Facebook - konwersja
Pobierz fragment

  • Empik Go W empik go

Apetyt na Melpomenę - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
1 lutego 2015
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment

Apetyt na Melpomenę - ebook

Książka jest zbiorem recenzji ze spektakli w teatrach warszawskich z okresu ostatnich 10 lat.  Autor z premedytacją nawiązuje do szkoły recenzenckiej wypracowanej przez przedwojennych mistrzów takich jak Tadeusz Boy-Żeleński, Antoni Słonimski, Karol Irzykowski czy Jan Parandowski. W swoich rozlicznych artykułach pokazali oni czym jest rozumienie i odbiór spektaklu w sposób bliski czytelnikowi. Recenzje te, dalekie od teatrologicznych recept i rozwiązań, omawiały sceniczne produkcje w kontekście pierwowzoru literackiego, posługując się konwencją gawędy, oddawania wrażeń z przedstawienia, szarpiąc się, a niekiedy ostro polemizując z podmiotami swych ocen.

W dzisiejszych czasach, kiedy przenoszone na papier spotkania z Melpomeną nie posiadają indywidualnego odniesienia, służą schlebianiu snobistycznym gustom oraz osobistym porachunkom, a w dodatku często są artykułowane za pomocą sięgającego bruku języka, warto zwrócić spojrzenie w kierunku okresu, w którym recenzent mówił po prostu to co czuł, oglądając spektakl, a po jego zakończeniu formułował swoje odczucia w słowie pisanym.

Książka ta ma służyć delikatnej zachęcie do obcowania z muzą teatru - Melpomeną, która potrafi – w zależności od tego jaki „kapłan” ją reprezentuje – irytować, nudzić, złościć i zniechęcać, ale również zaciekawiać, zastanawiać, wciągać, współprzeżywać, pochłaniać, skłaniać do refleksji, prowokować emocje, zachęcać do przyjrzenia się bliźnim oraz samemu sobie.

