Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Kontrola zarządcza w 2015 roku. Obowiązki. Procedury. Wzory dokumentów - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
Luty 2015
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment
Produkt niedostępny.  Może zainteresuje Cię

Kontrola zarządcza w 2015 roku. Obowiązki. Procedury. Wzory dokumentów - ebook

Publikacja pomaga zrozumieć i wdrożyć w szkole system kontroli zarządczej. Pokazuje, jak wyznaczać cele, określać ryzyko, monitorować i oceniać system kontroli zarządczej. Wskazuje, jakie dokumenty obowiązkowo trzeba sporządzić w związku z kontrolą, a z których można zrezygnować. Przystępnie opisuje zadania, jakie ma do wykonania dyrektor w związku z obowiązkiem przeprowadzenia kontroli. Ułatwia planowanie działań dzięki gotowemu terminarzowi zadań dyrektora i pozwala zaoszczędzić czas.

Spis treści

Wstęp

Rozdział 1. Pojęcie kontroli zarządczej

1.1. Dokumenty wymagane w ramach kontroli zarządczej

1.2. Cele kontroli zarządczej

1.3. System kontroli zarządczej i jego składowe

Rozdział 2. Standardy kontroli zarządczej

2.1. Przykład analizy wdrożenia i funkcjonowania w szkole systemu kontroli zarządczej dokonanej na podstawie standardów kontroli zarządczej

Rozdział 3. Cele i zarządzanie ryzykiem – standardy grupy B

3.1. Przykład celu strategicznego szkoły – misja (dotyczy teraźniejszości – po co istnieje szkoła)

3.2. Przykład celu strategicznego szkoły – wizja (dotyczy przyszłości – gdzie zmierzamy)

3.3. Cel czy zadanie?

3.4. Przykład: Opis celu wybranego do realizacji

3.5. Przykład: Określenie zadania do wybranego celu

3.6. Monitoring realizacji zadań

3.7. Przykład planu działalności szkoły

3.8. Przykładowa procedura wyznaczania celów szkoły (zarządzenie dyrektora szkoły)

Rozdział 4. Zarządzanie ryzykiem

4.1. Identyfikacja ryzyka

4.2. Przykładowa strategia zarządzania ryzykiem przyjęta w szkole w drodze zarządzenia dyrektora szkoły

4.3. Analiza ryzyka

4.4. Plan minimalizacji ryzyka

Rozdział 5. Monitorowanie ryzyka

5.1. Mechanizmy kontroli

5.2. Monitorowanie systemu kontroli zarządczej

Rozdział 6. Wzory dokumentów

6.1. Zarządzenie w sprawie zasad funkcjonowania oraz metod monitorowania i oceny kontroli zarządczej wraz z załącznikami

6.2. Regulamin kontroli zarządczej w zespole szkół

6.3. Regulamin kontroli zarządczej w szkole

6.4. Kodeks etyki

6.5. Regulamin oceny pracownika administracji i obsługi

6.6. Wzór powiadomienia o terminie oceny

6.7. Wzór odwołania od oceny

6.8. Wzór arkusza oceny

6.9. Procedura kontroli finansowej

6.10. Instrukcja kancelaryjna

6.11. Opis stanowiska pracy – nauczyciela

6.12. Opis stanowiska pracy pracownika niepedagogicznego

Rozdział 7. Podstawa prawna

Rozdział 8. Źródło

Kategoria: Oświatowe
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-269-3596-1
Rozmiar pliku: 493 KB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Rozdział 6.Wzory dokumentów

6.1. Zarządzenie w sprawie zasad funkcjonowania oraz metod monitorowania i oceny kontroli zarządczej wraz z załącznikami

Zarządzenie Nr …./…….

Dyrektora Szkoły ……………………………

z dnia …………………………

w sprawie zasad funkcjonowania oraz metod monitorowania i oceny kontroli zarządczej w ………………………………………………………..

Na podstawie art. 69 ust. 1 pkt 3 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.) zarządza się, co następuje:

§ 1

Określa się zasady funkcjonowania kontroli zarządczej w …………… oraz zasady jej monitorowania i oceny stanowiące załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.

§ 2

Wykonanie zarządzenia powierza się dyrektorowi szkoły.

§ 3

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

………………………………………

(podpis i pieczątka dyrektora szkoły)

Załącznik nr 1

do Zarządzenia Nr …………….

Dyrektora Szkoły …………………

w …………………

z dnia …………………………….

ZASADY FUNKCJONOWANIA ORAZ METODY MONITOROWANIA I OCENY SYSTEMU KONTROLI ZARZĄDCZEJ W …………………………………………….

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§ 1

Niniejsze zasady zostały opracowane na podstawie ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.), a także na podstawie wytycznych zawartych w Komunikacie nr 23 Ministra Finansów z 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz.Urz. Min.Fin. nr 15, poz. 84), zawartych w Komunikacie nr 3 Ministra Finansów z 16 lutego 2011 r. w sprawie szczegółowych wytycznych w zakresie samooceny kontroli zarządczej dla jednostek sektora finansów publicznych (Dz.Urz. Min.Fin. nr 2, poz. 11) oraz zawartych w Komunikacie nr 6 Ministra Finansów z 6 grudnia 2012 r. w sprawie szczegółowych wytycznych dla sektora finansów publicznych w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem (Dz.Urz. Min.Fin. z 2012 r. poz. 56):

§ 2

Ilekroć w Zasadach jest mowa o:

1) kontroli zarządczej – należy przez to rozumieć ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy,

2) procedurach kontroli zarządczej – należy przez to rozumieć wszelkie czynności, które dają zapewnienie, że ustanowione cele zostaną osiągnięte,

3) celach strategicznych – należy przez to rozumieć cele określone w perspektywie czasowej dłuższej niż rok (misja, wizja, cele organu prowadzącego oraz cele do realizacji wynikające z przepisów prawa),

4) celach operacyjnych – należy przez to rozumieć cele określone w perspektywie rocznej na poziomie szkoły, które służą realizacji celu strategicznego,

5) zadaniu – należy przez to rozumieć czynność lub zespół czynności, które należy wykonać, aby osiągnąć zaplanowane cele.

§ 3

Celem kontroli zarządczej jest zapewnienie w szczególności:

1) zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi,

2) skuteczności i efektywności działania,

3) wiarygodności sprawozdań,

4) ochrony zasobów,

5) przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania,

6) efektywności i skuteczności przepływu informacji,

7) zarządzania ryzykiem.

§ 4

Kontrola zarządcza powinna być:

1) adekwatna – to znaczy zgodna z zasadami określonymi w obowiązujących aktach prawnych oraz z niniejszym regulaminem, dokładnie odpowiadająca założonym celom kontroli zarządczej,

2) skuteczna – to znaczy, że postępowanie kontrolne powinno się zakończyć wydaniem zaleceń bądź wniosków pokontrolnych,

3) efektywna – to znaczy, że kontrola ta powinna powodować osiąganie założonych celów.

§ 5

Dyrektor szkoły odpowiada za zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej poprzez realizację ustalonych procedur, zasad etycznych, mechanizmów kontrolnych oraz systemu zarządzania ryzykiem przy uwzględnieniu powszechnie przyjętych standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych.

§ 6

Za realizację zadań w zakresie kontroli zarządczej w szkole odpowiedzialność ponoszą wszyscy pracownicy szkoły.

§ 7

Kontrolę zarządczą sprawowaną przez dyrektora wykonywać mogą również:

1) zastępca dyrektora,

2) główny księgowy,

3) główny specjalista ds. kadrowo-księgowych.

§ 8

Przy wyznaczaniu celów i zadań należy brać pod uwagę cele strategiczne organu prowadzącego ………, dodatkowo te wynikające z przepisów prawa i dłuższej perspektywy czasowej /misja, wizja/ – załącznik nr 1 do niniejszego dokumentu.

§ 9

W zarządzaniu ryzykiem dyrektor szkoły zobowiązany jest do stosowania metodologii zarządzania ryzykiem jednolitej z metodologią stosowaną w organie prowadzącym …………. – załącznik nr 2 do niniejszego dokumentu.

§ 10

Określenie celów i zadań, monitorowanie i ocena ich realizacji powinny odbywać się z zastosowaniem metody: zaplanuj – wykonaj – sprawdź rezultat – doskonal.

§ 11

Oceny systemu kontroli zarządczej w szkole dokonuje kierownictwo szkoły po wcześniejszym opracowaniu sprawozdania z wykonania planu działalności – załącznik nr 3 do niniejszego dokumentu (dyrektor, wicedyrektorzy, kierownik szkolenia praktycznego, główny księgowy).

§ 12

Ocena systemu kontroli zarządczej odbywa się także poprzez odrębne oceny dokonywane przez pracowników (samoocena).

§ 13

Dyrektor szkoły składa Burmistrzowi/Wójtowi/Prezydentowi Miasta ……….., w terminie do 31 marca każdego roku, oświadczenie o stanie kontroli zarządczej za rok poprzedni – załącznik nr 4 do niniejszego dokumentu.

§ 14

Dyrektor szkoły co roku przed podpisaniem oświadczenia o stanie kontroli zarządczej dokonuje samooceny jej funkcjonowania – załącznik nr 5 i 6 do niniejszego dokumentu.

§ 15

Dyrektor szkoły zobowiązany jest do podjęcia działań naprawczych w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w działaniu kontroli zarządczej.

Rozdział 2

Funkcjonowanie standardów kontroli zarządczej w szkole

§ 16

Sprawowanie kontroli zarządczej w szkole zawarte jest w pięciu obszarach standardów:

1) środowisko wewnętrzne,

2) cele i zarządzanie ryzykiem,

3) mechanizmy kontroli,

4) informacja i komunikacja,

5) monitorowanie i ocena.

§ 17

I. W ramach środowiska wewnętrznego wdraża się następujące zasady i obowiązki:

1) przestrzeganie wartości etycznych – wszyscy pracownicy szkoły powinni znać zasady określone w Regulaminie pracy i Kodeksie etycznym pracowników i przestrzegać tych zasad. Naruszenie powyższych postanowień powoduje odpowiedzialność regulaminową (porządkową) oraz przewidziane prawem konsekwencje, a także znajduje odzwierciedlenie w okresowej ocenie pracy;

2) kompetencje zawodowe – kierownictwo szkoły, pracownicy pedagogiczni i samorządowi powinni posiadać odpowiednie kwalifikacje, umiejętności i wiedzę oraz niezbędne doświadczenie. W szkole obowiązuje procedura rekrutacji nowych pracowników oraz procedura zwolnień z pracy. Praca nauczycieli i pracowników samorządowych podlega okresowej ocenie. Dyrektor szkoły zapewnia rozwój kompetencji zawodowych pracowników poprzez system szkoleń ujętych w szkolnym planie doskonalenia zawodowego;

3) struktura organizacyjna – w szkole opracowano i upubliczniono strukturę organizacyjną dostosowaną do realizowanych zadań i celów szkoły. Każdy pracownik otrzymuje na piśmie zakres czynności i odpowiedzialności, określający zakres jego obowiązków;

4) delegowanie uprawnień – w szkole określono w regulaminie organizacyjnym zakres delegowania uprawnień do podejmowania decyzji z uwzględnieniem umiejętności, doświadczenia i możliwości osoby, której delegowanie dotyczy, wprowadzono system upoważnień i pełnomocnictw zarówno stałych, czasowych, jak i doraźnych oraz wprowadzono system ewidencjonowania wydanych upoważnień – przyjęcie delegowania uprawnień pracownik potwierdza podpisem.

II. Obszar drugi, tj. określania celów działalności i zarządzania ryzykiem, stanowi najistotniejszy element kontroli zarządczej, ze względu na wagę zagadnienia szczegółowe zasady określania celów działalności i zarządzania ryzykiem ujęte zostały w rozdziale trzecim niniejszych zasad.

III. W ramach mechanizmów kontroli organizuje się:

1) dokumentowanie systemu kontroli zarządczej – wdrożono procedury wewnętrzne, regulaminy, instrukcje, inne regulacje wewnętrzne stanowiące dokumentację systemu kontroli zarządczej. Dokumentacja ta jest dostępna i znana zainteresowanym;

2) nadzór – kontrolę nad oszczędną, efektywną i skuteczną realizacją celów i zadań pełni kierownictwo szkoły (dyrektor, wicedyrektorzy, główny księgowy, kierownik szkolenia praktycznego). Nadzór ten polega w szczególności na jasnym komunikowaniu pracownikom zakresu ich obowiązków, zadań oraz odpowiedzialności. W ramach nadzoru dokonuje się systematycznej oceny pracy pracowników;

3) ciągłość działalności – w szkole organizowane są zastępstwa podczas nieobecności kluczowych osób odpowiedzialnych za zarządzanie (w formie stosowanych upoważnień oraz odpowiedniego zapisu w księdze zastępstw);

4) ochronę zasobów – dostęp do zasobów finansowych, materialnych i informatycznych szkoły mają wyłącznie upoważnione osoby. Powierza się pracownikom odpowiedzialność materialną za przekazane składniki majątkowe. Stan mienia jest systematycznie weryfikowany i porównywany ze stanem ewidencyjnym w drodze inwentaryzacji. Szkoła objęta jest monitoringiem zewnętrznym i wewnętrznym. Wprowadzono stosowne ograniczenia w dostępie do newralgicznych miejsc, takich jak: pokój nauczycielski, kancelaria, księgowość, archiwum, gabinet dyrektora i wicedyrektorów, pokój doradztwa zawodowego, serwerownia, gabinet pielęgniarki i pedagoga szkoły, gabinet dentystyczny. Szkołę wyposażono w podstawowy sprzęt przeciwpożarowy.

IV. Szczegółowe mechanizmy kontroli dotyczące operacji finansowych i gospodarczych – w szkole funkcjonują następujące mechanizmy kontroli dotyczące operacji finansowych i gospodarczych:

1) rzetelne i pełne dokumentowanie, rejestrowanie operacji finansowych i gospodarczych;

2) zatwierdzanie operacji finansowych przez dyrektora szkoły przed ich realizacją. Czynności związane z realizacją operacji finansowych lub gospodarczych są wykonywane wyłącznie przez pracowników do tego upoważnionych;

Darmowy fragment
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: