Kreatywna plastykostymulacja w świetle twórczego funkcjonowania umysłu - ebook

Oceń:
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Wydawnictwo:
ISBN:
978-83-7900-017-3
Język:
Polski
Data wydania:
8 lutego 2013
Rozmiar pliku:
3,6 MB
Zabezpieczenie:
Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
Cena Virtualo
23,40 zł
24,90 zł
Cena w punktach Virtualo:
2340 pkt.

Pełny opis


Nie jest to podręcznik dający tylko gotowe przepisy na przeprowadzenie zajęć. To zbiór wiedzy na temat wpływu zajęć arteterapeutycznych, a w szczególności plastykoterapeutycznych i plastykostymulacyjnych, dający twórczą inspirację do własnej pracy.

Autorka przedstawia w tej książce swoje doświadczenia i pokazuje jak można połączyć je ze sobą i wykorzystywać plastykę do terapii i badań. Ukazuje jak sztuka może stać się prostym narzędziem o ogromnych możliwościach, wcale niekoniecznie w rękach artystów.

Plastykostymulacja przedstawiona w książce nie ma nic wspólnego z edukacją plastyczną. Nie jest zadaniem zajęć plastykoterapeutycznych ani plastykostymulacyjnych zmienić podopiecznego w wielkiego artystę, ani nawet nauczyć go jakiś specyficznych technik plastycznych, ale pokazać mu jak może się rozwijać i wychodzić poza własne możliwości i ograniczenia oraz bawić się sztuką plastyczną i korzystać z niej dla poprawy własnego życia.

Joanna Wajdenfeld - psycholog, plastyk i terapeuta zajęciowy, ukończyła Szkołę Wyższą Psychologii Społecznej w Warszawie, specjalizację z Psychologii Twórczości oraz Socjoterapii i Pomocy Psychologicznej dla Dzieci i Młodzieży. Posiada certyfikat Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach, dyplom Terapeuty Zajęciowego i Instruktora Rekreacji Ruchowej. Pracuje w Wyższej Szkole Nauk Społecznych „Pedagogium” i w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej.

Jest autorką książki „Kreatywna plastykostymulacja w rozwoju dziecka” oraz wielu publikacji, w tym:
„Warsztaty plastyczne dla studentów pedagogiki i resocjalizacji”,
„Wpływ oddziaływań poznawczych na twórczość dzieci w wieku szkolnym”,
„Arteterapia, jako forma leczenia i wspierania rozwoju. Wybrane aspekty plastykoterapii i choreoterapii”,
„Porównanie w badaniach neuroobrazowania pracy mózgu po oddziaływaniach plastykoterapeutycznych”.

Spis treści

Spis treści
(pełnej wersji publikacji)

Wprowadzenie
Rozdział I
Kreatywność czyli twórczość przez małe „t”
1. Jak możemy rozumieć twórczość
2.Twórczość w różnym ujęciu teoretycznym
3. Twórcze, czyli kreatywne myślenie
3.1. Metody twórczego myślenia
3.1.1. Sześć kapeluszy Edwarda de Bono
3.1.2. Burza mózgów
3.1.3. Metoda SCAMPER
3.1.4. Synektyka
3.1.5. Analiza morfologiczna
3.1.6. Morfologia Funkcjonalna
3.1.7. Gra ze słowami
3.1.8. Metoda Polaya
4. Twórczość dzieci
5. Środowisko szkolne i czynniki mające wpływ na twórczość w szkole
Rozdział II
Sztuka
1. Historia pojęcia sztuka
2. Funkcje sztuki kulturze i pracy pedagogicznej
Rozdział III
Arteterapia i artestymulacja
1. Czym jest arteterapia i artestymulacja?
2. Historia arteterapii
3. Funkcje i oddziaływanie
4. Formy
4.1. Muzykoterapia
4.2. Choreoterapia
4.3. Biblioterapia, bajkoterapia
4.4. Plastykoterpia (terapia za pomocą sztuk plastycznych)
4.5. Teatroterapia, dramatoterapia, psychodrama
4.6. Estetoterapia
4.7. Silwoterapia
4.8. Talasoterapia
4.9. Ludoterapia, zabawoterapia
4.10. Chromoterapia – terapia barwą
5. Arteterapia punktu widzenia psychologii i pedagogiki
6. Wykorzystanie arteterapii w szpitalach i ośrodkach psychiatrycznych
Rozdział IV
Plastykoterapia i plastykostymulacja
1. Czym plastykoterapia i plastykostymulacja różni się od edukacyjnych zajęć plastycznych?
2. Plastykoterapia i plastykostymulacja w różnych zastosowaniach
2.1. Plastykostymulacja w rozwoju dziecka
2.2. Plastykoterapia w rewalidacji
2.3. Plastykoterapia w oddziaływaniach psychiatrycznych
3. Metody stosowane w plastykostymulacji i plastykoterapii
3.1. Metody indywidualne
3.1.1. Praca indywidualna z dziećmi
3.1.2. Terapia indywidualna w rewalidacji
3.2. Metody grupowe
3.2.1. Praca w grupie z dziećmi
3.2.2. Terapia grupowa w rewalidacji
4. Zasady pracy z podopiecznym
4.1. Ogólne zasady pracy z podopiecznym
4.2. Ogólne zasady heurystyczne
4.3. Jak skutecznie kształcić uczniów ku twórczości?
4.4. Jak skutecznie zabijać twórczość na lekcjach i zajęciach artystycznych i nie tylko?
Rozdział V
Techniki stosowane w plastykostymulacji
1. Techniki rysunkowe
1.1 Przykładowe techniki rysunkowe
1.2. Specyficzne techniki rysunkowe w plastykoterapii i plastykostymulacji
2. Techniki graficzne
2.1. Specyficzne techniki graficzne w plastykoterapii i plastykostymulacji
3. Techniki malarskie
3.1. Specyficzne techniki malarskie w plastykoterapii i plastykostymulacji
4. Techniki przestrzenne
4.1. Lepienie
4.2. Rzeźba
4.3. Papieroplastyka
5. Techniki mieszane - Collage
5.1. Collage w plastykostymulacji i plastykoterapii
6. Niekonwencjonalne techniki plastyczne w plastykostymulacji i plastykoterapii
Rozdział VI
Plastykostymulacja ćwiczenia
1. Ćwiczenia integracyjne
2. Ćwiczenia z wykorzystaniem technik rysunkowych
3. Ćwiczenia wykorzystujące malarstwo
4. Formy przestrzenne w ćwiczeniach -lepienie
5. Papieroplastyka
6. Ćwiczenia wykorzystujące techniki mieszane
6. Materiały naturalne
Rozdział VII
Biologiczne i neuropsychologiczne uwarunkowania twórczości
1. Ogólna budowa i funkcje mózgu
2. Komórki nerwowe
3. Istota biała mózgu – drogi neuronalne
4. Istota szara mózgu - kora mózgowa
4.1. Funkcjonalna struktura kory mózgowej
4.2. Topograficzna struktura kory mózgowej
4.3. Płaty mózgowe i ich funkcje
4.3.1. Płaty czołowe
4.3.2. Płaty potyliczne
4.3.3. Płaty ciemieniowe
4.3.4. Płaty skroniowe
5. Układ limbiczny
6. Najstarsze części funkcjonalne mózgu
6.1. Wzgórze
6.2. Jądra podstawne
7. Funkcje OUN w badaniach
7.1. Badania porównawcze podstawy twórczego myślenia
7.2. Badania pamięci
7.3. Badania uwagi
Rozdział VIII
Metody badań neuropsychologicznych
1. Schemat badawczy
2. Badania MRI i fMRI
Rozdział IX
Badania twórczości, arteterapii artestymulacji i plastykostymulacji
1. Badania twórczości
2. Badania arteterapii
3. Badania plastykostymulacji
3.1. Odbiór sztuki, a twórczość
3.2. Plastykoterapia, a twórczość u osób starszych
4. Badania neuropsychologiczne plastykostymulacji, arteterapii i sztuki
4.1. Badania aktywności neuronalnej u osób z zaburzeniami, uprawiających sztukę
4.2. Odbiór piękna
4.3. Badania odbioru sztuki po treningu plastykostymulacyjnym
5. Badania neuropsychologiczne twórczości
Podsumowanie
Bibliografia
Recenzja pracy
Recenzja książki