Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Klasyfikacja budżetowa 2017 z uwzględniem zmian ze stycznia 2017 - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
12 maja 2017
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment
Produkt niedostępny.  Może zainteresuje Cię

Klasyfikacja budżetowa 2017 z uwzględniem zmian ze stycznia 2017 - ebook

Podziałki klasyfikacji budżetowej oraz porady, jak kwalifikować dochody i wydatki do konkretnych paragrafów.

Kategoria: Bankowość i Finanse
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-269-6190-8
Rozmiar pliku: 188 KB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Rozdział II

Klasyfikacja budżetowa w pytaniach i odpowiedziach

2.1. Wydatki na postawienie ścianek działowych

Pytanie: W związku z rozszerzeniem działalności oraz koniecznością stworzenia nowych stanowisk pracy jednostka postanowiła dokonać podziału dużego holu na pokoje, stawiając ścianki działowe wraz z drzwiami. Czy wydatki związane z postawieniem ścianek działowych można sfinansować w ramach wydatków bieżących i zaklasyfikować do § 427 „Zakup usług remontowych”, czy też powinny być sfinansowane w ramach wydatków majątkowych i klasyfikowane odpowiednio do § 605 lub § 607?

Odpowiedź: Wybudowanie ścianek działowych wraz z otworami drzwiowymi, w przypadku opisanym w pytaniu, zwiększa wartość użytkową budynku, czyli stanowi jego ulepszenie. W związku z tym poniesione wydatki powinny być zaklasyfikowane odpowiednio do § 605 „Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych” lub do § 607 „Wydatki inwestycyjne samorządowych zakładów budżetowych”. Nie można ich klasyfikować do § 427 „Zakup usług remontowych”, gdyż opisane prace nie mają charakteru prac odtworzeniowych, powodujących przywrócenie pierwotnej wartości użytkowej, która uległa zużyciu w toku jej normalnej eksploatacji.

2.2. Zakup pierwszego wyposażenia

Pytanie: Jednostka otrzymała od gminy, w ramach realizowanej inwestycji, środki na zakup pierwszego wyposażenia do rozbudowywanej hali sportowej. Przyznane środki zostały ujęte w planie finansowym jednostki jako wydatek majątkowy w § 6050. Zakup wyposażenia obejmuje m.in. zakup szafek ubraniowych, stolików, krzeseł, ławeczek drewnianych, wieszaków, zestawów komputerowych, piłek i innego sprzętu sportowego. Wszystkie zakupy jednostka ewidencjonowała na koncie 080 „Środki trwałe w budowie (inwestycje)” do momentu rozliczenia inwestycji. Czy jednostkowa cena zakupu mebli lub sprzętu musi być wyższa niż 3.500 zł, aby podlegała sfinansowaniu z § 6050?

Odpowiedź: Wydatki majątkowe (inwestycyjne), w ramach których są dokonywane zakupy mebli i sprzętu, należy zaliczyć do wydatków na nabycie rzeczowych składników majątku – tzw. inwestycje rzeczowe.

Do tej grupy należą wydatki na budowę, rozbudowę, modernizację lub ulepszenie obiektów użyteczności publicznej, nabycie nieruchomości, zakup maszyn i urządzeń oraz innych środków trwałych – w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy o rachunkowości, z uwzględnieniem zapisów § 2 pkt. 5 rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont. Do wydatków majątkowych, zwanych wydatkami inwestycyjnymi, zaliczamy wydatki przeznaczone w szczególności na:

•koszty budowy nowych obiektów,

•koszty przebudowy, rozbudowy, nadbudowy, adaptacji i modernizacji obiektów budowlanych oraz środków trwałych, powodujących ich ulepszenie,

•koszty przygotowania do realizacji inwestycji, w tym w szczególności koszty opracowania dokumentacji projektowej, zakup gruntu pod budowę, różne pomiary, zakup opinii lub ekspertyz,

•koszty prac geologicznych i archeologicznych,

•zakup lub wytworzenie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w wartości powyżej 3.500 zł,

•zakup lub wytworzenie środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz innych przedmiotów, bez względu na ich wartość – jeżeli stanowią one pierwsze wyposażenie.

A zatem zakup mebli i sprzętu do hali sportowej powinien być realizowany z wydatków majątkowych (inwestycyjnych) w ramach pierwszego wyposażenia, bez względu na ich wartość (cena jednostkowa może wynosić poniżej i powyżej 3.500 zł).

2.3. Wydatki na uruchomienie kotła c.o.

Pytanie: Dokonano zakupu kotła c.o. wraz z jego montażem, który podlegał sfinansowaniu z wydatków majątkowych jednostki (stary kocioł uległ zużyciu). W trakcie odbioru prac ustalono, że powinny być dokonane próby w ramach tzw. pierwszego uruchomienia kotła. Ponieważ przedmiot zakupu nie obejmował takiej usługi, jednostka dokonała stosownego zlecenia, za odrębną odpłatnością. Jaki paragraf powinien być zastosowany w odniesieniu do tych wydatków?

Odpowiedź: W tym przypadku rozwiązania mogą być dwa, w zależności od tego, czy wydatki na pierwsze uruchomienie kotła c.o. zostały poniesione przez jednostkę przed przyjęciem środka trwałego do używania, czy też po jego przyjęciu.

Określając zakres kosztów składających się na wartość środka trwałego, należy wziąć pod uwagę postanowienia art. 28 ust. 8 ustawy o rachunkowości, który stanowi, że cena nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych w budowie, środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych obejmuje ogół kosztów poniesionych przez jednostkę za okres budowy, montażu, przystosowania i ulepszenia, do dnia bilansowego lub przyjęcia do używania, w tym:

•niepodlegający odliczeniu podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy,

•koszt obsługi zobowiązań zaciągniętych w celu ich finansowania i związane z nim różnice kursowe, pomniejszony o przychody z tego tytułu.

Jeżeli jednostka poniosła koszty (wydatki) uruchomienia kotła c.o. po jego przyjęciu do używania, wówczas nie należy powiększać wartości przyjętego do używania środka trwałego o poniesione koszty (wydatki) z tytułu pierwszego uruchomienia, a wydatki poniesione z tego tytułu należy zaklasyfikować do § 430 „Zakup usług pozostałych” z odpowiednią czwartą cyfrą wskazującą na źródło finansowania, np. 0. Jeżeli natomiast koszty te zostały poniesione do dnia przyjęcia środka trwałego do używania, wówczas należy powiększyć wartość środka trwałego o te koszty, zaś poniesione wydatki potraktować jako wydatki inwestycyjne, które klasyfikuje się w § 605 „Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych” lub § 607 „Wydatki inwestycyjne samorządowych zakładów budżetowych”.

2.4. Wydatek na tablice informacyjne

Pytanie: Do jakiego paragrafu wydatkowego zaklasyfikować wykonanie tablicy i tabliczek informacyjnych w samorządowej jednostce budżetowej? Są to tabliczki i litery samoprzylepne na teczki akt w wydziale urzędu oraz tablica informacyjna w kancelarii ogólnej.

Odpowiedź: Klasyfikacja wydatków z tytułu zakupu tablicy, tabliczek informacyjnych oraz literek samoprzylepnych do właściwego paragrafu jest zależna od tego, czy wspomniane przedmioty były wykonywane na zamówienie, czy też są to przedmioty standardowe, ogólnodostępne i gotowe do zakupu.

W pierwszym przypadku, tj. wykonania opisanych przedmiotów na zamówienie, właściwym paragrafem klasyfikacji budżetowej będzie § 430 „Zakup usług pozostałych”. Natomiast w drugim przypadku, tj. gdy opisane w pytaniu przedmioty są wyrobami gotowymi, ogólnodostępnymi – § 421 „Zakup materiałów i wyposażenia”.

2.5. Faktura za podpis elektroniczny

Pytanie: W jakim paragrafie wydatków zaksięgować fakturę za podpis elektroniczny, otrzymaną w 2016 roku przez jednostkę budżetową (szkołę)?

Odpowiedź: Wydatki z tytułu uregulowania faktury za podpis elektroniczny należy zaklasyfikować do § 430 „Zakup usług pozostałych”, z dodaniem czwartej cyfry wskazującej na źródło finansowania.

Wynika to z faktu, że uzyskanie podpisu elektronicznego, zgodnie z art. 3 pkt 13 ustawy o podpisie elektronicznym, zaliczamy do usługi certyfikacyjnej, świadczonej przez podmiot do tego uprawniony. A zatem wydatek z tytułu uzyskania tego podpisu oraz jego odnowienia po upływie terminu ważności należy sklasyfikować do § 430 „Zakup usług pozostałych”.

2.6. Wydatki na studia podyplomowe pracownika

Pytanie: Z jakiego paragrafu należy sfinansować studia podyplomowe pracownika i koszty dojazdu, jeżeli pracownik został skierowany na studia przez pracodawcę?

Odpowiedź: Wydatki poniesione bezpośrednio przez pracodawcę na dofinansowanie studiów podyplomowych należy zaklasyfikować do § 430 „Zakup usług pozostałych”, a wydatki związane ze zwrotem kosztów dojazdu na studia należy zaklasyfikować do § 441 „Podróże służbowe krajowe”.

Zgodnie z art. 1033 Kodeksu pracy pracodawca może przyznać pracownikowi podnoszącemu kwalifikacje zawodowe dodatkowe świadczenia, w szczególności pokryć opłaty za kształcenie, przejazd, podręczniki i zakwaterowanie. Jeżeli pracodawca zamierza zobowiązać pracownika do pozostawania w zatrudnieniu po ukończeniu podnoszenia kwalifikacji zawodowych, powinien zawrzeć z nim umowę określającą wzajemne prawa i obowiązki stron (art. 1034 kp). Wydatki z tytułu sfinansowania studiów pracownikom skierowanym przez pracodawcę powinny być traktowane jako wydatki poniesione z tytułu usług edukacyjnych, które klasyfikujemy do § 430 „Zakup usług pozostałych”, z dodaniem czwartej cyfry wskazującej na źródło finansowania. Paragraf ten obejmuje m.in. wydatki na usługi w zakresie oświaty i wychowania oraz szkolnictwa wyższego, np. zwroty kosztów wyżywienia w internatach wychowanków domów dziecka i innych zakładów opiekuńczo-wychowawczych, wydatki dotyczące przejazdów, zakwaterowania i wyżywienia uczniów i dzieci na wycieczkach oraz imprezach urządzanych w ramach programów nauczania i wychowania, opłaty za studia organizowane przez szkoły wyższe w zakresie dokształcania kadr.

Klasyfikowanie tych wydatków do § 430 „Zakup usług pozostałych” następuje, jeżeli opłata za studia podyplomowe jest dokonywana bezpośrednio przez pracodawcę na rachunek uczelni. Natomiast, jeżeli pracownik sam ureguluje opłaty za studia, a następnie pracodawca zrefunduje mu te opłaty na podstawie okazanego dowodu wpłaty, wówczas wydatki z tego tytułu powinny być klasyfikowane do § 302 „Wydatki osobowe niezaliczone do wynagrodzeń”.

Wydatki ponoszone przez pracodawcę z tytułu zwrotu kosztów przejazdu na uczelnię należy traktować jako wydatki związane z podróżą służbową i klasyfikować do § 441 „Podróże służbowe krajowe”, który obejmuje wydatki na podróże służbowe krajowe pracowników, ponoszone zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej.

2.7. Wydatki na przedłużenie gwarancji oprogramowania komputerowego

Pytanie: Jednostka budżetowa otrzymała fakturę z tytułu przedłużenia gwarancji na program finansowo-księgowy. Wydatek ten został zaliczony do § 421 „Zakup materiałów i wyposażenia”. Czy jednostka postąpiła prawidłowo?

Odpowiedź: Przedłużona gwarancja programu księgowego to nic innego, jak usługi serwisowe związane z użytkowaniem tego programu wraz z jego ewentualną aktualizacją. Czynność ta nie stanowi zakupu materiałów i nie powinna być klasyfikowana do § 4210 „Zakup materiałów i wyposażenia”. Jest to typowa usługa, która powinna być klasyfikowana do § 4300 „Zakup usług pozostałych”.

2.8. Dochody z opłat za parkowanie

Pytanie: W jaki sposób należy zakwalifikować dochody z tytułu pobieranych opłat za parkowanie w płatnej strefie w mieście, które zostały wprowadzone na terenie dróg gminnych na podstawie uchwały rady miejskiej?

Odpowiedź: Opłaty za parkowanie pobierane w płatnej strefie miejskiej należy zaklasyfikować w dziale 756, rozdziale 75618 i § 049.

Opłaty za parkowanie, o których mowa w pytaniu, mają charakter daniny („opłaty lokalnej”) – w rozumieniu art. 168 Konstytucji RP. Zostało to potwierdzone w wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 10 grudnia 2002 r. (P/02), który orzekł, że opłaty za miejskie niestrzeżone parkowanie wchodzą w skład danin publicznych, zaś podstawą ich pobierania są przepisy ustawy o drogach publicznych. W związku z tym opłaty za parkowanie w płatnej strefie miejskiej powinny być klasyfikowane następująco:

•dział 756 „Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem”,

•rozdział 75618 „Wpływy z innych opłat stanowiących dochody jednostek samorządu terytorialnego na podstawie innych ustaw”,

•§ 049 „Wpływy z innych lokalnych opłat pobieranych przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie odrębnych ustaw”.

To rozwiązanie zostało potwierdzone również w piśmie Ministerstwa Finansów (ST1–4800–980/2005/1537).

2.9. Wydatek na ustanowienie służebności gruntowej

Pytanie: W którym paragrafie należy zaplanować wydatek z budżetu gminy na pokrycie kosztów ustanowienia na prywatnej nieruchomości służebności przejazdu na rzecz gminy (gmina będzie ponosić opłaty z tego tytułu)?

Odpowiedź: Służebność gruntowa przejazdu jest rodzajem służebności gruntowej i stanowi ograniczone prawo rzeczowe. Pojęcie służebności gruntowej zostało uregulowane w art. 285 § 1 Kodeksu cywilnego, z którego wynika, że „nieruchomość można obciążyć na rzecz właściciela innej nieruchomości (nieruchomości władnącej) prawem, którego treść polega bądź na tym, że właściciel nieruchomości władnącej może korzystać w oznaczonym zakresie z nieruchomości obciążonej, bądź na tym, że właściciel nieruchomości obciążonej zostaje ograniczony w możności dokonywania w stosunku do niej określonych działań, bądź też na tym, że właścicielowi nieruchomości obciążonej nie wolno wykonywać określonych uprawnień, które mu względem nieruchomości władnącej przysługują na podstawie przepisów o treści i wykonywaniu prawa własności (służebność gruntowa)”.

Ustanowienie służebności gruntowej z reguły jest odpłatne, choć praktyka wskazuje również na nieodpłatne ustanawianie takiej służebności. W przypadku gdy służebność gruntowa została ustanowiona odpłatnie, a wynagrodzenie podlegające uregulowaniu przez gminę, np. na rzecz osoby fizycznej, zostało ustalone:

•w kwocie powyżej 3.500 zł – wydatek z tego tytułu powinien być zaklasyfikowany do § 606 „Wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych”, przy czym zapłatę za ustanowienie służebności gruntowej na poziomie powyżej 3.500 zł, jako zapłatę za nabycie ograniczonego prawa rzeczowego, należałoby uznać za nabycie prawa majątkowego i zaliczyć go do celów bilansowych do wartości niematerialnych i prawnych, o ile ustanowiona służebność będzie spełniała cechy określone dla wartości niematerialnych i prawnych w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 14 ustawy o rachunkowości (tj. będzie ustanowiona na okres dłuższy niż rok i przeznaczona do używania na potrzeby jednostki;.

•w kwocie poniżej 3.500 zł – wydatek z tego tytułu powinien być zaklasyfikowany do § 303 „Różne wydatki na rzecz osób fizycznych”, przy czym wynagrodzenie to może być zaliczone bezpośrednio do kosztów lub do wartości niematerialnych i prawnych (umarzanych jednorazowo), o ile ustanowiona służebność będzie spełniała cechy określone dla wartości niematerialnych i prawnych w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 14 ustawy o rachunkowości (tj. będzie ustanowiona na okres dłuższy niż rok i przeznaczona do używania na potrzeby jednostki, jeśli takie rozwiązanie przewidują ustalenia wynikające z polityki rachunkowości obowiązującej w jednostce).

2.10. Dochody rozłożone na raty

Pytanie: W 2016 roku szkoła wynajmowała innej jednostce o statusie prywatnym pomieszczenia (według umowy do końca września 2016 roku). Dochody były odprowadzane na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego i klasyfikowane do paragrafu 075 „Dochody z najmu”. Część należności z tytułu najmu nie została uregulowana z powodu trudności finansowych najemcy. W związku z tym dyrektor szkoły podpisał umowę o rozłożeniu na raty powstałych zaległości wraz z odsetkami. Czy wpłaty dokonywane przez szkołę prywatną w 2017 roku za wynajem dotyczący 2016 roku należy zaklasyfikować do § 0750 czy § 0940?

Odpowiedź: Dochody z tytułu najmu, bez względu na termin ich zapłaty, należy klasyfikować do § 075 „Dochody z najmu i dzierżawy składników majątkowych Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub innych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych oraz innych umów o podobnym charakterze”.

Rozłożenie płatności na raty nie zmienia charakteru ani tytułu pozyskiwanych dochodów, stąd też właściwy będzie § 075. Natomiast do § 094 „Wpływy z rozliczeń lub zwrotów z lat ubiegłych”, do którego klasyfikuje się m.in. wpływy dotyczące rozliczeń lat ubiegłych, klasyfikuje się wpływy wynikające z korekty ponoszonych wydatków w latach ubiegłych i zwracane w roku bieżącym, np. z tytułu wystawienia faktur korygujących do faktur zakupu dotyczących lat ubiegłych, rozliczenia podatku VAT za rok ubiegły i innych, które skutkują zwrotem środków na rachunek jednostki.

2.11. Wydatki związane z naprawą kserokopiarki

Pytanie: Do jakiego paragrafu klasyfikacji budżetowej zaliczyć następujące wydatki dotyczące naprawy kserokopiarki: przegląd i konserwacja kserokopiarki, zakup i wymiana bębna Ricoh, zakup listwy bębna, czyszczenie rolki ładującej oraz regulacja przyciemniania i jakości kopii?

Odpowiedź: Wskazanie właściwej klasyfikacji wydatków jest uzależnione od przedmiotu zlecenia lub umowy, na podstawie której ma być dokonana naprawa kserokopiarki. W przypadku gdy faktura opiewa na poszczególne elementy dotyczące naprawy urządzenia, poszczególne pozycje wydatków wskazane w fakturze mogą być zaklasyfikowane dwuwariantowo:

Wariant I

•wydatki dotyczące części zużytych do naprawy kserokopiarki (bęben Ricoh, listwa bębna) – § 4210 „Zakup materiałów i wyposażenia”,

•wydatki dotyczące wykonania usługi naprawy kserokopiarki (przegląd i konserwacja kserokopiarki, wymiana bębna, czyszczenie rolki ładującej, regulacja przyciemniania i jakości kopii) – § 4270 „Zakup usług remontowych”

Darmowy fragment
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: