Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Almanach VAT 2013 – 250 odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
1 września 2013
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment
Produkt niedostępny.  Może zainteresuje Cię

Almanach VAT 2013 – 250 odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania - ebook

O zmianach w VAT słychać już wszędzie - z pewnością wiesz już co się dokładnie zmieniło i co dodatkowo ustawodawca przygotował na później. Ale czy jesteś pewien, jak wprowadzić nowo obowiązujące przepisy w swojej firmie? Czy wiesz, jak masz postępować ze zmodyfikowanymi regulacjami? Jeśli chcesz znać odpowiedź na nurtujące Cię pytania, kup Almanach VAT 2013 ; 250 odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania:

Jak zmieniły się przepisy dotyczące wystawiania faktur w 2013 r.?

Na czym polega rewolucja w określaniu momentu powstania obowiązku podatkowego?

Kiedy opłaca się wybrać pełną kasową metodę rozliczania VAT?

Jak skorzystać z ulgi na złe długi na nowych zasadach?

Co zmieniło się w przepisach dotyczących odliczania VAT od samochodów i paliwa do ich napędu?

Wątpliwości wynikających ze stosowania nowych przepisów jest oczywiście dużo więcej. Dlatego też nasi eksperci ; najlepsi specjaliści z zakresu VAT ; są do Twojej dyspozycji. Na łamach naszego poradnika komentują skutki zmian w przepisach, a także najważniejsze wyroki i interpretacje podatkowe. Co zyskasz, korzystając z profesjonalnej publikacji Almanach VAT 2013 ; 250 odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania? Spokój w pracy ; gdy inni będą nerwowo szukać informacji o stosowaniu w praktyce zmienionych przepisów ; Ty będziesz mieć pod ręką gotowe rozwiązania praktycznych problemów. Rozwiejesz swoje wątpliwości związane z nowymi regulacjami ; dzięki odpowiedziom ekspertów na rzeczywiste pytania podatników będziesz wiedzieć, jak zastosować w praktyce zmienione przepisy. Pogłębisz swoją wiedzę na temat bezpiecznych sposobów rozliczania VAT w trudnych sytuacjach (na podstawie przepisów obowiązujących w 2013 r.). Dlaczego warto zamówić sobie egzemplarz książki już dziś? Gdy wszyscy będą gorączkowo szukać potrzebnych informacji Ty otrzymasz je wprost na swoje biurko. Dzięki publikacji Almanach VAT 2013 ; 250 odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania zyskasz gwarancję, że rozliczenia podatku od towarów i usług na nowych zasadach nie sprawią Ci żadnych kłopotów. .

Kategoria: Podatkowe
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-269-2148-3
Rozmiar pliku: 386 KB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Wstęp

W nowym roku podatnicy VAT obudzili się w nowej podatkowej rzeczywistości. Wtedy właśnie weszły w życie znowelizowane przepisy zarówno ustawy o podatku od towarów i usług, jak i najważniejszych rozporządzeń wykonawczych do niej wydanych. Zmiany te zostały rozłożone w czasie. Pierwsza grupa przepisów weszła w życie 1 stycznia 2013 r. Kolejna zaczęła obowiązywać od 1 kwietnia 2013 r.
Natomiast następna duża partia przepisów wejdzie w życie
1 stycznia 2014 r.

I tak od 1 stycznia 2013 r. obowiązują przepisy tzw. trzeciej ustawy deregulacyjnej (tj. ustawy z 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce (Dz.U z 2012 r. poz. 1342), która wprowadziła m.in.: nowe zasady kasowego rozliczania VAT przez małych podatników oraz zmiany w stosowaniu ulgi na złe długi. Z tym dniem weszła również w życie tzw. ustawa okołobudżetowa, tj. ustawa z 7 grudnia 2012 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej (Dz.U z 2012 r. poz. 1456). Jej przepisy przedłużyły do końca 2013 roku m.in. ograniczenia w odliczaniu VAT od aut i paliwa do ich napędu.

Z początkiem roku weszły również w życie nowe lub znowelizowane rozporządzenia wykonawcze do ustawy o VAT, tj. rozporządzenie w sprawie wykonania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, wystawiania faktur i e-faktur czy zwolnień z obowiązku stosowania kas fiskalnych.

Z kolei 1 kwietnia 2013 r. weszła w życie pierwsza część przepisów ustawy z 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2103 r. poz. 35). Wśród nowości można wskazać m.in. zmienioną definicję podatnika i próbki oraz zmiany w kwestii rozliczania nieodpłatnych przekazań.

To jednak nie koniec zmian w przepisach dotyczących VAT, jakie przewidziane są na ten rok. W chwili oddawania tej publikacji do druku wciąż trwają prace nad zmianą kolejnych rozporządzeń z zakresu VAT. Ustawodawca pracuje także nad kolejną nowelizacją ustawy o VAT, która ma wejść w życie 1 lipca 2013 r. (chodzi tu głównie o przepisy mające zapobiegać wyłudzeniom VAT w obrocie stalą).

Wszystko to powoduje, że rozliczanie VAT jest obecnie niezwykle trudne. Dlatego też w trosce o bezpieczeństwo Państwa rozliczeń przygotowaliśmy tę publikację. Czytelnik znajdzie w niej 250 odpowiedzi na rzeczywiste pytania podatników, związane z rozliczaniem podatku od towarów i usług. Odpowiedzi zostały udzielone z zastosowaniem znowelizowanych przepisów – także tych, które weszły w życie 1 kwietnia 2013 r.

Mamy nadzieję, że dzięki szerokiemu spektrum poruszanych w tej publikacji zagadnień każdy Czytelnik znajdzie tu coś dla siebie. Jesteśmy przekonani, że będzie ona pomocnym narzędziem przy rozliczaniu podatku od towarów i usług w 2013 roku.

Zapraszamy do lektury!

RedakcjaWykaz skrótów:

 Ustawa o VAT – ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.);

 Rozporządzenie wykonawcze – Rozporządzenie ministra finansów z 4 kwietnia 2011 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst. jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 247);

 Rozporządzenie w sprawie faktur – Rozporządzenie ministra finansów z 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. nr 68 poz. 360 ze zm.);

 Rozporządzenie w sprawie kas – Rozporządzenie ministra finansów z 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2012 r. poz. 1382);

 Ordynacja podatkowa – ustawa z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.);

 Kodeks karny skarbowy – ustawa z 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 186).Faktura VAT

001. Usługi zimowego utrzymania dróg jednostka budżetowa dokumentuje fakturą

Jednostka budżetowa powołana przez gminę do wykonywania zadań gminy świadczy usługi dostarczania wody oraz odprowadzania i oczyszczania ścieków. Pod koniec 2012 roku gmina uchwaliła tej jednostce nowe zadanie, tj. „zimowe utrzymanie dróg gminnych”. Zadanie to w praktyce polega głównie na zlecaniu obcym firmom wykonywania odśnieżania dróg gminnych oraz posypywania ich piaskiem, gdyż jednostka nie ma sprzętu, aby świadczyć te usługi. Częściowo jednak usługi powyższe świadczy własnym, małym sprzętem (boczne drogi gminne). Czy w tej sytuacji ma obowiązek wystawiać faktury sprzedaży za wykonywanie usług dla gminy? Jeżeli tak, czy dotyczy to obu rodzajów usług, tj. wykonywanych przez obce firmy oraz przez tę jednostkę?

Tego rodzaju sprzedaż należy dokumentować fakturą VAT wystawioną na gminę.

Opodatkowaniu VAT podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – dalej: ustawa o VAT). Dotyczy to także odpłatnego świadczenia usług przez jednostki budżetowe na rzecz jednostek samorządu terytorialnego takich jak usługi zimowego utrzymania dróg. A zatem w przedstawionej sytuacji jednostka świadczy na rzecz gminy usługi podlegające VAT. Powinno to być udokumentowane fakturami VAT wystawianymi przez tę jednostkę gminie.

Wyłączenie z obowiązku wystawiania faktur dotyczy wyłącznie sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (art. 106 ust. 4 ustawy o VAT), a więc nie ma mowy o jego zastosowaniu w omawianym przypadku. Fakturowane powinny być przy tym wszystkie świadczone przez jednostkę usługi zimowego utrzymania dróg,
tj. nie tylko faktycznie wykonywane przez jednostkę, ale również usługi wykonywane przez podwykonawców (obce firmy, którym jednostka zleci/zleciła wykonywanie części usług).

Faktury te powinny być wystawiane ze stawką VAT 8%. Usługi zimowego utrzymania dróg klasyfikowane są w grupowaniu PKWiU o symbolu 81.29.12.0 (usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu), które są opodatkowane stawką 8% na podstawie art. 41
ust. 2 w zw. z poz. 174 załącznika nr 3 w zw. z art. 146a pkt 2
ustawy o VAT. W szczególności do usług, o których mowa, nie ma zastosowania zwolnienie od podatku wskazane w § 13 ust. 1
pkt 13 rozporządzenia ministra finansów z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług po pierwsze dlatego, że nie ma ono zastosowania do usług świadczonych przez jednostki budżetowe oraz samorządowe zakłady budżetowe na rzecz jednostek samorządu terytorialnego. Po drugie zwolnienie to nie ma zastosowania do usług wymienionych w poz. 140–153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, a więc czynności, o których mowa w pytaniu.

Podstawa prawna:

▶ art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 174 załącznika nr 3, art. 106 oraz art. 146a pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r.o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.);

▶ § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia ministra finansów z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn: Dz.U. z 2013 r. poz. 247).

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

002. Fakturę za usługi reklamowe można wystawić z góry

Zakład budżetowy będący czynnym podatnikiem VAT zawarł umowę, na mocy której prywatna firma sprzedała mu sprzęt komputerowy w zamian za świadczenie usług reklamowych. Umowa ma trwać 6-miesięcy. W związku z tym powstaje pytanie: czy przy formie wzajemnych rozliczeń w drodze kompensaty można wystawić fakturę VAT jednorazowo z góry za cały 6-miesięczny okres świadczenia tej usługi reklamowej?

Nie ma przeszkód, aby faktura za usługę reklamową została wystawiona jeszcze przed zakończeniem jej trwania.

W tym przypadku niezbędne jest ustalenie, czy w odniesieniu do usługi reklamowej (która jako komunikat informacyjny ma początek i koniec w określonym przedziale czasowym) istotne znaczenie ma moment zakończenia tego świadczenia. Jest to ważne z tego względu, że wykonanie usługi (jej ukończenie) skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego, w związku z którym (jeżeli powstaje on na zasadzie ogólnej) podatnik dla jego udokumentowania zobowiązany jest do wystawienia faktury.

Otóż dla powstania skutków podatkowych w VAT – w szczególności w przedmiocie fakturowania (o ile nie zachodzi szczególny moment powstania obowiązku podatkowego), bez prawnego znaczenia pozostają cywilnoprawne ustalenia pomiędzy podatnikami VAT, które dotyczyłyby sposobu wzajemnych rozliczeń z tytułu wzajemnych wobec siebie świadczeń, w tym również w drodze kompensaty (potrącenia). Interesująca nas kompensata nie wywoła zatem jakiegokolwiek skutku podatkowego.

Zauważyć także należy, że w sytuacji gdy obowiązek podatkowy powstaje na zasadzie ogólnej (który w szczególności związany jest ze świadczeniem usług), a dane świadczenie wymaga wystawienia faktury, to obowiązek podatkowy zasadniczo powstaje z chwilą jej wystawienia (zasada ta ma zastosowanie do końca 2013 r.). Fakturę wystawia się nie później niż 7. dnia od wykonania usługi.

Oznacza to, że jeżeli mamy do czynienia z transakcjami dokonywanymi pomiędzy podatnikami VAT, od których obowiązek podatkowy powstaje na zasadzie ogólnej, to w takich przypadkach podatnicy ci przy wystawianiu faktur nie są ograniczeni momentem wykonania usługi, ponieważ przepisy wyznaczają jedynie moment, w którym należy ją wystawić (czyli nie później, niż 7. dnia od wykonania usługi). Stąd też w omawianym przypadku nie ma przeszkód, aby wystawić fakturę za usługę reklamową przed zakończeniem okresu jej świadczenia.

Podstawa prawna:

▶ art. 8 ust. 1, art. 19 ust. 1, ust. 4, art. 15 ust. 1–2, art. 106 ust. 1,
ust. 8 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz.U. z 2011 r. nr 11, poz. 1054 ze zm.);

▶ § 9 ust. 1 rozporządzenia ministra finansów z 28 marca 2011 r.
w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. nr 68, poz. 360 ze zm.).

Marian Szałucki

doradca podatkowy

003. Fiskus nie pozwala refakturować na najemców kosztów mediów

Podatnik jest jednostką budżetową. Jako wynajmujący (wydzierżawiający) lokale użytkowe nalicza czynsze, od których odprowadza VAT ze stawką podstawową 23%. Dla części dzierżawców oprócz czynszu zgodnie z umowami naliczane są również media. W umowach zawarty jest zapis „czynsz nie obejmuje opłat i innych świadczeń obciążających przedmiot najmu. Najemca pokrywa następujące koszty eksploatacji: wywóz nieczystości stałych wg miesięcznego ryczałtu w wysokości 0,1 m3, zużycie wody i odprowadzanie ścieków wg miesięcznego ryczałtu w wysokości 3 m3, energia wg wskazań licznika”. Każde z mediów wykazywane jest w osobnej pozycji na fakturze. Usługi, których wielkości są znane w dniu wystawienia faktury (w naszym przypadku ryczałty są znane), wykazywane są na jednej fakturze z wyznaczeniem jednego terminu płatności. Czy właściwe jest, zgodnie z zapisem w umowach, że czynsz naliczany jest ze stawką VAT 23%, a media ze stawką dla nich właściwą, czyli 8%?

Obecnie organy skarbowe uważają, że nie jest dopuszczalne refakturowanie kosztów mediów na najemców i dzierżawców, a w konsekwencji kwoty należne z tytułu obciążania ich kosztami mediów powiększają podstawę opodatkowania usług najmu i dzierżawy. Oznacza to, że w ramach tych usług czynności te opodatkowane są stawkami właściwymi dla tych usług.

Podstawą opodatkowania VAT jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej (zob. art. 29 ust. 1 ustawy o VAT). Na gruncie tego przepisu podstawę opodatkowania usług najmu i dzierżawy stanowi nie tylko czynsz, ale również wszelkie inne kwoty, którymi wynajmujący obciąża najemcę lub dzierżawcę.

W świetle powyższego sporna jest od pewnego czasu kwestia traktowania kosztów mediów, którymi wynajmujący i wydzierżawiający obciążają najemców i dzierżawców. Wywołała je zmiana stanowiska reprezentowanego w tej kwestii przez organy podatkowe. Przez wiele lat dopuszczały one refakturowanie kosztów mediów na najemców i dzierżawców (zob. przykładowo interpretację indywidualną dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 3 sierpnia 2009 r., sygn. ILPP1/443-
-726/09-2/AI czy interpretację indywidualną dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 16 lipca 2010 r., sygn. IPPP1/443-
-516/10-2/ISZ), jednak około połowy 2010 roku organy podatkowe zmieniły zdanie.

Obecnie uważają one, że nie jest dopuszczalne refakturowanie kosztów mediów na najemców i dzierżawców, a w konsekwencji kwoty należne z tytułu obciążania najemców kosztami mediów powiększają podstawę opodatkowania usług najmu i dzierżawy (zob. przykładowo indywidualne interpretacje: dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 20 lipca 2010 r.,
sygn. IBPP2/443-450/10/ASz, oraz z 19 sierpnia 2010 r.,
sygn. IBPP2/443-450/10/ASz; dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 29 lutego 2012 r., sygn. IPTPP4/443-103/11-2/OS, czy dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 1 marca 2012 r.,
IPPP2/443-1349/11-5/AO), a więc – w ramach tych usług
– opodatkowane są stawkami właściwymi dla tych usług.

Stanowiska tego nie aprobują jednak sądy administracyjne. Tytułem przykładu wskazać można wyrok NSA z 31 maja 2011 r. (sygn. I FSK 740/10), w którym sąd stwierdził, że opłaty wynikające z eksploatacji lokalu przez najemcę: za energię cieplną, dostawę wody, odbiór ścieków i wywóz nieczystości powinny być ujmowane do podstawy opodatkowania, jako składniki czynszu z tytułu usługi najmu na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, chyba że z umowy najmu zawartej pomiędzy wynajmującym a najemcą wynika jednoznacznie, że opłaty te (wszystkie lub niektóre) na podstawie art. 30 ust. 3 tej ustawy są regulowane przez najemcę na rzecz wynajmującego w sposób odrębny od czynszu.

A zatem NSA inaczej niż organy podatkowe – dopuścił możliwość refakturowania kosztów mediów na najemców. Podobne stanowisko zajął również, przykładowo, WSA w Gdańsku w wyroku z 9 sierpnia 2011 r. (sygn. I SA/Gd 535/11) czy WSA w Warszawie w wyroku z 8 lutego 2012 r. (sygn. VIII SA/Wa 971/11).

W konsekwencji odpowiedź na pytanie zależy od przyjęcia jednego z zaprezentowanych stanowisk. Przyjęcie podejścia reprezentowanego przez organy podatkowe oznaczałoby, że podatnik błędnie obciąża najemców (dzierżawców) kosztami mediów, stosując obniżoną stawkę VAT 8%. Natomiast przyjęcie stanowiska reprezentowanego przez sądy administracyjne oznacza, że w świetle wskazanej treści umowy dopuszczalny jest taki sposób obciążania najemców (dzierżawców) kosztami mediów, tj. stosowanie w tym zakresie właściwej dla tych mediów stawki 8%.

Podstawa prawna:

▶ art. 8 ust. 2a oraz art. 29 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.).

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

004. Fakturę korygującą in minus należy rozliczyć na bieżąco

Jednostka budżetowa w czerwcu wystawiła fakturę obciążającą kontrahenta kosztami wyceny dzierżawionych przez niego działek, które miały być sprzedane w ramach pierwszeństwa w nabyciu. W sierpniu kontrahent ten zrezygnował jednak z dzierżawy, co stanowiło podstawę do wystawienia faktury korygującej odnoszącą się do faktury VAT wystawionej w czerwcu. Potwierdzenie odbioru jednostka otrzymała także w sierpniu. W jaki sposób ująć fakturę korygującą w deklaracji?

W tym przypadku skutki faktury korygującej powinny być uwzględnione w deklaracji za sierpień.

Jeżeli po wystawieniu faktury pierwotnej w jednym okresie rozliczeniowym zmienia się sytuacja faktyczna w następnym okresie rozliczeniowym i prowadzi ona do zmniejszenia podstawy opodatkowania, to wtedy skutki tego zmniejszenia ujmujemy w deklaracji VAT składanej za okres, w którym to zmniejszenie nastąpiło. Taka możliwość wystąpi jedynie wówczas, gdy z okoliczności sprawy będzie wynikało, że dzierżawca gruntów w ramach korzystania z pierwszeństwa w ich nabyciu zapłacił również koszty wyceny.

Jedynie wtedy będzie można uznać, że po wycofaniu się z zakupu nie doszło do nabycia usługi wyceny w ramach refakturowania. Gdyby natomiast z okoliczności sprawy (a w szczególności z dokumentów) taki stan nie wynikał, to wystawienie faktury korygującej byłoby niedopuszczalne.

Podstawa prawna:

▶ art. 29 ust. 4–4c ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.).

Marian Szałucki

doradca podatkowy

005. Przekazania próbki nie należy dokumentować fakturą

Podatnik zajmuje się m.in. pośrednictwem handlowym w sprzedaży parkietu. Przekazuje potencjalnym klientom nieodpłatnie próbki parkietu, który wcześniej kupił od producenta (ok. 1 m2). Czy słusznie postępuje, traktując to nieodpłatne przekazanie jako próbkę i nie naliczając VAT? Jak prawidłowo dokumentować takie przekazanie próbek?

Z punktu widzenia ustawy o VAT jest to czynność niepodlegająca podatkowi. W związku z tym nie powinna (i nie może) być dokumentowana fakturą VAT.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 7 ust. 7 ustawy o VAT przez próbkę rozumie się (w brzmieniu od 1 kwietnia 2013 r.) identyfikowalny jako próbka egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, które pozwalają na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym ich przekazanie (wręczenie) przez podatnika ma na celu promocję tego towaru oraz nie służy zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru (chyba że jest ono nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru). W tym przypadku niewątpliwie mamy do czynienia z próbką. Przekazywany towar ma w założeniu pozwolić klientowi na ocenę jego cech i właściwości w jego końcowej postaci. Trudno także uznać, że przekazywany towar służy zaspokojeniu potrzeb odbiorcy. W konsekwencji można przyjąć, że jest to próbka w rozumieniu ustawy o VAT. Nie należy więc opodatkować tego nieodpłatnego przekazania towarów. Wystarczającym dokumentem przekazania próbek będzie dokument magazynowy bądź jakikolwiek inny dokument, z którego będzie wynikać, że wydano próbkę.

Podstawa prawna:

▶ art. 7 ust. 2, 3 i 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.).

Jerzy Bagiński

specjalista podatkowy
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: