeli tak, to w jaki sposób zapewnić
  • do niego dostęp?
  • Czy dokumenty związane z utworzeniem instytucji kultury także powinny
  • znajdować się w rejestrze?
  • Jaki jest cel wprowadzenia wykazu obiektów, w których jest prowadzona
  • jako podstawowa działalność kulturalna?
  • Czy można powołać dyrektora bez określenia terminu?
  • Czy można powołać dyrektora instytucji kultury kilkakrotnie?
  • Czy zasięganie opinii i uzyskiwanie zgody nadrzędnych władz przed powołaniem dyrektora jest obowiązkowe? Kto takie opinie ma wydawać?
  • Czy w dokumencie powołania należy podać dokładną datę zmiany wysokości składników wynagrodzeniowych (chodzi głównie o dodatek stażowy)?
  • Jaki charakter ma umowa zawarta przez organizatora z osobą powołaną na dyrektora instytucji kultury? Czy umowa taka jest obowiązkowa?
  • Jaki charakter ma umowa zawarta przez organizatora z osobą powołaną na dyrektora instytucji kultury? Czy umowa taka jest obowiązkowa?
  • Czy w odwołaniu dyrektora instytucji kultury trzeba podawać uzasadnienie?
  • Czy statut dzielnicowego ośrodka promocji kultury musi przewidywać stanowisko zastępcy dyrektora DOPK, a jeżeli tak, to ilu zastępców i na jakich zasadach należy powołać?
  • Kto powołuje głównego księgowego?
  • Na jakiej zasadzie następuje powierzenie zarządzania instytucją kultury?
  • Na jak długi okres może być zawarty kontrakt menedżerski z dyrektorem biblioteki
  • miejskiej?
  • Czy powołanie na stanowisko dyrektora instytucji kultury musi zawsze poprzedzać rozpisanie konkursu?
  • Jaka powinna być treść ogłoszenia o konkursie na stanowisko dyrektora instytucji kultury? Czy organizator może sam ustalać kryteria doboru kandydatów, w tym wymagania kwalifikacyjne?
  • Kto i w jakim składzie powołuje komisję konkursową?
  • Czy skuteczne jest powołanie dyrektora z pominięciem werdyktu komisji konkursowej?
  • Do którego momentu pracuje komisja? Jak wygląda głosowanie i ogłoszenie wyników konkursu?
  • Na jakiej podstawie można tymczasowo powołać osobę p.o. dyrektora i kto może zająć to stanowisko?
  • Czy wójt gminy może pod nieobecność dyrektora upoważnić pracownika biblioteki do wykonywania zadań p.o. dyrektora?
  • Czy możemy z dowolnie wybraną osobą podpisać umowę na czas zastępstwa dyrektora GOK?
  • Czy prawidłowy można uznać zapis statutu muzeum miejskiego, zgodnie z którym do składania oświadczeń woli, w tym zawierania umów, upoważniony jest dyrektor muzeum włącznie z jednym zastępcą lub głównym księgowym?
  • Czy dyrektor instytucji kultury może wykonywać inne funkcje kierownicze, w innej jednostce w tej samej gminie?
  • Kto ma prowadzić akta osobowe dla dyrektorów tych jednostek i gdzie one mają być przechowywane?
  • Czy powstała instytucja powinna być zakwalifikowana jako muzeum czy jako teatr?
  • Czy taka opinia jest prawidłowa i czy w świetle tego uchwała jest ważna?
  • Jakie są skutki prawne braku ogłoszenia w terminie 3 miesięcy przed planowanym połączeniem lub podziałem instytucji kultury? Gdzie należy publikować ogłoszenie?
  • Czy na podstawie art. 19 uodk może dojść do połączenia różnych instytucji kultury mających różnych organizatorów?
  • Czy w wyniku połączenia instytucji kultury wszyscy pracownicy dotychczasowych instytucji muszą być zatrudnieni przez nową instytucję powstałą po połączeniu?
  • Czy dyrektorzy dotychczasowych instytucji kultury tracą stanowiska i czy nadal muszą być zatrudniani po połączeniu instytucji i utworzeniu nowej?
  • Czy decyzja o podziale instytucji kultury leży w gestii rady gminy czy wójta?
  • Czy można go zaskarżyć do sądu, jeżeli podział powoduje pokrzywdzenie wierzycieli dzielonej instytucji kultury?
  • Jaki jest charakter prawny umowy o utworzeniu wspólnej instytucji kultury?
  • Czy w umowie można przewidzieć, że tylko jeden z organizatorów ma wyłączne prawo do odwoływania i powoływania dyrektora instytucji kultury?
  • Czy umowę o przekazanie instytucji kultury jednostce samorządowej można zakwalifikować jako umowę cywilnoprawną? Kto odpowiada za jej realizację?
  • Czy miasto, podejmując decyzję o likwidacji instytucji kultury, wcześniej przekazanej na mocy umowy przez resort kultury?
  • Czy odmowa wydania decyzji w przedmiocie zwolnienia z obowiązku zwrotu mienia po likwidowanej samorządowej instytucji kultury może być zaskarżona do sądu?
  • Jakie „uzasadnione przypadki” mogą być podstawą do likwidacji instytucji kultury?
  • Czy problemy z finansowaniem instytucji kultury mogą być przyczyną jej likwidacji?
  • Gdzie należy opublikować informacje o likwidacji instytucji kultury?
  • Do którego dnia musi być wydany akt o likwidacji instytucji kultury?
  • Co powinien zawierać akt o likwidacji instytucji kultury?
  • Jak należy dokonać wykreślenia instytucji kultury?
  • Czy gmina będąca organizatorem likwidowanego domu kultury ma obowiązek poinformować wszystkich dostawców usług i mediów oraz wierzycieli o likwidacji i przejęciu zobowiązań?
  • Od którego momentu za zobowiązania likwidowanej instytucji odpowiada organizator?
  • Czy solidarność dłużników – organizatorów instytucji oznacza, że można żądać zwrotu długu od jednego z nich, z pominięciem pozostałych?
  • W jakim zakresie za zobowiązania ośrodka będzie odpowiadało miasto, a w jakim powiat?
  • W jakich przypadkach na instytucję kultury przechodzą zobowiązania innej instytucji?
  • Czy koncesja udzielona na rzecz instytucji kultury w razie jej likwidacji przechodzi na gminę?
  • Na jakiej podstawie należy przekazać składniki mienia likwidowanej instytucji kultury dla prowadzenia działalności kulturalnej?
  • Co należy rozumieć przez obowiązek zabezpieczenia mienia z art. 26 ust. 2 uodk?

Rozdział 2a. Pracownicy instytucji kultury

  • Czy w instytucji kultury, w której brak jest regulacji wewnętrznych (regulaminu zatrudniania/rekrutacji na stanowiska), można zatrudnić pracownika bez ogłoszenia o naborze na wolne miejsce pracy?
  • Czy pracownik dzielnicowego ośrodka kultury, artysta-rzeźbiarz jest pracownikiem
  • artystycznym?
  • Czy uzasadnioną przyczyną wprowadzenia przedłużonego okresu rozliczeniowego może być fakt, że instytucja kultury (gminny dom kultury) prowadzi głównie działalność w okresie wrzesień – czerwiec, a w okresie wakacyjnym
  • praktycznie „zamiera”?
  • Czy przedłużony okres rozliczeniowy może obejmować wyłącznie okresy „równe” okresom kalendarzowym np. półrocze – 6 miesięcy, rok – 12 miesięcy?
  • Czy przedłużony okres 12-miesięczny ma odpowiadać okresowi roku kalendarzowego?
  • Czy na przedłużenie okresu rozliczeniowego trzeba uzyskać zgodę inspekcji pracy?
  • Które systemy czasu pracy obejmuje okres rozliczeniowy przedłużony do np. 12 miesięcy?
  • Czy za przerwę w pracy, w przerywanym systemie czasu pracy, należy zapłacić wynagrodzenie?
  • Czy można zastosować rozkład przerywany czasu pracy z dwoma cyklami pracy: od 8.00 do 11.00, a później od 18.00 do 23.00?
  • Czy możliwe jest zastosowanie maksymalnego wymiaru czasu pracy dla systemu równoważnego w powiązaniu z przerywanym systemem czasu pracy?
  • Czy jest możliwe, aby udzielić dni wolnych wyłącznie w sezonie wakacyjnym (lipiec – sierpień), kiedy następuje przerwa w działalności teatru, zamiast urlopu wypoczynkowego?
  • Czy rozkład czasu pracy w instytucji kultury, przy ustalonym 12-miesięcznym
  • okresie rozliczeniowym, może przewidywać wszystkie niedziele i święta jako dni pracy?

 

Rozdział 3. Zasady gospodarki finansowej instytucji kultury

 

  • Jakie składniki płacowe przysługują obligatoryjnie pracownikom instytucji kultury?
  • Czy w tej drugiej umowie staż pracy jest naliczony prawidłowo?
  • Czy dom kultury, w którym jest zatrudniona pracownica, powinien zaliczyć do stażu pracy pracę w gospodarstwie rolnym rodziców pracownicy w okresie od 1 lipca 1997 r. do 31 grudnia 2004 r.?
  • W jakiej wysokości należy pracownikowi instytucji kultury przyznać dodatek specjalny?
  • Czy kierownikowi działu administracyjnego Gminnego Centrum Promocji Kultury i Twórczości Regionalnej można przyznać dodatek funkcyjny?
  • Którzy pracownicy i w jakich przypadkach mogą otrzymać dodatkowe wynagrodzenie za pracę artystyczną?
  • Czy muzycy mogą bez zgody dyrekcji używać swoich instrumentów i otrzymywać za to dodatek?
  • Czy można w regulaminie wynagradzania pracowników gminnego ośrodka kultury zwiększyć odprawę emerytalno-rentową np. z 3 do 6 miesięcy?
  • Czy pracownicy należy wypłacić nagrodę jubileuszową?
  • Czy dyrektor filharmonii, będący jednocześnie znanym dyrygentem, ma prawo do nagrody jubileuszowej we wcześniejszych terminach, tj. już po przepracowaniu 15 lat?
  • Jakie okresy równoważne zatrudnieniu zalicza się do stażu pracy, od którego zależy wysokość nagrody jubileuszowej?
  • Czy okresy pracy, uprawniające do odprawy w określonej wysokości, ustala się analogicznie do okresów pracy dla dodatku za wysługę lat i nagrody jubileuszowej?
  • Czy dyrektorowi gminnej biblioteki publicznej w związku z przejściem na emeryturę przysługuje odprawa emerytalna i w jakiej wysokości?
  • Jaką podstawę odprawy emerytalnej powinniśmy naliczyć,
  • Czy kierownictwo instytucji kultury może wprowadzić inne zasady wynagradzania niż określone w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej?
  • Czy pracownikowi zwolnionemu dyscyplinanie musimy mu wypłacić odprawę emerytalną w pełnej wysokości?

Rozdział 4. Organizowanie imprez artystycznych i rozrywkowych

Rozdział 4a. Udzielanie zamówień na dostawy lub usługi z zakresu działalności kulturalnej

Rozdział 5. Przepisy przejściowe i końcowe

  • Rozporządzenie ministra kultury i dziedzictwa narodowego z 22 października 2015 r. w sprawie wynagradzania pracowników instytucji kultury (Dz.U. z 2015 r. poz. 1798)
  • Ustawa z 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (tekst jedn.: Dz.U. z 2012 r. poz. 642)
  • Ustawa z 21 listopada 1996 r. o muzeach (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 972)

 

Kategoria: Inne
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-269-6675-0
Rozmiar pliku: 188 KB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Wstęp

Tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury stanowią główne zadanie instytucji kultury – jednostek powoływanych specjalnie w tym celu nie tylko przez państwo i samorządy, ale też przez podmioty prywatne. Każda z tych instytucji musi jednak funkcjonować na podstawie przepisów prawa. Tymi podstawowymi przepisami są unormowania zawarte w ustawie z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 862; dalej: uodk). Dotyczą one wszystkich instytucji kultury i zawierają przepisy, do których muszą się zastosować organizatorzy – zarówno publiczni, jak i prywatni.

Uodk jest regulacją szczególną, zawierającą kompleksowe uregulowanie kwestii instytucjonalnych, a częściowo także pracowniczych. Tej problematyce poświęcony jest niniejszy komentarz do uodk, stanowiący szczegółowe opracowanie problematyki zawartej w:

▶rozdziale 1 (Przepisy ogólne),

▶rozdziale 2 (Instytucje kultury),

▶rozdziale 2a (Pracownicy instytucji kultury).

Obejmuje on także część problematyki gospodarki finansowej instytucji kultury, zawartej w rozdziale 3, obejmującej art. 31–31d uodk, a dotyczącej jednej z najistotniejszych spraw, związanych ze stosunkiem pracy, a mianowicie wynagrodzeń pracowniczych. Powiązanie tej problematyki z finansami instytucji kultury spowodowało, że ustawodawca zdecydował o umieszczeniu spraw płacowych właśnie w tym rozdziale.

Komentarz ten różni się od dotychczasowych opracowań, w których przeważała jednak teoria i prezentacja różnych poglądów oraz orzecznictwa sądowego, dotyczących kwestii prawnych związanych z instytucjami kultury. W tym opracowaniu, zachowując systematykę ustawy, zaprezentowano praktyczne rozwiązania spraw wynikających ze stosowania przepisów uodk. Do każdego z przepisów dobrano kilka kazusów oraz pytań stawianych przez Czytelników, na które zostały udzielone odpowiedzi poparte poglądami doktryny oraz orzecznictwem sądowym.

Komentarz oparty jest na najnowszym tekście jednolitym uodk, opublikowanym w Dz.U. z 2017 r. poz. 862 w dniu 5 kwietnia 2017 r., w odpowiedziach zaś wykorzystano także najnowsze, niekiedy niepublikowane jeszcze orzeczenia sądowe.

Dodatkowo w książce zamieszczamy treść kilku ustaw ważnych dla instytucji kultury. Dzięki temu łatwiej będzie państwu zajrzeć do tych przepisów w poszukiwaniu odpowiedzi na pytania, które mogą się pojawić w codziennej pracy dyrektora, księgowej i kadrowej w instytucji kultury.

Michał CulepaUstawa z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 862) – 144 odpowiedzi na pytania

Rozdział 1. Przepisy ogólne

Art. 1

1. Działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

2. Państwo sprawuje mecenat nad działalnością kulturalną polegający na wspieraniu i promocji twórczości, edukacji i oświaty kulturalnej, działań i inicjatyw kulturalnych oraz opieki nad zabytkami.

3. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego może wspierać finansowo, w ramach mecenatu państwa, realizację planowanych na dany rok zadań związanych z polityką kulturalną państwa, prowadzonych przez instytucje kultury i inne podmioty nienależące do sektora finansów publicznych.

4. Mecenat, o którym mowa w ust. 2 i 3, sprawują także organy jednostek samorządu terytorialnego w zakresie ich właściwości.

Jaki jest zakres działalności kulturalnej według uodk?

Działalność kulturalna wskazana w ustawie składa się z trzech elementów:

1) tworzenia kultury,

2) upowszechniania kultury,

3) ochrony kultury.

Uodk nie definiuje pojęcia „kultury” jako takiej. Sięgnąć zatem należy do określeń „słownikowych”. Słownik języka polskiego definiuje kulturę przede wszystkim jako „materialną i umysłową działalność społeczeństw oraz jej wytwory”. Definicja ta jest bardzo szeroka, ale można uznać, że zasadniczym celem działalności kulturalnej jest – jak zresztą ustawa wskazuje – twórczość kulturalna. Tworzenie kultury polega przede wszystkim na działaniu prowadzącym do wytworzenia szeroko rozumianego dzieła, któremu przypisać można wartość kulturalną, oddziałującego na wrażenia jego odbiorcy1. To oznacza, że głównym celem działalności kulturalnej jest stworzenie określonych dzieł – materialnych (np. obraz, rzeźba) czy niematerialnych (przedstawienie teatralne, koncert itp.).

Drugim elementem działalności kulturalnej jest upowszechnianie kultury, czyli udostępnianie dzieł publiczności – albo szerokiej, dla wielu odbiorców, albo dla zamkniętego, wąskiego kręgu koneserów.

Trzecim elementem jest ochrona kultury, czyli dbałość o to, by dzieła zostały zachowane i utrwalone w takiej formie, by publiczność mogła się z nimi zapoznać nawet wiele lat po ich stworzeniu.

Takie ujęcie działalności kulturalnej powoduje konieczność występowania w obrocie prawnym różnych typów instytucji kultury, wyspecjalizowanych w poszczególnych zakresach działalności kulturalnej.

Czy prowadzenie działalności gospodarczej wyklucza działalność kulturalną i czy podmiot gospodarczy zajmujący się także działalnością kulturalną może być instytucją kultury?

Co do zasady działalność gospodarcza opiera się na innych zasadach niż prowadzenie działalności kulturalnej. Przede wszystkim podstawą działania przedsiębiorców jest zysk (zarobek), na co wskazuje art. 2 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2016 r. poz. 1829 ze zm.), zgodnie z którym działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

Jednakże NSA w wyroku z 1 września 2014 r. (II FSK 2009/12) wskazał, że prowadzenie działalności gospodarczej, co do zasady, nie wyklucza uznania, że dany podmiot prowadzi działalność kulturalną. Zarazem jednak nie można uznać przedsiębiorcy za instytucję kultury, w sytuacji gdy tylko część działalności sprowadza się do funkcji kulturalnych, a głównym celem podmiotu jest jednak zysk ekonomiczny. Instytucje zajmujące się działalnością kulturalną nie są instytucjami nastawionymi na zysk, ale na twórczość, upowszechnianie i ochronę kultury.

Czy kino prowadzone przez spółkę z o.o. może być uznane za instytucję kultury?

Co do zasady – nie. Wynika to z faktu, że spółka z o.o. i generalnie wszystkie osoby prawne funkcjonujące na podstawie przepisów prawa handlowego są przedsiębiorcami i podstawą ich działalności będzie działalność gospodarcza, a nie kulturalna. Jak wskazał NSA w uzasadnieniu wyroku z 18 września 2015 r. (II FSK 1942/13) prowadzenie działalności „związanej z kulturą” nie jest tożsame z „prowadzeniem działalności kulturalnej”, o której mowa w art. 1 ust. 1 uodk; inaczej mówiąc, jakkolwiek jedną z dopuszczalnych form organizacyjnych prowadzenia działalności kulturalnej jest kino, to jednak nie wyklucza to prowadzenia w tej samej formie także działalności gospodarczej. Fakt, że działalność ta w jednym z jej aspektów wiąże się z kulturą, nie pozbawia jej cech działalności gospodarczej. Z kolei WSA w Gdańsku wskazał w wyroku z 12 grudnia 2012 r. (I SA/GD 1039/12), iż do uznania, że podmiot prowadzi działalność kulturalną, nie wystarczy zatem zachowanie jedynie zewnętrznej formy organizacyjnej działalności kulturalnej (np. prowadzenie kina, posiadanie sali kinowej), lecz powinny być spełnione przez dany podmiot wszystkie pozostałe kryteria określone w uodk.

Co należy rozumieć przez mecenat państwa i jednostek samorządu terytorialnego nad działalnością kulturalną?

Mecenat kulturalny oznacza – tak jak określa się to językowo – wsparcie i pomoc, w tym wypadku dla osób i instytucji zajmujących się działalnością kulturalną. Przepis art. 1 ust. 2–3 oraz ust. 4 uodk nakłada na jednostki publiczne obowiązki w zakresie:

▶wsparcia informacyjnego i propagandowego kultury i sztuki,

▶promocji kultury (zarówno w kraju, jak i za granicą),

▶zapewnienie środków finansowych na działalność kulturalną oraz jej promocję.

Art. 2

Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.

Przepisy te stanowią rodzaj wskazań i celów dla instytucji i władzy publicznej do odpowiedniego wspierania i finansowania działalności kulturalnej.

Czy instytucje kultury mogą być prowadzone w innej formie niż określone w art. 2 uodk?

Przepisy uodk określają szeroko zakres działalności kulturalnej, dopuszczając różne formy jej prowadzenia, w zależności od potrzeb danej społeczności i zakresu działalności danej instytucji. Otwarty charakter zakresu działalności rzutuje też na otwartość form organizacyjnych, co potwierdził NSA w wyroku z 17 maja 2011 r. (sygn. akt II OSK 378/11), w którym wskazał, że przepisy uodk stanowią podstawy do upowszechniania kultury, a zarazem nie zawierają one nakazu wyboru prowadzenia działalności kulturalnej wyłącznie w wyliczonych formach, a zatem pozostawia organizatorowi wybór formy upowszechnienia kultury.

W piśmiennictwie2 pojawiają się przykładowe formy, w których odbywa się działalność kulturalna, niewymienione w ustawie, np.:

▶mediateka (instytucja posiadająca i upowszechniająca zbiór druków, nagrań i materiałów multimedialnych),

▶pracownia plastyczna,

▶salon literacki,

▶centrum sztuki cyfrowej.

Wspomnieć należy także o innych formach pośrednio wskazanych w uodk. Przykładowo w art. 11 ust. 2 uodk wymienia się jako instytucje artystyczne – poza różnymi rodzajami orkiestr, także zespół pieśni i tańca oraz zespół chóralny.

Czy klubokawiarnia może być uznana za instytucję kultury?

Możliwość prowadzenia działalności kulturalnej przewiduje sama uodk, wskazując w art. 2 jedynie przykładowe wyliczenie instytucji kultury. Klubokawiarnia może być więc instytucją kultury, jeśli podstawowym celem jej działalności będzie działalność kulturalna, czyli tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury. Prowadzenie innych usług, w tym gastronomicznych i noclegowych, raczej nie mieści się w zakresie działalności kulturalnej. Sama instytucja kultury może oczywiście prowadzić taką działalność, jeżeli wspiera ona zasadnicze działania instytucji oraz dopuszcza to statut instytucji kultury.

Natomiast jeżeli działalność upowszechniająca twórczość i wspierająca kulturę jest tylko częścią działalności, to – mimo że taka działalność może mieć zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania danej jednostki – klubokawiarnia nie będzie mogła być uznana za instytucję kultury, ale jedynie za przedsiębiorcę, jako że prowadzi zasadniczą działalność zarobkową o charakterze usługowym, wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły. Odpowiadać bowiem będzie definicji działalności gospodarczej wskazanej w art. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Zwrócił na to uwagę WSA w Gdańsku, który w wyroku z 12 grudnia 2012 r. (sygn. akt I SA/Gd 1039/12) wskazał, że prowadzenie działalności „związanej z kulturą” nie jest tożsame z „prowadzeniem działalności kulturalnej”. Rozróżnienie to odnosi się zatem przede wszystkim do celu prowadzonej działalności – jeżeli ma ona związek z kulturą, ale cel jej odpowiada bardziej celom wskazanym w art. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, wówczas trudno mówić o działalności kulturalnej jako podstawowej, a zatem taki podmiot nie może być uznany za instytucję kultury.

Czy podstawą prawną funkcjonowania gminnej biblioteki publicznej jest ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej?

Biblioteka jest uznawana za instytucję kultury w rozumieniu art. 2 uodk, a zatem zasadniczo przepisami ogólnymi, na podstawie których funkcjonuje biblioteka, są właśnie przepisy uodk. Jednakże szczegółowe zasady prowadzenia działalności bibliotecznej reguluje także ustawa z 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz.U. z 2012 r.poz. 642 ze zm.).

Przepisy ustawy o bibliotekach określają przede wszystkim:

▶zadania bibliotek,

▶ich organizację oraz rodzaje,

▶zasady funkcjonowania sieci bibliotecznych,

▶podstawowe kwalifikacje pracowników i kierowników bibliotek,

▶zadania i podstawy działania Krajowej Rady Bibliotecznej.

Pamiętajmy jednak, że aby biblioteka została uznana za instytucję kultury, musi ona mieć wydzielony charakter, odrębny majątek oraz być wpisana do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora, dysponując tym samym osobowością prawną.

Zgodnie bowiem z art. 10 ustawy o bibliotekach, biblioteka może stanowić samodzielną jednostkę organizacyjną albo wchodzić w skład innej jednostki.

W przypadku bibliotek będących komórkami organizacyjnymi (niemających charakteru odrębnych osób prawnych), jeżeli stanowią one część podmiotu niebędącego instytucją kultury, wówczas podstawą do ich funkcjonowania będą przepisy, na podstawie których dany podmiot działa, oraz przepisy wewnętrzne (np. regulaminy). Należy uznać, że taka biblioteka, jako np. wydzielona komórka organizacyjna, nie jest wówczas instytucją kultury w rozumieniu art. 1 i 2 uodk. Przykładem mogą być biblioteki uczelniane albo biblioteki szkolne, związane organizacyjnie i funkcjonalnie z daną uczelnią lub placówką oświatową. Do tego typu bibliotek zastosowania nie będą miały przepisy uodk i ustawy o bibliotekach, ale odpowiednie przepisy Prawa o szkolnictwie wyższym oraz Prawa oświatowego, a pracownicy tych bibliotek będą zatrudnieni na podstawie odpowiednio Prawa o szkolnictwie wyższym i Karty Nauczyciela.

Art. 3

1. Działalność kulturalną mogą prowadzić osoby prawne, osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

2. Działalność kulturalna określona w art. 1 ust. 1 nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów.

3. Do działalności, o której mowa w ust. 1 i 2, w zakresie nieuregulowanym przepisami ustawy dotyczącymi organizowania i prowadzenia działalności kulturalnej oraz przepisami o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, stosuje się przepisy o prowadzeniu działalności gospodarczej.

Czy działalność kulturalna może być prowadzona przez inne podmioty niż instytucje kultury?

W świetle art. 3 ust. 1 uodk należy uznać, że działalność kulturalna nie jest ograniczona i zastrzeżona wyłącznie dla instytucji kultury określonych w uodk. Mogą ją także prowadzić inne podmioty mające osobowość prawną lub nie, a także osoby fizyczne.

Osobami prawnymi prowadzącymi taką działalność kulturalną mogą być np.:

▶fundacje,

▶stowarzyszenia,

▶spółdzielnie, w tym w szczególności spółdzielnie pracy,

▶spółki kapitałowe prawa handlowego, przy czym w ich przypadku podejmowanie działalności kulturalnej musi przewidywać umowa spółki, a jeżeli spółka prowadzi obok działalności kulturalnej także inną działalność, to nie pozbawia jej statutu przedsiębiorcy.

W przypadku podmiotów niemających osobowości prawnej można wymienić przykładowo:

▶spółki cywilne,

▶spółki osobowe prawa handlowego (jest to jednak przypadek bardzo rzadki),

▶jednostki sektora finansów publicznych niemające osobowości prawnej i bezpośrednio kierowane przez jednostkę nadrzędną.

Działalność kulturalna może być także prowadzona przez osoby fizyczne, także zarejestrowane jako przedsiębiorcy. Należy jednak pamiętać, że ani jednostki nieposiadające osobowości prawnej, ani osoby fizyczne nie mogą być uznane za instytucje kultury z uwagi na brak osobowości prawnej i inną konstrukcję prawną. Nie mogą więc zostać wpisane samodzielnie do rejestru instytucji kultury.

Czy instytucja kultury może prowadzić inną działalność niż tworzenie i upowszechnianie kultury? Problem dotyczy miejskiego domu kultury, w którym znajduje się mała kawiarnia. Czy może być prowadzona w ramach MDK?

Dopuszczalne jest prowadzenie przez instytucję kultury innej działalności niż kulturalna, w tym działalności gospodarczej. NSA w wyroku z 7 grudnia 2010 r. (II OSK 2141/10) wskazał, że z wyliczenia form organizacyjnych nie można wywieść zastosowania do statutu instytucji kultury ograniczenia przez wyłączenie dopuszczalności, prowadzonej dodatkowo, działalności gospodarczej. Jednakże taka działalność powinna być przewidziana statutowo. Postanowienia statutu instytucji kultury powinny obligatoryjnie zawierać także normy dotyczące prowadzenia przez nią działalności innej niż kulturalna, jeżeli instytucja zamierza prowadzić taką działalność (por. wyrok WSA we Wrocławiu z 30 stycznia 2013 r., IV SA/WR 673/12). Statut musi jednak określić ściśle rodzaj działalności i jej zakres. Brak takich postanowień uniemożliwia prowadzenie innej działalności przez instytucję. Dyrektor samodzielnie nie może podjąć decyzji o prowadzeniu takiej działalności bez podstawy statutowej. W takim wypadku działalność gospodarcza „dodatkowa” stanowiąca poboczny zakres działalności danej instytucji nie będzie kategoryzowana jako działalność gospodarcza i zastosowanie będzie miał także art. 3 ust. 2 uodk, a więc dochody z tej działalności (np. kawiarni czy sklepu) będą także częścią dochodów instytucji kultury.

W jakim zakresie stosuje się przepisy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie w odniesieniu do instytucji kultury? Czy gminna instytucja kultury (np. muzeum) może zatrudniać wolontariuszy?

Zgodnie z art. 3 ust. 1–2 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2016 r. poz. 1817 ze zm.) działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie. Ustawa wskazuje, że organizacjami pozarządowymi są:

▶niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,

▶niedziałające w celu osiągnięcia zysku,

▶osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia.

Zgodnie natomiast z art. 42 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie wolontariusze mogą wykonywać, na zasadach określonych w niniejszym rozdziale, świadczenia na rzecz:

▶organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (np. osoby prawne i jednostki należące do kościołów i związków wyznaniowych, spółdzielnie socjalne, kluby sportowe) w zakresie ich działalności statutowej, w szczególności w zakresie działalności pożytku publicznego, z wyłączeniem prowadzonej przez nie działalności gospodarczej,

Darmowy fragment
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: