Facebook - konwersja
Pobierz fragment

Dekada ołowiu na ekranie. Polityczny terroryzm lat 70. we włoskim filmie fabularnym - ebook

Rok wydania:
2016
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment
Produkt niedostępny.  Może zainteresuje Cię

Dekada ołowiu na ekranie. Polityczny terroryzm lat 70. we włoskim filmie fabularnym - ebook

Filmy o tematyce historycznej uruchamiają specyficzny tryb analizy, którą można by nazwać „analizą faktograficzną”. Polega ona na weryfikacji danych zawartych w tekście filmu w celu sprawdzenia wiarygodności komunikatu. Mimo wszystko film nigdy nie stanie się dokładną repliką tego co się zdarzyło. Przekonanie to wyraża się w prowokacyjnym paradoksie: „Na ekranie historia musi być fikcyjna po to, by była prawdziwa”. Włochy w latach 70. były areną wielu aktów terroru, najczęściej motywowanych lewacką ideologią. Już wtedy kino stało się portrecistą i komentatorem tych wydarzeń, niekiedy krytycznie oceniającym reakcje władz. W niniejszej książce autorka opisuje i analizuje ten wycinek niedawnej historii włoskiego filmu. Oprócz teoretycznych rozważań na temat kina politycznego oraz obszernych omówień fabuł o „dekadzie ołowiu”, książka zawiera dwa rozdziały analityczne, dotyczące śmierci anarchisty Giuseppe Pinellego oraz zabójstwa Alda Moro – lidera chadecji i byłego premiera Włoch. Autorka widzi kino przede wszystkim w perspektywie historycznej i kulturowej, pamiętając, że opisywane wydarzenia miały duże znaczenie dla włoskiej tożsamości i pamięci zbiorowej. „Dekada ołowiu…” jest w związku z tym publikacją nie tylko o kinie Włoch, ale i o ich kulturze i historii.

Spis treści

Wstęp 7

Rozdział 1. Film – historia – polityka. Uwagi teoretyczne 11

Film historyczny a film inspirowany faktami 14

Filmy o polityce i filmy polityczne 18

Rozdział 2. Znaczenie anni di piombo dla kultury politycznej Włoch 27

Rozdział 3. Lata 1969–1978: od „gorącej jesieni” do zabójstwa Alda Moro 37

Portrety rodzinne (Drogi Michele Mario Monicellego, Portret rodzinny we wnętrzu Luchino Viscontiego) 40

Giallo-politico ledztwo w sprawie obywatela poza wszelkim podejrzeniem Elio Petriego, Szacowni nieboszczycy Francesco Rosiego, Boję się Damiano Damianiego i inne) 44

Komedie, czyli anni di piombo pół żartem, pół serio (Kocham Cię, Berlinguer Giuseppe Bertolucciego, List otwarty do redakcji dziennika wieczornego Francesco Masselliego, Szaleństwo małego człowieka Mario Monicellego i inne) 64

Dokumentalny footage w kinie politycznym (Chcemy pułkowników Mario Monicellego, Zamach stanu Luciano Salcego, Dajcie sensację na pierwszą stronę Marco Bellocchia i inne) 69

Alegorie polityczne (Święty Michał miał koguta i Allonsanfan braci Tavianich, Bitwa o Algier Gilla Pontecorvo, Garść dynamitu Sergio Leone) 81

Rekonstrukcje wydarzeń autentycznych (San Babila, godzina 20 Carlo Lizzaniego) 91

Rozdział 4. „Przypadkowa śmierć anarchisty”. Sprawa Pinellego i jej fabularyzacja we włoskich tekstach kultury 93

Trzy wersje śmierci (Przypadkowa śmierć anarchisty Dario Fo, Dokumenty na temat Pinellego Elio Petriego i Nelo Risiego, 12 grudnia Pier Paolo Pasoliniego) 95

Na małym ekranie (Historia Włoch według Indro Montanellego Enrico Zampiniego, Noc republiki Sergia Zavoli, Granatowa noc Carla Lucarelli) 99

W kostiumie thrillera (Proces przyspieszony Lucia De Caro, Policja ma związane ręce Luciana Ercoli) 101

Fabuła aluzyjna (Sacco i Vanzetti Giuliana Montaldo) 102

Rozdział 5. Lata 1979–2012: rozliczenia i wspomnienia 107

Anni di piombo jako tło (Diabeł wcielony Marco Bellocchia, Trzej bracia Francesco Rosiego) 108

Wykorzystanie materiałów archiwalnych (Radio Alice Guido Chiesy, Nasze najlepsze lata Marco Tulio Giordany, Na pierwszej linii Renato De Marii) 115

Z perspektywy współczesnej (Przymierze z Claudią Franco Berniniego, Idźcie ofiara spełniona Nanniego Morettiego, Pod wieczór Franceski Archibugi) 125

Amnestia dla eks-terrorystów (Żyjąc w zawieszeniu Marco Tulio Giordany, Pierwszy raz Mimmo Caloprestiego, Moje pokolenie Wilmy Labate, Ugodzić w serce Gianniego Amelio) 129

Dwa pokolenia (Drogi Tato Dino Risiego, Tragedia śmiesznego człowieka Bernardo Bertolucciego; Sekrety, Sekrety Giuseppe Bertolucciego) 137

Mocny akord (Próba orkiestry Federico Felliniego) 148

Rozdział 6. Fabularyzacje zabójstwa Alda Moro we włoskim filmie fabularnym 155

Na pierwszym planie (Sprawa Moro Giuseppe Ferrary i Plac pięciu księżyców Renzo Martinellego) 159

Na dalszym planie (Rok pod znakiem karabinu Johna Frankenheimera, Opowieść kryminalna Michela Placido, Boski Paola Sorrentino) 165

Z innej perspektywy (Przeklęci, kochałem was Marco Tulio Giordany, Ogro Gilla Pontecorvo) 169

Dojrzałe spojrzenie z dystansu (Witaj, nocy Marco Bellocchia) 174

Zakończenie 187

Bibliografia 195

Filmografia 203

Indeks filmów 207

 

Indeks nazwisk 215

Kategoria: Kino i Teatr
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8088-031-3
Rozmiar pliku: 5,5 MB

BESTSELLERY

Kategorie: