Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Przysługa - ebook

Wydawnictwo:
Seria:
Data wydania:
14 stycznia 2015
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment
Produkt niedostępny.  Może zainteresuje Cię

Przysługa - ebook

Kontynuacja serii z detektywem Jacksonem Brodiem!

W Edynburgu trwa słynny festiwal teatralny. Czekający w kolejce na spektakl są świadkami wypadku i brutalnej napaści. Kilka osób rusza poszkodowanym na pomoc. Wśród nich jest też Jackson Brodie, były detektyw. Wkrótce staje się on głównym podejrzanym w sprawie o morderstwo…

Rzadko spotykane zjawisko – doskonała literacko powieść i wspaniała wakacyjna lektura. - "Observer"

Autorce udało się przenieść powieść sensacyjną na nowy, wyższy poziom. - "Daily Express"

Dla mnie najlepsza powieść roku! - Ian Rankin, "Guardian"

Wciągająca i trzymająca w napięciu... Wyjątkowe połączenie thrillera i powieści obyczajowej. - "The Times"

Kategoria: Kryminał
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-7554-965-2
Rozmiar pliku: 1,3 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Wtorek

1

Zabłądził. Rzadko mu się to zdarzało. Należał do tych, którzy opracowują dokładne plany i skutecznie realizują je do końca. Lecz teraz wszystko sprzysięgło się przeciwko niemu w sposób – jak uznał – niemożliwy do przewidzenia. Przez dwie otępiające godziny tkwił w korku na autostradzie A1, więc gdy wreszcie dotarł do Edynburga, dochodziło południe. Potem zagubił się w plątaninie ulic jednokierunkowych i został zmuszony do zawrócenia z powodu pęknięcia wodociągu. Przez całą podróż deszcz lał równo i nieustępliwie; zelżał dopiero na obrzeżach miasta. Pogoda nie zniechęciła jednak ludzi – nie przyszło mu wcześniej do głowy, że w Edynburgu trwa właśnie „ten słynny festiwal” i że wszędzie będą się kłębić wielobarwne tłumy, zupełnie jakby właśnie odtrąbiono koniec wojny. Wcześniej tylko raz zetknął się bliżej z festiwalem edynburskim – włączył telewizor i przypadkowo trafił na wieczorny program kulturalny, w którym grupa palantów z klasy średniej dyskutowała o jakimś pretensjonalnym spektaklu teatru alternatywnego.

Koniec końców wylądował w brudnym centrum. Ulica sprawiała wrażenie, że znajduje się niżej niż reszta miasta, niczym jakiś poczerniały wąwóz. Musiał ostrożnie prowadzić, bo bruk stał się mokry i śliski po deszczu. Do tego wszędzie było pełno kobiet i mężczyzn – plątali się po jezdni albo zbijali na jej środku w ciasne grupki, jakby nie słyszeli, że jezdnie są dla samochodów, a chodniki dla pieszych. Przez całą długość ulicy wiła się kolejka czekających na wejście do budynku, który wyglądał jak zbombardowany, lecz afisz przed nim dumnie głosił, że znajduje się tam „scena festiwalowa nr 164”.

W portfelu miał prawo jazdy wystawione na niejakiego Paula Bradleya. Nazwisko łatwo umykało z pamięci. Od jego prawdziwego dzieliło go obecnie kilkanaście fałszywych, a on już dawno stracił poczucie, że tamto kiedykolwiek naprawdę do niego należało. Gdy nie pracował, często (ale nie zawsze) używał imienia „Ray”. Było krótkie i proste. Ray jak promień – promień światła, promień ciemności. Promień słońca, promień księżyca. Lubił zmieniać tożsamości, prześlizgiwać się między szczelinami życiorysów. Wypożyczony peugeot, który prowadził, wydawał się w sam raz: nie wypasiona bryka dla twardzieli, ale auto, jakim mógłby jeździć całkiem zwyczajny facet. Taki zwyczajny jak Paul Bradley. Gdyby ktoś go zapytał, czym się zajmuje, czym się zajmuje Paul Bradley, odpowiedziałby: „Niczym ciekawym. Zwykły ze mnie gryzipiórek, przerzucam papiery w księgowości”.

Prowadził, usiłując odcyfrowywać książkowy plan Edynburga i znaleźć drogę ucieczki z tej piekielnej ulicy. Nagle ktoś wszedł wprost przed maskę jego samochodu. Typ, którego nienawidził – młody ciemnowłosy facet w okularach o grubych, ciemnych oprawkach, z dwudniowym zarostem i z papierosem dyndającym w kąciku warg; w Londynie były takich setki, wszyscy zgrywali się na francuskich egzystencjalistów z lat sześćdziesiątych. Ray mógłby się założyć, że żaden w życiu nie zajrzał do książki poświęconej filozofii. On sam sporo czytał – Platona, Kanta, Hegla – myślał nawet, żeby kiedyś skończyć studia.

Ostro zahamował, dzięki czemu nie wpadł na kolesia w okularach, zmusił go tylko do uskoczenia w bok – szybkiego manewru toreadora schodzącego z drogi bykowi. Tamten oczywiście się wściekł; wymachiwał papierosem, wrzeszczał i pokazywał środkowy palec. Zero klasy i manier. Ciekawe, czy jego rodzice byli z siebie dumni. Ray nie cierpiał palaczy – co za ohydny nałóg – nie cierpiał kolesi, którzy wystawiali środkowy palec, wrzeszcząc: „Wsadź se to w dupę!” i tryskając śliną z obrzydliwych warg ze śladami nikotyny.

Poczuł lekkie uderzenie – jak wtedy, kiedy ciemną nocą przejedzie się borsuka albo lisa – tyle że z tyłu samochodu. Coś przez chwilę pchało go naprzód. Co za fart, że okularnik zdążył wywinąć swoje paso doble i usunąć mu się sprzed maski. Gdyby nie to, byłby z niego placek. Spojrzał w lusterko wsteczne. Niebieska honda civic; jej kierowca właśnie gramolił się na zewnątrz – napakowany mięśniak, nawykły raczej do podnoszenia ciężarów na siłowni niż do obozowania w dziczy. W przeciwieństwie do Raya nie przetrwałby trzech miesięcy w dżungli ani na pustyni. Gdzie tam; nie przetrwałby nawet jednego dnia. Na dłoniach miał brzydkie rękawiczki samochodowe z czarnej skóry z otworami na kłykciach. Na tylnym siedzeniu jego wozu jechał krępy rottweiler – dokładnie takiej rasy psa można się było spodziewać po kimś tego pokroju. Koleś był chodzącym stereotypem. Pies miotał się teraz w napadzie szału, śliniąc tylną szybę i szorując kłami po szkle, ale nie stanowił dla Raya większego problemu. Potrafił zabijać psy.

Wysiadł z samochodu, przeszedł do tyłu i nachylił się nad zderzakiem, żeby ocenić szkodę. Kierowca hondy zaczął się na niego wydzierać: „Co ty wyrabiasz, pieprzona, durna cioto?”. Anglik. Ray szukał w myślach słów, które nie byłyby agresywne i zdołałyby uspokoić napastnika. Tamten aż gotował się w środku, był o krok od wybuchu – więcej, chciał wybuchnąć, kołysząc się na ugiętych nogach niczym zawodnik wagi ciężkiej, który już jakiś czas temu stracił formę. Ray przyjął neutralną postawę i neutralny wyraz twarzy, lecz w tej samej chwili z ust zgromadzonych wokół ludzi wyrwał się jednocześnie okrzyk przerażenia, on zaś zauważył kij bejsbolowy, który ni stąd, ni zowąd pojawił się w ręku mięśniaka, i pomyślał: „O cholera”.

To była jego ostatnia myśl na dobrych kilkanaście sekund. Gdy znowu mógł myśleć, leżał jak długi na jezdni i trzymał się za bok głowy w miejscu, w które oberwał. Dobiegł go brzęk tłuczonego szkła – ten drań wybijał mu teraz metodycznie szyby w samochodzie. Ray nadaremnie usiłował się podnieść; zdołał jedynie dźwignąć się na kolana, tak że wyglądał, jakby się modlił. Tymczasem tamten zbliżał się do niego z uniesionym kijem, ważąc go w dłoni, gotów jednym celnym zamachem roztrzaskać mu czaszkę. Ray podniósł rękę, żeby się zasłonić, przez co jeszcze bardziej zakręciło mu się w głowie i osunął się na bruk, myśląc: „Chryste, czyżby tak to się miało skończyć?”. Dał za wygraną, autentycznie dał za wygraną – nigdy wcześniej mu się to nie zdarzało – gdy niespodziewanie ktoś z tłumu zrobił krok naprzód, zamachnął się czymś czarnym i prostokątnym, a następnie cisnął tym czymś w kolesia z hondy. Trafiony w ramię koleś aż się zatoczył.

Na kilka sekund Ray znów stracił przytomność. Gdy oprzytomniał, obok niego kucały dwie policjantki. Jedna mówiła: „Niech się pan nie rusza, sir”, podczas gdy druga przez krótkofalówkę wzywała ambulans. Pierwszy raz w życiu tak się ucieszył na widok policji.2

Martin nigdy dotąd nie zrobił niczego podobnego. W domu nie zabijał nawet much, tylko cierpliwie na nie polował, a potem nakrywał szklanką lub talerzem i wypuszczał za okno. Błogosławieni cisi, albowiem oni na własność posiądą ziemię¹. Miał pięćdziesiąt lat i nigdy świadomie nie okazał agresji innej żywej istocie, choć czasami wydawało mu się, że ma to więcej wspólnego z tchórzostwem niż z pacyfizmem.

Stał z innymi w kolejce, czekając, aż czyjaś interwencja przerwie rozgrywającą się na ich oczach scenę, ale tłum był wyraźnie nastawiony na odbiór, jak publiczność wyjątkowo brutalnego spektaklu teatralnego. Nikt się nie kwapił, żeby psuć pozostałym zabawę. Nawet sam Martin początkowo się zastanawiał, czy przypadkiem nie mają do czynienia z kolejnym przedstawieniem – zaimprowizowanym naprędce happeningiem, którego celem było zaszokować widzów albo obnażyć ich brak wrażliwości wynikający z faktu, że jako mieszkańcy globalnej medialnej wioski stali się biernymi podglądaczami przemocy (i tak dalej, i tak dalej). Taka mniej więcej myśl zaświtała mu w części mózgu odpowiedzialnej za intelekt. Pierwotny instynkt szeptał mu tymczasem: „Cholera, to jest potworne, naprawdę potworne, niech ten zły człowiek nareszcie sobie pójdzie”. Nie zdziwił się, kiedy usłyszał w głowie głos ojca („Weź się w garść, Martin”). Ojciec od wielu lat nie żył, lecz w uszach Martina wciąż często rozbrzmiewały spiżowe tony jego pokrzykiwań i wrzasków rodem z placu apelowego. Kierowca hondy skończył wybijać szyby w oknach srebrnego peugeota; ruszył w stronę leżącego na jezdni mężczyzny, wymachując kijem i szykując się do zadania ostatniego, zwycięskiego ciosu. Martin uświadomił sobie, że ten człowiek najprawdopodobniej zginie, zostanie zabity przez maniaka na oczach ich wszystkich, o ile ktoś czegoś nie zrobi. Instynktownie, bez namysłu – gdyby się zastanowił, zapewne nigdy by się na to nie odważył – zsunął z ramienia torbę, zamachnął się jak przy rzucie młotem i cisnął, celując nią w głowę szaleńca z hondy.

Nie trafił, co wcale go nie zdziwiło – nie przodował w rzutach do celu ani w łapaniu czegokolwiek, należał raczej do tych, którzy robią unik, kiedy leci do nich piłka. W torbie był jednak laptop. Jego twardy kant zahaczył o ramię szaleńca. Uderzenie sprawiło, że ten obrócił się wokół własnej osi.

Do tej pory kontakty Martina ze światem przestępczym ograniczały się do zorganizowanej przez Towarzystwo Autorów jednorazowej wycieczki na posterunek policji na ulicy św. Leonarda. Poza nim grupa składała się z samych kobiet. „Nasz rodzynek” – powiedziała o nim jedna, a w uprzejmym śmiechu pozostałych Martin wyczuł swego rodzaju rozczarowanie, jakby żałowały, że mężczyzna, który im się trafił, nie jest nieco bardziej męski.

Poczęstowano ich kawą i ciasteczkami – herbatnikami z czekoladą oraz wafelkami z kremem truskawkowym – cała grupa była pod wrażeniem tak obfitego wyboru. „Starsza posterunkowa” wygłosiła przyjemną prelekcję w nowiutkiej sali konferencyjnej wyglądającej, jakby zaprojektowano ją specjalnie dla takich grup. Następnie oprowadzono ich po różnych częściach budynku, po centrum telefonicznym i przepastnej hali. Siedzący tam przy komputerach nieumundurowani ludzie („Z krajowej służby wywiadu kryminalnego”) obrzucili „autorów” nieuważnymi spojrzeniami, po czym, całkowicie słusznie stwierdziwszy, że są nieistotni, wrócili do swoich monitorów.

Cała grupa wzięła udział w okazaniu, jednej osobie pobrano odciski palców. Zamknięto ich też – co prawda, na krótko – w areszcie. Przestępując tam z nogi na nogę, chichotali, żeby nie ulec atakowi klaustrofobii. Martina uderzyła myśl, że „chichot” to słowo używane niemal wyłącznie w odniesieniu do kobiet. One chichotały, mężczyźni po prostu się śmiali. Martin martwił się tym, że lubi sobie pochichotać. Na koniec zwiedzania, zupełnie jakby zainscenizowano to specjalnie dla nich, mieli okazję z dreszczykiem lęku obserwować zbiórkę oddziału pospiesznie wkładającego stroje przeciwuderzeniowe przed wyprowadzeniem z celi jakiegoś kłopotliwego więźnia.

Tematyka wycieczki nie miała wielkiego związku z książkami wydawanymi przez Martina pod pseudonimem Alex Blake. Były to staroświeckie, sentymentalne kryminały, których bohaterka, niejaka Nina Riley, przebojowa dziewczyna, odziedziczyła po wuju agencję detektywistyczną. Akcja powieści toczyła się tuż po wojnie. Martina szczególnie ciągnęło do tego okresu w historii, do szarości powojennej nędzy i cichego, starannie skrywanego rozczarowania, jakie nastało po latach heroizmu. Wiedeń czasów Trzeciego człowieka, Londyn i okolice ze Spotkania. Jak musiało wyglądać życie w czasach, gdy tak powszechnie obnoszono się ze swoimi przekonaniami, święcie wierząc w sprawiedliwą wojnę, gdy doświadczano tylu wzniosłych uczuć (prawda, że wiele z tego było zwykłą propagandą, ale ich sedno pozostawało prawdziwe) i odrzucano nieznośne okowy indywidualizmu? Jakie to uczucie znaleźć się na krawędzi porażki i zagłady i mimo wszystko przetrwać? A potem myśleć: „No i co dalej?”. Niny Riley, rzecz jasna, nic z tego nie dotyczyło, miała zaledwie dwadzieścia dwa lata i spędziła wojnę w szwajcarskiej szkole dla panien z dobrych domów. Poza tym nie istniała naprawdę.

Nina Riley zawsze była chłopczycą, choć bez wyraźnych skłonności lesbijskich, nieustannie adorowaną przez rozmaitych mężczyzn. W kontaktach z nimi zachowywała się jednak niezwykle cnotliwie. („Zupełnie – napisał mu pewien »wdzięczny czytelnik« – jakby jedna z pensjonarek z powieści Elinor Brent-Dyer dorosła i została detektywem”). Mieszkała w bliżej niesprecyzowanej krainie geograficznej przypominającej Szkocję, z morzem, górami i rozległymi wrzosowiskami. Dało się stamtąd szybko dojechać szałowym bristolem, kabrioletem głównej bohaterki, do każdego większego miasta Szkocji (jak również Anglii, lecz nigdy Walii – coś, co zdaniem Martina wymagało być może korekty). Pisząc swoją pierwszą powieść o Ninie Riley, Martin wyobrażał sobie, że będzie to czuły ukłon w stronę dawnych czasów i dawnych form literackich. „Można powiedzieć, że to coś w rodzaju pastiszu – oznajmił nerwowo, gdy przedstawiono go redaktorce w wydawnictwie. – Taki nieco ironiczny hołd”. To, że książkę w ogóle mu wydano, było ogromnym zaskoczeniem. Napisał ją dla zabawy, a tu ni stąd, ni zowąd przyszło mu siedzieć w jakimś sztampowo urządzonym londyńskim biurze i tłumaczyć się z bzdur, jakie wymyślił, dziewczynie, która ledwo zaszczycała go swoją uwagą.

– Tak czy inaczej – odparła (patrzenie na niego przychodziło jej z widocznym trudem) – widzę, że mam przed sobą książkę, która się sprzeda. Starą, dobrą powieść kryminalną. Ludzie łakną nostalgii, przeszłość działa na nich jak narkotyk. Ile książek planuje pan wydać w cyklu?

– W cyklu?

– Cześć.

Martin odwrócił się i zobaczył człowieka, który w niemal absurdalnie zrelaksowanej pozie opierał się o futrynę. Był starszy od Martina, ale ubierał się bardziej młodzieżowo.

– Cześć – odrzekła młoda redaktorka, poświęcając nowo przybyłemu całą swoją uwagę. Ich krótkie powitanie zdawało się nieść więcej treści, niż dałoby się zawrzeć w słowach. – To Neil Winters, nasz dyrektor naczelny – dodała z pełnym dumy uśmiechem. – Neil, to jest Martin Canning. Napisał cudowną książkę.

– To fantastycznie – stwierdził Neil, ściskając rękę Martina. Jego dłoń była miękka i wilgotna jak coś martwego, co można znaleźć na plaży. – Mam nadzieję, że pierwszą z wielu.

Dwa tygodnie później Neil Winters został przeniesiony na wyższy szczebel w swojej macierzystej europejskiej korporacji i Martin już go więcej nie spotkał. Niemniej jednak w jego pamięci tamten uścisk dłoni na zawsze miał wyznaczać moment, w którym jego życie całkiem się odmieniło.

Niedawno sprzedał telewizji prawa do sfilmowania swoich powieści o Ninie Riley. „Te książki są jak ciepła kąpiel. Idealna zapchajdziura do wieczornego pasma programowego” – oznajmił mu producent z BBC; w jego ustach zabrzmiało to jak obelga i w istocie nią było.

W zamieszkiwanym przez siebie dwuwymiarowym świecie fikcji Nina Riley rozwiązała dotąd zagadki trzech morderstw, kradzieży klejnotów i napadu na bank, odzyskała skradzionego konia wyścigowego, zapobiegła porwaniu małego księcia Karola z zamku Balmoral, a w szóstej części swoich przygód niemal bez niczyjej pomocy udaremniła spisek, mający na celu kradzież szkockich klejnotów koronnych. Część siódma – Zagadka araukarii – spoczywała właśnie w wydaniu kieszonkowym na stolikach w każdej księgarni, oferowana w promocji „trzy książki w cenie dwóch”. Wszyscy zdawali się zgodni co do tego, że jest „bardziej mroczna” („Blake nareszcie zmienił styl na dojrzalszy, bliższy gatunkowi noir” – napisał na portalu Amazon jeden z czytelników; w tych czasach każdy mógł się bawić w krytyka), mimo to napisane przez niego powieści wciąż „prężnie” się sprzedawały, przynajmniej według Melanie, jego agentki. „Jeszcze daleko do końca, Martinie” – zapewniała go. Melanie była Irlandką i w jej ustach wszystko brzmiało uprzejmie, nawet jeśli wcale takie nie było.

Gdy go pytano – zdarzało się to całkiem często – dlaczego został pisarzem, Martin odpowiadał zwykle, że skoro i tak przez większość czasu żyje w świecie fantazji, to postanowił na tym zarabiać. Mówił to jowialnie, bez żadnych chichotów, a ludzie uśmiechali się, jakby powiedział coś zabawnego. Nie docierało do nich, że naprawdę żył w swojej głowie. Nie w sensie intelektualnym czy filozoficznym; w istocie jego życie wewnętrzne było niezwykle banalne. Nie wiedział, czy innym też się to zdarza. Czy życie upływa im na bujaniu w chmurach i wyobrażaniu sobie lepszej wersji rzeczywistości? Nikt nie mówił głośno o życiu w świecie wyobraźni, chyba że miał na myśli sztukę wyższą, w rodzaju poezji Keatsa. Nikt nie wspominał o przyjemności z wyobrażania sobie siebie samego siedzącego na leżaku w ogrodzie pod bezchmurnym niebem w samym środku lata i rozkoszującego się obfitym staroświeckim podwieczorkiem, przygotowanym przez swojską kobiecinę o pełnych piersiach i w śnieżnobiałym fartuchu, która mówiła rzeczy w rodzaju: „No już, pałaszujcie, moje wy jagniątka”, ponieważ w wyobraźni Martina swojskie kobieciny o pełnych piersiach i w śnieżnobiałych fartuchach tak właśnie mówiły – z dziwaczną, pseudodickensowską swadą.

Świat, jaki krył się w jego głowie, był znacznie lepszy niż ten poza nią. Babeczki prosto z pieca, domowy dżem z czarnych porzeczek, gęsta śmietana. A w powietrzu przecinające błękit nieba jaskółki, które pikowały niczym piloci podczas bitwy o Anglię. Odległy głuchy odgłos odbijanych piłek do krykieta, zapach gorącej, mocnej herbaty i świeżo skoszonej trawy. Nikt chyba nie zaprzeczy, że to wszystko było o wiele bardziej pociągające niż przerażający, rozwścieczony facet z kijem bejsbolowym?

Martin taszczył torbę z laptopem, ponieważ przedpołudniowy spektakl komediowy, na który próbował się dostać, stojąc cierpliwie w kolejce, był jedynie przystankiem na jego (tego dnia długiej i niespiesznej) drodze do „biura”, które niedawno wynajął w odnowionej kamienicy w Marchmont. Dawniej mieścił się tam sklep spożywczy z licencją na sprzedaż alkoholu. Teraz jej nijakie wnętrza – ściany z płyt gipsowo-kartonowych, podłoga z paneli, połączenia szerokopasmowe i oświetlenie halogenowe – wynajmowały dwie firmy: architektoniczna i konsultingowa z branży IT, a od niedawna także Martin. Wynajął owo „biuro” w daremnej nadziei, że jeśli każdego dnia będzie musiał wyjść z domu i coś napisać, trzymając się wyznaczonych godzin pracy tak jak większość ludzi, zdoła wydobyć się z letargu, w jaki popadł podczas pracy nad swoją najnowszą powieścią (Śmierć na Czarnej Wyspie). Uważał za zły znak to, że myśląc o swoim „biurze”, automatycznie bierze je w cudzysłów, jakby było fikcyjnym konceptem, a nie rzeczywistym miejscem, w którym coś się istotnie dokonywało.

Miał wrażenie, że Śmierć na Czarnej Wyspie to powieść przeklęta: choćby pisał i pisał, fabuła zdawała się stać w miejscu. „Powinieneś zmienić tytuł. Ten kojarzy się z komiksem o Tintinie” – zauważyła Melanie.

Pierwsza książka Martina ukazała się osiem lat temu. Wcześniej pracował on jako nauczyciel religioznawstwa. Na wczesnym etapie ich znajomości Melanie z jakiegoś względu wbiła sobie do głowy (a on nie potrafił jej tego wybić), że Martin był kiedyś w zakonie. Nigdy nie zdołał pojąć, jak doszła do takiego wniosku. To prawda, że przedwcześnie wypadające włosy tworzyły na jego głowie coś w rodzaju tonsury, lecz poza tym w jego wyglądzie nie było chyba nic z zakonnika. Nieważne, ile razy próbował wyprowadzać ją z błędu, Melanie i tak trwała przy swoim, uważając ów zakonny epizod za najciekawszy aspekt jego osoby. I to ona przekazała tę mylną informację agentowi prasowemu, który z kolei rozpowszechnił ją na cały świat. Znajdowała się teraz w publicznych archiwach, w wycinkach na jego temat oraz w internecie. Nieistotne, że Martin wielokrotnie powtarzał dziennikarzom: „Nie, nigdy nie byłem mnichem, to pomyłka”; ci i tak czynili z jego dementi punkt wyjścia dla swoich artykułów: „Blake niechętnie reaguje na wzmianki o kapłaństwie”. Albo: „Alex Blake odrzuca pogłoski, jakoby w młodości odczuwał powołanie do stanu duchownego, lecz ma w sobie dystans właściwy zakonnikom klauzurowym”. I tak dalej.

Wydawało mu się, że Śmierć na Czarnej Wyspie jest jeszcze bardziej szablonowa i schematyczna niż jego wcześniejsze powieści – czytadło do kartkowania przed zaśnięciem albo w szpitalu, pociągu, samolocie czy na plaży, o którym szybko się zapomina. Od kiedy Martin powołał do życia Ninę Riley, pisał jedną książkę rocznie i miał wrażenie, że zwyczajnie kończą mu się pomysły. Autor i jego papierowa postać wlekli się mozolnie noga za nogą, wciąż tymi samymi utartymi ścieżkami. Obawiał się, że nigdy się od siebie nie uwolnią, że już do końca życia będzie opisywał jej niedorzeczne eskapady. Ona pozostanie dwudziestodwulatką, dopóki Martin nie wyzionie ducha. „Nie, nie, nie, nie, nie, nie, nie i jeszcze raz nie – protestowała Melanie. – To się nazywa eksploatacja żyły złota”. Ktoś inny, kto nie miałby zagwarantowanych w umowie piętnastu procent zysków, nazwałby to raczej dojeniem ledwo żywej krowy. Martin rozważał, czy nie zmienić nazwiska – albo jeszcze lepiej: wrócić do własnego – i nie napisać czegoś innego, czegoś, co miałoby jakiś sens i jakąś wartość.

Ojciec Martina, Harry, był zawodowym żołnierzem, starszym sierżantem kompanii. Jego synowi nie uśmiechała się jednak wojaczka, wręcz przeciwnie. On i jego brat Christopher skończyli małą anglikańską szkołę z internatem, która oferowała synom wojskowych spartańskie warunki nieco tylko lepsze od tych panujących w przytułku. Pozostawiwszy wreszcie za sobą świat lodowatych pryszniców i biegów przełajowych („Robimy z naszych chłopców mężczyzn”), Martin wybrał przeciętny uniwersytet, a na nim równie przeciętny kierunek – religioznawstwo – gdyż był to jedyny przedmiot, z którego uzyskał dobre oceny na egzaminie. Stało się tak za sprawą nieustannej zachęty do studiowania Biblii jako sposobu na wypełnienie dorastającym uczniom niebezpiecznie długich godzin wolnych od nauki.

Po uniwersytecie przyszedł czas na nauczycielskie studia podyplomowe, które miały mu dać czas na zastanowienie się, co „naprawdę” chciałby robić w życiu. W istocie nigdy nie zamierzał zostać nauczycielem, a już z pewnością nie nauczycielem religioznawstwa, lecz przedziwnym zbiegiem okoliczności w wieku dwudziestu dwóch lat odkrył, że jego życie zatoczyło krąg i oto uczy w Lake District w niewielkiej płatnej szkole z internatem dla chłopców, którzy oblali egzaminy wstępne do lepszych szkół prywatnych i których jedynymi zainteresowaniami zdawały się rugby i masturbacja.

Choć uważał się za kogoś, kto przyszedł na świat już w średnim wieku, w rzeczywistości był raptem o cztery lata starszy od swoich najstarszych podopiecznych i wydawało mu się absurdalne, że mógłby ich czegokolwiek nauczyć, zwłaszcza religii. Jego uczniowie, rzecz jasna, nie uważali go wcale za młodego człowieka – dla nich był „starym prykiem”, wobec którego nie mieli za grosz szacunku. Byli to okrutni, bezduszni chłopcy i wszystko wskazywało na to, że wyrosną na okrutnych, bezdusznych mężczyzn. O ile się orientował, w przyszłości mieli zajmować tylne ławy torysów w Izbie Gmin, więc tym usilniej starał się zapoznać ich z podstawowymi wartościami moralnymi, zanim będzie za późno, choć niestety dla wielu z nich już tak było. Sam Martin uważał się za ateistę, mimo to nie wykluczał całkowicie, że pewnego dnia dostąpi nawrócenia – kurtyna się podniesie, a jego serce otworzy. Obawiał się jednak, że – podobnie jak większość ludzi – skazany jest na wieczną wędrówkę do Damaszku; było to niestety o wiele bardziej prawdopodobne.

Z wyjątkiem sytuacji, gdy wymagał tego program nauczania, Martin zwykł ignorować chrześcijaństwo na tyle, na ile było to możliwe, i skupiać się na etyce, religioznawstwie porównawczym, filozofii oraz naukach społecznych (właściwie na wszystkim, byle nie na chrześcijaństwie). Jego celem było „wspieranie wzajemnego zrozumienia i rozwoju duchowości”, mawiał, gdy atakował go jakiś anglikański, faszystowski rodzic rugbysta. Poświęcał wiele czasu na wpajanie chłopcom zasad buddyzmu, odkrył bowiem metodą prób i błędów, że tym sposobem najskuteczniej namiesza im w głowach.

Jednocześnie powtarzał sobie w myślach: „Wytrzymam tu jeszcze jakiś czas, potem może wyruszę w podróż, podejmę nowe studia albo znajdę ciekawszą pracę i zacznę nowe życie”, lecz stare życie trwało nadal, on zaś czuł, że drepce w miejscu, podczas gdy wszystko wokół niego traci sens. Przeczuwał, że jeśli czegoś nie zrobi, utknie tam na zawsze, będzie coraz starszy od swoich uczniów, aż wreszcie odejdzie na emeryturę i umrze, spędziwszy większość życia w szkole z internatem. Wiedział, że musi zdobyć się na jakieś działanie, gdyż nie należał do ludzi, którym cokolwiek samo się przydarzało. Żył dotąd jakby na jałowym biegu; nigdy niczego sobie nie złamał, nie użądliła go pszczoła, nie był nigdy bliski miłości ani śmierci. Nigdy nie zabiegał o wielkość, a jego nagrodą było nic nieznaczące życie.

Zbliżał się do czterdziestki. Siedział w wagonie ekspresu pędzącego prosto ku śmierci – zawsze znajdował ukojenie w afektowanych metaforach – gdy pewnego dnia zdecydował się na kurs kreatywnego pisania prowadzony w ramach jakiegoś programu edukacyjnego dla mieszkańców wsi. Zajęcia odbywały się w sali wiejskiego domu kultury i prowadziła je dojeżdżająca z Kendal kobieta o imieniu Dorothy, której kwalifikacje były dla niego niejasne. Miała na koncie kilka opowiadań opublikowanych w wydawanym na północy czasopiśmie o sztuce, parę odczytów i warsztatów („w toku”) oraz nieudaną sztukę wystawioną na edynburskim festiwalu teatru alternatywnego, poświęconą kobietom w życiu Miltona (zatytułowaną Kobiety Miltona). Na samą wzmiankę o Edynburgu podczas zajęć Martina aż skręciło z tęsknoty za tym praktycznie nieznanym mu miejscem. Stamtąd pochodziła jego matka, ojciec zaś stacjonował na zamku, w związku z czym Martin spędził w Edynburgu pierwsze trzy lata swojego życia. Pewnego dnia, obiecywał sobie, gdy Dorothy trajkotała coś o formie, treści i konieczności „odnalezienia własnego głosu”, pewnego dnia wrócę do Edynburga i zamieszkam tam na stałe. „No i czytajcie! – wykrzyknęła Dorothy, otwierając szeroko ramiona, aż jej obszerna aksamitna peleryna rozpostarła się niczym skrzydła nietoperza. – Czytajcie wszystko, co kiedykolwiek zostało napisane”. Przez salę przetoczył się pomruk protestu – przecież przyszli tu, żeby nauczyć się pisać (przynajmniej niektórzy z nich), a nie czytać.

Dorothy robiła wrażenie energicznej. Malowała usta na czerwono i nosiła długie spódnice, ekstrawaganckie szale oraz peleryny, które spinała wielkimi cynowymi albo srebrnymi broszami. Do tego botki na obcasach, czarne pończochy w romby i zabawne kapelusze z gniecionego weluru. Tak było na początku semestru jesiennego, gdy Lake District przywdziewało odświętne jaskrawe barwy. Wraz z nadejściem ponurej, wilgotnej zimy również Dorothy zamieniła kolorowe piórka na mniej teatralne kalosze i bluzy z polaru. Jej zachowanie też stało się mniej ekspresyjne. Wcześniej zaczynała niemal każde zajęcia od napomknień o swoim „partnerze”, który pracował gdzieś w charakterze „pisarza rezydenta”, lecz jakoś przed Gwiazdką przestała o nim wspominać, a czerwoną szminkę zastąpiła smętną beżową w odcieniu swojej cery.

Oni także ją zawiedli, cała ta pstrokata zbieranina emerytów, gospodyń wiejskich i ludzi pragnących odmienić swoje życie, zanim będzie za późno. „Nigdy nie jest za późno!” – oświadczyła im z entuzjazmem kaznodziei, lecz większość z nich nie miała większych złudzeń. Jak ten burkliwy facet, który zdawał się nimi wszystkimi pogardzać i naśladując styl Teda Hughesa, pisał o drapieżnych ptakach oraz martwych owcach na wzgórzach. Martin przypuszczał, że jest jakoś związany z wsią – jako rolnik albo gajowy – lecz okazało się, że to zwolniony z pracy geolog naftowy, który przeniósł się do Leeds, żeby wrócić do korzeni. Była też dziewczyna, typ studentki, która naprawdę nimi pogardzała. Malowała usta na czarno (co stanowiło niepokojący kontrast z beżem Dorothy) i pisała o własnej śmierci oraz o tym, jak wpłynie ona na jej otoczenie. Poza nimi w grupie było jeszcze kilka przemiłych pań z Instytutu Kobiet, które najwyraźniej wcale nie marzyły o pisaniu.

Dorothy nakłaniała ich, żeby opisywali pokrótce własne lęki i sekrety, tworzyli konfesyjne, terapeutyczne teksty o swoim dzieciństwie, marzeniach i rozterkach. Zamiast tego z uporem pisali o pogodzie, wakacjach albo zwierzętach. Burkliwy facet pisał o seksie i gdy czytał im swoje teksty, wszyscy wbijali wzrok w podłogę. Wyjątkiem była Dorothy, która słuchała go, udając zainteresowanie, z przekrzywioną w bok głową i wargami rozciągniętymi w zachęcającym uśmiechu.

„Świetnie – mówiła potem tonem osoby pokonanej – jako pracę domową opiszcie wizytę albo pobyt w szpitalu”. Martin był ciekaw, kiedy wreszcie przejdą do narracji fabularnej, lecz tkwiący w nim pedagog automatycznie zareagował na słowa „praca domowa” i nie miał innego wyjścia, jak sumiennie wywiązać się z zadania.

Panie z Instytutu Kobiet wyprodukowały sentymentalne opowiadania o odwiedzanych w szpitalu dzieciach i staruszkach. „Urocze” – podsumowała je Dorothy. Burkliwy facet ze wszystkimi krwawymi szczegółami opisał operację usunięcia mu wyrostka robaczkowego. „Barwne” – brzmiał werdykt Dorothy. Dziewczyna z depresją zrelacjonowała pobyt w szpitalu w Barrow-in-Furness, po tym jak próbowała podciąć sobie żyły. „Szkoda, że ją odratowali” – mruknęła jedna z gospodyń wiejskich siedząca obok Martina.

Sam Martin tylko raz był w szpitalu, jako czternastolatek. Dopiero teraz zdał sobie sprawę, że w tamtym okresie życia każdy kolejny rok przynosił mu nowe nieszczęścia. W owym czasie ich ojciec stacjonował w Niemczech. Martin z Christopherem spędzali u niego letnie wakacje uwolnieni od wojskowego drylu szkoły. Wracając z miasta do bazy, mijali wesołe miasteczko. Było niemieckie – fakt ten czynił je w oczach Martina jeszcze bardziej przerażającym. Martin widział je już wcześniej – nocą. Błyskające światła oraz dobiegające stamtąd zapachy i pokrzykiwania sprawiły, że w jego wyobraźni powstała przygnębiająca wizja, która mogłaby wyjść spod pędzla Boscha. W dzień wszystko wydało mu się nieco mniej groźne, a w jego uszach jak zwykle (niestety) rozległ się wrzask ojca: „Staw czoło swoim lękom, chłopcze!”. Zapłacił więc za wejście i począł nieufnie przypatrywać się poszczególnym atrakcjom. W istocie karuzele przerażały go bardziej niż wszechobecny rozgardiasz; kiedy był młodszy, widok zwykłych huśtawek na placu zabaw przyprawiał go o mdłości.

Nie pamiętał, gdzie owego popołudnia był Christopher; najpewniej grał w krykieta z innymi chłopcami. Martin wysupłał z kieszeni drobne i w jednym ze stoisk kupił placek ziemniaczany, Kartoffelpuffer. Jego znajomość niemieckiego była marna, ale słowo Kartoffel budziło dobre skojarzenia. Placek okazał się tłusty, miał dziwnie słodki smak i zaległ mu w żołądku jak kamień, więc głos ojca nie mógł wybrać gorszego momentu, żeby ponownie zabrzmieć w jego uszach – Martin mijał akurat gigantyczną huśtawkę w kształcie statku. Nie wiedział, jak się nazywa po niemiecku, po angielsku znał ją pod nazwą „Piracka łajba”.

„Piracka łajba” wznosiła się i opadała, kreśląc na tle nieba nieprawdopodobny wręcz łuk. W ślad za nią niosły się krzyki przerażonych załogantów. Sama myśl o poddaniu się podobnym katuszom była wystarczająco potworna, a połączona z koszmarną rzeczywistością sprawiła, że Martina ogarnęła panika. Pod wpływem tego uczucia wyrzucił resztki placka do kosza na śmieci, kupił bilet i wspiął się na pokład.

Ojciec osobiście pofatygował się do cywilnego Krankenhausu, aby go zabrać do domu. Martin trafił do izby przyjęć, po tym jak znaleziono go na podłodze „Pirackiej łajby” bezwładnego i na wpół przytomnego. Nie chodziło o psychikę ani o brak odwagi; okazało się po prostu, że jest wyjątkowo wrażliwy na przeciążenia. Lekarz, który go wypisywał, roześmiał się i powiedział najczystszą angielszczyzną: „Jeśli miałbym coś ci doradzać, chłopcze, to nie próbuj się szkolić na pilota”.

W szpitalu ojciec przeszedł tuż obok Martina, nie rozpoznawszy go. Martin próbował do niego zamachać. Jego ręka tylko słabo drgnęła na kołdrze i ten gest nie został zauważony. W końcu któraś pielęgniarka wskazała ojcu właściwe łóżko. Ubrany w mundur kompletnie nie pasował do oddziału szpitalnego. Nachylił się nad Martinem i rzekł: „Co za cholerna ciota. Weź się w garść!”.

„Są sytuacje, które nie mają nic wspólnego ze słabością charakteru. Rzeczy, do których człowiek jest fizycznie niezdolny. Oczywiście to wszystko działo się w innym kraju, w innym życiu” – zakończył swoje opowiadanie Martin.

– Znakomicie – pochwaliła go Dorothy.

– Trochę to cienkie – zauważył gderliwy facet.

– Do tej pory moje życie właśnie takie było – odparł Martin.

Na ostatnie zajęcia w semestrze Dorothy przyniosła wino, krakersy oraz kawałek czerwonego cheddara. Papierowe kubki i talerzyki przywłaszczyli sobie z kuchni domu kultury. Dorothy wzniosła do góry kubek i oznajmiła: „Jakoś to przetrwaliśmy!”, co wydało się Martinowi nieco dziwacznym toastem. „Miejmy nadzieję – ciągnęła – że spotkamy się znów wszyscy w semestrze wiosennym”. Nie wiedział, czy chodziło o bliskość Bożego Narodzenia, o balony i dekoracje z błyszczącej folii zdobiące dom kultury, czy o tę nową koncepcję przetrwania, w każdym razie wszystkich ogarnął uroczysty nastrój. Nawet gderliwy facet i niedoszła samobójczyni dali się porwać świątecznej atmosferze. Z plecaków i aktówek wyłoniły się kolejne butelki; nie byli pewni, czy na koniec semestru planowana jest jakakolwiek impreza, ale na wszelki wypadek przyszli przygotowani.

Według Martina splot wszystkich tych okoliczności, ze szczególnym uwzględnieniem wina, sprawił, że nazajutrz ku swojemu wielkiemu zaskoczeniu obudził się w łóżku Dorothy w Kendal.

Miała zapuchniętą, bladą twarz, prędko też naciągnęła kołdrę na głowę i powiedziała: „Nie patrz na mnie, rano wyglądam koszmarnie”. Rzeczywiście wyglądała nieco koszmarnie, lecz Martin, rzecz jasna, nigdy by jej tego nie powiedział. Miał ochotę spytać ją o wiek, lecz podejrzewał, że to byłoby jeszcze gorsze.

Później, w trakcie wystawnego obiadu w hotelu z widokiem na jezioro Windermere, na który zdaniem Martina oboje zasłużyli nie tylko ze względu na ukończony właśnie kurs, Dorothy wzniosła toast świetnym rześkim chablis, mówiąc: „Wiesz, Martinie, byłeś jedyną osobą na tych zajęciach, która potrafiła tak sklecić zdanie, żeby nie chciało mi się zaraz kurewsko rzygać – wybacz ten wulgaryzm. Powinieneś zostać pisarzem”.

Martin oczekiwał, że gdy tylko kierowca hondy się pozbiera, rozpocznie poszukiwania winowajcy, który go powalił. Usiłował wtopić się w anonimowy tłum w kolejce i udawać, że nie istnieje. Zamknął oczy. Robił tak już w szkole, gdy się nad nim znęcano; odwoływał się do pradawnego rozpaczliwego myślenia magicznego – nie uderzą go, jeśli nie będzie ich widział. Wyobraził sobie kierowcę hondy zmierzającego ku niemu ze wzniesionym kijem bejsbolowym, którym wkrótce zada mu unicestwiający cios.

Ku swemu zdumieniu, gdy znów otworzył oczy, zobaczył, że kierowca hondy gramoli się do swojego auta. Kiedy odjeżdżał, kilka osób zaczęło niechętnie klaskać. Martin nie był pewien, czy wyrażają w ten sposób swoją przyganę dla zachowania kierowcy hondy, czy rozczarowanie tym, że jednak nie dokończył dzieła. Tak czy inaczej, niełatwo było ich zadowolić.

Przyklęknął na jezdni i zapytał kierowcę peugeota: „Nic panu nie jest?”, zaraz jednak został uprzejmie, lecz stanowczo odsunięty na bok przez dwie przybyłe właśnie policjantki, które przejęły kontrolę nad sytuacją.5

Archie i Hamish obmyślili plan. Właściwie to było zadanie aktorskie, coś jak występowanie w filmie. Wchodzili osobno w odstępie kilku minut, ponieważ jednoczesna obecność w sklepie więcej niż jednego nastolatka powodowała, że sprzedawcy wpadali w paranoję i zwyczajnie im odbijało (kompletnie bez sensu; ile to razy wchodził do sklepu z Hamishem nie po to, żeby popełnić przestępstwo?). Przez pewien czas oglądali towar w dwóch różnych częściach sklepu, po czym ukryty przed wzrokiem sprzedawcy Archie dzwonił na komórkę Hamisha, a ten odbierał i zaczynał odstawiać swoją szopkę. Czasem po prostu wściekał się na dzwoniącego: „Co jest, do kurwy nędzy, ty skurwysynu, nawet, kurwa, nie próbuj” i takie tam, czasem wprowadzał element dramatyczny, udając, że dzwoniący właśnie poinformował go o straszliwym wypadku kogoś z rodziny. Zresztą wszystko jedno, byleby zająć czymś uwagę sprzedawcy. „O mój Boże, tylko nie moja siostrzyczka! Jezu, tylko nie to”. Niekiedy Hamishowi zdarzało się odrobinę przeszarżować.

Archie tymczasem nadal udawał, że się rozgląda po półkach. Ogląda towary. A tak naprawdę je kradł. Cha, cha! Żeby wszystko się udało, sklep nie mógł być duży – bez zastępów sprzedawców, alarmu w drzwiach, który reagował na zabezpieczenia przy metkach, i tym podobnego szajsu. Archie potrafił wyciągać wnioski z dawnych błędów. Oczywiście jeżeli w sklepie nie zainstalowano alarmu, zwykle znaczyło to, że nie ma w nim nic, co warto by wynieść (nie kradli po to, żeby kraść, bo to było do dupy; kradli, ponieważ chcieli coś mieć). Czasami to on odbierał telefon, a Hamish podwędzał towar. Ale Archie był beznadziejnym aktorem, choć za nic by się do tego nie przyznał.

Był pierwszy dzień nowego semestru, przerwa na lunch, Archie zaś nie zdołał jeszcze wykombinować, czy szkolny mundurek czyni ich mniej, czy bardziej podejrzanymi. Był to mundurek tak zwanej dobrej szkoły – jego matka skłamała i jako miejsce zamieszkania podała adres przyjaciółki, żeby Archie znalazł się w rejonie Gillespie. (Potem mówiła mu, że nie wolno kłamać! Sama kłamała na okrągło). Dla Archiego nowa szkoła oznaczała codziennie dwie długie przejażdżki autobusem.

Była połowa festiwalu, prawie sam środek lata, w mieście wprost roiło się od debilnych obcokrajowców i turystów, którzy świetnie się bawili i wciąż mieli wakacje, podczas gdy oni musieli wracać do szkoły. „Wystarczy, żeby młody człowiek wstąpił na drogę występku, co nie, Archie?” – szturchnął go Hamish. Zawsze tak dziwnie gadał. Początkowo Archie wziął go za zniewieściałego, potem jednak doszedł do wniosku, że chyba po prostu zgrywa paniczyka. Hamish został wyrzucony z Fettes i dopiero przed rokiem dołączył do klasy Archiego. Był dziwny, ale Archie kładł to na karb tego, że kumpel pochodzi z bogatej rodziny.

Tym razem trafiła im się świetna miejscówka, malutki sklepik przy Grassmarket handlujący sprzętem do snowboardingu. Niczego sobie. Zarąbisty towar. W środku była tylko ta jedna ekspedientka, nadęta zdzira – ostry makijaż i pretensje do całego świata. Chętnie by to z nią zrobił, miałaby nauczkę. Na razie nie zdołał „tego” zrobić z żadną dziewczyną, lecz przez dziewięćdziesiąt procent dnia i sto procent nocy nie myślał o niczym innym.

Wybrał numer komórki Hamisha i zaraz się rozłączył. Podczas gdy Hamish odstawiał tradycyjne przedstawienie: „Co ty mówisz, mamo? W którym szpitalu? Przecież jeszcze rano tata był całkiem zdrowy…” i tak dalej, Archie wpychał do plecaka koszulkę z logo Quiksilver. Niewykluczone, że Hamish przesadził albo ta nadęta zdzira była bardziej kumata, niżby się mogło wydawać. W każdym razie zanim się obejrzeli, już byli na ulicy i zasuwali jak jacyś cholerni lekkoatleci. Archie myślał, że dostanie zawału. Zatrzymał się i zgięty wpół próbował złapać oddech. Hamish pośliznął się i wpadł na niego od tyłu. Rechotał tak, że prawie się posikał.

– Śpiąca królewna nawet nie ruszyła dupy ze sklepu – wysapał, po czym, rozglądając się wkoło, zapytał: – A co tu się dzieje?

– Nie wiem. Coś.

– Biją się – wykrzyknął Hamish, triumfalnie wyciągając do góry dłoń. – Super!

Archie zobaczył wzniesiony do ciosu kij bejsbolowy oraz faceta na jezdni, który cofał się przed ciosem, odwrócił się do Hamisha i powiedział:

– Ale jaja!
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: