Reforma szkolnictwa wyższego w Polsce w debacie publicznej. Bilans dyskusji o uniwersytetach - Ebook (Książka PDF) do pobrania w formacie PDF
Fragment:

Reforma szkolnictwa wyższego w Polsce w debacie publicznej. Bilans dyskusji o uniwersytetach - ebook

Oceń:
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
ISBN:
978-83-8088-235-5
Język:
Polski
Rok wydania:
2017
Rozmiar pliku:
2,4 MB
Zabezpieczenie:
Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
Cena Virtualo
23,45 zł
Cena w punktach Virtualo:
2345 pkt.

Pełny opis

Książka dotyczy procesu reformowania szkolnictwa wyższego w Polsce w latach 1990-2015 w kontekście toczonej na ten temat debaty publicznej. Scalenie socjologicznej analizy debaty publicznej inspirowanej analizami dyskursu publicznego oraz polityki publicznej (i procesami deliberacji) pozwala na wskazanie najważniejszych uwarunkowań reformy szkolnictwa: ideologicznych, instytucjonalnych oraz bezpośrednio związanych z prowadzeniem polityki publicznej. W wymiarze empirycznym autorka omawia trzy wymiary debaty poświęconej reformowaniu uniwersytetów: naukowy/akademicki (oparty na analizie treści tekstów naukowych), rządowy strategiczno-ustawodawczy (oparty na analizie treści dokumentów strategicznych i aktów prawnych), publicystyczny (oparty na analizie treści artykułów pochodzących z dzienników i tygodników). Takie kompleksowe podejście pozwala na wskazanie odmiennych funkcji każdego z wymiarów debaty publicznej. Wszystkie te analizy wieńczy ukazanie reformy szkolnictwa wyższego w dwóch kontekstach: merytorycznym (treść reformy) i formalnym (sztuka reformowania). Autorka stara się w ten sposób podkreślić, iż dla sukcesu reformy szkolnictwa wyższego konieczne jest sprzęgnięcie przedmiotowej koncepcji reform ze zdolnością decydentów do ich przygotowania (i ostatecznie implementowania).

Spis treści

Wprowadzenie  7

Rozdział 1. Szkolnictwo wyższe jako przedmiot badań i rozważań naukowych              13

1.1. O interdyscyplinarnych i socjologicznych badaniach szkolnictwa wyższego             15

1.2. Tradycja myślenia o rozwoju i reformowaniu szkolnictwa wyższego w Polsce        21

1.3. Transformacje szkolnictwa wyższego w perspektywie teoretyczno-metodologicznej             30

1.4. Reforma szkolnictwa wyższego w Polsce w zwierciadle debaty publicznej              35

1.4.1. Inspiracja socjologiczną i krytyczną analizą dyskursu publicznego   39

1.4.2. Inspiracja naukami o polityce publicznej i procesem deliberacji        45

1.4.3. Główne założenia przyjętej strategii badawczej      51

Rozdział 2. Przemiany szkół wyższych w debacie naukowej               59

2.1. Polaryzacja dyskusji akademickiej o szkolnictwie wyższym i jego instytucjach        61

2.1.1. Koronne racje na gruncie stanowiska idealistyczno-humanistycznego            69

2.1.2. Kluczowa argumentacja na gruncie stanowiska pragmatyczno-rynkowego    74

2.2. Konsekwencje polaryzacji debaty naukowej dla polityki szkolnictwa wyższego       78

Rozdział 3. Polityka i działania strategiczne wobec szkolnictwa wyższego       85

3.1. Polityka unijna wobec szkolnictwa wyższego jako ponadnarodowy kurs rozwoju   87

3.2. Krajowa polityka wobec szkolnictwa wyższego jako translacja polityki unijnej         95

3.3. Państwo a interesariusze środowiskowi w polityce wobec uniwersytetów 111

3.4. Uwagi o tworzeniu polityki – teoria versus praktyka         137

Rozdział 4. Legislacyjny wymiar polityki i reformy systemu – obraz in statu nascendi 145

4.1. Ramy prawne dla systemu szkolnictwa wyższego w Polsce w latach 1990–2005   148

4.2. Historia nowelizowania Prawa o szkolnictwie wyższym w latach 2005–2011          153

4.3. Dopełnianie czy naprawianie Prawa o szkolnictwie wyższym w latach 2011–2015? 163

4.4. Uwagi o tworzeniu prawa – teoria versus praktyka          176

Rozdział 5. Oblicze reformy szkolnictwa wyższego w debacie publicystycznej               189

5.1. Komentarz do działań reformatorskich rządu w latach 1990–2005             193

5.2. Relacjonowanie procesu nowelizowania ustawy w latach 2005–2011       206

5.3. Odwołania do dalszych nowelizacji prawa w latach 2011–2015  219

5.4. Uwagi o roli publicystyki i specyfice debaty medialnej    225

Rozdział 6. Recenzja reformy szkolnictwa wyższego – próba analizy in statu praesenti 229

6.1. Konceptualizacja jakości reformy – dylematy metodologiczne    230

6.2. Dwukierunkowa propozycja oceny jakości reformy         232

6.2.1. Analiza merytoryczna reformy w kontekście domen neoliberalnej logiki         233

6.2.2. Analiza formalna reformy w kontekście neoliberalnych kanonów reformowania          237

Postscriptum. Wkład i niedostatki debaty o reformowaniu     253

Bibliografia        255

Spis tabel i ramek            289

 

O autorce           291

BESTSELLERY

Serwis korzysta z plików cookies w celach określonych w Polityce Prywatności i Cookies (aktualizacja dn. 26.10.2016 r.). Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce internetowej. Korzystanie z Serwisu bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na używanie cookie.