David Hume. Krytyka episteologii - Ebook (Książka PDF) do pobrania w formacie PDF
Fragment:

David Hume. Krytyka episteologii - ebook

Oceń:
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
ISBN:
978-83-8088-393-2
Język:
Polski
Rok wydania:
2017
Rozmiar pliku:
2,4 MB
Zabezpieczenie:
Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
Cena Virtualo
21,45 zł
Cena w punktach Virtualo:
2145 pkt.

Pełny opis

Nie ulega wątpliwości. że jeszcze w XVII i XVIII wieku obecność pierwiastków teologicznych była w filozofii czymś zrozumiałym i niekontrowersyjnym. Na dobrą sprawę nie kwestionowano jej i nie problematyzowano, a jeśli już, to domagano się krwawej filozoficznej rewolucji, skutkującej, jak u Holbacha czy La Mettriego, radykalnym usunięciem całości dyskursu teologicznego poza obszar filozofii. Tym, co czyni Hume’a filozofem interesującym na tle standardowych oświeceniowych ateistów, jest zrozumienie - protonietzscheańskie w swoim charakterze - że odrzucenie Boga musi mieć konsekwencje epistemologiczne i ontologiczne. Jako filozof jest on świadomy czegoś, co nazwałem episteologią, czyli przekonaniem, że Bóg stanowi przede wszystkim najwyższą wartość epistemiczną, na której i wokół której zbudowane były fundamenty bez mała wszystkich klasycznych systemów filozoficznych nowożytnej Europy. Czym jest w tym kontekście wartość? Gwarantem sensowności  podstawowych epistemologicznych i ontologicznych pojęć filozoficznych: prawdy, korespondencji, uzasadnienia, bytu, celu itd. Dzięki niej koncepcje filozoficzne stają się spójnymi, jednorodnymi systemami. Humowska krytyka siedemnastowiecznej filozofii to potwierdza. Jeśli bowiem, jak proponuje Hume, usuniemy z filozofii pojęcie Boga, to spójna dotychczas wizja świata ulegnie zburzeniu, a postrzeganie rzeczywistości straci przyrodzoną - jak sądzili Descartes i Leibniz - jasność i wyraźność.

 

Tomasz Sieczkowski

Spis treści

Wykaz skrótów     9

Wstęp 11

Episteologia          11

Niektóre źródła filozofii Hume’a        13

Przegląd zawartości              15

Kilka wyjaśnień     18

Podziękowania      20

Część I. EPISTEOLOGIA         23

Wprowadzenie      25

Rozdział I. Uwagi o aksjologii i języku 29

Rozdział II. Źródła poznania 37

1. Uwagi wstępne  37

2. Descartes           38

3. Leibniz, Malebranche, Spinoza 40

4. Lockowska propozycja aposterioryczna i krytyka natywizmu      42

5. Aprioryczne dowody na istnienie Boga         45

6. Podsumowanie 53

Rozdział III. Metoda 55

Rozdział IV. Poznanie i jego przedmiot 67

1. Proces poznawczy            67

2. Przedmiot poznania         73

3. Świat zewnętrzny              78

Rozdział V. Podmioty poznania 81

1. Podmiot            81

2. Inny    91

Rozdział VI. Episteologiczna idea wiedzy i jej transformacje 95

1. Krótka historia dewaluacji               95

2. Jedność, zupełność i systemowość wiedzy    101

3. Problem kryterium prawdziwości   107

4. Kwestia usprawiedliwienia              114

5. Religijno-etyczny ideał wiedzy        118

Część II. HUME            123

Rozdział I. Humowska krytyka prób naukowej obiektywizacji teologii 125

1. Wprowadzenie  125

2. Zamysł krytyczny Hume’a               128

3. Teologia naturalna 134

3.1. Uwagi wstępne              134

3.2. Ateistyczne implikacje Traktatu o naturze ludzkiej 138

3.3. Qui pro quo Dialogów o religii naturalnej 141

3.4. Krytyka teologii naturalnej a priori 146

3.5. Krytyka teologii naturalnej a posteriori 155

3.6. Odnalezienie przesłanek apriorycznych teologii naturalnej a posteriori 161

4. Krytyka teologii objawionej            162

4.1. Uwagi wstępne              162

4.2. O cudach 164

4.3. Pozostałe aspekty religii objawionej            170

5. O szkodliwości religii dla moralności 172

6. Kwestia (fi)deizmu           178

7. Podsumowanie 181

Rozdział II. Geografia umysłu 183

1. Traktat o naturze ludzkiej i Badania dotyczące rozumu ludzkiego 183

2. Metodologia przedsięwzięcia kartograficznego            188

3. Impresje i idee jako percepcje umysłu             192

4. Różnica między percepcjami 195

5. Copy thesis 199

6. Przesłanki wiedzy             201

7. Istnienie zewnętrzne 205

8. Analiza przyczynowości. „Krytyka indukcji”                210

9. Nawyk i przeświadczenie: naturalizacja teorii poznania               215

10. Podwładze wyobraźni: zmysłowość, pamięć, rozum. Idea woli               218

11. Umysł              226

12. Idea tożsamości osobowej            229

13. Konkluzja: od „ja” episteologicznego do „ja” społecznie afektywnego  233

Zakończenie. Antyteologizm, sceptycyzm i naturalizm 239

 

Bibliografia             247

BESTSELLERY

Serwis korzysta z plików cookies w celach określonych w Polityce Prywatności i Cookies (aktualizacja dn. 26.10.2016 r.). Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce internetowej. Korzystanie z Serwisu bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na używanie cookie.