Etnografia wizualna w badaniach i praktyce pedagogicznej - ebook

Oceń:
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Wydawnictwo:
ISBN:
978-83-7850-110-7
Język:
Polski
Data wydania:
18 sierpnia 2012
Rozmiar pliku:
84 MB
Zabezpieczenie:
Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
Cena Virtualo
46,80 zł
49,80 zł
Cena w punktach Virtualo:
4680 pkt.

Pełny opis

 

Książka stanowi bardzo interesującą i nowatorską w polskich warunkach propozycję wykorzystania etnografii wizualnej w badaniach ewaluacyjnych – szczególne w autoewaluacji. Autorka wychodzi naprzeciw potrzebom praktyków poszukujących nowych rozwiązań odnośnie do ewaluacji własnej pracy. Istniejące w Polsce regulacje prawne rodzą pokusę upowszechniania się praktyk typowych dla ewaluacji biurokratycznej. Prowadzi się je tylko dlatego, że istnieje nakaz prawa. Rzadko kiedy prowadzone ewaluacje „wewnętrzne” spełniają nawet elementarne wymogi metodologiczne. Od badań ewaluacyjnych oczekuje się danych do samooceny i potwierdzenia tego wszystkiego, co i tak już wiadomo.

Proponowana przez J. Nowotniak fotoewaluacja znosi wspomniane ograniczenia. Jej walorem jest akcentowanie, że – szczególnie w autoewaluacji – ważne jest, by dostarczała ona danych do podejmowania decyzji skierowanych na projakościową zmianę (ewaluacja rozwojowa) oraz generowała wiedzę o własnej pracy i jej uwarunkowaniach (ewaluacja poznawcza).

Przedstawiona w tej części książki propozycja jest bardzo dobrze ugruntowana zarówno w teorii, jak i w metodologii badań. Sięgający po nią nauczyciele siłą rzeczy ulokują siebie w roli badaczy własnej praktyki.

Z recenzji dr. hab. Henryka Mizerka, prof. UWM

Spis treści

 

Wstęp; 9

Część I

Etnografia wizualna w badaniach pedagogicznych

1. Badania etnograficzne w naukach społecznych; 19

Istota etnografii; 19

Etnografia edukacyjna jako „kultura studiowania kultur”; 32

Reprezentacje fotograficzne – obiektywność i prawda obrazów; 41

Fotografia na usługach etnografii – narodziny etnografii wizualnej; 56

2. „Nie do zobaczenia”, czyli etnografia wizualna w badaniu programów ukrytych; 65

Program ukryty jako kategoria semantyczna; 66

Edukacyjne konceptualizacje programu ukrytego; 73

Model badań własnych; 80

Techniki fotograficzne w etnografii wizualnej – projektowanie i realizacja; 84

Analiza danych jakościowych; 100

Interpretacja materiałów wizualnych; 104

„Nieoswojona” przestrzeń szkolnego budynku; 112

Ukryty wymiar szkolnej wiedzy ucznia i jej wizualne przedstawienia; 123

Ocenianie wewnątrzszkolne – podział i dystrybucja przychylności losu; 133

Raporty etnograficzne; 142

3. Dyskurs wiedzy/władzy Michela Foucaulta w przestrzeni szkoły. Archeologia patrzenia; 149

W fotograficznym skrócie o przestrzeni, władzy i wiedzy w projekcie Michela Foucaulta; 149

Wszechobecność władzy; 157

Władza dyscyplinarna – wizualne przedstawienia; 161

Zakończenie, czyli powrót nowego; 175

4. Społeczne światy nauczycieli. Pokój nauczycielski w obiektywie aparatu fotograficznego; 179

Przebieg i charakterystyka badań; 181

Odkrywanie społecznego świata pokoi nauczycielskich – pierwsze wnioski; 187

Część II

tnografia wizualna w praktyce pedagogicznej

1. Fotoewaluacja „społecznej architektury” szkoły – o nowy wymiar ewaluacji wewnętrznej; 207

Między etnografią stosowaną a ewaluacją – rozważania terminologiczne; 207

Miejsce badań ewaluacyjnych w nowym systemie nadzoru pedagogicznego w Polsce; 212

Ewaluacja wewnętrzna jako badanie szkolnej codzienności – fazy fotoewaluacji; 216

Analiza materiału wizualnego i wnioski; 219

Pożytki fotoewaluacji; 225

Dobre praktyki, czyli aktywny uczeń podmiotem na przerwie i w sali lekcyjnej; 231

Fotoewaluacja jako narzędzie pedagogicznej interwencji; 238

2. Etnografia wizualna w kształceniu akademickim. Etyczne problemy danych wrażliwych; 243

Zakończenie; 259

Bibliografia; 265