Spis treści

  • SŁOWO OD AUTORA
  • LUDOBÓJSTWO W TROI („Odyseja” Homera w Teatrze Polskim)
  • TWARZĄ W TWARZ („Dotyk” Modzelewskiego w Teatrze Powszechnym)
  • Teatr pomaga człowiekowi (Rozmowa z Edytą Olszówką)
  • PLUSKWY („Mały bies” Sołoguba w Teatrze Powszechnym)
  • EGZOTYCZNY IBSEN („Kobieta z morza” Ibsena w Teatrze Dramatycznym)
  • TRÓJKĄT CZASÓW TIERESZKOWEJ („Dzień Walentego”Wyrypajewa w Teatrze Powszechnym)
  • W RODZINNEJ ATMOSFERZE („Pan Andersen na Pradze”wg Andersena w Teatrze Wytwórnia)
  • PEER GYNT W TRAMPKACH („Peer Gynt” Ibsena w Teatrze Montownia)
  • GRY KOBIET („Pokojówki” Geneta w Teatrze Ateneum)
  • NEURASTENICZNY LEAR („Król Lear” Szekspira w Teatrze Na Woli)
  • ROSYJSKI TARTUFFE („Wasza Ekscelencja” Dostojewskiego w Teatrze Współczesnym)
  • WYWROTOWA KOMEDIA („Cyrulik sewilski” Beaumarchais’ego w Teatrze Ateneum)
  • PSYCHODRAMA NA DWA GŁOSY („Grace i Gloria” Ziegleraw Teatrze Na Woli)
  • PO PROSTU OSZUST („Tartuffe” Moliera w Teatrze Narodowym)
  • UPADEK („John Gabriel Borkman” Ibsena w Teatrze Powszechnym)
  • ZBUNTOWANA LALKA („Nora” Ibsena w Teatrze Narodowym)
  • MIASTO KOBIET („Gwałtu, co się dzieje” Fredry w Teatrze Powszechnym)
  • NOSTALGIA I HUMOR („Błękitny człowiek” wg Okudżawy w Teatrze Syrena)
  • PUSTKA I NADZIEJA („Czekając na Godota” Becketta w Teatrze Narodowym)
  • CHICHOT DIABŁA („Poduszyciel” McDonagha w Teatrze Małym)
  • FILOLOG W GARSONIERZE („Pecunia non olet?” Harasimowicza w Teatrze Syrena)
  • SZALONY RASKOLNIKOW („Zbrodnia i kara” Dostojewskiego w Teatrze Ateneum)
  • UPIORNY ŚWIAT GRABARZA („Czaszka z Connemary” McDonagha w Teatrze Ateneum)
  • SZEKSPIR NA RINGU („Jak wam się podoba” Szekspira w Teatrze Polskim)
  • HAMLET I SADO-MASO („Udając ofiarę” Braci Presniakow w Teatrze Współczesnym)
  • NIEWYPAŁ Z DULSKIMI („Won!” Grońskiego w Teatrze Syrena)
  • TAJNA INSPEKCJA („Miarka za miarkę” Szekspira w Teatrze Powszechnym)
  • LIRYCZNE TRIO („Chlip Hop czyli nasza mglista lap top lista” Umer i Poniedzielskiego w Teatrze Ateneum)
  • POCIĄGIEM PRZEZ PRL („Wagon” Nowakowskiego w Teatrze Współczesnym)
  • ZABRAKŁO POKORY („Dulscy z o.o.” wg Zapolskiej w Teatrze Polskim)
  • Z IRAKIEM W TLE („Stara kobieta wysiaduje” Różewicza w Teatrze Małym)
  • FREDRO W ROLI PLAYBOYA („Fredro dla dorosłych mężów i żon” wg „Męża i żony” Fredry w Teatrze Komedia)
  • Krzyżyk im na drogę (Rozmowa z Michałem Żebrowskim)
  • ŚMIECH I ZADUMA („Śluby panieńskie” Fredry w Teatrze Narodowym)
  • DWAJ ARTYŚCI I HITLER („Kolaboracja” Harwooda w Teatrze Ateneum)
  • ICH TROJE I WYSPIAŃSKI („Wyzwolenie – Próby” wg Wyspiańskiego w Teatrze Polskim)
  • WYSOCKI O CIENKIM GŁOSIE („Ósmy grzech – Wołodia Wysocki” wg Wysockiego w Teatrze Syrena)
  • PO PRZEKROCZENIU PROGU („Sonata jesienna” Bergmana w Teatrze Ateneum)
  • OPĘTANIE W SALEM („Czarownice z Salem” Millera w Teatrze Powszechnym)
  • JAZZ W TRUMNIE („Terminal 7” Norena w Teatrze Narodowym)
  • WŚRÓD WILKÓW („Powrót do domu” Pintera w Teatrze Ateneum)
  • TRZY KOBIETY („Czy lubi pani Schubertha?” Mendizabala w Teatrze Ateneum)
  • FAJERWERKI I KROKODYL („Zemsta” Fredry w Teatrze Polskim)
  • W NIEWOLI UCZUĆ („Bliżej” Marbera w Teatrze Ateneum)
  • OSACZONY („Proces” Kafki w Teatrze Współczesnym)
