Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Sprawozdania z zakresu ochrony środowiska Część 2. - Opłaty za korzystanie ze środowiska - Sprawozdanie o wysokości należnej opłaty produktowej - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
Styczeń 2015
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment
Produkt niedostępny.  Może zainteresuje Cię

Sprawozdania z zakresu ochrony środowiska Część 2. - Opłaty za korzystanie ze środowiska - Sprawozdanie o wysokości należnej opłaty produktowej - ebook

Przedsiębiorcy, oprócz obowiązków bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością, muszą sprostać również wielu wymogom związanym z ochroną środowiska. Jednym z nich jest uiszczanie opłat za korzystanie ze środowiska. Ponadto przedsiębiorcy wprowadzający na rynek opakowania i produkty w opakowaniach muszą zapewnić odpowiednie poziomy odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych. Jeśli tego nie zrobią muszą uiścić opłatę produktową. Czy istnieją wyjątki od tych zasad? Kto jest zwolniony z obowiązku uiszczania opłat środowiskowych i opłaty produktowej? Ile wynoszą wymagane poziomy odzysku i recyklingu? Jak wyliczyć wysokość opłaty produktowej? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w publikacji!

Spis treści

Wstęp
1 Opłaty za korzystanie ze środowiska
1.2.  Kto musi zapłacić za korzystanie ze środowiska
1.3. Opłatę należy wnieść na konto urzędu marszałkowskiego
1.4.  Konsekwencje błędnego wyliczenia opłaty
1.5. Wysokość opłat za korzystanie ze środowiska zależy od wielu czynników 9
1.6. Nie zawsze trzeba wznosić opłatę
1.7.Rozliczenia za poprzednie lata
1.8. Za złamanie prawa naliczane są opłaty podwyższone
1.9. Kto jest zwolniony z obowiązku ponoszenia opłat za korzystanie ze środowiska
1.10. Jak rozliczyć opłaty za korzystanie ze środowiska krok po kroku
2 Sprawozdanie o wysokości należnej opłaty produktowej
2.1.  Kiedy należy uiścić opłatę produktową
2.2. Można podjąć współpracę z organizacją odzysku opakowań
2.3. Jak obliczyć osiągnięty poziom odzysku i recyklingu
2.4. Odzysk i recykling należy potwierdzić na specjalnym formularzu
2.5. Prowadzenie ewidencji opakowań jest obowiązkowe
2.6. Publiczne kampanie edukacyjne
2.7. Jak obliczyć wysokość opłaty produktowej
2.8. Nie wszyscy muszą uiszczać opłatę produktową
2 .9. Do 31 marca trzeba złożyć sprawozdanie o wysokości należnej opłaty produktowej
2.10. Sprawozdanie OŚ-OP1 – przypadki szczególne 7
2.11. Konsekwencje niezłożenia sprawozdania
2.12. Najczęściej popełniane błędy w sprawozdaniu OŚ-OP1
Podstawa prawna
Ważne pojęcia
Kategoria: Inne
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-269-3577-0
Rozmiar pliku: 223 KB

FRAGMENT KSIĄŻKI

◗ WSTĘP

Koniec marca to czas, kiedy wielu przedsiębiorców musi zmierzyć się z ciążącymi na nich obowiązkami sprawozdawczymi. Muszą rozliczyć się z opłat za korzystanie ze środowiska oraz z opłaty produktowej.

Obowiązek wnoszenia opłat za korzystanie ze środowiska dotyczy przedsiębiorców, którzy wprowadzają gazy lub pyły do powietrza, składują odpady, wprowadzają ścieki do wód lub do ziemi, pobierają wody powierzchniowe i podziemne.

Opłatę produktową natomiast muszą uiszczać i składać sprawozdanie o jej wysokości przedsiębiorcy, którzy wprowadzają na rynek produkty w opakowaniach i którzy nie zapewnili wymaganych poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych.

Błędne obliczenie opłat, niezłożenie w terminie sprawozdań o ich wysokości lub złożenie nierzetelnych sprawozdań niesie za sobą niemałe konsekwencje finansowe. Dlatego też zachęcamy do zapoznania się z naszą publikacją, w której podpowiadamy, jak krok po kroku wyliczać opłaty, jakich błędów unikać w sprawozdaniach oraz gdzie i w jakiej formie złożyć sprawozdanie.

Zapraszamy do lektury

Redakcja Wydawnictwa Wiedza i Praktyka◗ 1. Opłaty za korzystanie ze środowiska

1.1. Kto musi zapłacić za korzystanie ze środowiska

Do 31 marca 2015 r. podmioty korzystające ze środowiska muszą uiścić opłatę za korzystanie ze środowiska oraz złożyć do urzędu marszałkowskiego informację o zakresie korzystania ze środowiska. Opłatę wnosi się za cały poprzedni rok kalendarzowy. Zgodnie z zapisami ustawy Prawo ochrony środowiska z 27 kwietnia 2001 r. przez podmiot korzystający ze środowiska rozumie się:

a) przedsiębiorcę w rozumieniu art. 4 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2013 r. poz. 672 ze zm.), tj. osobę fizyczną, osobę prawną i jednostkę organizacyjną niebędącą osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną – wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą,

b) przedsiębiorcę zagranicznego w rozumieniu art. 5 pkt 3 ww. ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, tj. osobę zagraniczną wykonującą działalność gospodarczą za granicą oraz obywatela polskiego wykonującego działalność gospodarczą za granicą,

c) osoby prowadzące działalność wytwórczą w rolnictwie w zakresie upraw rolnych, chowu lub hodowli zwierząt, ogrodnictwa, warzywnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego,

d) jednostkę organizacyjną niebędącą przedsiębiorcą w rozumieniu ww. ustawy o swobodzie działalności gospodarczej,

e) osobę fizyczną niebędącą podmiotem, o którym mowa w lit. a, b i c powyżej, korzystającą ze środowiska w zakresie, w jakim korzystanie ze środowiska wymaga pozwolenia.

Jeżeli obowiązek poniesienia opłaty jest związany z eksploatacją instalacji, podmiotem zobowiązanym do poniesienia opłat z tytułu:

a) emisji: gazów lub pyłów do powietrza, wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi oraz odpadów – jest prowadzący instalację;

b) poboru wody – jest użytkownik urządzenia wodnego. Urządzenia wodne są to urządzenia służące kształtowaniu zasobów wodnych oraz korzystaniu z nich, a w szczególności:

- budowle: piętrzące, upustowe, przeciwpowodziowe i regulacyjne, a także kanały i rowy,
- zbiorniki, obiekty zbiorników i stopni wodnych,
- stawy rybne oraz stawy przeznaczone do oczyszczania ścieków, rekreacji lub innych celów,
- obiekty służące do ujmowania wód powierzchniowych oraz podziemnych,
- obiekty energetyki wodnej,
- wyloty urządzeń kanalizacyjnych służące do wprowadzania ścieków do wód lub urządzeń wodnych oraz wyloty urządzeń służące do wprowadzania wody do wód lub urządzeń wodnych,
- stałe urządzenia służące do połowu ryb lub do pozyskiwania innych organizmów wodnych,
- mury oporowe, bulwary, nabrzeża, pomosty, przystanie, kąpieliska,
- stałe urządzenia służące do dokonywania przewozów międzybrzegowych.

W przypadku składowania lub magazynowania odpadów podmiotem korzystającym ze środowiska jest posiadacz odpadów. Przez posiadacza odpadów należy rozumieć wytwórcę odpadów lub osobę fizyczną, osobę prawną oraz jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej będące w posiadaniu odpadów. Domniemywa się, że władający powierzchnią ziemi jest posiadaczem odpadów znajdujących się na nieruchomości.

Jeżeli natomiast odpady zostały przekazane podmiotowi, który nie uzyskał wymaganego zezwolenia w zakresie gospodarki odpadami (zezwolenia na zbieranie lub zezwolenia na przetwarzanie odpadów), podmiotem korzystającym ze środowiska jest podmiot, który przekazał te odpady. Jeżeli odpady przekazane są podmiotowi nieposiadającemu stosownych zezwoleń przez osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami, podmiotem korzystającym ze środowiska jest podmiot, któremu zostały przekazane odpady.

◗ UWAGA! Opłatę za korzystanie ze środowiska muszą wnosić zarówno duże firmy, np. takie, które eksploatują instalację powodującą emisję technologiczną, pobierają wodę i posiadają flotę samochodów, jak również podmioty prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, gdzie wykorzystywany jest jeden samochód służbowy.

Za co konkretnie uiszczana jest opłata

Opłata za korzystanie ze środowiska jest ponoszona za:

- wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza np. z:
- kotłowni (dla pieców o nominalnej mocy cieplnej do 5 MW opalanych węglem kamiennym, koksem, drewnem, olejem lub paliwem gazowym, dla których nie ma obowiązku posiadania pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza albo pozwolenia zintegrowanego),
- procesów technologicznych (np. lakierni, obróbki drewna, drukarni, spawania, malowania, klejenia, przeładunku paszy),
- spalania paliw w środkach transportu, maszynach roboczych,
- chowu lub hodowli drobiu,
- przeładunku benzyn silnikowych;
- wprowadzanie do wód lub do ziemi ścieków bytowych, komunalnych, przemysłowych, innych ścieków niż wymienione powyżej, wód chłodniczych, wód zasolonych, wód pochodzących z chowu i hodowli ryb łososiowatych lub hodowli ryb innych niż łososiowate lub innych organizmów wodnych, oraz wód opadowych lub roztopowych pochodzących z powierzchni zanieczyszczonych o trwałej nawierzchni, ujęte w otwarte lub zamknięte systemy kanalizacyjne z wyjątkiem kanalizacji ogólnospławnej;
- pobór wód podziemnych, powierzchniowych śródlądowych, morskich wód wewnętrznych;
- składowanie odpadów.

Faktyczne korzystanie ze środowiska

Opłatę za korzystanie ze środowiska wnosi się tylko w przypadku, gdy dochodzi do faktycznego korzystania ze środowiska, a więc np. gdy podmiot pobiera wodę z własnego ujęcia, odprowadza ścieki do rzeki czy rowu melioracyjnego lub spala paliwo w piecu, by ogrzać obiekt. W zestawieniu dotyczącym opłat nie uwzględnia się więc wody, która pobierana jest np. z wodociągu miejskiego. Opłat za korzystanie ze środowiska nie trzeba też wnosić, w przypadku gdy np. biura czy też powierzchnia produkcyjna jest wynajmowana i sami nie ogrzewamy pomieszczeń.

1.2. Opłatę należy wnieść na konto urzędu marszałkowskiego

Opłaty za korzystanie ze środowiska należy wnieść na konto urzędu marszałkowskiego:

- właściwego ze względu na miejsce korzystania ze środowiska – w przypadku stacjonarnych źródeł emisji, np. ogrzewania zakładu (kotłowni), emisji technologicznej, przeładunku benzyn, z chowu lub hodowli zwierząt,
- właściwego ze względu na miejsce rejestracji podmiotu korzystającego ze środowiska – dla wszelkiego rodzaju źródeł mobilnych, np. samochodów osobowych, ciężarowych, do 3,5 Mg czy maszyn budowlanych.

◗ przykład Firma prowadzi działalność polegającą na świadczeniu usług serwisowania i wymiany akumulatorów przemysłowych. Siedziba firmy znajduje się w Poznaniu. Dodatkowo firma posiada oddział we Wrocławiu. W siedzibie oraz w oddziale wykorzystywane są piece grzewcze na gaz ziemny. W takiej sytuacji firma musi złożyć informację o zakresie korzystania ze środowiska i wysokości należnych opłat do:

- Marszałka Województwa Wielkopolskiego – za wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza z pieca używanego w siedzibie oraz za wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza z procesów spalania paliw w samochodach,
- Marszałka Województwa Dolnośląskiego – za wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza z pieca wykorzystywanego w oddziale we Wrocławiu.

Obecnie opłatę za korzystanie ze środowiska rozlicza się w systemie rocznym. Zmiana ta została wprowadzona przy rozliczaniu opłat za korzystanie ze środowiska za 2013 rok. Za poprzednie okresy, tj. do 2012 roku, obowiązuje półroczny system rozliczania opłat (co ma znaczenie, gdy składamy po raz pierwszy zestawienie z opłat).

Opłatę zryczałtowaną za odprowadzanie ścieków pochodzących z chowu lub hodowli ryb innych niż łososiowate lub innych organizmów wodnych wnosi się w terminie 2 miesięcy od zakończenia okresu produkcyjnego (od 1 maja do 30 kwietnia roku następującego po zakończeniu okresu produkcyjnego). Jeżeli w danym roku kalendarzowym na składowisku odpadów umieszczono odpady oraz wydobyto z niego odpady tego samego rodzaju, opłatę wnosi się do 31 marca następnego roku.

Można złożyć raport w wersji elektronicznej

Informacje o opłatach za korzystanie ze środowiska należy gromadzić w formie papierowej lub elektronicznej, w układzie tabelarycznym. W takiej też formie (papierowej lub elektronicznej) można je złożyć do urzędu. Począwszy od rozliczeń za 2013 roku podmioty korzystające ze środowiska nie muszą przesyłać zestawień do Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska (sprawozdanie przekaże marszałek województwa), dlatego sprawozdanie składa się do marszałka w 2 egzemplarzach.

Wykazy w wersji elektronicznej należy wysłać na elektroniczną skrzynkę podawczą właściwych organów. Muszą być one opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu albo przy użyciu profilu zaufanego elektronicznej platformy usług administracji publicznej.

Przed wykonaniem przelewu warto sprawdzić na stronie internetowej właściwego urzędu marszałkowskiego, jakie dodatkowe dane należy podać w opisie przelewu (np. regon, jakiej emisji opłata dotyczy itp.), ponieważ wymagania te różnią się w zależności od województw.

1.3. Konsekwencje błędnego wyliczenia opłaty

Wysokość opłaty za korzystanie ze środowiska należy ustalić (naliczyć) we własnym zakresie. Złożone sprawozdanie zostanie zweryfikowane przez pracowników urzędu marszałkowskiego lub też podczas kontroli Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska.

◗ UWAGA! Ponieważ opłata jest wyliczana samodzielnie, może się zdarzyć, że urząd marszał­kowski wezwie przedsiębiorcę do złożenia wyjaśnień w sprawie zastosowanej metody obliczeń lub też przyjętych do obliczeń wskaźników.

Jeżeli przedsiębiorca nie złoży w wymaganym terminie (tj. do 31 marca 2015 r.) wykazu zawierającego informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat, marszałek województwa może wymierzyć opłatę, w drodze decyzji. Zazwyczaj w pierwszej kolejności podmiot korzystający ze środowiska jest wezwany do rozliczenia się z opłat za korzystanie ze środowiska i złożenie stosownej ewidencji. Jeżeli w wykazie przedstawione zostały informacje lub dane, które nasuwają zastrzeżenia, marszałek województwa wymierza, również w drodze decyzji, opłatę w wysokości stanowiącej różnicę pomiędzy opłatą należną a wynikającą z wykazu. Opłaty te obliczane są na podstawie ustaleń własnych marszałka województwa (pomiarów dokonanych przez organy administracji lub przez podmiot zobowiązany do przedłożenia opłat, lub na podstawie innych danych technologicznych i technicznych) lub wyników kontroli WIOŚ.

Darmowy fragment◗ Ważne pojęcia

DPR – dokument potwierdzający recykling odpadów opakowaniowych, w tym określający masę tych odpadów i sposób ich recyklingu.

DPO – dokument potwierdzający inny niż recykling proces odzysku odpadów opakowaniowych, w tym określający masę tych odpadów i sposób ich odzysku.

EDPR – dokument potwierdzający eksport albo wewnątrzwspólnotową dostawę odpadów opakowaniowych w celu poddania ich recyklingowi, w tym określający masę tych odpadów.

EDPO – dokument potwierdzający eksport albo wewnątrzwspólnotową dostawę odpadów opakowaniowych w celu poddania ich innemu niż recykling procesowi odzysku, w tym określający masę tych odpadów.

Odzysk odpadów – proces, którego głównym wynikiem jest to, aby odpady służyły użytecznemu zastosowaniu przez zastąpienie innych materiałów, które w przeciwnym przypadku zostałyby użyte do spełnienia danej funkcji, lub w wyniku którego odpady są przygotowywane do spełnienia takiej funkcji w danym zakładzie lub ogólnie w gospodarce.

Opakowanie wielomateriałowe – opakowanie wykonane co najmniej z dwóch różnych materiałów, których nie można rozdzielić ręcznie lub za pomocą prostych metod mechanicznych.

Opłata produktowa – opłata obliczana i wpłacana w przypadku nieosiągnięcia wymaganego poziomu odzysku i recyklingu.

Opłata za korzystanie ze środowiska – opłata pobierana za wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza atmosferycznego, składowanie odpadów, pobór wody, odprowadzanie ścieków do wód lub do gleby.

Pomoc de minimis – wsparcie państwa udzielane przedsiębiorcom, które nie wymaga notyfikacji Komisji Europejskiej.

Recykling – odzysk, w ramach którego odpady są ponownie przetwarzane na produkty, materiały lub substancje wykorzystywane w pierwotnym celu lub innych celach; obejmuje to ponowne przetwarzanie materiału organicznego (recykling organiczny), ale nie obejmuje odzysku energii i ponownego przetwarzania na materiały, które mają być wykorzystane jako paliwa lub do celów wypełniania wyrobisk.

Wewnątrzwspólnotowe nabycie produktów lub produktów w opakowaniach – przywóz produktów w opakowaniach na terytorium kraju z terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej w celu wprowadzenia do obrotu.

Wewnątrzwspólnotowa dostawa produktów lub produktów w opakowaniach – wywóz produktów w opakowaniach z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

Wprowadzający opakowania – przedsiębiorca wytwarzający opakowania, importujący opakowania, dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia opakowań lub wewnątrzwspólnotowej dostawy opakowań.

Wprowadzający produkty w opakowaniach – przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie wprowadzania do obrotu produktów w opakowaniach, w szczególności:

a) wprowadzający do obrotu produkty w opakowaniach pod własnym oznaczeniem rozumianym jako znak towarowy, o którym mowa w art. 120 ustawy z 30 czerwca 2000 r. – Prawo własności przemysłowej (Dz.U. z 2003 r. nr 119, poz. 1117 z późn. zm.), lub pod własnym imieniem i nazwiskiem lub nazwą, których wytworzenie zlecił innemu przedsiębiorcy,

b) pakujący produkty wytworzone przez innego przedsiębiorcę i wprowadzający je do obrotu,

c) prowadzący:

– jednostkę lub jednostki handlu detalicznego o powierzchni handlowej powyżej 500 m2, sprzedającego produkty pakowane w tych jednostkach,

– więcej niż jedną jednostkę handlu detalicznego o łącznej powierzchni handlowej powyżej 5000 m2, sprzedający produkty pakowane w tych jednostkach.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: