Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Dyrektywa VAT - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
5 września 2013
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment
Produkt niedostępny.  Może zainteresuje Cię

Dyrektywa VAT - ebook

Książka przewidziana jest zarówno dla osób, które w praktyce zajmują się rozliczaniem podatku od towarów i usług, jak również dla sędziów sądów administracyjnych, doradców podatkowych, adwokatów i radców prawnych, pracowników administracji podatkowej, pracowników uczelni czy studentów. Dzięki publikacji czytelnik dowie się, które przepisy krajowe są niezgodne z prawem unijnym, kiedy można bezpośrednio zastosować regulacje wspólnotowe, a także na jakie preferencje pozwala ustawodawca z Unii.

Kategoria: Podatkowe
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-269-2387-6
Rozmiar pliku: 667 KB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Wprowadzenie

Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej zawarty w Liz- bonie 13 grudnia 2007 roku obowiązuje w Rzeczypospolitej Polskiej od chwili jego ogłoszenia, co nastąpiło 2 grudnia 20091 roku. Wraz z jego wejściem w życie z określeniem „prawo wspólnotowe” zaczęto utożsamiać pojęcie „prawo Unii Europejskiej”. W zakresie opodatkowania VAT obejmuje ono następujące akty prawne:

1) I Dyrektywę Rady z 11 kwietnia 1967 r. w sprawie harmonizacji przepisów prawnych państw członkowskich w zakresie podatku obrotowego (67/227/EWG)2.

2) VI dyrektywę Rady z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów prawnych państw członkowskich w zakresie podatku obrotowego – wspólny system podatku od wartości dodanej; jednolita podstawa opodatkowania3.

3) Dyrektywę Rady z 19 października 1992 r. w sprawie uzupełnienia wspólnego systemu podatku od wartości dodanej i w sprawie zmiany VI dyrektywy (zbliżenie stawek podatkowych).

4) Dyrektywę 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej4 (dyrektywa ta uchyliła dyrektywę Rady 77/388/EWG z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku; w ramach tego przekształcenia należy uwzględnić nadal obowiązujące przepisy dyrektywy Rady 67/227/EWG z 11 kwietnia 1967 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych.

5) Dyrektywę Rady 2007/75/WE z 20 grudnia 2007 r. zmieniającą dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do niektórych przepisów tymczasowych dotyczących stawek podatku od wartości dodanej5.

6) Dyrektywę Rady 2007/74/WE z 20 grudnia 2007 r. w sprawie zwolnienia towarów przywożonych przez osoby podróżujące z państw trzecich z podatku od wartości dodanej i akcyzy6.

7) Dyrektywę Rady 2008/8/WE z 12 lutego 2008 r. zmieniającą dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do miejsca świadczenia usług7.

8) Dyrektywę Rady 2008/9/WE z 12 lutego 2008 r. określającą szczegółowe zasady zwrotu podatku od wartości dodanej, przewidzianego w dyrektywie 2006/112/WE, podatnikom niemającym siedziby w państwie członkowskim zwrotu, lecz mającym siedzibę w innym państwie członkowskim8.

9) Dyrektywę Rady 2009/47/WE z 5 maja 2009 r. zmieniającą dyrektywę 2006/112/WE w zakresie stawek obniżonych podatku od wartości dodanej9.

10) Dyrektywę Rady 2010/45/UE z 13 lipca 2010 r. zmieniającą dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do przepisów dotyczących fakturowania10.

Obok wskazanych powyżej dyrektyw systemowych należy przywołać także te, które dotyczyły wybranych zagadnień, a mianowicie:

▶ Zastosowania podatku od wartości do wynajmu rzeczy ruchomych11.

▶ Postępowania w sprawie zwrotu podatku naliczonego podatnikom niemającym miejsca zamieszkania (siedziby) na obszarze Wspólnoty12.

▶ Zwolnienia podatkowego przy przewozie towarów w małych przesyłkach o charakterze niehandlowym w obrębie Wspólnoty13.

▶ Harmonizacji przepisów dotyczących zwolnienia z podatku od wartości dodanej przywozu towarów w międzynarodowym ruchu turystycznym14.

Analizując wpływ prawa unijnego na stosowanie polskich przepisów dotyczących opodatkowania VAT, a w szczególności stosowania przepisów ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), trzeba pamiętać o zasadzie pierwszeństwa prawa unijnego przed prawem polskim. Prymat ten był wielokrotnie podkreślany w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE; wcześniej: Europejski Trybunał Sprawiedliwości).

Istotne rozstrzygnięcia Trybunału, które zostały przywołane m.in. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (dalej: WSA) w Warszawie z 14 listopada 2007 r. (sygn. akt III SA/Wa 923/07), nakazują organom podatkowym systemowe spojrzenie na stany faktyczne, w odniesieniu do których znajdują zastosowanie przepisy podatkowe z zakresu VAT. Jest to niezmiernie istotne dla rozłożonego w czasie procesu harmonizacji polskiego prawa podatkowego z prawem Unii Europejskiej w analizowanym zakresie. Pierwszy z ważnych wyroków TSUE w tym zakresie zapadł w sprawie Costa (C-6/64). Trybunał stwierdził w nim, że w odróżnieniu od zwykłych umów międzynarodowych Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą (obecnie TWE) powołał do życia własny system prawny, który z dniem wejścia w życie postanowień Traktatu stał się integralną częścią systemu prawnego państw członkowskich i który ich sądy mają obowiązek stosować. Zwraca się przy tym uwagę na to, że powołując do życia na czas nieokreślony Wspólnotę, państwa członkowskie przekazały swoje kompetencje na rzecz Wspólnoty i stworzyły system prawny, który wiąże zarówno te państwa, jak i ich obywateli.

