Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Kontrola zarządcza w roku szkolnym 2013/2014 - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
13 września 2013
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment
Produkt niedostępny.  Może zainteresuje Cię

Kontrola zarządcza w roku szkolnym 2013/2014 - ebook

Za skuteczność kontroli zarządczej odpowiada dyrektor szkoły. Jego obowiązkiem jest wdrażanie i monitorowanie takich elementów kontroli, aby szkoła – w sposób zgodny z prawem, skuteczny, oszczędny i terminowy - osiągnęła wyznaczone cele. Niedopełnienie tych obowiązków grozi odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych! Nie ryzykuj! Wyposaż się w skuteczne sposoby przeprowadzania kontroli!

Kategoria: Pedagogika
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-269-2542-9
Rozmiar pliku: 1,6 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Spis treści

1. Wprowadzenie

2. Kontrola zarządcza – obowiązek dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych

2.1. Kodeks etyki

2.2. Opisy stanowisk

2.3. Oceny pracowników

2.4. Instrukcja kancelaryjna

3. Obowiązki dyrektora szkoły i placówki oświatowej związane z kontrolą zarządczą i sankcje za ich niewykonanie

3.1. Zespół do spraw samooceny kontroli zarządczej

3.2. Odpowiedzialność za naruszenie przepisów o kontroli

4. Realizacja kontroli zarządczej

5. Kontrola zarządcza w oddziałach przedszkolnych

6. Mechanizmy kontroli i samoocena

6.1. Przygotowanie i przeprowadzenie samooceny

6.2. Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej

7. Kontrola zarządcza w szkołach i placówkach niepublicznych

8. Wzory dokumentów i procedur

8.1. Regulamin kontroli zarządczej w zespole szkół

8.2. Regulamin kontroli zarządczej w szkole

8.3. Kodeks etyki

8.4. Regulamin oceny pracownika administracji i obsługi

8.5. Procedura kontroli finansowej

8.6. Instrukcja kancelaryjna

8.7. Procedura wyznaczania celów, rodzajów ryzyka i reakcji na ryzyko

8.8. Opis stanowiska pracy

8.9. Regulamin korzystania ze sprzętu komputerowego

9. Przywołane akty prawne1. Wprowadzenie

Od 1 stycznia 2010 r. wszystkie szkoły i placówki oświatowe, dla których organem prowadzącym jest jednostka samorządu terytorialnego, mają obowiązek prowadzenia kontroli zarządczej. Z tą bowiem datą, na podstawie art. 123 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz.U. z 2009 r. nr 157, poz. 1241), wszedł w życie rozdział 6 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2009 r. nr 157, poz. 1240 ze zm.), który przewiduje obowiązek prowadzenia kontroli zarządczej w tych jednostkach. Za zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej odpowiedzialny jest kierownik jednostki sektora finansów publicznych, którym w przypadku szkół i placówek oświatowych jest dyrektor (art. 69 ust. 1 pkt 3 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych). Zgodnie z istniejącymi w doktrynie poglądami na temat szeroko rozumianej kontroli należy przez nią rozumieć obserwowanie i analizowanie działań jednostek kontrolowanych, porównywanie istniejącego stanu rzeczy z zamierzeniami, występowanie przeciwko zjawiskom niekorzystnym i sygnalizowanie właściwym jednostkom o dokonanych spostrzeżeniach.

Kontrola polega więc na:

1. badaniu istniejącego stanu rzeczy;

2. zestawianiu tego, co istnieje w rzeczywistości, z tym, co powinno być, tzn. co przewidują odpowiednie wzorce czy normy postępowania,i sformułowaniu na tej podstawie odpowiedniej oceny;

3. ustaleniu przyczyn rozbieżności pomiędzy stanem istniejącym a stanem pożądanym;

4. sformułowaniu zaleceń mających na celu wskazanie sposobu usunięcia niepożądanych zjawisk.

Kontroli zarządczej nie można utożsamiać i ograniczać do czynności kontrolnych wykonywanych przez pracowników komórek kontroli, mimo że takie podejście bywa łączone z pojęciem „kontrola”. Kontrola zarządcza jest bowiem systemem bardziej złożonym, który ma za zadanie sprawić, że samorządowa jednostka organizacyjna (przez którą rozumiemy też szkołę prowadzoną przez jednostkę samorządu terytorialnego) osiągnie cele przed nią postawione. Z tego też powodu najistotniejszymi elementami kontroli zarządczej są realizacja misji oraz wyznaczenie celów właściwych dla danej szkoły lub placówki oświatowej, a następnie bieżące monitorowanie, czy wyznaczone cele są osiągane w zaplanowanym czasie, czy też jakiś czynnik, zjawisko mogą zagrozić ich realizacji.

W efekcie czynności kontrolne wykonywane w ramach dawnej kontroli finansowej w samorządowej jednostce organizacyjnej stanowią jedynie niewielką część systemu kontroli zarządczej, pozwalając na częściową diagnozę stanu szkoły i placówki oświatowej jako jednostki organizacyjnej systemu oświaty.

Zgodnie z art. 68 ust. 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych celem kontroli zarządczej jest zapewnienie w szczególności:

1. zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi,

2. skuteczności i efektywności działania,

3. wiarygodności sprawozdań,

4. ochrony zasobów,

5. przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania,

6. efektywności i skuteczności przepływu informacji,

7. zarządzania ryzykiem.

Z uwzględnieniem powyższych celów opracowane zostały standardy kontroli zarządczej dla jednostek sektora finansów publicznych, w tym także dla szkół i placówek oświatowych. Standardy te są zawarte w załączniku do komunikatu nr 23 ministra finansów z 16 grudnia 2009 r. (Dz.Urz. ministra finansów z 2009 r. nr 15, poz. 84) i określają podstawowe wymagania odnoszące się do kontroli zarządczej.

Podkreślić należy, iż kontrola zarządcza nie ogranicza się jedynie do badania prawidłowości procedur finansowych jednostki. Jej cel jest bowiem szerzej określony i obejmuje ocenę całokształtu czynników wpływających na funkcjonowanie szkoły i placówki oświatowej. Wchodzą tu w grę zarówno czynniki zewnętrzne, jak i wewnętrzne, których rodzajów nie sposób z góry zdefiniować. Dlatego też w ramach kontroli zarządczej dyrektor jednostki systemu oświaty jest obowiązany do dbania o właściwe funkcjonowanie tej jednostki i eliminowania wszelkich zagrożeń dla działalności jednostki, pochodzących zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz struktury organizacyjnej szkoły czy placówki oświatowej.

Co istotne, kontrola zarządcza nie ogranicza zagrożeń zewnętrznych wyłącznie do sfery finansów szkoły i placówki, czyli środków przewidzianych na jej funkcjonowanie w planie finansowym. Zagrożenia stanowiące realne niebezpieczeństwo dla działalności jednostki oświatowej mogą bowiem przychodzić z zupełnie innej strony. Przykładowo mogą one dotyczyć zmian w strukturze demograficznej społeczności lokalnej, i wiążącym się z tym mniejszym zainteresowaniem ofertą edukacyjną. Mniejsza liczebność klas to z kolei mniejsza liczba potrzebnych pedagogów lub wręcz przeciwnie – większa liczba potencjalnych uczniów to większe zapotrzebowanie na ofertę szkoły pociągające za sobą konieczność zapewnienia odpowiedniej bazy edukacyjnej w postaci niezbędnej liczby nauczycielskich etatów. Wykrywanie zagrożeń to jednak niejedyna funkcja kontroli zarządczej, jak wynika bowiem ze stanowiska ministerstwa finansów, kontroli zarządczej nie można utożsamiać z czynnościami kontrolnymi i do nich ograniczać. Kontrola zarządcza jest bowiem systemem bardziej złożonym, który ma za zadanie sprawić, że samorządowa oświatowa jednostka organizacyjna osiągnie cele przed nią postawione. Przeprowadzanie czynności kontrolnych w placówce oświatowej stanowi jedynie niewielką część systemu kontroli zarządczej, pozwalając na częściową diagnozę jej stanu. Z kolei opublikowane przez ministra finansów standardy kontroli zarządczej wskazują, że za najistotniejszy element kontroli zarządczej w szkole i placówce oświatowej należy uznać system wyznaczania celów i zadań.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: