Filmowe obrazy szkoły - ebook

Oceń:
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Wydawnictwo:
ISBN:
978-83-7587-692-5
Język:
Polski
Data wydania:
14 października 2011
Rozmiar pliku:
2,7 MB
Zabezpieczenie:
brak
Cena Virtualo
37,40 zł
39,80 zł
Cena w punktach Virtualo:
3740 pkt.

Pełny opis

 

Problemy edukacji i wychowania budzą nieustanne zainteresowanie filmowców, w ponad stuletniej historii kina przestrzeń szkoły była wielokrotnie wykorzystywana jako nośnik różnorodnych znaczeń. Filmy, których akcja rozgrywa się w szkole wpisują się w społeczną historię kina, jego recepcji i związków z rzeczywistością społeczną. Tematyka szkolna w kinie często jest pretekstem do rozważań ideologicznych, do poruszania problemów społecznych i politycznych, o których nie chce się, lub nie wolno, z różnych przyczyn, mówić wprost. W filmach o szkole można odnaleźć jawny bądź ukryty wyraz światopoglądu twórców, którzy w formie artystycznej  lub popularnej wypowiedzi filmowej wyrażają swój krytyczny stosunek do zideologizowanej rzeczywistości szkolnej. Filmy te stanowią zatem swoistą kontestację edukacji i wychowania w szkole, reprezentującej instytucję państwa, objawiającą się przez filmowe przedstawienia różnych form oporu, odporu i  nieposłuszeństwa obywatelskiego.

Przedmiotem badań zawartych w książce są wybrane fabularne filmy aktorskie (z pominięciem filmów dokumentalnych i animowanych) zrealizowane w Polsce i innych krajach Europy, Stanach Zjednoczonych i Australii (ze względu na europejskie i północno-amerykańskie korzenie) w latach 1931-2009. Wybór filmów uwarunkowany jest celem poszukiwań badawczych, analizie poddano zatem przede wszystkim klasyczne oraz cieszące się popularnością i uznaniem krytyki bądź publiczności filmy, w których dodatkowo odnaleźć można ideologiczne i pedagogiczne odwołania. Wiele, zwłaszcza starszych filmów, to uznane dzieła światowej kinematografii [np. Pała ze sprawowania (Zero de conduite) Jeana Vigo z 1933 roku, Czterysta batów (Les quatre cents coups) François Truffauta z 1959, Niepokoje wychowankaTörlessa (Der Junge Törless) Volkera Schlöndorffa z 1966]; przywołane zostały również filmy współczesne [m.in. Klasa (Entre les Murs) Laurenta CentetaNasza klasa (Klass) Ilmara Raaga z 2007 roku, Fala (Die Welle) Denisa Gansela  z roku 2008], które nie posiadają takiego statusu, jednakże są ważne ze względu na zakres społecznego oddziaływania.

Charakter interpretacji filmowych uwarunkowany został przyjętymi założeniami metodologicznymi z kręgu krytyki ideologicznej w myśli filmowej oraz wybranymi dwudziestowiecznymi teoriami i nurtami wychowania oraz ideologiami edukacyjnymi. Refleksje teoretyczne obecne w pierwszej części książki stanowią niezbędne wsparcie do kontekstualizacji wyróżnionych w filmach problemów ideologicznych, edukacyjnych i wychowawczych.

Spis treści

Wstęp

 

Część pierwsza

W kręgu ideologii, edukacji i wychowania

Zagadnienia teoretyczne

 

 

Rozdział pierwszy

Społeczne i polityczne aspekty ideologii

 

Pojęcie ideologii

Koncepcje państwa i ich związek z ideologią i polityką

Ideologia a religia

Określenie mitu politycznego

 

Rozdział drugi

Założenia ideowe dwudziestowiecznych nurtów politycznych i ich wpływ na edukację

 

Ideologiczne funkcje nauczania i wychowania

Koncepcje konserwatywne i neokonserwatywne w edukacji

Ideologia liberalizmu w systemach oświatowych

Pedagogika nacjonalistyczna a pedagogika narodowa

Edukacja a ideologia komunistyczna

Faszyzacja edukacji w okresie III Rzeszy

Socjalistyczna koncepcja oświaty

Anarchizm i pedagogika emancypacyjna

Demokratyzacja szkolnictwa

Nowa Prawica a jakość edukacji

Neoliberalna koncepcja edukacji

 

Rozdział trzeci

Ideologia, edukacja i wychowanie

 

Ideologie edukacyjne i wychowawcze

Koncepcja wychowania zorientowanego na osobę

Antypedagogika i wychowanie antyautorytarne

Przemoc symboliczna w edukacji

Mity pedagogiczne


Część druga

Ideologiczne, edukacyjne i wychowawcze konteksty

obrazów szkoły w kinie

 

 

Rozdział czwarty

Pojęcie ideologii w myśli filmowej

 

Krytyka ideologiczna

Ideologia a mit w teorii filmu

 

Rozdział piąty

Ideologie totalitarne w filmowych obrazach szkoły

 

Wprowadzenie

Korzenie totalitaryzmu (Wizja lokalna 1901)

Narodziny faszyzmu (Niepokoje wychowanka Törlessa)

Lekcja patriotyzmu (Młody las)

Życiowe wybory (Limuzyna Daimler-Benz)

Idee socjalistyczne w edukacji (Dreszcze)

„Czasem trzeba mówić nieprawdę” (Cwał)

Sprzeciw wobec zewnętrznego zniewolenia (Ostatni dzwonek)

Błąd w systemie (Fala)

Podsumowanie

 

Rozdział szósty

Obrazy przemocy symbolicznej i strukturalnej jako wyraz

opresyjności szkoły i autorytarnego wychowania

 

Wprowadzenie

Pruskie wychowanie (Dziewczęta w mundurkach)

Wychowanie autorytarne i jego konsekwencje (Biała wstążka)

Pedagogika anarchistyczna (Pała ze sprawowania)

Szkolne kontestacje (Jeżeli...)

Represyjna edukacja w szkole katolickiej (Złe wychowanie)

Szykany i przemoc fizyczna (Zło)

Niespełnione nadzieje neoliberalizmu (Słoń

Edukacja wielokulturowa w społeczeństwie demokratycznym (Klasa)

Spór o władzę (Nasza klasa)

Podsumowanie


Rozdział siódmy

Inicjacja i problemy z tożsamością jako wątki tematyczne filmów o szkole

 

Wprowadzenie

Rytuał inicjacji (Piknik pod Wiszącą Skałą)

Dojrzewanie społeczne i polityczne (Zmory)

Poszukiwanie tożsamości (Europa, Europa)

Podsumowanie

 

Rozdział ósmy

Uczeń – szkoła − rodzina. Obrazy społecznych i moralnych niepokojów

 

Wprowadzenie

Antypedagogika, czyli krytyka wychowania (Czterysta batów)

Fałszywe mity wychowawcze (Abel, twój brat)

Wychowanie do wartości (Cudze listy)

Wychowanie instrumentalne (Męska sprawa)

Chaos w wychowaniu (Cześć, Tereska!)

Podsumowanie

 

Rozdział dziewiąty

Marzenia o mądrym nauczycielu

 

Wprowadzenie

Rewolucjonista i bohater (Pierwszy nauczyciel)

Antyfaszysta w faszystowskim uniformie (Szkoła podstawowa)

Wychowanie w duchu paidei (Pan od muzyki)

Mit Wielkiego Nauczyciela (Stowarzyszenie Umarłych Poetów)

Nauczyciel w neoliberalnej rzeczywistości edukacyjnej

(Wszystko albo nic Młodzi gniewni)

 

Podsumowanie

Zakończenie

Bibliografia

Filmografia