Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Rynek sztuki w Polsce - ebook

Data wydania:
1 stycznia 2016
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment
89,00

Rynek sztuki w Polsce - ebook

Od czego zależy cena i wartość poszczególnych dzieł sztuki?
Kiedy i gdzie kupować, a kiedy i jak sprzedawać, aby na dziele sztuki zarobić?
Na czym polegają tzw. okazje, jak nie paść ofiarą fałszerza, czy oszusta?

W powszechnym przekonaniu ceny dzieł sztuki są tak wysokie, że na ich kupno pozwolić sobie mogą tylko najbogatsi. To mit, który należy obalić, aby otworzyć drzwi do świata sztuki: jakkolwiek liczone w setkach tysięcy, a nawet milionach aukcyjne rekordy robią wrażenie, warto wiedzieć, że ceny antyków i dzieł sztuki na naszym rynku zaczynają się już od kilkuset złotych.

Aby rozpocząć kolekcjonerską przygodę trzeba jednak mieć świadomość, jakie dzieła funkcjonują w obrocie rynkowym, w jaki sposób ocenia się ich autentyczność oraz wycenia, a także jakie me­chanizmy rządzą rynkiem antykwarycznym. Celem książki jest przekazanie Czytelnikom wiedzy praktycznej, jaka jest podstawowym narzędziem kolekcjonera i inwestora.

Autorka bazując na swoim doświadczeniu zawodowym analizuje obecną kondycję rynku, realne perspektywy jego rozwoju, a przede wszystkim wyjaśnia, na czym polegają tzw. okazje, czyli sytu­acje sprzyjające korzystnym dla inwestora transakcjom. Na przykładach pokazuje najbardziej po­wszechne techniki fałszerskie, dzięki którym zdobędziesz wiedzę na temat najczęściej spotykanych w handlu falsyfikatów. Poznasz także marketingowe sztuczki, jakie stosują ich nieuczciwi sprze­dawcy. W publikacji odkryte zostały również tajniki warsztatu antykwariusza: dowiesz się, w jaki sposób ocenia się wartość artystyczną dzieła sztuki, a także jakie czynniki instytucjonalne kształtują jego wartość rynkową. Łącząc teorię z praktyką autorka przekazuje wiedzę, którą eksperci bardzo niechętnie się dzielą.


dr Monika Bryl - z wykształcenia historyczka sztuki i socjolożka. Od roku 2005 pracuje w zawodzie antykwariusza w domach aukcyjnych. Jest autorką monografii warszawskiej wytwórni brązów Bracia Łopieńscy (2012) oraz ponad 30 artykułów poświęconych ocenie, wycenie oraz inwestowaniu w dzieła sztuki. W roku 2013 otrzymała przyznawaną przez Towarzystwo Przyjaciół Warszawy Odznakę Honorową im. Pamięci Prezydenta Stefana Starzyńskiego.

Kategoria: Handel i gospodarka
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-01-19041-5
Rozmiar pliku: 6,7 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

ZAMIAST WSTĘPU ANTYKWARIUSZ PRZESTRZEGA: INWESTOWANIE W DZIEŁA SZTUKI GROZI CHOROBĄ –

„155 mln dolarów zapłacono za obraz Picassa! Mam nadzieję, że nikt z was nie zwariuje i nie wyda tych pieniędzy na jakieś dzieło sztuki!” – krzyczał pewnego razu prezenter, zapowiadając konkurs w radiu, którego główną nagrodą było 10 000 zł. Dla wielu kolekcjonerstwo jest czymś niezrozumiałym, wręcz niedorzecznym. Niektórzy zaś gotowi są za dzieło sztuki zapłacić niemal każdą cenę. Dlaczego? Odpowiedź jest w zasadzie bardzo prosta: posiadanie dzieł sztuki daje prestiż, zaś obcowanie z nimi jest niezastąpioną przyjemnością. Niekiedy także okazją do zarobienia niemałych pieniędzy.

W powszechnym przekonaniu ceny dzieł sztuki są tak wysokie, że na ich kupno pozwolić sobie mogą tylko najbogatsi. To pierwszy mit, który należy obalić, aby otworzyć drzwi do świata sztuki: jakkolwiek liczone w setkach tysięcy, a nawet milionach aukcyjne rekordy robią wrażenie, warto wiedzieć, że ceny antyków i dzieł sztuki na naszym rynku zaczynają się już od kilkuset złotych. „W galeriach są muzealnej wartości przedmioty we wszystkich przedziałach cenowych” – pisze Janusz Miliszkiewicz, dziennikarz specjalizujący się w tematyce kolekcjonerskiej.

O kupowaniu dzieł sztuki można zatem pomyśleć nie tylko wtedy, gdy chcemy stworzyć kolekcję. Stylowe meble, lampy, zegary, naczynia dekoracyjne i użytkowe stanowią dobrą konkurencję dla wyrobów oferowanych w modnych salonach z wyposażeniem wnętrz. Wykonywano je z wysokiej jakości naturalnych materiałów, w sposób solidny. Są funkcjonalne i wygodne. Co zaś najważniejsze – wśród antyków można znaleźć obiekty prezentujące najwyższy poziom artystyczny. „Zamiast kupować nowe sprzęty, które błyskawicznie tracą na wartości, warto wybrać się do antykwariatu lub na aukcję i poszukać mebli z duszą. Owa dusza ma całkiem wymierną wartość” – czytamy w „Rzeczpospolitej”.

Rezerw na zbytki w portfelu zawsze brakuje, warto więc pomyśleć o okazjach, kiedy przygotowujemy się na większy wydatek, by kupić rzecz wyjątkową. Ślub, chrzciny, komunia, święta, rocznica urodzin – to doskonała sposobność, aby nabyć przedmiot piękny i wartościowy, godny tego, aby ulokować w nim swoje uczucia.

Ci, którzy przekraczają próg antykwariatu, szybko jednak stwierdzają, że aby kupować dzieła sztuki, trzeba się na tym znać. Czy to prawda? Niewątpliwie. Znajdują się tu obiekty różnego rodzaju – zarówno malarstwo, jak i rzemiosło artystyczne, czy zwyczajne sprzęty domowe; dzieła sztuki o bardzo różnym poziomie artystycznym, kicze, kurioza, wreszcie – falsyfikaty. W tej sytuacji nawet nie każdy historyk sztuki potrafi sobie poradzić. By się posłużyć przykładem – mgr historii sztuki, absolwent uniwersytetu, który dysponuje przede wszystkim wiedzą paradygmatyczną, tj. dotyczącą najwybitniejszych dzieł sztuki, nie jest w stanie poprawnie zidentyfikować ewidentnego falsyfikatu obrazu Jana Stanisławskiego zrobionego z autentycznej pracy jego ucznia – Jerzego Karszniewicza; porcelanę z Turyngii bierze za miśnieńską; szlachetną patynę myli z brudem. Odpowiednimi umiejętnościami dysponuje natomiast marszand, handlarz dzieł sztuki czy kolekcjoner, nawet jeśli nie posiada wykształcenia akademickiego. Na jego kompetencje składają się nade wszystko doświadczenie wynikające z osobistego, wieloletniego kontaktu z dziełami sztuki oraz znajomość świata antykwarycznego i reguł gry rynkowej.

Co w tej sytuacji zrobić ma ktoś, kto stawia pierwsze kroki na rynku sztuki? Droga do znawstwa jest niezmiernie daleka. Niemniej, aby rozpocząć kolekcjonerską przygodę, trzeba zorientować się, jakie dzieła funkcjonują w obrocie rynkowym, w jaki sposób ocenia się je oraz wycenia, a także jakie mechanizmy rządzą rynkiem antykwarycznym. Niewątpliwie będzie tu pomocna książka, którą Czytelnik trzyma w rękach. „Poradnik” jest przeznaczony dla kolekcjonerów, inwestorów zamierzających podjąć grę na rynku sztuki, a także dla tych, którzy planują rozpoczęcie kariery w zawodzie marszanda. Zachęcamy do lektury zarówno osoby, dla których temat ten stanowi jeszcze nowość, jak i tych, którzy śledzą wydarzenia na rynku sztuki. Z publikacji tej można się dowiedzieć tego, czego nie wyczyta się w książkach ani publikacjach na temat rynku sztuki, gdyż „Poradnik” oparty jest na moim doświadczeniu zawodowym. Jego celem jest przygotowanie Czytelników do zdobywania oraz pogłębiania wiedzy praktycznej, jaka jest podstawowym narzędziem kolekcjonera i inwestora.

Z artykułów prasowych można się dowiedzieć, że polski rynek rozwija się, a kryzys finansowy stwarza niebywałe możliwości dla inwestorów. W niniejszym opracowaniu natomiast, opierając się na opiniach graczy i ekspertów, postaram się przedstawić obecną kondycję rynku, realne perspektywy jego rozwoju, a przede wszystkim wyjaśnić, na czym polegają tzw. okazje, czyli sytuacje sprzyjające korzystnym dla inwestora transakcjom.

Największe zagrożenie dla kolekcjonera to zakup falsyfikatu. Czytelnik więc pozna przykłady najbardziej powszechnych technik fałszerskich, otrzyma wskazówki, jak je rozpoznać, a także, na co zwrócić uwagę nabywając dzieło sztuki. Po lekturze Czytelnik zdobędzie wiedzę na temat najczęściej spotykanych w handlu typów falsyfikatów, a także marketingowych sztuczek ich nieuczciwych sprzedawców.

Dlaczego niektóre arcydzieła spadają z aukcji, zaś gracze niekiedy biją się o banalne obrazki? Odpowiem na te pytania, odkrywając tajniki warsztatu antykwariusza: Czytelnik dowie się, w jaki sposób ocenia się wartość dzieła sztuki, a także jakie czynniki pozaartystyczne kształtują jego wartość rynkową.

Niewątpliwie największą uwagę kolekcjonerów przyciąga obecnie sztuka współczesna, natomiast wielu graczy odsuwa się od niej, twierdząc (zasadnie), że: „Trzeba się na niej znać”. Podczas lektury Czytelnik będzie miał okazję nastroić percepcję na odbiór sztuki awangardowej. Postaram się pokazać różnice między „dobrą” a „złą” sztuką współczesną. Wskażę także czynniki instytucjonalne, które decydują o wzroście jej wartości. Dzięki temu Czytelnik zyska narzędzia, które pozwolą na wytypowanie dobrze rokującego młodego artysty, a także dowie się, jacy galerzyści są najlepszymi marszandami.

Najcenniejszy towar na rynku to informacja. Gdzie szukać wiadomości na temat dzieł sztuki? Jak je interpretować? Jak odróżnić informację od opinii czy manipulacji? Te wiadomości to również bardzo cenna wiedza, o czym wspomnę w tej książce.

Jak ocenić prestiż galerii? Jak odróżnić marszanda od oszusta? W jaki sposób prowadzić negocjacje? Czego można się dowiedzieć, obserwując zachowania innych graczy? Kiedy szukać pomocy ekspertów? Na te, a także inne pytania postaram się odpowiedzieć, dając wskazówki, jak stawiać pierwsze kroki w salonach dzieł sztuki i antykwariatach. Powiem również, jakie błędy popełniają najczęściej kolekcjonerzy w relacjach ze sprzedawcami.

Jaki kapitał po lekturze zdobędą ci, którzy nie mają możliwości kolekcjonowania dzieł sztuki? Niewątpliwie będzie nim wzbogacenie percepcji sztuki. Jako widzowie muzealni jesteśmy przyzwyczajeni do biernej kontemplacji dzieła. Na obraz patrzymy oczami kuratora, który instruuje nas i tłumaczy: „Dlaczego Malczewski wielkim malarzem był”. Na wystawach zazwyczaj są prezentowane przedmioty najwyższej klasy, które otrzymały status dzieł sztuki. Są one zidentyfikowane, oznaczone, opisane, problem ich autentyczności jest niekwestionowany. Celem kolekcjonera natomiast nie jest zdobycie przedmiotu posiadającego wartość muzealną, ale rozpoznanie obiektu autentycznego i unikalnego w skali rynku. Stąd jego kontakt z dziełem wykracza poza wnikliwą ocenę wartości artystycznej i estetycznej, do której nawykł gość muzeum. Pełny ogląd to ocena wartości pracy z uwzględnieniem znajomości swoistych technik i umiejętności jego twórcy. Jego koniecznym warunkiem jest bezpośredni, fizyczny kontakt z dziełem sztuki. Dla kolekcjonera dzieło sztuki jest piękne nie tylko ze względu na walory dekoracyjne czy ekspresję, lecz także dlatego, że ma naturalną, piękną patynę, świetnie zachowaną sygnaturę, ślady ręcznej roboty rzemieślnika czy malaturę na fazowanej siekierą desce z numerem inwentarza i pieczęcią dawnego właściciela.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: