- W empik go
Wino, kobiety i śpiew w pałacach arabskich - ebook
Wino, kobiety i śpiew w pałacach arabskich - ebook
To nowe spojrzenie na klasyczną literaturę arabsko-muzułmańską w naszej literaturze orientalistycznej. W pewnym stopniu stanowi powrót do dawnych opowieści o haremowych tajemnicach orientalnych dworów, ale opiera się nie na niezweryfikowanych opowieściach europejskich podróżników, lecz na oryginalnych średniowiecznych arabskich źródłach historycznych i literackich. Poznajemy tajemnice alkowy, miłość i zdradę, chwile szczęścia i tragedii miłosnych. Wszystko to okraszone jest wspaniałą poezją, która towarzyszy Arabom we wszystkich chwilach ich życia. To Orient jakże odmienny od tego, który znamy z ekranów telewizorów. Autor, arabista i pisarz, umiejętnie wprowadza nas w ten tajemniczy świat w sposób barwny i ciekawy, nie sprzeniewierzając się przy tym filologicznej i kulturoznawczej metodzie naukowej.
Prof. dr hab. Marek M. Dziekan
Muzułmanie, podbijając nowe terytoria, zetknęli się z innymi, wyżej rozwiniętymi kulturami. Wiadomo, że dawne obyczaje orientalne, czy to bizantyjskie, czy perskie, wymagały na przykład, by w każdym wytwornym domostwie znajdowali się eunuchowie. I chociaż islam potępiał ten obyczaj, a Koran, a nawet tradycja beduińska go zakazywały, to nowa tradycja wprowadzona przez Abbasydów sankcjonowała zakazane praktyki.
Prof. dr hab. Edward Szymański
Georges Kass w książce Wino, kobiety i śpiew opisuje powszechność zjawiska zwanego muğūn w kulturze i literaturze arabskiej wieków średnich, tolerancyjność społeczeństwa abbasydzkiego oraz dyskusyjność purytanizmu islamu klasycznego. Muğūn należy do terminów, które trudno przełożyć na języki obce, w tym na język polski, choć dotyczy pojęć i zjawisk nieobcych innym kulturom. Muğūn jest zjawiskiem nieostrym, oznacza wykraczanie poza ustalone normy w kulturze i literaturze w celu zaspokojenia różnych potrzeb, w tym wolności własnej, rozrywki i wytchnienia. Chodzi również o zadziwienie odbiorcy, kimkolwiek by on był, odwagą w naruszaniu norm społecznych, a także jego prywatności, przez odwoływanie się do najwrażliwszych sfer ludzkiej aktywności związanych z seksualnością i sprawami ciała.
Prof. dr hab. Ewa Machut-Mendecka
Spis treści
Wprowadzenie
Rozdział 1. Tło historycznoliterackie i kulturowe
1.1. Epoki historycznoliterackie
1.2. Rola słowa i poezji w kulturze arabskiej
1.3. Od żartu do muǧūnu
Rozdział 2. Muǧūn – charakterystyka zjawiska
2.1. Początki muǧūnu
2.2. Muǧūn za Abbasydów – wyzwanie rzucone wartościom
2.2.1. Kilka uwag o zandace
2.3. Społeczne uwarunkowania rozwoju muǧūnu w schyłkowym okresie panowania Abbasydów
Rozdział 3. Napoje i środki odurzające w kulturze i obyczaju abbasydzkich māǧinów
3.1. Wino (nabīḏ i ẖamr)
3.1.1. Napoje alkoholowe w prawie muzułmańskim i w okresie wczesnego islamu
3.1.2. Zwyczaje bachiczne za Abbasydów
3.2. Haszysz
Rozdział 4. Zinā – „wszeteczeństwo”
4.1. Zinā we wczesnym islamie, zwyczaju i prawie muzułmańskim
4.2. Qayny (śpiewaczki) i zinā
4.2.1. Muzyka i śpiew
4.3. Zinā jako najpełniejszy muǧūn w czasach Abbasydów
4.3.1. Niewolnictwo i jego związek z ziną i muǧūnem
4.3.2. Mut‘a (małżeństwo czasowe) i zinā
4.3.3. Inne formy „wszeteczeństwa”
Rozdział 5. Inna miłość. Homoseksualizm męski i miłość lesbijska
5.1. Homoseksualizm w tradycji arabsko-muzułmańskiej. Aspekty prawne i kulturowe
5.1.1. O naturze rajskich młodzieńców
5.2. Stosunki analne i ich interpretacja w prawie muzułmańskim
5.2.1. Prawo muzułmańskie a homoseksualizm
5.2.2. Miłość lesbijska a szariat (prawo muzułmańskie)
5.3. Homoseksualizm męski w epoce Abbasydów
5.3.1. Homoseksualizm w środowiskach sufickich
Zakończenie
Bibliografia
Kategoria: | Popularnonaukowe |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-63778-43-9 |
Rozmiar pliku: | 4,0 MB |