Marketing regionalnych i ekologicznych produktów żywnościowych. Perspektywa sprzedawcy i konsumenta - ebook
Marketing regionalnych i ekologicznych produktów żywnościowych. Perspektywa sprzedawcy i konsumenta - ebook
Książka dotyczy marketingu produktów żywnościowych, w tym wzrostu znaczenia obszaru pochodzenia, tradycyjnych metod wytwarzania i ekologicznego charakteru produktu, czyli wyróżników oferty. W procesie budowania przekonania konsumentów o atrakcyjności oferty istotną rolę odgrywają instrumenty gwarantowania wysokiej jakości produktu, w szczególności oznaczenia jakości i systemy certyfikacji. Przyjmują cechy tzw. marek kolektywnych. Marketingowy proces konstruowania jakości produktów regionalnych i ekologicznych ma uwarunkowania systemowe, gdyż zależy od poziomu współpracy w kanale dystrybucji. Tożsamość obszaru pochodzenia i wymiar ekologiczny nawiązują do potrzeb współczesnego konsumenta, jego systemu wartości i preferencji.
Praca składa się z trzech rozdziałów. Pierwszy dotyczy terminologii oraz stanu wiedzy na podstawie literatury przedmiotu. Ma charakter teoretyczny i stanowi kontekst problemu, drugi - własnych badań empirycznych obejmujących sprzedawców produktów regionalnych i ekologicznych. Posłużono się dwoma próbami, obejmującymi kierowników sklepów spożywczych w Polsce i przedstawicieli specjalistycznych punktów sprzedaży detalicznej we Francji. Ukazano studia przypadku czterech firm, specjalizujących się w dystrybucji produktów regionalnych i ekologicznych we Francji na podstawie wywiadów pogłębionych i analizy zawartości ich stron internetowych. Ostatni rozdział jest poświęcony wynikom badań własnych na dwu próbach konsumentów: reprezentatywnej dla dorosłych mieszkańców Polski i złożonej z młodych i wykształconych konsumentów. Na podstawie analizy danych uzyskanych w pierwszej z nich przeprowadzono weryfikację hipotez badawczych na temat zależności między kluczowymi zmiennymi. W aneksie omówiono europejskie oznaczenia jakości produktów regionalnych i ekologicznych, a także wybrane oznaczenia nadawane przez instytucje krajowe, szczególnie w Polsce i we Francji.
Spis treści
Wstęp 9
Rozdział 1. Koncepcja i uwarunkowania marketingu produktów regionalnych i ekologicznych
1.1. Strategia wyróżniania się według tożsamości regionalnej na rynku produktów żywnościowych
1.1.1. Strategia dyferencjacji
1.1.2. Charakterystyka rynku produktów regionalnych
1.1.3. Specyfika i typologia lokalnych produktów żywnościowych
1.1.4. Znaczenie typowości i unikatowości na rynku produktów żywnościowych
1.2. Budowanie jakości na podstawie tradycji, autentyczności i ekologicznego charakteru produktu
1.2.1. Atrybuty i oznaczenia jakości stosowane w marketingu regionalnych i ekologicznych produktów żywnościowych
1.2.2. Wykorzystanie czynnika tradycji w marketingu produktów żywnościowych
1.2.3. Postrzeganie autentyczności produktów i marek
1.2.4. Ekologizacja konsumpcji na rynku żywności
1.3. Preferencje i zachowania nabywców oraz charakterystyka kanałów dystrybucji produktów regionalnych i ekologicznych
1.3.1. Mechanizm i przesłanki formowania preferencji nabywców
1.3.2. Rola pośredników w kanałach dystrybucji w rozwoju rynku produktów regionalnych i ekologicznych
Rozdział 2. Marketing regionalnych i ekologicznych produktów żywnościowych w świetle opinii uczestników kanałów dystrybucji w Polsce i we Francji
2.1. Cele, zakres i metody badań
2.2. Uwarunkowania dystrybucji regionalnych i ekologicznych produktów żywnościo wych 164
2.2.1. Sprzedaż produktów regionalnych i ekologicznych
2.2.2. Świadomość sprzedawców w zakresie oznaczeń jakości produktów regional nych i ekologicznych
2.2.3. Percepcja autentyczności produktów regionalnych i ekologicznych
2.2.4. Bariery rozwoju rynku i determinanty wyboru produktów regionalnych i ekologicznych
2.2.5. Efekt obszaru pochodzenia i integracja kanału dystrybucji na rynku produk tów regionalnych i ekologicznych
2.3. Przykłady strategii marketingowych firm wyspecjalizowanych w dystrybucji regionalnych lub ekologicznych produktów żywnościowych (studia przypadku)
2.3.1. Bio c’Bon
2.3.1.1. Charakterystyka firmy i rozmówcy
2.3.1.2. Konkurenci
2.3.1.3. Klienci
2.3.1.4. Etnocentryzm
2.3.1.5. Asortyment
2.3.1.6. Oznaczenia jakości
2.3.1.7. Cena
2.3.1.8. E-commerce
2.3.1.9. Komunikacja marketingowa
2.3.1.10. Podsumowanie
2.3.2. Terroir & Nature
2.3.2.1. Charakterystyka firmy i rozmówcy
2.3.2.2. Konkurenci
2.3.2.3. Klienci
2.3.2.4. Etnocentryzm
2.3.2.5. Asortyment
2.3.2.6. Oznaczenia jakości
2.3.2.7. Cena
2.3.2.8. E-commerce
2.3.2.9. Komunikacja marketingowa
2.3.2.10. Podsumowanie
2.3.3. La Vie Claire
2.3.3.1. Charakterystyka firmy i rozmówcy
2.3.3.2. Konkurenci
2.3.3.3. Klienci
2.3.3.4. Etnocentryzm
2.3.3.5. Asortyment
2.3.3.6. Oznaczenia jakości
2.3.3.7. Cena
2.3.3.8. E-commerce
2.3.3.9. Komunikacja marketingowa
2.3.3.10. Podsumowanie
2.3.4. Boutique des Saveurs
2.3.4.1. Charakterystyka firmy i rozmówcy
2.3.4.2. Konkurenci
2.3.4.3. Klienci
2.3.4.4. Etnocentryzm
2.3.4.5. Asortyment
2.3.4.6. Oznaczenia jakości
2.3.4.7. Cena
2.3.4.8. E-commerce
2.3.4.9. Komunikacja marketingowa
2.3.4.10. Podsumowanie
2.3.5. Synteza wyników autorskich badań jakościowych
Rozdział 3. Postawy i zachowania konsumentów na rynku regionalnych i ekologicz nych produktów żywnościowych w świetle badań ankietowych
3.1. Cele, zakres i metody badań
3.2. Uwarunkowania decyzji nabywczych na rynku regionalnych i ekologicznych produk tów żywnościowych
3.2.1. Produkty regionalne i ekologiczne w strukturze konsumpcji polskich gospo darstw domowych
3.2.2. Świadomość konsumentów w zakresie oznaczeń jakości produktów regional nych i ekologicznych
3.2.3. Percepcja autentyczności produktów regionalnych i ekologicznych
3.2.4. Bariery rozwoju rynku i determinanty wyboru produktów regionalnych i ekologicznych
3.2.5. Kanały dystrybucji i efekt obszaru pochodzenia na rynku produktów regional nych i ekologicznych
3.2.6. Typologia konsumentów produktów regionalnych i ekologicznych
3.3. Weryfikacja hipotez badawczych
3.3.1. Wpływ wybranych czynników demograficznych i dochodów na konsumpcję produktów regionalnych i ekologicznych
3.3.2. Wpływ wybranych postaw konsumentów na częstość zakupu produktów regionalnych i ekologicznych
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków
Aneks. Charakterystyka wybranych oznaczeń jakości produktów regionalnych i ekologicznych
A.1. Oznaczenia europejskie
A.2. Oznaczenia krajowe stosowane w Polsce
A.3. Oznaczenia stosowane w innych krajach
Kategoria: | Ekonomia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7969-751-9 |
Rozmiar pliku: | 7,5 MB |