Korespondencja z ZUS. Wzory pism, przykłady, wyjaśnienia eksperta - ebook
Korespondencja z ZUS. Wzory pism, przykłady, wyjaśnienia eksperta - ebook
W trakcie prowadzonej działalności płatnicy składek wielokrotnie spotykają się z koniecznością przygotowania określonych pism do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub udzielania odpowiedzi na pisma otrzymywane z tej instytucji. Część z nich sporządzana jest na gotowych formularzach, część zaś płatnicy muszą opracować we własnym zakresie. Od poprawności ich przygotowania i dotrzymania terminów zależy to, czy ZUS uwzględni wniosek płatnika, a to z kolei w wielu przypadkach może zdecydować o prowadzeniu dalszej działalności gospodarczej.
Kategoria: | Pracy |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-269-3278-6 |
Rozmiar pliku: | 10,0 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Upoważnienie do rozpoczęcia kontroli
Pierwszym dokumentem, z jakim zetknie się płatnik składek, objęty kontrolą, jest upoważnienie do jej przeprowadzenia. Otrzymuje je przed rozpoczęciem czynności kontrolnych. Powinien on zawierać co najmniej:
Ad 1 wskazanie podstawy prawnej,
Ad 2 oznaczenie jednostki organizacyjnej ZUS,
Ad 3 datę i miejsce wystawienia,
Ad 4 imię i nazwisko inspektora kontroli oraz numer jego legitymacji służbowej,
Ad 5 oznaczenie kontrolowanego płatnika składek,
Ad 6 wskazanie daty rozpoczęcia kontroli i przewidywanego terminu jej zakończenia,
Ad 7 zakres przedmiotowy kontroli,
Ad 8 podpis osoby udzielającej upoważnienia, z podaniem zajmowanego stanowiska lub funkcji oraz
Ad 9 pouczenie o prawach i obowiązkach kontrolowanego płatnika składek.
Wniosek o zmianę inspektora
Płatnik, który uważa, że inspektor podejmujący czynności kontrolne nie gwarantuje zachowania bezstronności, może wnioskować o jego wyłączenie. Wniosek taki musi być przede wszystkim odpowiednio umotywowany, a to oznacza, że nie wystarczy stwierdzenie, iż dany inspektor będzie stronniczy. Może być on złożony:
– jeszcze przed faktycznym rozpoczęciem kontroli,
– zaraz po otrzymaniu upoważnienia, z którego wynika, kto będzie ją prowadził, a także
– w trakcie czynności kontrolnych.
Ad 1 Podaje się dane identyfikacyjne płatnika: Nazwę firmy, Imię i nazwisko, numer NIP oraz REGON.
Jeżeli płatnikowi składek nie nadano tych numerów albo jednego z nich, trzeba wpisać numer PESEL lub serię i numer dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość,
Ad 2 Należy skierować wniosek do odpowiedniego wydziału ZUS.
Ad 3 Wniosek należy szczegółowo umotywować. Nie wystarczy ogólnie stwierdzić, że inspektor może być niewiarygodny lub stronniczy.
Obowiązek wydania dokumentów inspektorowi
Jeżeli płatnik składek nie jest w stanie zapewnić odpowiednich warunków do przeprowadzenia kontroli oraz gdy charakter czynności tego wymaga, płatnicy mają obowiązek wydania dokumentów określonych przez kontrolującego na czas niezbędny, nie dłuższy jednak niż 3 tygodnie. Z wydania dokumentów sporządzany jest protokół, który podpisuje również płatnik.
Ad 1 Zawsze na górze dokumentu po lewej stronie powinna być wskazana jednostka organizacyjna ZUS, która protokół wydała.
Ad 2 W protokole, ZUS powinien wskazać podstawę prawną numer upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, imię i nazwisko inspektora, dokonującego kontroli.
Ad 3 ZUS musi szczegółowo wymienić, jakie dokumenty pobrał od osoby ubezpieczonej.
Ad 4 ZUS wskazuje datę zwrotu dokumentów ubezpieczonemu.
Ad 5 Pod protokołem składają podpis obie strony tj. płatnik i inspektor kontroli ZUS.
Wniosek płatnika o udostępnienie dokumentów
W każdym momencie płatnik może wystąpić z pisemnym wnioskiem o umożliwienie wglądu w pobrane przez ZUS dokumenty, przy czym udostępnienie akt odbywa się wyłącznie w obecności inspektora kontroli.
Ad 1 Należy podać nazwę firmy, NIP i REGON.
Ad 2 Trzeba zwrócić się do konkretnego wydziału ZUS.
Ad 3 We wniosku należy podać powód udostępnienia wydanej kontrolerowi dokumentacji. Powód powinien być szczegółowo opisany.
Ad 4 Powinno się wskazać nazwisko i imię osoby upoważnionej do wglądu w dokumenty.
Darmowy fragment