  • DIABEŁ PRZENUDZIŁ („Stacyjka Zdrój” wg Przybory i Wasowskiego w Teatrze Ateneum)
  • DYSPUTA W PROSEKTORIUM („Noc” Stasiuka w Teatrze Polskim)
  • ZBRODNIA Z PRZYMRUŻENIEM OKA („Pajęcza sieć” Christie w Teatrze Syrena)
  • UPIORNY ŚWIAT („Pornografia” Gombrowicza w Teatrze Powszechnym)
  • WDZIĘK RAMOTY („Grube ryby” Bałuckiego w Teatrze Polonia)
  • Z WERWĄ I HUMOREM („Słoneczni chłopcy” Simona w Teatrze Powszechnym)
  • DEMONY MŁODOŚCI („Przebudzenie wiosny” Wedekinda w Teatrze Powszechnym)
  • KANCLERZ NA WYLOCIE („Odejścia” Havla w Teatrze Ateneum)
  • DOM Z POGRZEBANĄ PAMIĘCIĄ („Trash Story albo sztuka [nie] pamięci” Fertacz w Teatrze Ateneum)
  • W PUŁAPCE POŻĄDANIA („Kochankowie z sąsiedztwa” wg „Your Friends and Neighbours” LaButa w Teatrze Konsekwentnym)
  • SZEKSPIR NA PÓŁ GWIZDKA (,,Wiele hałasu o nic” Szekspira w Teatrze Narodowym)
  • ANIOŁ WŚRÓD SZAKALI („Szarańcza” Srbljanovic w Teatrze Ateneum)
  • STRACONE ZŁUDZENIA („Wujaszek Wania” Czechowa w Teatrze Polskim)
  • KOSZMARY STAREJ KAMIENICY („Kieszonkowy atlas kobiet” Chutnik w Teatrze Powszechnym)
  • TRZY KOBIETY I PISARZ („Namiętności” Singera w Teatrze Ateneum)
  • ZBLAZOWANY ANIOŁ („Ludzie i anioły” Szenderowicza w Teatrze Współczesnym)
  • KUMPEL MIMO WOLI („Co ja panu zrobiłem, Pignon?” Vebera w Teatrze Kwadrat)
  • ŚMIECH Z TRUMNY („Łup” Ortona w Teatrze Syrena)
  • DRUGA TWARZ MIRECZKI („Moja córeczka” Różewicza w Teatrze Ateneum)
  • PROKURATOR NA ŁAŃCUCHU („Szewcy” Witkiewicza w Teatrze Polskim)
  • BEZ PIORUNA („Balladyna” Słowackiego w Teatrze Narodowym)
  • ROGACZ Z UROJENIA („Opowieść zimowa” Szekspira w Teatrze Polskim)
  • ROZGRYWKA Z ATUTEM („Skiz” Zapolskiej w Teatrze Ateneum)
  • PODSKÓRNY LĘK („Dozorca” Pintera w Teatrze Narodowym)
  • BESTIA LUDZKA („Judaszek” Sałtykowa-Szczedrina w Teatrze Ateneum)
  • POŻEGNANIE KILIANA („Pinokio” Collodiego w Teatrze Polskim)
  • DIABEŁ NA KRZYŻU („Kreacja” Iredyńskiego w Teatrze Narodowym)
  • ZBRUKANE UCZUCIA („Kazimierz i Karolina” von Horvatha w Teatrze Narodowym)
  • KRZYK NA KRAWĘDZI („Kamień i popioły” Danisa w Teatrze Powszechnym)
  • SPRAGNIENI SUKCESU („Skarpetki, opus 124” Colasa w Teatrze Współczesnym)
  • SEWERYN GRA BECKETTA („Szczęśliwe dni” i „Końcówka” Becketta w Teatrze Polskim)
  • MAMUŚKA I SINOBRODY („Przez park na bosaka” Simona w Teatrze Kwadrat)
  • Scena uczy pokory (Rozmowa z Ewą Wencel)
  • MAŁY, WIELKI SHOW („Rewia Forever” w Teatrze Sabat)
  • KAPITAN WIDMO („Żeglarz” Szaniawskiego w Teatrze Polskim)
  • CZEKAJĄC NA KONIEC ŚWIATA („Merylin Mongoł” Kolady w Teatrze Ateneum)
  • JUBILEUSZOWY „IRYDION” („Irydion” Krasińskiego w Teatrze Polskim)
  • ŁABĘDZI ŚPIEW („Ja, Feuerbach” Dorsta w Teatrze Ateneum)
  • OGIEŃ NA SODOMĘ („Quo vadis słowami Sienkiewicza, Eliota, Audena i innych” w Teatrze Polskim)
  • UCIECZKA W MIŁOŚĆ („Romeo i Julia” Szekspira w Teatrze Powszechnym)
  • WATAŻKA BOLESŁAW („Bolesław Śmiały” Wyspiańskiego w Teatrze Polskim)
  • RECENZJA Z ARCHIWUM. KUPIĆ, SPRZEDAĆ I POZIEWAĆ („Jesteś mój” Bardijewskiego w Teatrze Polskim)
  • INDEKS NAZW, NAZWISK, TYTUŁÓW
Kategoria: Felietony
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-63879-40-2
Rozmiar pliku: 15 MB

BESTSELLERY

Kategorie: