Kooperencja przedsiębiorstw w dobie globalizacji - ebook
Wydawnictwo:
Rok wydania:
2013
Format ebooka:
PDF
Format
PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz
laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony,
jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania
czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla
oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym
laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym
programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe
Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny
program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią
niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy
każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu
w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale
Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną
aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego,
który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire
dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu
w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale
Pomoc.
Kooperencja przedsiębiorstw w dobie globalizacji - ebook
Kooperencja staje się nieodzownym elementem współczesnej gospodarki światowej. Dowodzą tego rosnąca powszechność zjawiska w skali międzynarodowej oraz jego znaczenie dla rozwoju poszczególnych sektorów i korporacji, jak również dla konkurencyjności krajów i regionów. Swoistym bodźcem do zacieśniania relacji kooperencyjnych jest obecny kryzys - korporacje częściej nawiązują współpracę konkurencyją , uznając takie postępowanie za sposób na przetrwanie trudnych czasów. Ponieważ znaczenie kooperencji w strategiach przedsiębiorstw wzrasta, konieczne jest bliższe jej poznanie oraz wskazanie sposobów wykorzystania w działalności ponadnarodowej.
W książce zaprezentowano złożoność relacji kooperencyjnych, która dotyczy form współpracy między konkurentami, poziomów występowania zjawiska, dynamiki jego kształtowania się, wzajemnego oddziaływania strumieni kooperacji i konkurencji. Dokonano analizy skomplikowanego otoczenia wewnętrznego i zewnętrznego organizacji, które decydują się na kooperencję. Szczególną uwagę poświęcono procesom i zjawiskom towarzyszącym internacjonalizacji i globalizacji.
Szczegółowo omówiono:
W książce zaprezentowano złożoność relacji kooperencyjnych, która dotyczy form współpracy między konkurentami, poziomów występowania zjawiska, dynamiki jego kształtowania się, wzajemnego oddziaływania strumieni kooperacji i konkurencji. Dokonano analizy skomplikowanego otoczenia wewnętrznego i zewnętrznego organizacji, które decydują się na kooperencję. Szczególną uwagę poświęcono procesom i zjawiskom towarzyszącym internacjonalizacji i globalizacji.
Szczegółowo omówiono:
- istotę relacji kooperencyjnych, ich główne cechy, podstawowe koncepcje teoretyczne i wymiary tworzenia tych relacji w zglobalizowanym świecie,
- poziomy kooperencji (międzyorganizacyjną, wewnątrzorganizacyjną i między jednostkami),
- prawne aspekty kooperencji, ze szczególnym uwzględnieniem prawa o ochronie konkurencji,
- międzynarodowe rozwiązania legislacyjne dotyczące współpracy konkurencyjnej,
- znaczenie kooperencji w procesie internacjonalizacji przedsiębiorstw,
- odmiany kooperencji wyróżnione ze względu na formę organizacyjną współpracy,
- kooperencję globalną w grupach kapitałowych, w tym przyczyny tworzenia grup kapitałowych jednocześnie współpracujących i rywalizujących ze sobą,
- obszary strumieni kooperencyjnych,
- relacje kooperencyjne w polskich grupach kapitałowych,
- kształtowanie się relacji kooperencyjnych na poziomie globalnym na przykładzie sektora lotniczego. Każdy spośród pięciu Autorów publikacji dostrzega nieco inne problemy związane z kooperencją we współczesnym świecie. Dzięki temu książka ma unikatowy, otwarty charakter. Skłania do dyskusji nad kooperencją, zachęca do poszukiwania nowych, własnych, oryginalnych poglądów na temat tego zjawiska. Inspiruje do badań nad możliwościami wykorzystania relacji kooperencyjnych w turbulentnym i globalizującym się otoczeniu.
Spis treści
O autorach 7
Wstęp 11
1. Charakterystyka kooperencji 15
Joanna Cygler
Pojęcie kooperencji 15
Cechy kooperencji 20
Podstawy teoretyczne relacji kooperencyjnych 24
Typy kooperencji 32
Poziomy kooperencji 36
Kooperencja w zglobalizowanym świecie 48
2. Kooperencja z perspektywy prawa ochrony konkurencji 56
Grzegorz Materna
Prawo ochrony konkurencji wobec kooperencji przedsiębiorstw w dobie globalizacji 56
Kooperencja, kooperacja i konkurencja w świetle prawa ochrony konkurencji 63
Kooperencja jako porozumienie ograniczające konkurencję - pojęcie porozumienia 66
Prawo ochrony konkurencji wobec kooperencji wewnątrzorganizacyjnej 70
Względny charakter zakazu porozumień ograniczających konkurencję 74
Zmowy kartelowe jako forma nielegalnej współpracy przedsiębiorstw 75
Dopuszczalne formy współpracy między konkurentami 79
Kooperencja w formie joint venture a kontrola koncentracji przedsiębiorstw 90
Podejście do współpracy przedsiębiorstw w sektorze transportu lotniczego 94
Kooperencja a praktyki jednostronne przedsiębiorstw dominujących 98
Podsumowanie 103
3. Kooperencja w procesie internacjonalizacji przedsiębiorstw 105
Marzanna Katarzyna Witek-Hajduk
Strategia internacjonalizacji przedsiębiorstwa 106
Kooperencja a internacjonalizacja przedsiębiorstwa - ujęcie teoretyczne 107
Kooperencja w świetle wybranych koncepcji teoretycznych dotyczących internacjonalizacji przedsiębiorstw 115
Przesłanki i determinanty kooperencji w procesie internacjonalizacji 123
Decyzje dotyczące kooperencji jako element strategii internacjonalizacji przedsiębiorstwa 131
Kooperencja a strategie internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw 154
Podsumowanie 157
4. Kooperencja w grupach kapitałowych 159
Maria Aluchna
Ramy teoretyczne 160
Współpraca i rywalizacja jako fundamentalne założenia grup kapitałowych 172
Kooperencja w grupach kapitałowych na świecie 185
Kooperencja w grupach kapitałowych w Polsce 189
Podsumowanie 193
5. Kooperencja w sektorze lotniczym w świetle procesów deregulacji i globalizacji 195
Elżbieta Marciszewska
Partnerstwo strategiczne na rynku lotniczym 198
Procesy konsolidacji kapitałowej w lotnictwie 204
Współpraca linii sieciowych z przewoźnikami niskokosztowymi 208
Perspektywy rozwoju kooperencji na rynku lotniczym - od aliansów do konsolidacji kapitałowej 210
Zakończenie 219
Bibliografia 225
Indeks 249
Wstęp 11
1. Charakterystyka kooperencji 15
Joanna Cygler
Pojęcie kooperencji 15
Cechy kooperencji 20
Podstawy teoretyczne relacji kooperencyjnych 24
Typy kooperencji 32
Poziomy kooperencji 36
Kooperencja w zglobalizowanym świecie 48
2. Kooperencja z perspektywy prawa ochrony konkurencji 56
Grzegorz Materna
Prawo ochrony konkurencji wobec kooperencji przedsiębiorstw w dobie globalizacji 56
Kooperencja, kooperacja i konkurencja w świetle prawa ochrony konkurencji 63
Kooperencja jako porozumienie ograniczające konkurencję - pojęcie porozumienia 66
Prawo ochrony konkurencji wobec kooperencji wewnątrzorganizacyjnej 70
Względny charakter zakazu porozumień ograniczających konkurencję 74
Zmowy kartelowe jako forma nielegalnej współpracy przedsiębiorstw 75
Dopuszczalne formy współpracy między konkurentami 79
Kooperencja w formie joint venture a kontrola koncentracji przedsiębiorstw 90
Podejście do współpracy przedsiębiorstw w sektorze transportu lotniczego 94
Kooperencja a praktyki jednostronne przedsiębiorstw dominujących 98
Podsumowanie 103
3. Kooperencja w procesie internacjonalizacji przedsiębiorstw 105
Marzanna Katarzyna Witek-Hajduk
Strategia internacjonalizacji przedsiębiorstwa 106
Kooperencja a internacjonalizacja przedsiębiorstwa - ujęcie teoretyczne 107
Kooperencja w świetle wybranych koncepcji teoretycznych dotyczących internacjonalizacji przedsiębiorstw 115
Przesłanki i determinanty kooperencji w procesie internacjonalizacji 123
Decyzje dotyczące kooperencji jako element strategii internacjonalizacji przedsiębiorstwa 131
Kooperencja a strategie internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw 154
Podsumowanie 157
4. Kooperencja w grupach kapitałowych 159
Maria Aluchna
Ramy teoretyczne 160
Współpraca i rywalizacja jako fundamentalne założenia grup kapitałowych 172
Kooperencja w grupach kapitałowych na świecie 185
Kooperencja w grupach kapitałowych w Polsce 189
Podsumowanie 193
5. Kooperencja w sektorze lotniczym w świetle procesów deregulacji i globalizacji 195
Elżbieta Marciszewska
Partnerstwo strategiczne na rynku lotniczym 198
Procesy konsolidacji kapitałowej w lotnictwie 204
Współpraca linii sieciowych z przewoźnikami niskokosztowymi 208
Perspektywy rozwoju kooperencji na rynku lotniczym - od aliansów do konsolidacji kapitałowej 210
Zakończenie 219
Bibliografia 225
Indeks 249
Kategoria: | Zarządzanie i marketing |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-264-6094-4 |
Rozmiar pliku: | 2,0 MB |