Filozofia nauczania wychowującego J.F. Herbarta - ebook

Oceń:
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Wydawnictwo:
ISBN:
978-83-7587-492-1
Język:
Polski
Rok wydania:
2010
Rozmiar pliku:
850 KB
Zabezpieczenie:
brak
Cena Virtualo
26,30 zł
28,00 zł
Cena w punktach Virtualo:
2630 pkt.

Pełny opis

Celem niniejszej pracy jest przedstawienie najważniejszych cech Herbartowskiej pedagogiki, która jest w zasadzie filozofią nauczania wychowującego. [...] Herbart nigdy nie przestał być filozofem i dlatego jego pedagogika pozostała otwarta na kwestie filozoficzne. [...] z jednej strony pedagogika Herbarta może być interpretowana tylko jako część jego filozofii, a z drugiej – jego filozofowanie nabiera sensu wówczas, gdy śledzimy drogi jego pedagogicznego myślenia. Niniejsza praca składa się z pięciu rozdziałów. W rozdziale pierwszym postaram się wprowadzić Czytelnika w bardzo złożony kontekst życia i twórczości Herbarta, odsyłając jednocześnie do mojej pierwszej książki, której znajomość wydaje mi się niezbędna do zrozumienia wielu istotnych kwestii. Rozdział drugi poświęcony jest najważniejszym źródłom, z których Herbart czerpał wiedzę i które zainspirowały jego filozoficzno-pedagogiczne poglądy. Podstawy „pedagogiki naukowej” zostaną omówione w rozdziale trzecim. Rozdział czwarty obejmuje części składowe wychowania, które spaja Herbertowskie nauczanie wychowujące. Jego istota zostanie szczegółowo omówiona w rozdziale piątym. Parafrazując wypowiedź Herbarta dotyczącą związku między jego poglądami filozoficznymi i pedagogicznymi, chciałbym na zakończenie tego krótkiego wstępu podkreślić, że niniejsza książka jest skierowana przede wszystkim do osób, które uprzednio zapoznają się z moją refleksją nad twórczością filozoficzną Herbarta wyrażoną w książce Johann Friedrich Herbart i jego miejsce w kontekście pokantowskiej myśli idealistycznej.

Spis treści

Wstęp Filozof wśród pedagogów i pedagog wśród filozofów Filozoficzne źródła „nauki o cnocie” (Tugendlehre ) Kantowska nauka o moralności Filozofia społeczna Wolff a Fichte Podstawy pedagogiki „naukowej” Etyka Psychologia, czyli nauka o duszy, drugim fi larem Herbartowskiej pedagogiki Miejsce religii w wychowaniu Części składowe wychowania Kierowanie (Regierung ) Cel kierowania Środki kierowania dzieckiem Wydawanie poleceń Nauczanie wychowujące Nauczanie a kierowanie dzieckiem i dyscyplinowanie Cel nauczania Dyscyplinowanie (Zucht ) Dyscyplinowanie a kierowanie dzieckiem i nauczanie Cel dyscyplinowania Pojęcie i istota moralności Istota dyscyplinowania Dyscyplinowanie a kształtowanie charakteru Środki dyscyplinowania Postępowanie dyscyplinujące – podsumowanie Istota nauczania wychowującego Wielostronność zainteresowania Zgłębianie, namysł, jasność, asocjacja, system, metoda Warunki wielostronności O zainteresowaniu Rozpoznanie (Erkenntnis ) i współodczuwanie (Teilnahme ) Elementy rozpoznania i współodczuwania Rodzaje zainteresowań Nauczanie jako dopełnianie doświadczenia i obcowania Stopnie nauczania Tok lekcji Zakończenie Bibliografia