Języki obce dla wszystkich dzieci - ebook

Oceń:
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Wydawnictwo:
ISBN:
978-83-7587-886-8
Język:
Polski
Data wydania:
13 stycznia 2012
Rozmiar pliku:
5,8 MB
Zabezpieczenie:
brak
Cena Virtualo
35,70 zł
38,00 zł
Cena w punktach Virtualo:
3570 pkt.

Pełny opis

 

Szkoły waldorfskie znane są z tego, że już od 1919 roku nauczają od pierwszej klasy dwóch języków obcych. Fundamentem, na którym opiera się waldorfska metoda nauczania tego przedmiotu podczas trzech pierwszych lat nauki szkolnej, jest bardzo silna u małych dzieci – i utrzymująca się jeszcze do mniej więcej dziewiątego roku życia – potrzeba naśladowania. Dzieci uczą się języków obcych w taki sam sposób jak języka ojczystego: przez słowo mówione. Na lekcjach prowadzą krótkie dialogi, śpiewają piosenki, recytują wierszyki, odgrywają scenki teatralne itp. Małe dzieci posiadają niezwykle silną umiejętność zapamiętywania dźwięków słów. Ich narządy artykulacyjne są niesłychanie plastyczne, dzięki czemu potrafią odtwarzać, pod względem fonetycznym bezbłędnie, to, co usłyszały.

Wyniki nauczania okazują się najlepsze wtedy, kiedy przyswajanie dźwięków obcej mowy ma formę zabawy połączonej z ruchem ciała. Elementy gramatyki oraz pisanie niewielkich obcojęzycznych tekstów wprowadza się w szkołach waldorfskich dopiero w czwartej klasie, to znaczy w wieku dziewięciu–dziesięciu lat.

Przykłady, z których korzystają autorzy książki, zaczerpnięto z języka angielskiego, jest to bowiem w programie europejskich szkół podstawowych najczęściej nauczany język obcy.

Spis treści


Przedmowa do wydania niemieckiego...9

Rozwój nauki języków obcych w klasach niższych od 1919 roku...11

Uzasadnienie i cele...17

Podstawy nauki języków obcych w klasach niższych...21

Nauka języków obcych w świetle psychologii rozwojowej...23

Dzieci sześcio- i siedmioletnie...24

Dzieci dziewięcio- i dziesięcioletnie...28

Ruch – naśladowanie – mowa...29

Mowa i ruch...29

Naśladowanie i aktywna współrealizacja...31

Przyswajanie pierwszego języka i naturalne opanowywanie

drugiego języka jako modele nauki języków obcych w klasach

początkowych szkoły podstawowej...35

Praktyka nauczania języków obcych w niższych klasach szkoły waldorfskiej...39

Ramy pedagogiczne: organizacja zajęć i kanon przedmiotów...39

Kształcenie nauczycieli...43

Zagadnienia metodyczno-dydaktyczne...45

O metodzie bezpośredniej...45

Aspekt ruchowy...46

Element chóralny i dialogowy...50

Komponenty poetyckie a język potoczny...52

Przejście do pisania i czytania...57

Gramatyka...64

Społeczne formy zajęć...70

Materiał dydaktyczny...75

Opowiadanie – językotwórcza praca nauczyciela...99

Komponenty muzyczne...102

Struktura lekcji i planowanie roku szkolnego...103

Postępy i cele dydaktyczne – ocenianie – świadectwa...109

Przykłady z praktyki dydaktycznej...112

Doświadczenia z nauczaniem języków obcych najmłodszych

w szkołach waldorfskich. Możliwości i granice transferu...129

Abyś mówił językami ludzi i aniołów... Posłowie do wydania polskiego

(Michał Głażewski)...139

Wykaz literatury...163

Publikacje w języku polskim...170