WSA zwrócił uwagę także na to, że wprowadzenie do systemu prawnego każdego państwa członkowskiego przepisów wydawanych przez Wspólnotę, a mówiąc ogólniej „litery i ducha Traktatu” – zdaniem TSUE – uniemożliwia państwom członkowskim przyznanie pierwszeństwa jednostronnym lub późniejszym przepisom krajowym przed unijnym systemem prawnym. Kolejne przywołane orzeczenie zostało wydane w sprawie Simmenthal (C-106/77). Trybunał wskazał w nim na bardzo istotny w praktyce zakres czasowy zasady pierwszeństwa. Powinna ona być rozumiana w ten sposób, że relacja pomiędzy postanowieniami Traktatu oraz bezpośrednio stosowanymi przepisami wydawanymi przez instytucje wspólnotowe z jednej strony a prawem krajowym państw członkowskich z drugiej jest taka, że od dnia wejścia w życie tych postanowień i przepisów automatycznie nie stosuje się sprzecznych z nimi przepisów prawa krajowego. Dodatkowo także w stopniu, w jakim tworzą one integralną część porządku prawnego obowiązującego na terytorium każdego państwa członkowskiego, wykluczona jest możliwość przyjęcia przez ustawodawcę krajowego nowych przepisów sprzecznych z prawem unijnym.

Ostatnim z przywołanych orzeczeń było rozstrzygnięcie w sprawie Van Gend (C-26/62), w którym Trybunał przypomniał, że Wspólnota stanowi nowy porządek prawny prawa międzynarodowego. Na jego rzecz państwa członkowskie przekazały część swoich suwerennych praw, zaś jego postanowienia wiążą nie tylko państwa członkowskie, ale także ich obywateli, co powinno mieć również wpływ na zakres procesu harmonizacji.

Ustawodawca polski jeszcze w latach 90. XX wieku stanął przed trudnym problemem, jakim była harmonizacja polskiego prawa podatkowego z prawem Unii Europejskiej. Było to konieczne, gdyż bez tego dążenia Polski do wstąpienia w struktury europejskie byłoby trudno zrealizować.

Nie należy zapominać także o tym, że ustawodawca polski wprowadzał corocznie przez wiele lat zmiany w ustawie o VAT i przepisach wykonawczych do niej wydanych. W większości przypadków te z nich, które zostały wprowadzone w życie przed 2010 rokiem nie były realizacją postulatów harmonizacyjnych, lecz rezultatem polityki profiskalnej państwa i narastających żądań parlamentarnych i pozaparlametarnych grup nacisku, reprezentujących interesy określonych grup podatników15.

Rozdział 1

Zakres przedmiotowy opodatkowania

A. Prawo unijne

Prawodawca unijny w art. 1 dyrektywy 2006/112/WE wskazał, że ustanawia ona wspólny system podatku od wartości dodanej (VAT). Zgodnie z jej przepisami zasada wspólnego systemu VAT ma polegać na zastosowaniu do obrotu towarami i usługami ogólnego podatku konsumpcyjnego, doliczanego do ceny zbywanych towarów i usług. Zasada ta musi być stosowana przez podatników działających w państwach członkowskich UE niezależnie od liczby czynności dokonywanych w procesie produkcji i dystrybucji poprzedzającym etap obciążenia tym podatkiem.

Równocześnie prawodawca unijny podtrzymał stosowanie dotychczas obowiązującej zasady systemowej, zgodnie z którą podatek, jaki podatnicy są obowiązani płacić, stanowi różnicę pomiędzy VAT należnym obliczonym od ceny sprzedawanego towaru lub usługi według właściwej stawki a podatkiem naliczonym od każdej czynności służącej działalności opodatkowanej. Istotne jest również to, że wspólne systemowe zasady podatnicy VAT muszą stosować również na poziomie sprzedaży detalicznej.

Czynności podlegające opodatkowaniu

W art. 2 dyrektywy wskazano, że opodatkowaniu VAT podlegają następujące czynności:

▶ Odpłatna dostawa rzeczy (towarów) na terytorium państwa członkowskiego przez podatnika działającego w takim charakterze

Zgodnie z przepisami ar. 14 dyrektywy dostawa rzeczy (towarów) oznacza przeniesienie prawa do rozporządzania rzeczą materialną jak właściciel. Ponadto za dostawę rzeczy uznaje się następujące czynności:

a) przeniesienie prawa własności do towaru w zamian za odszkodowanie, z nakazu wydanego przez organ władzy publicznej lub w jego imieniu albo z mocy prawa;

b) faktyczne przekazanie towaru zgodnie z umową najmu towarów na czas określony lub sprzedaży towaru na warunkach odroczonej płatności, która zawiera klauzulę o przeniesieniu własności w następstwie normalnych zdarzeń nie później niż z chwilą zapłaty ostatniej raty;

c) przekazanie towaru na podstawie umowy, zgodnie z którą prowizja płacona jest od zakupu lub sprzedaży.

Równocześnie przepisy dyrektywy zezwalają państwom członkowskim na uznanie za dostawę towarów przekazanie niektórych robót budowlanych. Istotne jest również zdefiniowanie pojęcia „rzecz materialna”. Na podstawie art. 15 omawianej dyrektywy obejmuje ono energię elektryczną, cieplną lub chłodniczą, gaz i tym podobne. Ponadto analizowane przepisy prawa unijnego zezwalają państwom członkowskim na uznanie za „rzecz”:

a) określone udziały w nieruchomości;

b) prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości;

c) udziały i inne równoważne udziałom tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części.

Pod pojęciem dostawy rzeczy (towarów) zgodnie z art. 16 mieści się także wykorzystanie przez podatnika towarów stanowiących część majątku jego przedsiębiorstwa do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników, które przekazuje nieodpłatnie lub które przeznacza do celów innych niż prowadzona przez niego działalność. Warunkiem jest jednak, aby VAT od tych towarów lub ich części podlegał w całości lub w części odliczeniu.

Warto jednak pamiętać o tym, że za odpłatną dostawę towarów nie można uznać wykorzystania do celów działalności przedsiębiorstwa podatnika towarów będących prezentami o niskiej wartości i próbkami. Ponadto za odpłatną dostawę towarów uznaje się przemieszczenie przez podatnika towarów stanowiących część majątku jego przedsiębiorstwa do innego państwa członkowskiego. Pod pojęciem tym należy rozumieć każdą wysyłkę lub transport takiego majątku ruchomego wykonaną przez podatnika lub na jego rzecz (do celów działalności jego przedsiębiorstwa), do miejsca przeznaczenia znajdującego się w innym kraju UE niż państwo, w którym majątek ten się znajduje.

Istotne jest jednak, że za przemieszczenie do innego państwa członkowskiego nie może być uznawana wysyłka lub transport towarów, wykonane na potrzeby jednej z następujących czynności:

1) Dostawy towarów wykonywanej przez podatnika na terytorium państwa członkowskiego, w którym dochodzi do zakończenia wysyłki lub transportu, na warunkach przewidzianych w art. 33 dyrektywy 2006/112/WE. Chodzi tu o sytuacje, kiedy:

a) dostawa towarów następuje dla podatnika lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem w przypadku, kiedy wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów nie podlega opodatkowaniu VAT, zgodnie z art. 3 ust. 1 lub na rzecz każdej innej osoby niebędącej podatnikiem;

b) sprzedawane towary nie są nowymi środkami transportu ani towarami dostarczanymi po montażu lub instalacji z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dostawcę lub inny podmiot działający w jego imieniu.

2) Dostawy towarów instalowanych lub montowanych przez dostawcę lub w jego imieniu, dokonanej przez podatnika na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów, o których mowa w art. 36 dyrektywy 2006/112/WE. Zgodnie z przepisami tego artykułu w takim przypadku miejsce powstania obowiązku podatkowego w odniesieniu do tej czynności powstaje w kraju ich instalacji bądź montażu. W przypadku gdy instalacja lub montaż następują w innym państwie członkowskim niż kraj dostawcy, państwo to podejmuje środki niezbędne do tego, aby uniknąć podwójnego opodatkowania tych czynności w tym kraju.

3) Dostawy towarów wykonanej przez podatnika na pokładzie jednostki pływającej, statku powietrznego lub pociągu w czasie przewozu osób, o których mowa w art. 37 dyrektywy. Zgodnie z tym przepisem w przypadku tego typu dostaw podczas części przewozu pasażerów wykonywanej na terytorium UE za miejsce powstania obowiązku podatkowego należy uznać kraj rozpoczęcia przewozu osób.

4) Dostawy gazu w systemie gazowym znajdującym się na terytorium Wspólnoty lub jakiejkolwiek sieci połączonej z takim systemem, dostawy energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej poprzez sieci dystrybucji tej energii na warunkach przewidzianych w art. 38 i 39 dyrektywy. Zgodnie z art. 38 w przypadku takiej dostawy dla podatnika – pośrednika za miejsce powstania obowiązku podatkowego uznaje się kraj, w którym ten pośrednik ma siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, na rzecz którego dostarczane są towary. W przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej jest to stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

W uzupełnieniu należy dodać, że pod pojęciem „podatnik
– pośrednik” należy rozumieć podmiot, którego główna działalność w odniesieniu do zakupu ww. towarów polega na ich odsprzedaży i którego własna konsumpcja tych produktów jest nieznaczna.

Z kolei zgodnie z art. 39 dyrektywy w przypadku dostawy tych towarów, jeżeli taka dostawa nie jest objęta ww. art. 38, za miejsce powstania obowiązku podatkowego uznaje się kraj, w którym nabywca faktycznie wykorzystuje i konsumuje te towary.

Natomiast w sytuacji, gdy całość lub część gazu, energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej nie została faktycznie skonsumowana przez nabywcę, uznaje się, że pozostałe towary zostały wykorzystane i spożytkowane w kraju, w którym nabywca ma siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, na rzecz którego dostarczane są te towary. W praktyce mogą pojawić się również przypadki, gdy nabywca nie ma takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Wówczas należy uznać, że wykorzystał i skonsumował te towary w stałym miejscu zamieszkania lub w zwykłym miejscu pobytu.

5) Dostawy towarów wykonanej przez podatnika na terytorium państwa członkowskiego, o których mowa w art. 138, art. 146–148 oraz art. 151 i art. 152. Są to bowiem dostawy towarów objęte zwolnieniem przedmiotowym od VAT.

6) Świadczenia usługi wykonanej dla podatnika i obejmującej wycenę danych towarów lub dotyczące ich prace, fizycznie wykonane na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów. Warunkiem jest jednak, aby towary te po dokonaniu ich wyceny lub wykonaniu dotyczących ich prac zostały odesłane do tego podatnika w kraju UE, z którego zostały pierwotnie wysłane lub przetransportowane.

7) Czasowego użycia towarów na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów, w celu świadczenia usług przez podatnika mającego siedzibę w państwie członkowskim rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów.

8) Czasowego użycia towarów przez okres nieprzekraczający 24 miesięcy na terytorium innego państwa członkowskiego, w którym import takich samych towarów z państwa trzeciego w celu ich czasowego użycia byłby objęty procedurą odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem z należności celnych przywozowych.

Warto pamiętać jednak o tym, że niespełnienie wskazanych warunków powoduje, że towary te uznaje się za towary przemieszczone do innego państwa członkowskiego. W takim przypadku czynność tą uznaje się za dokonaną w chwili, gdy dany warunek przestał być spełniany.

Na podstawie art. 18 dyrektywy państwa członkowskie mogą uznać za odpłatną dostawę towarów każdą z następujących czynności:

a) wykorzystanie przez podatnika do celów działalności jego przedsiębiorstwa towarów wytworzonych, skonstruowanych, wydobytych, przetworzonych, nabytych lub importowanych w ramach prowadzenia takiej działalności, jeżeli VAT od takich towarów w przypadku ich nabycia od innego podatnika nie podlegałby w całości odliczeniu;

b) wykorzystanie przez podatnika towarów do celów działalności niepodlegającej opodatkowaniu, w przypadku gdy VAT od takich towarów podlegał w całości lub w części odliczeniu w momencie ich nabycia lub wykorzystania zgodnie z lit. a);

c) z wyjątkiem przypadków wskazanych w art. 19 dyrektywy zatrzymanie towarów przez podatnika lub jego następców prawnych, w przypadku gdy zaprzestaje on prowadzenia działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu, jeżeli podatek od takich towarów podlegał w całości lub w części odliczeniu w momencie ich nabycia lub wykorzystania zgodnie z lit. a).

Na podstawie przywołanego powyżej przepisu artykułu 19 w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki, całości lub części majątku państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego.

Równocześnie wprowadzono zasadę, zgodnie z którą w przypadkach gdy odbiorca nie podlega w pełni opodatkowaniu VAT, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu uniknięcia zakłóceń konkurencji. Mogą także przyjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu.

▶ Odpłatne wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium państwa członkowskiego

Zgodnie z przepisami art. 20 omawianej dyrektywy pod pojęciem „wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów” należy rozumieć nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel rzeczowym majątkiem ruchomym, wysyłanym lub transportowanym do nabywcy (przez sprzedawcę, nabywcę lub podmiot trzeci na ich rzecz) do miejsca przeznaczenia w innym kraju UE niż państwo członkowskie rozpoczęcia wysyłki lub transportu tych towarów.

Istotne jest również to, że w przypadku towarów nabytych przez osobę prawną niebędącą podatnikiem, wysyłanych lub transportowanych z terytorium państwa trzeciego i importowanych przez taką osobę w innym kraju UE niż państwo członkowskie zakończenia wysyłki lub transportu tych towarów, prawodawca unijny nakazuje uznawać te towary za wysłane lub przetransportowane z państwa członkowskiego importu. W analizowanych przepisach nakazano państwom członkowskim przyznanie importerowi, wskazanemu lub uznanemu za osobę zobowiązaną do zapłaty VAT, zwrot podatku zapłaconego z tytułu importu towarów. Warunkiem jest jednak, aby importer wykazał, że jego nabycie zostało opodatkowane VAT w państwie członkowskim zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

Ponadto na podstawie art. 21–22 dyrektywy za odpłatne wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów należy uznawać stany faktyczne polegające na wykorzystaniu przez:

a) podatnika do celów działalności jego przedsiębiorstwa towarów wysyłanych lub transportowanych przez niego (lub na jego rzecz) z innego kraju UE na terytorium, którego towary te zostały wyprodukowane, wydobyte, przetworzone, zakupione lub nabyte, lub do którego zostały one zaimportowane przez tego podatnika w ramach działalności jego przedsiębiorstwa,

b) siły zbrojne państwa będącego członkiem Traktatu Północ-
noatlantyckiego (NATO) do ich użytku lub towarzyszących im pracowników cywilnych towarów, które nie zostały przez te podmioty nabyte na ogólnych zasadach, regulujących opodatkowanie na rynku krajowym państwa danego członkowskiego, jeżeli import tych towarów nie podlegałby zwolnieniu przedmiotowemu, przewidzianemu w art. 143 lit. h).

Wskazane wyżej zwolnienie obejmuje bowiem import towarów do państw członkowskich, które są stronami Traktatu Północnoatlantyckiego przez siły zbrojne innych państw będących stronami tego traktatu. Chodzi tu o towary wykorzystywane do użytku tych sił zbrojnych lub towarzyszącego im personelu cywilnego lub też w celu zaopatrzenia ich mes lub kantyn, jeśli siły te biorą udział we wspólnych działaniach obronnych.

▶ Odpłatne świadczenie usług na terytorium państwa członkowskiego przez podatnika VAT

Jak wynika z art. 24 dyrektywy pod pojęciem „świadczenie usług” należy rozumieć każdą transakcję, która nie jest dostawą towarów. Przykład mogą tu stanowić „usługi telekomunikacyjne”. Jednocześnie prawodawca unijny zezwolił na to, aby przy wykorzystaniu przepisów art. 25 dyrektywy 2006/112/WE w ramach pojęcia „świadczenia usług” mogła mieścić się między innymi jedna z następujących czynności:

a) przeniesienie praw do wartości niematerialnych, bez względu na posiadanie tytułu prawnego;

b) zobowiązanie do zaniechania działania lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

c) świadczenie usług na podstawie nakazu wydanego przez organ władzy publicznej lub w jego imieniu lub z mocy prawa.

Ponadto na podstawie art. 26 dyrektywy pod pojęciem „odpłatnego świadczenia usług” mieszczą się następujące czynności:

a) użycie towarów stanowiących część majątku przedsiębiorstwa do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników (lub bardziej ogólnie) do celów innych niż działalność jego przedsiębiorstwa, w przypadkach kiedy VAT od takich towarów podlegał w całości lub w części odliczeniu (w uzupełnieniu należy dodać, że w ramach odstępstwa od tego przepisu Polska ma prawo do nieuznawania za świadczenie usług prywatnego wykorzystania przez ww. podmioty pojazdu; zgoda ta wygasa 31 grudnia 2013 r.);

b) nieodpłatne świadczenie usług przez podatnika na jego prywatny użytek lub jego pracowników (lub bardziej ogólnie) do celów innych niż działalność jego przedsiębiorstwa.

Równocześnie przepisy omawianej dyrektywy zezwalają państwom członkowskim na odstąpienie od stosowania ww. przepisu, pod warunkiem że takie odstępstwo nie będzie prowadzić do zakłóceń konkurencji. Aby zapobiec zakłóceniom konkurencji, państwa członkowskie mogą (po konsultacji z Komitetem ds. VAT) uznać za odpłatne świadczenie usługi wykonane przez podatnika do celów działalności jego przedsiębiorstwa. Dotyczy to jednak tylko sytuacji, gdy VAT od takiej usługi (gdyby była świadczona przez innego podatnika) nie podlegałby w całości odliczeniu.

Zgodnie z art. 28 dyrektywy, w przypadku gdy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że sam otrzymał i wyświadczył te usługi. Istotna jest również zasada płynąca z wykładni art. 29 dyrektywy. Na jego podstawie art. 19 tej dyrektywy odnoszący się zasadniczo do odpłatnej dostawy towarów – stosuje się na takich samych warunkach do świadczenia usług. Na podstawie tego przepisu w przypadku przekazania (odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki) całości lub części majątku państwa członkowskie mogą uznać, że świadczenie usług nie miało miejsca i że w takim przypadku osoba, dla której świadczono usługę, będzie traktowana jako następca prawny świadczącego.Dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej

(Dziennik Urzędowy UE L 347, 11/12/2006 P. 000-0118)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 93,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku1 była wielokrotnie zmieniana w znacznym stopniu. Przy okazji kolejnych zmian we wspomnianej dyrektywie, w trosce o jasność i ze względów racjonalnych, należy przekształcić tę dyrektywę.

(2) W ramach tego przekształcenia należy uwzględnić nadal obowiązujące przepisy dyrektywy Rady 67/227/EWG z dnia 11 kwietnia 1967 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych2. W związku z tym należy uchylić tę dyrektywę.

(3) W celu zapewnienia jasnego i racjonalnego przedstawienia przepisów, spójnego z zasadą lepszego stanowienia prawa, właściwe jest przekształcenie struktury i brzmienia dyrektywy, chociaż nie powinno to, co do zasady, spowodować istotnych zmian w istniejącym prawodawstwie. Niewielka liczba zmian merytorycznych jest jednak nieodłącznym elementem procesu przekształcenia dyrektywy i należy je mimo wszystko wprowadzić. W przypadku wprowadzania takich zmian zostają one w szczegółowy sposób przedstawione w przepisach regulujących transpozycję dyrektywy i jej wejście w życie.

(4) Realizacja celu zakładającego ustanowienie rynku wewnętrznego zakłada zastosowanie w państwach członkowskich ustawodawstw dotyczących podatków obrotowych, które nie zakłócają warunków konkurencji ani nie utrudniają swobodnego przepływu towarów i usług. Niezbędna jest zatem taka harmonizacja ustawodawstw dotyczących podatków obrotowych poprzez system podatku od wartości dodanej (VAT), która wyeliminuje, w miarę możliwości, czynniki, które mogą zakłócać warunki konkurencji zarówno na poziomie krajowym, jak i wspólnotowym.

(5) System VAT staje się najbardziej jasny i neutralny, kiedy podatek nakładany jest w możliwie najbardziej ogólny sposób, a zakres jego zastosowania obejmuje wszystkie etapy produkcji i dystrybucji oraz świadczenie usług. W związku z tym w interesie rynku wewnętrznego i państw członkowskich leży przyjęcie wspólnego systemu, który ma również zastosowanie do handlu detalicznego.

(6) Zmiany należy wprowadzać stopniowo, ponieważ harmonizacja podatków obrotowych prowadzi w państwach członkowskich do zmian w strukturze podatkowej oraz wywołuje znaczące skutki w dziedzinie budżetowej, gospodarczej i społecznej.

(7) Nawet jeżeli stawki i zwolnienia nie zostaną całkowicie zharmonizowane, wspólny system VAT powinien pozwolić na osiągnięcie neutralnych warunków konkurencji, w takim znaczeniu, że na terytorium każdego państwa członkowskiego podobne towary i usługi podlegają takiemu samemu obciążeniu podatkowemu, bez względu na długość łańcucha produkcji i dystrybucji.

(8) Zgodnie z decyzją Rady 2000/597/WE, Euratom z dnia 29 września 2000 r. w sprawie systemu środków własnych Wspólnot Europejskich3, budżet Wspólnot Europejskich, niezależnie od innych dochodów, jest całkowicie finansowany z zasobów własnych Wspólnot. Zasoby te obejmują między innymi wpływy z VAT i zasoby pochodzące z zastosowania wspólnej stawki podatku do podstawy opodatkowania określonej w jednolity sposób oraz zgodnie z zasadami wspólnotowymi.

(9) Niezbędny jest okres przejściowy umożliwiający stopniowe dostosowanie krajowych przepisów w określonych dziedzinach.

(10) W powyższym okresie przejściowym wewnątrzwspólnotowe transakcje dokonywane przez podatników innych niż podatnicy zwolnieni, należy opodatkowywać w państwach członkowskich przeznaczenia według stawek i na warunkach określonych przez te państwa członkowskie.

(11) W powyższym okresie przejściowym należy również opodatkowywać w państwach członkowskich przeznaczenia wewnątrzwspólnotowe nabycia o pewnej wartości dokonywane przez podatników zwolnionych lub osoby prawne niebędące podatnikami, niektóre wewnątrz- wspólnotowe transakcje sprzedaży wysyłkowej oraz dostawy nowych środków transportu na rzecz osób fizycznych lub podmiotów zwolnionych lub niebędących podatnikami, według stawek i na warunkach określonych przez te państwa członkowskie, o ile takie transakcje, ze względu na brak przepisów szczególnych, mogłyby spowodować znaczące zakłócenia konkurencji między państwami członkowskimi.

(12) W związku z ich położeniem geograficznym, sytuacją gospodarczą i społeczną, niektóre terytoria należy wyłączyć z zakresu stosowania niniejszej dyrektywy.

(13) Aby zagwarantować większą neutralność podatku, termin „podatnik” należy zdefiniować w taki sposób, aby państwa członkowskie mogły uwzględnić osoby, które okazjonalnie dokonują transakcji.

(14) Termin „transakcja podlegająca opodatkowaniu” może być powodem trudności, w szczególności w odniesieniu do transakcji uznawanych za transakcje podlegające opodatkowaniu. W związku z tym należy doprecyzować te pojęcia.

(15) W celu ułatwienia wewnątrzwspólnotowego handlu w zakresie prac na rzeczowym majątku ruchomym należy ustanowić zasady opodatkowania mające zastosowanie do takich transakcji, kiedy są one dokonywane na rzecz nabywcy, który został zidentyfikowany do celów VAT w państwie członkowskim innym niż państwo fizycznego dokonania transakcji.

(16) Za wewnątrzwspólnotowy transport towarów należy uznać transport odbywający się na terytorium państwa członkowskiego, w przypadku gdy jest on bezpośrednio związany z transportem odbywającym się między państwami członkowskimi, aby uprościć nie tylko zasady i regulacje dotyczące opodatkowania tych krajowych usług transportu, ale również zasady mające zastosowanie do usług pomocniczych do usług transportu i usług świadczonych przez pośredników uczestniczących w świadczeniu poszczególnych usług.

(17) Określenie miejsca, w którym transakcje podlegające opodatkowaniu zostały dokonane, może być źródłem konfliktów dotyczących jurysdykcji między państwami członkowskimi, w szczególności w odniesieniu do dostawy towarów przeznaczonych do montażu i w odniesieniu do świadczenia usług. O ile miejscem świadczenia usług powinno, co do zasady, być miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, to miejsce to należy jednak zdefiniować jako znajdujące się w państwie członkowskim usługobiorcy, w szczególności w przypadku niektórych usług świadczonych pomiędzy podatnikami, gdzie koszt usługi jest wliczany w cenę towaru.

(18) Należy doprecyzować definicję miejsca opodatkowania niektórych transakcji dokonywanych na pokładzie jednostek pływających, statków powietrznych lub pociągów w trakcie przewozu osób na terytorium Wspólnoty.

(19) Do celów VAT energię elektryczną i gaz uznaje się za towary. Szczególnie trudne jest jednak określenie miejsca dostawy. W celu uniknięcia podwójnego opodatkowania lub nieopodatkowania oraz w celu utworzenia prawdziwego rynku wewnętrznego gazu i energii elektrycznej bez ograniczeń związanych z systemem VAT miejscem dostawy gazu w systemie gazowym i dostawy energii elektrycznej, zanim towary te znajdą się w końcowym etapie konsumpcji, powinno zatem być miejsce, w którym nabywca posiada siedzibę działalności gospodarczej. Dostawa gazu i energii elektrycznej w końcowym etapie, czyli od pośredników i dystrybutorów do konsumenta końcowego, powinna być opodatkowana w miejscu, w którym nabywca faktycznie użytkuje i konsumuje te towary.

(20) Zastosowanie do wynajmu rzeczowego majątku ruchomego ogólnej zasady przewidującej, że świadczenie usług jest opodatkowane w państwie członkowskim, w którym usługodawca ma siedzibę, może prowadzić do poważnych zakłóceń konkurencji, w przypadku gdy wynajmujący i najemca mają siedziby w różnych państwach członkowskich, a stawki opodatkowania w tych państwach są różne. W związku z tym konieczne jest określenie, że miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym usługobiorca ma siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, na rzecz którego świadczone były usługi lub, w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

(21) W odniesieniu jednak do wynajmu środków transportu, ze względów kontrolnych należy ściśle stosować zasadę ogólną, przyjmując tym samym za miejsce świadczenia usług miejsce, w którym siedzibę ma usługodawca.

(22) Należy opodatkować wszystkie usługi telekomunikacyjne, których konsumpcja odbywa się na terytorium Wspólnoty, aby zapobiec zakłóceniom konkurencji w tej dziedzinie. W tym celu usługi telekomunikacyjne świadczone na rzecz podatników mających siedzibę na terytorium Wspólnoty lub na rzecz usługobiorców mających siedzibę w państwach trzecich powinny, co do zasady, być opodatkowane w miejscu, w którym siedzibę ma usługobiorca. W celu zapewnienia jednolitego opodatkowania usług telekomunikacyjnych, które są świadczone przez podatników mających siedzibę na terytoriach trzecich lub w państwach trzecich na rzecz osób niebędących podatnikami mających siedzibę na terytorium Wspólnoty, a które są faktycznie użytkowane lub wykorzystywane na terytorium Wspólnoty, państwa członkowskie powinny jednak wprowadzić przepis określający, że miejsce świadczenia usług znajduje się na terytorium Wspólnoty.

(23) W celu uniknięcia zakłóceń konkurencji również usługi nadawcze radiowe i telewizyjne oraz usługi świadczone drogą elektroniczną z terytoriów trzecich lub państw trzecich na rzecz osób mających siedzibę na terytorium Wspólnoty lub świadczone z terytorium Wspólnoty na rzecz usługobiorców mających siedzibę na terytoriach trzecich lub w państwach trzecich, należy opodatkować w miejscu siedziby usługobiorcy.

(24) Pojęcia „zdarzenia powodującego powstanie obowiązku podatkowego” i „wymagalności VAT” powinny zostać zharmonizowane, aby wprowadzenie w życie i wszelkie późniejsze zmiany wspólnego systemu VAT mogły stać się skuteczne w tym samym terminie we wszystkich państwach członkowskich.

(25) Podstawa opodatkowania powinna być zharmonizowana, tak aby zastosowanie VAT do transakcji podlegających opodatkowaniu prowadziło do porównywalnych rezultatów we wszystkich państwach członkowskich.

(26) W szczególnych i ograniczonych przypadkach państwa członkowskie powinny mieć możliwość interwencji w zakresie podstawy opodatkowania dostaw towarów i świadczenia usług, jak również wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, aby zapobiec wystąpieniu utraty dochodów podatkowych w związku z wykorzystaniem stron powiązanych do celów uzyskania korzyści podatkowych.

(27) W celu zwalczania uchylania się od opodatkowania lub unikania opodatkowania państwa członkowskie powinny mieć możliwość włączenia, w ramach podstawy opodatkowania transakcji wiążącej się z obróbką złota inwestycyjnego dostarczonego przez usługobiorcę, wartości tego złota inwestycyjnego, gdy ze względu na obróbkę złoto traci swój status złota inwestycyjnego. Należy pozostawić państwom członkowskim pewną swobodę oceny odnośnie do zastosowania tego środka.

(28) Aby uniknąć zakłóceń konkurencji, zniesienie kontroli podatkowych na granicach wymaga nie tylko jednolitej podstawy opodatkowania, ale również wystarczającego zbliżenia liczby stawek i ich poziomów w państwach członkowskich.

(29) Stawka podstawowa VAT obecnie obowiązująca w poszczególnych państwach członkowskich, w połączeniu z mechanizmem systemu przejściowego, zapewnia możliwe do przyjęcia funkcjonowanie tego systemu. Aby uniknąć sytuacji, w których różnice w stawkach podstawowych VAT stosowanych przez państwa członkowskie, prowadziłyby do nierównowagi strukturalnej we Wspólnocie i zakłóceń konkurencji w niektórych sektorach działalności, należy ustalić minimalną stawkę podstawową równą 15%, z zastrzeżeniem jej późniejszego przeglądu.

(30) W celu zachowania neutralności podatkowej, stawki stosowane przez państwa członkowskie powinny umożliwiać odliczenie VAT naliczonego na poprzednim etapie.

(31) Podczas okresu przejściowego powinny być możliwe pewne odstępstwa dotyczące liczby i poziomu stawek.

(32) W celu lepszego zrozumienia wpływu stawek obniżonych, niezbędne jest przygotowanie przez Komisję sprawozdania oceniającego wpływ stawek obniżonych stosowanych do usług świadczonych lokalnie, w szczególności w zakresie tworzenia nowych miejsc pracy, wzrostu gospodarczego i pod względem prawidłowego funkcjonowania rynku wewnętrznego.

(33) Aby rozwiązać problem bezrobocia, należy zezwolić państwom członkowskim, które tego sobie życzą, na wypróbowanie, jakie działanie i skutek na tworzenie nowych miejsc pracy może mieć obniżenie stawki VAT stosowanej do usług pracochłonnych. Takie obniżenie stawki podatku może również zmniejszyć zainteresowanie określonych przedsiębiorstw przechodzeniem do szarej strefy lub pozostawaniem w niej.

(34) Takie obniżenie stawki VAT nie pozostaje jednak bez ryzyka dla prawidłowego funkcjonowania rynku wewnętrznego i neutralności podatkowej. Należy w związku z tym przewidzieć procedurę udzielania upoważnienia, która zostanie wprowadzona na czas określony, ale wystarczająco długi, aby umożliwić ocenę wpływu stawek obniżonych stosowanych do usług świadczonych lokalnie; aby zapewnić, że środek ten pozostanie weryfikowalny i ograniczony, należy ściśle zdefiniować zakres jego stosowania.

(35) Należy sporządzić wspólny wykaz zwolnień, aby umożliwić gromadzenie zasobów własnych Wspólnoty w porównywalny sposób we wszystkich państwach członkowskich.

(36) Z korzyścią zarówno dla osób zobowiązanych do zapłaty VAT, jak i właściwych organów administracyjnych zasady opodatkowania VAT dla niektórych dostaw i wewnątrzwspólnotowych nabyć wyrobów podlegających akcyzie powinny zostać dostosowane do procedur i obowiązków dotyczących zgłoszenia celnego w przypadku wysyłki takich wyrobów do innego państwa członkowskiego, a określonych w dyrektywie Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania4.

(37) Dostawa gazu w systemie gazowym i dostawa energii elektrycznej jest opodatkowana w miejscu siedziby nabywcy. Aby uniknąć podwójnego opodatkowania, import takich produktów powinien być w związku z tym zwolniony z VAT.

(38) W odniesieniu do transakcji podlegających opodatkowaniu na rynku krajowym związanych z wewnątrzwspólnotowym obrotem towarowym, dokonywanych w okresie przejściowym przez podatników niemających siedziby na terytorium państwa członkowskiego, które jest miejscem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, w tym również transakcji łańcuchowych, należy przewidzieć środki upraszczające zapewniające równe traktowanie we wszystkich państwach członkowskich. W tym celu należy zharmonizować przepisy dotyczące systemu opodatkowania oraz osoby zobowiązanej do zapłaty VAT należnego w związku z takimi transakcjami. Należy jednak, co do zasady, wyłączyć z takiego systemu towary przeznaczone do dostawy na etapie handlu detalicznego.

(39) Zasady regulujące odliczenia należy zharmonizować w zakresie, w jakim mają one wpływ na rzeczywistą wysokość pobieranych kwot i w jakim proporcja podlegająca odliczeniu powinna być obliczana w podobny sposób we wszystkich państwach członkowskich.

(40) System, który umożliwia korektę odliczeń dla dóbr inwestycyjnych przez cały okres użytkowania tego majątku, zgodnie z jego rzeczywistym wykorzystaniem, należy także stosować do niektórych usług o charakterze dóbr inwestycyjnych.

(41) Należy określić osoby zobowiązane do zapłaty VAT, w szczególności w przypadku niektórych usług świadczonych przez osobę niemającą siedziby w państwie członkowskim, w którym podatek jest należny.

(42) W określonych przypadkach państwa członkowskie powinny mieć możliwość wyznaczenia odbiorcy dostaw towarów lub świadczenia usług jako osoby zobowiązanej do zapłaty VAT. Powinno to pomóc państwom członkowskim w uproszczeniu zasad oraz zwalczaniu uchylania się od opodatkowania i unikania opodatkowania stwierdzonych w niektórych sektorach lub w zakresie pewnych rodzajów transakcji.Więcej w pełnej wersji:

Dyrektywa Rady 2008/8/WE z 12 lutego 2008 r. zmieniająca dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do miejsca świadczenia usług

Dyrektywa Rady 2010/45/UE z dnia 13 lipca 2010 r. zmieniająca dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do przepisów dotyczących fakturowania

Rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej

Ustawa z dnia 11 marca 2004 r.o podatku od towarów i usług
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: