Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Czas pracy kierowców – ewidencja, rozliczenia, kontrole - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
31 marca 2016
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment
Produkt niedostępny.  Może zainteresuje Cię

Czas pracy kierowców – ewidencja, rozliczenia, kontrole - ebook

Czas pracy kierowców to jeden z najtrudniejszych tematów, z którymi muszą się zmierzyć firmy transportowe i wykonujące przewozy na potrzeby własne. Przedsiębiorcy muszą uważnie planować zadania kierowcom, żeby nie dochodziło do przekroczeń czasu pracy, a także kontrolować ich zachowanie. Należy zachować daleko idącą ostrożność, ponieważ czas pracy kierowców podlega ciągłym kontrolom ze strony Państwowej Inspekcji Pracy oraz Inspekcji Transportu Drogowego. Ponadto przepisy dotyczące tej kwestii bardzo często się nie zmieniają. W książce znajdą Państwo wiele praktycznych porad dotyczących m.in.:
• kontroli czasu pracy przez organy oraz nakładanych przez nie kar,
• prowadzenia ewidencji czasu pracy kierowców,
• stosowania systemów czasu pracy,
• prawidłowego rozliczania czasu pracy.

Spis treści

Czas pracy kierowców. Ewidencja, rozliczenia, kontrole
Spis treści
Rozdział 1. Czas pracy kierowców – zasady, kontrole, kary
Kogo obejmuje ustawa
Jakie zasady obejmują kierowców
Tygodniowy czas pracy
Przerwa w pracy
Odpoczynki
Pora nocna
Ewidencja czasu pracy
ITD może zacząć kontrolować okresy dłuższe niż 12 miesięcy .
Kary za tygodniowy czas pracy
Kary za brak ewidencji
Kary za brak przerw
Rozdział 2. Europejskie dzienne normy czasu jazdy kierowców
Przestrzeganie norm rozporządzenia europejskiego
Przerwy w jeździe
Ile może wynosić dzienny czas prowadzenia pojazdu
Regulacje dotyczące dziennego okresu odpoczynku
Rozdział 3. System czasu pracy – który warto wybrać dla kierowcy
Czas dyżuru i pozostawanie do dyspozycji a przerwa
Czas pracy kierowcy
Wydłużenie tygodniowej normy czasu pracy kierowcy
System czasu pracy kierowcy
Rozdział 4. Pytania i odpowiedzi
Zadaniowy system czasu pracy – kiedy można go stosować do kierowców
Czas przerwy w jeździe – rozliczać jako przerwę w pracy, czas pracy czy dyżur
Długość odpoczynku dziennego, którego część przypada na promie
Wniosek o czas wolny 1:1 za pracę w tzw. szóstym dniu – czy może być na stałe
Transport na potrzeby własne – obowiązek używania tachografu
Naruszenie rozporządzenia nr 561/2006 jako ciężkie naruszenie obowiązków kierowcy
Wykresówki jako dokumentacja podróży służbowych dla urzędu skarbowego
Wliczanie odpoczynku dobowego do czasu pracy kierowców
Nie każdy przewóz drogowy wymaga uprawnienia transportowego
Rozdział 5. Kary nakładane przez Inspekcję Transportu Drogowego
Załącznik nr 1 do ustawy o transporcie – kary dla kierowców
Załącznik nr 2 do ustawy o transporcie – kary dla osób zarządzających przedsiębiorstwem transportowym, transportem w przedsiębiorstwie oraz innych osób wykonujących czynności związane z przewozem drogowym
Załącznik nr 3 do ustawy o transporcie – kary dla firmy wykonującej przewóz drogowy
Kategoria: Pracy
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-269-4669-1
Rozmiar pliku: 769 KB

FRAGMENT KSIĄŻKI

CZAS PRACY KIEROWCÓW – ZASADY, KONTROLE, KARY

Autorzy:

Ewa Matejczyk, prawnik specjalizujący się w przepisach transportowych

Łukasz Prasołek, asystent sędziego w Izbie Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych Sądu Najwyższego, specjalista z zakresu czasu pracy kie­rowców, były pracownik PIP

Ustawa o czasie pracy kierowców obejmuje nie tylko kierowców pracujących na podstawie umowy o pracę, ale także przedsiębiorców osobiście wykonujących przewozy oraz kierowców pracujących na własny rachunek i na podstawie umów cywilnoprawnych. Mają obowiązek rozliczać nie tylko czas jazdy, ale też czas pracy. Za nieprzestrzeganie przepisów grożą im wysokie kary.

Kogo obejmuje ustawa

Ustawa o czasie pracy kierowców określa czas pracy nie tylko w odniesieniu do kierowców zatrudnionych na podstawie stosunku pracy, ale również:

1) przedsiębiorców osobiście wykonujących przewozy drogowe (w tym nie tylko transport drogowy, ale także przewóz drogowy na potrzeby własne oraz każdy inny przewóz w rozumieniu rozporządzenia nr 561/2006) oraz

2) osób niezatrudnionych przez przedsiębiorstwo, lecz osobiście wykonujących przewozy drogowe. Są to kierowcy zatrudnieni na podstawie umów cywilnoprawnych (zlecenia, o dzieło) oraz przedsiębiorców – kierowców, czyli tzw. samozatrudnionych, którzy nie mają własnej firmy transportowej, lecz świadczą usługi kierowania pojazdami dla innych przedsiębiorców – przewoźników posiadających licencję transportową.

Uwaga!

Przepisy ustawy o czasie pracy kierowców mają zastosowanie jedynie do kierowców podlegających pod regulacje ustawy o transporcie drogowym. Nie obejmują zatem kierowców pojazdów o DMC poniżej 3,5 t ani kierowców, którzy wykonują przewozy osobowe pojazdami do 9 miejsc, licząc łącznie z kierowcą.

Jakie zasady obejmują kierowców

Zgodnie z zasadami czasem pracy kierowców etatowych, przedsiębiorców osobiście prowadzących swoje pojazdy i kierowców niezatrudnionych, lecz wykonujących przewozy jest czas od rozpoczęcia do zakończenia pracy, w którym pozostają oni na swoich stanowiskach pracy, będąc do dyspozycji podmiotu, dla którego świadczą usługę przewozu drogowego, i wykonują czynności, takie jak:

 prowadzenie pojazdu,

 załadowywanie i rozładowywanie oraz nadzór nad załadunkiem i wyładunkiem,

 nadzór oraz pomoc osobom wsiadającym i wysiadającym,

 czynności spedycyjne,

 obsługę codzienną pojazdów i przyczep,

 inne prace podejmowane w celu wykonania zadania służbowego lub zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu i rzeczy,

 niezbędne formalności administracyjne,

 utrzymanie pojazdu w czystości.

Uwaga!

Do tego czasu pracy wliczamy ponadto czas, w którym kierowca samozatrudniony, zatrudniony na zlecenie albo na podstawie umowy o pracę pozostaje na stanowisku pracy kierowcy w gotowości do wykonywania pracy, w szczególności podczas oczekiwania na załadunek lub rozładunek, których przewidywany czas trwania nie jest znany kierowcy przed wyjazdem albo przed rozpoczęciem danego okresu. To uprawnienie nie dotyczy jednak właścicieli firm, którzy osobiście prowadzą pojazdy. Ozna­cza to, że pomimo wykonywania takiego samego zadania przewozowego czas pracy w tych dwóch grupach kierowców samozatrudnionych będzie się różnił.

W przeciwieństwie jednak do pracowników w zakres czasu pracy przedsiębiorców i osób niezatrudnionych nie można wliczać 15-minutowej przerwy, którą wprowadza się, jeżeli dobowy wymiar czasu pracy kierowcy zatrudnionego na podstawie umowy o pracę wynosi co najmniej 6 godzin.

Tygodniowy czas pracy

Tygodniowy czas pracy wszystkich kierowcównie może przekraczać przeciętnie 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy.

Można go przedłużyć do 60 godzin, jeżeli średni tygodniowy czas pracy nie wyniesie więcej niż 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy.

Przerwa w pracy

Wszyscy kierowcy muszą również robić przerwę po sześciu kolejnych godzinach pracy.

Przerwę należy zrobić:

 w przypadku gdy liczba godzin pracy nie przekracza 9 godzin – w wymiarze nie krótszym niż 30 minut, oraz

 jeśli praca wynosi więcej niż 9 godzin – w wymiarze nie krótszym niż 45 minut.

Przerwę można podzielić na krótsze okresy trwające co najmniej 15 minut każdy, wykorzystywane w trakcie pracy lub bezpośrednio po tym okresie.

Uwaga!

Przepisu tego nie trzeba stosować, jeśli kierowca zdąży odebrać przerwy lub odpoczynki wynikające ze stosowania przepisów rozporządzenia WE nr 561/2006 lub umowy AETR w ciągu sześciu godzin pracy.

Odpoczynki

W tym zakresie nie ma żadnych dodatkowych norm. W ustawie o czasie pracy kierowców jest tylko odesłanie do przepisów rozporządzenia WE nr 561/2006 i umowy AETR dotyczących odpoczynków. Przepis ten nie ma więc znaczenia, gdyż nawet gdyby go nie było, to i tak te odpoczynki miałyby zastosowanie.

Pora nocna

Podobnie jak w przypadku pracowników, gdy przedsiębiorca lub samozatrudniony kierowca wykonuje pracę w porze nocnej, jego czas pracy nie może przekraczać 10 godzin w danej dobie. „Pora nocna” oznacza okres czterech godzin między godziną 00.00 a 7.00.

Niestety w ogóle nie uregulowano tego, w jakich dokumentach należy zapisać, które godziny stanowią porę nocną. U pracodawców takim dokumentem jest generalnie regulamin pracy, ale przecież osoby prowadzące działalność, które nie są pracodawcami, nie wydają takich dokumentów.

Uwaga!

Ze względu na brak jakiejkolwiek regulacji w tym zakresie możliwe jest przyjęcie dowolnej formy ustalenia czasu trwania pory nocnej, czyli wydanie zarządzenia czy obwieszczenia w tym zakresie. Najprościej jednak jest zamieszczać tę informację w umowach zawieranych z kierowcami.

Ewidencja czasu pracy

Przedsiębiorca osobiście wykonujący przewozy drogowe, oprócz ewidencjonowania czasu pracy swoich pracowników, jest też zobowiązany do prowadzenia ewidencji swojego czasu pracy. Czas pracy osoby niezatrudnionej, lecz wykonującej przewozy drogowe na rzecz innych podmiotów muszą ewidencjonować jej zleceniodawcy.

Zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy o czasie pracy kierowców ewidencję można prowadzić w formie:

 zapisów na wykresówkach,

 wydruków danych z karty kierowcy i tachografu cyfrowego,

 plików pobranych z karty kierowcy i tachografu cyfrowego,

 innych dokumentów potwierdzających czas pracy i rodzaj wykonywanej czynności,

 rejestrów opracowanych na podstawie tych dokumentów.

Uwaga!

W odróżnieniu od ewidencji czasu pracy pracowników, którą należy przechowywać przez okres 3 lat, ewidencję swojego czasu pracy oraz czasu pracy osób samozatrudnionych przedsiębiorca musi przechowywać przez 2 lata po zakończeniu okresu nią objętego.

Kierowcy niebędący pracownikami mają prawo zwrócić się do przedsiębiorcy o wydanie kopii tej ewidencji.

ITD może kontrolować okresy dłuższe niż 12 miesięcy

Kontrola ITD w przedsiębiorstwie może trwać dłużej niż ostatnie 12 miesięcy, jeżeli inspektor uzna to za konieczne, choć w przepisach jest obowiązek przechowywania danych z kart kierowców i tachografów cyfrowych oraz tarczek przez rok. Oczywiście wiąże się to z większym nakładem pracy działu kadr, ponieważ musi on przekonwertować tarczki lub dane z tachografu i karty kierowcy do formy klasycznej ewidencji czasu pracy.

Jednak dzięki temu firma transportowa zyska możliwość usuwania wykresówek lub danych z tachografu i karty po roku od ich wytworzenia, więc ograniczy swoją ewentualną odpowiedzialność w razie kontroli, ale zmniejszy szanse obrony przed roszczeniami kierowców, nie mając danych źródłowych, takich jak tarczki i dane z karty kierowcy.

Darmowy fragment
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: