Od Mabusego do Goebbelsa. Weimarskie filmy Fritza Langa i kino niemieckie do roku 1945 - ebook
Od Mabusego do Goebbelsa. Weimarskie filmy Fritza Langa i kino niemieckie do roku 1945 - ebook
Recenzowana książka nie tylko nawiązuje [...] do znanej pracy Kracauera, ale i polemizuje z nią. Sama zresztą może skłaniać do polemik, skoro tak odmiennie od dostępnej dotąd po polsku literatury ujmuje klasyczne kino niemieckie - przede wszystkim rewidując kategorię ekspresjonizmu i zupełnie na nowo oświetlając kinematografię III Rzeszy [...] po ukazaniu się tej książki adepci filmoznawstwa postrzegać będą kino weimarskie nie tylko „od Caligariego do Hitlera”, ale i „od Mabusego do Goebbelsa” - i niech to przekonanie starczy za rekomendację wydania tej książki.
Z recenzji prof. zw. dr hab. Eweliny Nurczyńskiej-Fidelskiej
Spis treści
KILKA SŁÓW O KSIĄŻCE
I. FILM NIEMIECKI DO ROKU 1945
Rozdział 1. FILM NIEMIECKI W EPOCE NIEMEJ (1895-1929)
Kanoniczne ujęcie historii kina niemieckiego: Kracauer i Eisner
Kino wilhelmińskie
Ufa
Ekspresjonizm
Kino niemieckie doby Nowej Rzeczowości
Gatunki kina weimarskiego
Kammerspiel
Inne gatunki
Weimarska krytyka i kultura filmowa
Chronologia
Propozycje lektur
Rozdział 2. NIEMIECKI FILM FABULARNY OD PRZEŁOMU DŹWIĘKOWEGO DO UPADKU TRZECIEJ RZESZY (1929-1945)
Między Weimarem a Trzecią Rzeszą - przepaść czy ciągłość?
Kino schyłku Republiki
Kino niemieckie w okresie nazistowskim
Struktura przemysłu filmowego Trzeciej Rzeszy
Filmy fabularne w zaprzęgu ideologii i propagandy
Kino popularne w Trzeciej Rzeszy i jego gwiazdy
Kino artystyczne Trzeciej Rzeszy
Chronologia
Propozycje lektur
II. OD MABUSEGO DO GOEBBELSA: WEIMARSKIE FILMY FRITZA LANGA
Wstęp - WYOBRAŻONY FILM FRITZA LANGA
Część 1. W KRĘGU NIEMIECKIEJ TRADYCJI
Rozdział 1. MIĘDZY USTAMI A BRZEGIEM PUCHARU: ZMĘCZONA ŚMIERĆ
Ósmy film, pierwsze arcydzieło i dwie śmierci
Märchenfilm w sześciu aktach, bez trzech wierszy
Rahmenhandlung i „Historie trzech świec”
Bycie-ku-miłości czy bycie-ku-śmierci?
Władca dyskursu
Czkawka czasu i to, co pomiędzy
Alegoryczność
Rozdział 2. KREW SMOKA: NIBELUNGI
Supergigant ery inflacji
Der Nibelungen-Film: głosy krytyki
Ein deutsches Heldenlied in 14 Gesänge
„Narodowi niemieckiemu”?
Smocze plemię
Cztery światy i ornament z mas
Część 2. ZEITSPIEGEL: BURZLIWE LATA DWUDZIESTE
Rozdział 3. DZIKOŚĆ LWA I JAD WĘŻA: DOKTOR MABUSE, GRACZ
Kampania multimedialna
Ein Bild der Zeit, Menschen der Zeit
Serial w dwunastu aktach
Alegoria inflacji
Oblicza „Żyda"
Pan i niewolnicy
Ekspresjonizm?
Rozdział 4. STRATEGIA PAJĄKA: SZPIEDZY
Pierwszy i przedostatni film spółki Fritz Lang Film GmbH
Referencje: sowiecka agentura („gdzieś w Europie”) i pułkownik Redl
Eliptyczny sjużet, paralelizmy i synekdochiczne kadry
Pająk i jego sieć
Neue Sachlichkeit
Część 3. KSZTAŁT RZECZY, KTÓRE NADEJDĄ
Rozdział 5. CZAS APOKALIPSY: METROPOLIS
Paradygmatyczny film Ufy
Recepcja: między potęgą (obrazu) i absurdem (fabuły)
W poszukiwaniu pierwotnego tekstu: wciąż-odbudowywana-ruina
Antyutopia i jej referencje
Genesis, Ewangelia, Apokalipsa (według Thei von Harbou)
Efekty specjalne. Megapolis czy Mikropolis?
Rozdział 6. NA ZŁOTYM GLOBIE: KOBIETA NA KSIĘŻYCU
Pożegnanie z Ufą i z filmem niemym
Weltraumfahrt
Niebo gwiaździste i moralny nieład
Wrażenie (nie)realności
Część 4. KOMISARZ LOHMANN PROWADZI ŚLEDZTWO
Rozdział 7. CAŁE MIASTO O TYM MÓWI ALBO KRYMINAŁ ZA TRZY GROSZE: M - MORDERCA
Pochwała pewnego widza
Mordercy są wśród nas
Społeczeństwo masowe
„M”
Rozdział 8. SZEPCZĄCE ŚCIANY ALBO AWATAR: TESTAMENT DOKTORA MABUSE
Historia z mrocznej epoki, gdy rządzili naziści/Żydzi (niepotrzebne skreślić)...
Komisarz Lohmann kontra awatar doktora Mabuse
Niby-kryminał o narracji pełnej „rymów"
Od gabinetu doktora Caligari do kliniki profesora Bauma
Podsumowanie - WEIMARSKIE FILMY FRITZA LANGA
Bibliografia - OD MABUSEGO DO GOEBBELSA: WEIMARSKIE FILMY FRITZA LANGA
FILMOGRAFIA
INDEKS OSÓB
INDEKS FILMÓW
Kategoria: | Kino i Teatr |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7969-909-4 |
Rozmiar pliku: | 28 MB |