Jednominutowy Mentor - ebook
Jednominutowy Mentor - ebook
Mentoring to wspaniały sposób na rozwój kariery. Bez względu na to, czy uczysz się od doświadczonego profesjonalisty, czy przekazujesz swoją wiedzę innym, mentoring ma do zaoferowania wiele korzyści – od poszerzenia wiedzy i zdobycia nowych umiejętności po uzyskanie zastrzyku energii i głębokiej satysfakcji.
Ale w jaki sposób relacja mentorska zaczyna się i rozwija?
Co zrobić, by trwała z korzyścią dla obu stron?
Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tej oto inspirującej przypowieści biznesowej.
Dwudziestosiedmioletni Josh Hartfield pracuje na tym samym stanowisku w dziale sprzedaży już od pięciu lat. Wypalił się, jego kariera uległa zahamowaniu i Josh nie jest już nawet pewien, czy nadal chce pracować w handlu. Przypadkowo spotyka Diane Bertman, osiągającą doskonałe wyniki kierowniczkę działu sprzedaży, tuż przed sześćdziesiątką. Nadmiar pracy sprawia, że kobieta zaczyna zastanawiać się nad przejściem na emeryturę.
Od pierwszego spotkania Josh i Diane wiedzą, że wiele mogą się od siebie wzajemnie nauczyć. W miarę rozwoju ich relacji odkrywają siłę mentoringu, dzięki któremu Josh wchodzi na nową ścieżkę kariery, a Diane na nowo rozbudza w sobie pasję do pracy.
Jednominutowy Mentor zawiera praktyczne narzędzia i wskazówki, które pomogą w budowaniu trwałych i korzystnych dla obu stron relacji mentoringowych. Jednominutowe Spostrzeżenia na końcu każdego rozdziału oraz Model MENTOR zamieszczony na końcu książki pozwolą czytelnikom krok po kroku utworzyć trwałe i skuteczne relacje mentoringowe.
***
Dr Ken Blanchard to jeden z najbardziej wpływowych światowych ekspertów z zakresu przywództwa. Jest współautorem 60 książek, które przetłumaczono na ponad 40 języków i sprzedano łącznie w liczbie ponad 21 milionów egzemplarzy. W 2005 roku został przyjęty do Galerii Sław Amazonu (Amazon’s Hall of Fame) jako jeden z 25 bestsellerowych autorów wszech czasów.
Claire Diaz-Ortiz jest autorką, prelegentką i innowatorką, uznaną przez „Fast Company” za jedną ze 100 Najbardziej Kreatywnych Osób w Biznesie. Była jednym z pierwszych pracowników Twittera, gdzie przepracowała pięć i pół roku, odpowiadając za innowację społeczną i filantropię. Autorka siedmiu książek, między innymi Twitter for Good: Change the World One Tweet at a Time. Prowadzi popularny blog biznesowy ClaireDiazOrtiz.com i jest współzałożycielką Hope Returns, organizacji typu non-profit prowadzącej sierocińce dla dzieci chorych na AIDS w Kenii.
***
Widziałem to na własne oczy już niezliczoną ilość razy: nic nie jest w stanie bardziej przyspieszyć sukcesu niż odpowiednia relacja mentoringowa. Ale od czego zacząć? W Jednominutowym Mentorze Ken Blanchard i Claire Diaz-Ortiz przedstawiają narzędzia i model mentoringu, który pozwoli każdemu osiągnąć sukces w życiu. - Michael Hyatt, autor Living Forward bestsellera „USA Today”
***
Blanchard i Diaz-Ortiz zajmują się podstawami relacji mentor–klient, dostarczając narzędzi umożliwiających budowę i pełne wykorzystanie tej relacji. Znaczenie książki Jednominutowy Mentor jest tym istotniejsze, iż przedstawia ona historię opowiedzianą na przykładzie życia dwóch osób, co znacznie ułatwia odbiór i zastosowanie zawartych tu wskazówek w praktyce. - Stedman Graham, autor bestsellerów, mówca i przedsiębiorca
***
Każdy sukces, jaki odnosimy w życiu, ma ścisły związek z relacjami. Relacje kształtują nas i zmieniają, zachęcają do działania i tworzą nas takimi, jakimi jesteśmy. W Jednominutowym Mentorze Blanchard i Diaz-Ortiz oddają nam w ręce narzędzia budowy relacji, które są nam niezbędne, abyśmy mogli odnieść sukces w biznesie i w życiu. - dr John Sowers, autor i współzałożyciel The Mentoring Project
Spis treści
Okładka
Strona tytułowa
Strona redakcyjna
Słowo do Czytelnika
Wprowadzenie
Część I
Bez kompasu i mapy: życie bez mentora
Pytaj o drogę
Kto? Ja? Mentorem?
Poszukiwanie
Pierwsze spotkanie
Misja
Zaangażowanie: nawiązywanie i umacnianie relacji
Czas na introspekcję
Mów prawdę
Sieć kontaktów
Budowanie zaufania
Sieć kontaktów – to działa!
Tworzenie okazji do rozwoju
Podsumowanie i odnowienie relacji
Mentoring nigdy się nie kończy
Część II
Model MENTOR
Tworzenie programu mentoringu w organizacji
Coaching a mentoring
Podziękowania
O autorach
Dostępne usługi
Dołącz do nas
Kategoria: | Zarządzanie i marketing |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8087-246-2 |
Rozmiar pliku: | 2,1 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
„Gdybym mógł cofnąć się w czasie i dać dwudziestoletniej wersji samego siebie tylko jedną wskazówkę, to brzmiałaby ona: »Znajdź sobie mentora«. Uważam, że to jedna z najważniejszych rzeczy, jaką można w życiu zrobić, i jestem bardzo zadowolony, że Claire i Ken postanowili rzucić światło na ten proces”.
– Jon Acuff, autor bestsellera „New York Timesa” Do Over:
Make Today the First Day of Your New Career
„Życie to podróż, która jednak wcale nie musi być samotna. Jako mentor masz możliwość dzielić się z innymi swoją wiedzą i doświadczeniami, tym samym pomagając im stać się najlepszymi wersjami samych siebie. A robienie tego daje mnóstwo satysfakcji! Jednominutowy Mentor wskazuje drogę, pomagając zostać skutecznym mentorem”.
– Garry Ridge, dyrektor generalny WD-40 Company oraz współautor książki Jak zwyciężać w pracy
„Ken i Claire dali nam świeże spojrzenie na mentoring w swojej inspirującej nowej książce Jednominutowy Mentor i jestem im za to szczerze wdzięczna”.
– Frances Hesselbein, prezes i dyrektor generalna Frances Hesselbein Leadership Institute oraz była dyrektor generalna organizacji skautowej dla dziewcząt Girls Scouts of AmericaSłowo do Czytelnika
Jednominutowy Mentor to fikcyjna przypowieść o sile, jaką daje współpraca z mentorem – lub bycie nim. Być może zastanawiasz się nad tytułem. Dlaczego Jednominutowy Mentor? Odpowiedź jest następująca: z naszego doświadczenia wynika, że najlepsze rady, jakich kiedykolwiek udzieliliśmy lub jakie sami otrzymaliśmy, mieściły się w minucie. Innymi słowy, wskazówki, które okazały się naprawdę istotne, nie przybierały formy długich i skomplikowanych teorii, lecz były krótkimi, wnikliwymi i konkretnymi spostrzeżeniami.Bez kompasu i mapy: życie bez mentora
Josh Hartfield siedział przy biurku i gapił się w ekran komputera, nie wiedząc, co właściwie powinien teraz zrobić. W skrzynce odbiorczej miał pięćdziesiąt ważnych maili. Do tego czekało na niego siedem pilnych wiadomości głosowych od klientów, a nową prezentację musiał skończyć przed spotkaniem sprzedażowym zaplanowanym na piątek.
Pracy miał mnóstwo. Sęk w tym, że motywacji zero. Nie było to chyba najlepsze nastawienie przed kwartalną oceną pracowniczą… która zaczynała się już za pięć minut.
– Gotów?
Josh podniósł wzrok na swoją szefową, Evę Garcetti, która kierowała sprzedażą w całym regionie zachodnim.
– Jasne – zapewnił ją z wymuszonym uśmiechem.
Poszedł za przełożoną i zajął miejsce przed jej imponującym, mahoniowym biurkiem.
– Przejdźmy od razu do konkretów, Josh. Twoje wyniki w tym kwartale były co najwyżej przeciętne. I wygląda to na stały trend. Co się dzieje?
– To tylko chwilowy spadek formy. Już z tego wychodzę – powiedział, starając się ze wszystkich sił samemu uwierzyć we własne słowa.
Po pięciu latach od podjęcia pracy w JoySoft na stanowisku przedstawiciela handlowego Josh utknął w miejscu. Czuł się wypalony i jego kariera nie postępowała.
– Słyszałam to już wcześniej, Josh. Wydaje mi się, że powinieneś skorzystać z pomocy. Chciałabym, abyś spędził nieco czasu z Erikiem. W zeszłym tygodniu ustanowił kolejny rekord sprzedaży.
Josh próbował powstrzymać się przed skrzywieniem. Eric Aguilar był nowym, niezwykle rzutkim przedstawicielem handlowym, z którym od niedawna przyszło mu dzielić boks. Eric skończył college zaledwie rok temu, a już osiągał dwukrotnie wyższe wyniki od niego. W tej sytuacji sugestia Evy nie mogła go zdziwić. Mimo to czuł się naprawdę przygnębiony faktem, że jest z nim aż tak źle, iż musi przyjmować wskazówki od nowo zatrudnionego pracownika.
– Wiem, że moja sugestia może wydawać ci się przykra, ale ja naprawdę się o ciebie martwię, Josh. Mam wrażenie, że straciłeś motywację. Przecież przez pierwsze lata tutaj szło ci naprawdę dobrze. Jednak, jak sam zapewne zdążyłeś już zauważyć, nie każdy jest w stanie robić karierę w handlu przez dłuższy czas.
Josh przełknął ślinę.
– Co sugerujesz, Evo? Powinienem przejrzeć moje CV?
Zastanów się nad swoimi silnymi i słabymi stronami.
– Niekoniecznie. Tak naprawdę to sugeruję jedynie, abyś… zastanowił się nad swoimi silnymi i słabymi stronami. A jeśli spędzisz więcej czasu z Erikiem, być może zrozumiesz, dlaczego jemu idzie tak dobrze.
– Szczęście początkującego? – słabo uśmiechnął się Josh.
– Nie wydaje mi się. Mówię serio, wróćmy do tej rozmowy później, gdy już znajdziesz nieco czasu na refleksję i zastanowisz się, czy jesteś w stanie poprawić swoje wyniki, czy też może wolałbyś skierować swoją energię na inną ścieżkę kariery. W obu przypadkach możesz liczyć na moją pomoc.
Wracając do swojego boksu, Josh roztrząsał w myślach słowa Evy. Przecież nie zawsze był tak zniechęcony do pracy. Zaraz po ukończeniu studiów biznesowych energia wręcz go rozpierała. Wyniki testu preorientacji zawodowej wskazywały, że może być naprawdę dobry w handlu i to w sumie właśnie to przekonanie doprowadziło go do stanowiska młodszego przedstawiciela handlowego w firmie JoySoft. Wyobrażał sobie wtedy, że zostanie doskonałym fachowcem w tej dziedzinie.
Pięć lat później sytuacja była już zupełnie inna. Z marzeń pozostała tylko nadzieja, że uda mu się utrzymać w tej pracy jeszcze przez rok lub dwa – tylko tyle, ile potrzebował na odkrycie, co tak naprawdę chciałby robić.
Gdy Josh wszedł do swojego boksu, Eric właśnie wyrzucał w górę zaciśniętą triumfalnie pięść.
– Podpisane! – krzyknął radośnie, odkładając telefon. Następnie wyciągnął czerwony marker i wpisał duży X przy dzisiejszej dacie w wiszącym na ścianie kalendarzu. Jak Josh dowiedział się od Erica, kalendarz był dla niego narzędziem motywacyjnym, a pomysł ten zaczerpnął z jednego z podręczników biznesowych. Każde X oznaczało nowego klienta. A według Erica, im więcej iksów z rzędu, tym większe szanse, że będzie ich jeszcze więcej.
W tym miesiącu Eric miał ich już naprawdę sporo.
„Jak to dobrze, że nie mam kalendarza” – pomyślał Josh.
Westchnął, wziął ze swojego biurka kubek i skierował się do pomieszczenia socjalnego. Potrzebował chwili wytchnienia od entuzjazmu Erica. Dopiero gdy napełniał kubek, uświadomił sobie z pełną jasnością, że znajduje się na poważnym rozdrożu. Potrzebował pociechy – i dobrej rady.
Na szczęście wiedział, do kogo może zadzwonić w chwilach takich jak ta.
Jednominutowe ćwiczenie
Zatrzymaj się, zastanów i wyciągnij wnioski
- W którym momencie swojego życia się znajdujesz? Czy jesteś na fali wznoszącej, a może znalazłeś się w okresie stabilizacji?
- Nie masz pewności, w którym kierunku tak naprawdę podążasz?
- Czy jesteś otwarty i gotowy, by uczyć się od innych?