Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Deutsche Grammatik für alle - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
2 lutego 2013
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment
Produkt niedostępny.  Może zainteresuje Cię

Deutsche Grammatik für alle - ebook

Repetytorium jest przeznaczone dla osób uczących się języka niemieckiego na poziomie od A1+ do B1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Stanowi ono nieocenioną pomoc zwłaszcza dla uczniów liceów ogólnokształcących oraz maturzystów zdających maturę z języka niemieckiego zarówno na poziomie podstawowym, jak i rozszerzonym. Ponadto z repetytorium mogą korzystać studenci germanistyki, słuchacze kolegiów językowych, uczestnicy kursów językowych przygotowujących do certyfikatów, młodzi ludzie rozpoczynający pracę w firmach niemieckich, jak i wszyscy uczący się indywidualnie.

 

Katarzyna Matusiak – absolwentka Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych w Sieradzu oraz filologii germańskiej Uniwersytetu Łódzkiego; nauczyciel praktycznej nauki języka niemieckiego w NKJO w Sieradzu; autorka podręcznika do nauki rozumienia ze słuchu Hörverstehen; współprowadzi audycję radiową Język niemiecki na co dzień w Naszym Radiu w Sieradzu.

Guido Heitkötter – absolwent Westfalskiego Uniwersytetu Wilhelma w Münster oraz wielu kursów z metodyki nauczania języka niemieckiego, m.in. na Uniwersytecie Ludwiga Maximiliana w Monachium i w Goethe-Institut; mieszka od kilku lat w Polsce, gdzie pracuje w charakterze lektora języka niemieckiego oraz tłumacza, współpracuje z licznymi wydawnictwami.

 

Maciej Ganczar – dr n. hum., absolwent Uniwersytetu Szczecińskiego oraz Studium Doktoranckiego na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Śląskiego; nauczyciel akademicki; tłumacz literatury niemieckojęzycznej; autor publikacji naukowych i popularnonaukowych z zakresu literaturoznawstwa oraz języków specjalistycznych; rzeczoznawca MEN ds. podręczników szkolnych przeznaczonych do kształcenia ogólnego.

Kategoria: Niemiecki
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-7561-235-6
Rozmiar pliku: 2,0 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Słowo wstępne

Repetytorium gramatyczne Deutsche Grammatik für alle kierowane jest do osób uczących się języka niemieckiego na poziomie od A2 do B1+ wg Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Przeznaczone jest dla uczniów klas trzecich gimnazjów przygotowujących się do egzaminu z języka obcego, dla uczniów liceów ogólnokształcących, w tym maturzystów zdających maturę z języka niemieckiego na poziomie podstawowym lub rozszerzonym. Stanowi ono nieocenioną pomoc dla uczestników kursów językowych przygotowujących się do certyfikatów językowych Goethe-Zertifikat A2, Goethe-Zertifikat B1, Goethe-Zertifikat B2 oraz Zertifikat Deutsch für den Beruf. Z repetytorium mogą korzystać słuchacze kolegiów językowych, ludzie rozpoczynający pracę w firmach niemieckich, jak również wszyscy uczący się indywidualnie.

Niniejsze opracowanie składa się z pięćdziesięciu ośmiu rozdziałów. Każdy rozdział składa się z krótkiej części teoretycznej oraz ćwiczeń (uzupełnianie luk odpowiednią formą gramatyczną, budowanie zdań, transformacje, uzupełnianie końcówek deklinacyjnych itd.) w jasny i ciekawy sposób systematyzujących, uzupełniających i sprawdzających znajomość omawianych zagadnień z zakresu części mowy czy budowy zdania. Słownictwo niemieckie zawarte w ćwiczeniach ściśle związane jest z wymogami egzaminów maturalnych i certyfikatowych. Trudniejsze zwroty i wyrażenia objaśnione są na marginesach na wysokości ćwiczeń, w których one występują.

Na końcu książki znajdują się: test sprawdzający znajomość gramatyki, najważniejsze tabele gramatyczne, niemiecko-polski i polsko-niemiecki glosariusz pojęć gramatycznych oraz rozwiązania umożliwiające samodzielną pracę z Repetytorium gramatycznym języka niemieckiego nie tylko dla maturzystów.

Publikacja Deutsche Grammatik für alle może być stosowana jako samodzielny materiał do objaśniania i ćwiczenia zagadnień gramatycznych, jak również jako materiał uzupełniający do innych podręczników na ww. poziomach.

AutorzyLista skrótów

+--------+------+-------------+
| h | – | haben |
+--------+------+-------------+
| s | – | sein |
+--------+------+-------------+
| D | – | Dativ |
+--------+------+-------------+
| A | – | Akkusativ |
+--------+------+-------------+
| N | – | Nominativ |
+--------+------+-------------+
| G | – | Genitiv |
+--------+------+-------------+
| m | – | Maskulinum |
+--------+------+-------------+
| f | – | Femininum |
+--------+------+-------------+
| n | – | Neutrum |
+--------+------+-------------+
| Pl. | – | Plural |
+--------+------+-------------+
| Präp. | – | Präposition |
+--------+------+-------------+1

Odmiana czasowników

Ze względu na odmianę czasowniki w języku niemieckim można podzielić na regularne i nieregularne.

Odmiana czasowników regularnych

W czasie teraźniejszym Präsens czasowniki regularne odmieniają się przez dodanie do tematu czasownika odpowiedniej końcówki koniugacyjnej, charakterystycznej dla danej osoby i liczby. Tematem jest ta część czasownika, która pozostaje po odjęciu końcówki -en od bezokolicznika. Temat czasowników regularnych pozostaje niezmienny.

besuchen → besuch-

Końcówki koniugacyjne czasowników w czasie teraźniejszym Präsens

----------- ---------- --------
Singular Plural
1. Person -e -en
2. Person -st -t
3. Person -t -en
----------- ---------- --------

Odmiana czasowników regularnych
besuchen – odwiedzać, uczęszczać do

----------- ------------------- --------------
Singular Plural
1. Person ich besuche wir besuchen
2. Person du besuchst ihr besucht
3. Person er/sie/es besucht sie besuchen
----------- ------------------- --------------

Forma grzecznościowa (pan, pani, państwo, panowie, panie) zarówno dla liczby pojedynczej, jak i liczby mnogiej pokrywa się w formie z czasownikiem w 3. osobie liczby mnogiej: Sie besuchen. Zaimek formy grzecznościowej zawsze piszemy wielką literą.

Odmiana czasowników nieregularnych

Czasowniki nieregularne otrzymują w czasie teraźniejszym Präsens do tematu czasownika te same końcówki koniugacyjne, co czasowniki regularne. Nieregularność przejawia się obocznościami w samogłoskach rdzennych. Do zmiany tej dochodzi tylko w 2. i 3. osobie liczby pojedynczej, np. -e- na -ie- (sehen: du siehst, er sieht). Oboczności samogłosek rdzennych większości czasowników nieregularnych znajdują się w tabeli Czasowniki nieregularne.

Odmiana czasowników nieregularnych
treffen – spotykać

----------- ------------------ -----------------
Singular Plural
1. Person ich treffe wir treffen
2. Person du triffst ihr trefft
3. Person er/sie/es trifft sie/Sie treffen
----------- ------------------ -----------------

1. Jeśli temat czasownika kończy się na -t lub -d, to w 2. i 3. osobie liczby pojedynczej oraz w 2. osobie liczby mnogiej między temat a końcówkę dodaje się samogłoskę -e.

arbeiten – pracować

----------- -------------------- ------------------
Singular Plural
1. Person ich arbeite wir arbeiten
2. Person du arbeitest ihr arbeitet
3. Person er/sie/es arbeitet sie/Sie arbeiten
----------- -------------------- ------------------

2. Podobnie czyni się, jeśli temat czasownika kończy się na pojedyncze -m lub -n poprzedzone spółgłoską, z wyjątkiem spółgłosek -l oraz -r.

atmen – oddychać

----------- ----------------- ---------------
Singular Plural
1. Person ich atme wir atmen
2. Person du atmest ihr atmet
3. Person er/sie/es atmet sie/Sie atmen
----------- ----------------- ---------------

ale

lernen – uczyć się

----------- ----------------- ----------------
Singular Plural
1. Person ich lerne wir lernen
2. Person du lernst ihr lernt
3. Person er/sie/es lernt sie/Sie lernen
----------- ----------------- ----------------

kommen – przychodzić

----------- ----------------- ----------------
Singular Plural
1. Person ich komme wir kommen
2. Person du kommst ihr kommt
3. Person er/sie/es kommt sie/Sie kommen
----------- ----------------- ----------------

3. Jeśli temat czasownika kończy się na -s, -ß, -x lub -z, to w 2. osobie liczby pojedynczej końcówkę koniugacyjną skraca się do spółgłoski -t.

grüßen – pozdrawiać

----------- ----------------- ----------------
Singular Plural
1. Person ich grüße wir grüßen
2. Person du grüßt ihr grüßt
3. Person er/sie/es grüßt sie/Sie grüßen
----------- ----------------- ----------------

4. Czasowniki kończące się na -eln lub -ern tracą w 1. osobie liczby pojedynczej samogłoskę -e.

wechseln – wymieniać

----------- -------------------- ------------------
Singular Plural
1. Person ich wechsle wir wechseln
2. Person du wechselst ihr wechselt
3. Person er/sie/es wechselt sie/Sie wechseln
----------- -------------------- ------------------

5. Specyficzną odmianą charakteryzuje się czasownik wissen.

wissen – wiedzieć

----------- ---------------- ----------------
Singular Plural
1. Person ich weiß wir wissen
2. Person du weißt ihr wisst
3. Person er/sie/es weiß sie/Sie wissen
----------- ---------------- ----------------

W języku niemieckim należy pamiętać o zgodności podmiotu i orzeczenia. Jeśli w zdaniu występują czasowniki w różnych osobach, to postępujemy wg wzoru:

ich und du = wir

wir und ihr = wir

du, er und ich = wir

ihr, sie und ich = wir

du und er = ihr

ihr und sie = ihr

Przykłady

Ich und du machen heute Einkäufe. (Ja i ty robimy dzisiaj zakupy).

Wir und ihr lernen heute bei mir zu Hause. (My i wy uczymy się dzisiaj u mnie w domu).

Du, er und ich spielen heute zusammen Karten. (Ty, on i ja gramy dzisiaj razem w karty).

Ihr, sie und ich essen heute Abend im Restaurant. (Wy, ona i ja jemy wieczorem w restauracji).

Du und er geht um sieben nach Hause. (Ty i on idziecie do domu o siódmej).

Ihr und sie nutzt diesen Computer gemeinsam und ich nehme den da. (Wy i oni korzystacie wspólnie z tego komputera, a ja wezmę ten tam).

Ćwiczenia

1. Wstaw odpowiednią końcówkę.

SŁOWNIK
geschäftlich – służbowo
Todesstrafe, die – kara śmierci

1. Ich heiß__ Klaus Wischniewski.

2. Mein Freund Luigi hör__ Deutsche Welle im Internet.

3. Gabi lach__ oft.

4. Er schrei__ viel zu laut.

5. Warum dank__ du mir?

6. Ohne seine Mutter wein__ das Kind immer.

7. Wir tanz__ nicht, aber Maja tanz__ mit Erich.

8. Was such__ du hier?

9. Die Musik stör__ mich nicht beim Lernen.

10. Wir trink__ Cola, aber ihr und sie trink__ nur Mineralwasser, oder?

11. Die Mutter setz__ das Kind auf das rote Sofa.

12. Die Kinder renn__ zur Schule.

13. Beate schick__ ihr Kind dieses Jahr in die Schule.

14. Ulrich verdien__ mehr als seine Ehefrau.

15. Herr Schulze wäsch__ sein Auto mindestens einmal pro Woche.

16. Ihr, sie und ich fahr__ heute alle geschäftlich nach Dortmund.

17. Du und ich bleib__ länger in der Schule.

18. Wir und ihr diskutier__ im Unterricht über die Todesstrafe.

19. Du und er denk__ nur an euren Urlaub!

20. Lauf__ ihr und sie wirklich jeden Tag 10 Kilometer?

2. Uzupełnij zdania czasownikami podanymi w nawiasach w czasie Präsens.

SŁOWNIK
winken – machać
Schauspieler, der – aktor

1. Frau Francke __________ in München. (wohnen)

2. Das Brot __________ auf dem Tisch. (liegen)

3. Ich __________ ein interessantes Buch. (lesen)

4. Wir __________ wirklich nicht! (lügen)

5. Michael __________ seiner Oma. (winken)

6. Ihr __________ für das Abendessen und ich ___________ für die Kinokarten, in Ordnung? (zahlen)

7. Viola und Georg __________ die ganze Zeit über die Reise nach Kenia. (sprechen)

8. Der Direktor ___________ seine Angestellten und ___________ in sein Büro. (grüßen, gehen)

9. Ihr __________ immer bei Tante Christina. (schlafen)

10. Du __________ einen Brief und ich __________meine Hausaufgabe. (schreiben, machen)

11. Der Kleine __________ seine Mutter. (küssen)

12. Hier in München __________ viele Schauspieler. (leben)

13. In der Schule __________ Jakob Französisch und Englisch. (lernen)

14. Annemarie und Stefanie __________ als Kellnerinnen. (arbeiten)

15. Du __________ morgen das Geld ganz sicher! (bekommen)

3. Uzupełnij zdania czasownikami z ramki w czasie Präsens.

SŁOWNIK
Zahnseide, die – nić dentystyczna

--------------------------------------------------------------------------------------------
antworten, bauen, beginnen, benutzen, fahren, fragen, helfen, nehmen, reden, sagen, wissen
--------------------------------------------------------------------------------------------

1. Wer __________ mir auf diese Frage?

2. Steffi __________ ihrem Freund beim Umzug.

3. Connie und Tobias __________ ein kleines Haus.

4. In den Urlaub __________ wir nur Sommerkleidung und Sandalen.

5. Zu diesem Thema __________ ich nichts.

6. Mein neuer Arbeitskollege __________ zu viel.

7. Um wie viel Uhr __________ der Film?

8. Elena __________ morgen geschäftlich nach Dortmund.

9. Warum __________ du mich, ich __________ doch nichts.

10. Beim Zähneputzen __________ er immer Zahnseide.

4. Ułóż zdania z podanych wyrazów. Pamiętaj o odmianie czasownika.

SŁOWNIK
Zahnseide, die – nić dentystyczna
Kamin, der – kominek
Rollstuhl, der – wózek inwalidzki

1. ein großes Haus / Erich / besitzen
....................................................................................................

2. Steffi / zum Geburtstag / ihrer Mutter / gratulieren
....................................................................................................

3. dem Schüler / der Lehrer / nicht / glauben
....................................................................................................

4. alleine / das kleine Mädchen / in den Park / gehen
....................................................................................................

5. warum / ihr / kein Geld / uns / geben?
....................................................................................................

6. noch / Feuer / im Kamin / brennen
....................................................................................................

7. ihren Hund / Melanie / jede Woche / bürsten
....................................................................................................

8. um ihre Rechte / Frauen / kämpfen
....................................................................................................

9. seit dem Autounfall / Karlheinz / im Rollstuhl / sitzen
....................................................................................................

10. etwas Leckeres / hier / ich / riechen
....................................................................................................

5. Uzupełnij dialog czasownikami z ramki.

SŁOWNIK
Uni, die – skrót od słowa Universität, czyli uniwersytet
U-Bahn, die – metro

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
arbeite, fahren, fragst, gehen, heiße, heiße, heißt, kenne, komme, komme, kommst, machst, machst, sagst, studiere
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

A: Hallo, wie __________ du?

B: Ich __________ Martina, und du?

A: Ich __________ Olaf. Woher __________ du, Martina?

B: Aus Berlin, und du?

A: Ich __________ aus Bremen.

B: Olaf, was __________ du hier in Stuttgart?

A: Ich __________ an der Uni Hohenheim, und du?

B: Ich __________ bei Porsche.

A: Oh, interessant! Und was __________ du heute Abend?

B: Nichts Besonderes, warum __________ du?

A: Vielleicht __________ wir zusammen ins Kino? Was ________ du dazu?

B: Ja, gerne, aber ich __________ Stuttgart noch nicht so gut.

A: Kein Problem! Ich __________ um 7:00 Uhr zu dir und wir __________ mit der U-Bahn ins Stadtzentrum.

B: Super! Hier ist meine Adresse.

A: Danke, also bis um 7:00.

B: Ja, bis dann!2

Czasowniki haben, sein i werden

Czasowniki haben, sein i werden odgrywają w języku niemieckim szczególną rolę. Obok znaczenia podstawowego pełnią one funkcje czasowników posiłkowych Hilfsverben, służących do tworzenia czasów, stron i trybów.

Odmiana czasowników haben, sein i werden

haben – mieć

----------- --------------- ---------------
Singular Plural
1. Person ich habe wir haben
2. Person du hast ihr habt
3. Person er/sie/es hat sie/Sie haben
----------- --------------- ---------------

sein – być

----------- --------------- --------------
Singular Plural
1. Person ich bin wir sind
2. Person du bist ihr seid
3. Person er/sie/es ist sie/Sie sind
----------- --------------- --------------

werden – stawać się, zostać

----------- ---------------- ----------------
Singular Plural
1. Person ich werde wir werden
2. Person du wirst ihr werdet
3. Person er/sie/es wird sie/Sie werden
----------- ---------------- ----------------

Ćwiczenia

1. Uzupełnij zdania odmienionymi czasownikami haben, sein i werden.

SŁOWNIK
zittern – trząść się

1. Hallo, ich __________ Thomas, und du, wer __________ du?

2. __________ du ein bisschen Zeit für mich? Ich brauche deine Hilfe.

3. Ich __________ leider kein Auto und fahre mit dem Bus zur Arbeit.

4. Wann __________ ihr endlich Urlaub?

5. Niki studiert Medizin und sie __________ in drei Jahren Ärztin.

6. Wir __________ die Heinemanns, nett Sie kennen zu lernen!

7. Ich __________ kein Geld, aber ich __________ glücklich.

8. Friederike und Jan __________ seit zwanzig Jahren verheiratet.

9. Wann __________ du endlich klüger?

10. Vor Kälte __________ wir ganz blau und zittern am ganzen Körper!

2. Uzupełnij dialog odmienionymi czasownikami haben i sein.

SŁOWNIK
Angsthase, der – tchórz

A: Hallo Birgit, __________ du heute alleine zu Hause?

B: Nein, meine Mutter und mein Bruder __________ noch da. Warum fragst du?

A: Ich __________ ein Problem!

B: Was __________ du denn?

A: Ich __________ morgen eine Klassenarbeit und meine Notizen __________ einfach weg!

B: Wo __________ du sie?

A: Sie __________ in der Schule. Birgit, ich habe Angst, dass ich morgen eine schlechte Note bekomme, wenn ich nicht lerne!

B: Was __________ du nur für ein Angsthase! Ich gebe dir doch meine Notizen, komm einfach zu mir.

A: Aber ich __________ Angst vor deinem Bruder!

B: Warum, er __________ dich doch gern! Er __________ ganz nett.

A: Echt? Na, dann __________ ich gleich bei dir!

3. Uzupełnij zdania odmienionym czasownikiem werden i odpowiedz na pytanie w punkcie 10.

SŁOWNIK
Profifußballspieler, der – zawodowy piłkarz
Konditor, der – cukiernik
Schreinerin, die – kobieta wykonująca zawód stolarza
frisieren – układać fryzury
Wirtschaft, die – gospodarka
Flugbegleiterin, die – stewardesa

1. Andreas mag Tiere und kümmert sich um sie. In der Zukunft __________ er Tierarzt.

2. Heino und Jens spielen sehr oft Fußball. Sie trainieren jeden Tag. Sie __________ Profifußballspieler.

3. Fritz liebt Schokolade und bäckt sehr leckere Kuchen. In der Zukunft __________ er Konditor.

4. Ich weiß viel und unterrichte andere Kinder gern. In der Zukunft __________ ich Lehrerin.

5. Marlene und Hilke lieben Holz und Möbel. Sie __________ in der Zukunft Schreinerinnen.

6. Dirk liest gerne Krimis. In der Zukunft __________ er Detektiv.

7. Paul und ich frisieren gern und interessieren uns für Mode. Wir __________ Friseure.

8. Anke und du schreibt viel und interessiert euch für Aktuelles aus Politik und Wirtschaft. Ihr _________ bestimmt Journalistinnen, oder?

9. Susanne liebt Flugzeuge und hilft gern anderen Menschen. In der Zukunft __________ sie Flugbegleiterin.

10. Und du? Was __________ du in Zukunft?
Ich __________ __________.3

Czasowniki modalne

W języku niemieckim występuje sześć czasowników modalnych Modalverben: dürfen, können, mögen, müssen, sollen i wollen. Służą one do określenia sposobu realizacji danej czynności.

Ich spiele Klavier. (Gram na fortepianie).

Ich darf Klavier spielen. (Mogę grać na fortepianie).

Ich möchte Klavier spielen. (Chciałbym pograć na pianinie).

Ich kann Klavier spielen. (Umiem grać na fortepianie).

Ich muss Klavier spielen. (Muszę grać na fortepianie).

Ich soll Klavier spielen. (Powinienem grać na fortepianie).

Ich will Klavier spielen. (Chcę grać na fortepianie).

Koniugacja czasowników modalnych

+------------+--------------------------------------------+-------------------------------------------+------------------+
| | dürfen | können | mögen |
| | | | |
| | – móc, mieć pozwolenie lub prawo do czegoś | – umieć, potrafić, mieć możliwość, okazję | – lubić |
+------------+--------------------------------------------+-------------------------------------------+------------------+
| ich | darf | kann | mag |
+------------+--------------------------------------------+-------------------------------------------+------------------+
| du | darfst | kannst | magst |
+------------+--------------------------------------------+-------------------------------------------+------------------+
| er/sie/es | darf | kann | mag |
+------------+--------------------------------------------+-------------------------------------------+------------------+
| wir | dürfen | können | mögen |
+------------+--------------------------------------------+-------------------------------------------+------------------+
| ihr | dürft | könnt | mögt |
+------------+--------------------------------------------+-------------------------------------------+------------------+
| sie/Sie | dürfen | können | mögen |
+------------+--------------------------------------------+-------------------------------------------+------------------+

+------------+--------------------------+------------------+------------------+
| | müssen | sollen | wollen |
| | | | |
| | – musieć, mieć obowiązek | – mieć powinność | – chcieć |
+------------+--------------------------+------------------+------------------+
| ich | muss | soll | will |
+------------+--------------------------+------------------+------------------+
| du | musst | sollst | willst |
+------------+--------------------------+------------------+------------------+
| er/sie/es | muss | soll | will |
+------------+--------------------------+------------------+------------------+
| wir | müssen | sollen | wollen |
+------------+--------------------------+------------------+------------------+
| ihr | müsst | sollt | wollt |
+------------+--------------------------+------------------+------------------+
| sie/Sie | müssen | sollen | wollen |
+------------+--------------------------+------------------+------------------+

Nietrudno zauważyć, że 1. i 3. osoba w liczbie pojedynczej mają takie same formy. Taka zależność występuje też w liczbie mnogiej.

Czasownik modalny mögen najczęściej występuje w trybie przypuszczającym (möchte). Nie oznacza on wtedy lubić, tylko wyraża czyjeś życzenie lub pragnienie w bardzo uprzejmy sposób.

Ich möchte mich bei Ihnen entschuldigen. (Chciałbym pana
przeprosić).

Möchten Sie etwas trinken? (Czy chciałaby się pani czegoś napić?)

Koniugacja czasownika möchte
möchte – chcieć, mieć życzenie

----------- ------------------ -----------------
Singular Plural
1. Person ich möchte wir möchten
2. Person du möchtest ihr möchtet
3. Person er/sie/es möchte sie/Sie möchten
----------- ------------------ -----------------

Czasownik mögen w trybie oznajmującym oznacza lubić.

Beate mag keinen Käse. (Beate nie lubi sera).

Jeżeli występuje on z przeczeniem nicht, to oznacza również nie chcieć.

Ich mag nicht länger warten. (Nie chcę już dłużej czekać).

Czasowniki modalne występują w zdaniu z bezokolicznikiem bez zu. W zdaniu prostym stoją one na miejscu drugim, a bezokolicznik na końcu zdania.

Er darf keinen Kaffee trinken. (On nie może pić kawy).

Carsten kann sehr gut Klavier spielen. (Carsten bardzo dobrze umie grać na fortepianie).

Eva mag kein Bier trinken. (Eva nie lubi pić piwa).

Wir müssen uns sehr beeilen. (Musimy się bardzo śpieszyć).

Du sollst viel Wasser trinken. (Powinieneś pić dużo wody).

Conny und Bernd wollen morgen nach Prag fahren. (Conny i Bernd chcą jutro jechać do Pragi).

Mogą również występować w zdaniu samodzielnie.

Er kann Spanisch. (On umie mówić po hiszpańsku).

Darf ich jetzt nach Hause? (Mogę już iść do domu?)

Charly und Yvonne wollen nach Mexiko. (Charly i Yvonne chcą jechać do Meksyku).

Ich möchte nächste Woche nach Duisburg. (W przyszłym tygodniu chcę jechać do Duisburga).

Czasowniki modalne często występują w połączeniu z zaimkiem nieokreślonym man, który łączy się z 3. osobą liczby pojedynczej.

Hier darf man keine Zigaretten rauchen. (Tutaj nie wolno palić papierosów).

Was kann man in dieser Situation tun? (Co można zrobić w tej sytuacji?)

Bei ihm muss man immer lange warten. (U niego zawsze trzeba długo czekać).

Czasowniki modalne nie tworzą trybu rozkazującego i strony biernej.

Ćwiczenia

1. Wstaw odpowiednią formę czasownika modalnego podanego w nawiasach.

SŁOWNIK
nachdenken – zastanawiać się

1. Jochen __________ nicht Rad fahren, er ist noch zu klein. (können)

2. Sie, Herr Meyenburg, __________ hier warten. (müssen)

3. Ricke __________ kein Eis essen, weil sie krank ist. (dürfen)

4. Ich __________ schnell ein Bad nehmen. (müssen)

5. Heute Nachmittag _______ Frau Rüdnick einen Kuchen backen. (wollen)

6. Wenn er Kopfschmerzen hat, _______ er eine Tablette nehmen. (sollen)

7. Anneliese __________ nach Griechenland fliegen, aber sie hat kein Geld. (möchten)

8. Henry __________ kein Spanisch, obwohl er seit einem Jahr in Spanien wohnt. (können)

9. Wir __________ jetzt einfach nur fernsehen. (möchten)

10. Das __________ ich im Moment nicht entscheiden, ich __________ noch nachdenken. (können, müssen)

2. Zdecyduj, który czasownik pasuje: a, b czy c.

SŁOWNIK
Kreuzung, die – skrzyżowanie
Einbahnstraße, die – ulica jednokierunkowa
Friedhof, der – cmentarz
ausschlafen – wyspać się

1. Das ist eine Schule, hier __________ man nicht rauchen!
a) muss, b) will, c) darf

2. Bei Rot __________ man nicht über die Kreuzung gehen.
a) darf, b) kann, c) muss

3. Susi _________ kein Klavier spielen, aber dafür singt sie wunderschön.
a) muss, b) soll, c) kann

4. Das ist eine Einbahnstraße, hier ________ man geradeaus weiterfahren.
a) muss, b) möchte c) darf

5. Auf dem Friedhof __________ man leise sein.
a) kann, b) will, c) muss

6. Wenn du ein guter Sportler werden willst, _________ du viel trainieren.
a) musst, b) willst, c) darfst

7. Am Sonntag __________ ich doch ausschlafen, oder?
a) muss, b) darf, c) möchte

8. Ich ______ zu diesem Treffen leider nicht kommen, weil ich krank bin.
a) soll, b) will, c) kann

9. Du __________ mich in Ruhe lassen!
a) möchtest, b) kannst, c) sollst

10. Sie ist erst dreizehn, deshalb __________ sie keinen Alkohol trinken.
a) soll, b) will, c) darf

3. Wstaw odpowiednią formę czasownika modalnego podanego w nawiasach.

SŁOWNIK
sich tätowieren lassen – wytatuować się

1. In der Kirche __________ man keinen Lärm machen. (dürfen)

2. __________ ihr ein wenig früher kommen? (können)

3. Du __________ dich warm anziehen! (sollen)

4. __________ ihr etwas trinken? (möchten)

5. __________ ich Sie zum Kaffee einladen? (dürfen)

6. Doreen und Franka _______ sich tätowieren lassen, aber sie _________ nicht. (möchten, dürfen)

7. Frau Krebs __________ heute Abend länger arbeiten, weil eine Kollegin krank geworden ist. (müssen)

8. Ich habe zwei Karten für das Konzert am dreizehnten Juli, __________ du mitkommen? (möchten)

9. Nach der Schule __________ Sina Medizin studieren. (wollen)

10. Ihr __________ mehr lesen. (sollen)
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: