Kryształy czasu. Kino Wojciecha Jerzego Hasa - ebook

Oceń:
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
ISBN:
978-83-7969-908-7
Język:
Polski
Rok wydania:
2013
Rozmiar pliku:
53 MB
Zabezpieczenie:
Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
Cena Virtualo
28,30 zł
30,20 zł
Cena w punktach Virtualo:
2830 pkt.

Pełny opis

Filmowy autor to antykonceptualista - nie używa pojęć, ale kreuje obrazy. Co zatem skłoniło mnie do opowiadania o filozofii czasu w filmach Wojciecha Jerzego Hasa? Przekonanie, iż myślenie filozoficzne nie zna granic, może używać zarówno słów, jak i obrazów, co wydaje się szczególnie cenne, gdy zapuszcza się w rejony, gdzie rozum już nie sięga. Reżyser ukazuje różne doświadczenia czasu, także takie, które wymykają się racjonalności i słowom, gdzie pojawia się inna wrażliwość i inne rodzaje poznania: intuicja, przeczucie, wizja.

Autor Rękopisu znalezionego w Saragossie i Sanatorium pod Klepsydrą to artysta filmowych obrazów a zarazem myśliciel kina pochłonięty filozofią czasu.

Małgorzata Jakubowska

Czytelnik książki dr Małgorzaty Jakubowskiej będzie przede wszystkim uderzony mistrzostwem jej filmowych analiz. Autorka nie po raz pierwszy zwraca na siebie uwagę analitycznym i interpretacyjnym talentem, który tutaj w całej pełni dochodzi do głosu. Analizy te są nader szczegółowe, by tak rzec drobiazgowe [...]. Wszelako w tym szaleństwie jest metoda. W filmach Wojciecha Jerzego Hasa nie ma elementów nieważnych, przypadkowych, niefunkcjonalnych. [...] Niewielu artystów tak jak Has mogłoby powiedzieć - „kino to ja”, bowiem pozostaje on zawsze w pełni autorem tego, co odnajdujemy na ekranie.


Prof. Andrzej Pitrus

Spis treści

WSTĘP 13

ROZDZIAŁ I. PRÓBY I: w poszukiwaniu metody 21

Analiza filmu Pętla (1957)  21

Analiza filmu Pożegnania (1958)  59

Analiza filmu Rozstanie (1960)  97

ROZDZIAŁ II. PRÓBY II: w stronę kryształu 113

Analiza filmu Jak być kochaną (1962)  113

Analiza filmu Szyfry (1966)  141

ROZDZIAŁ III. OBRAZ-KRYSZTAŁ 183

Na początku była księga  183

Sanatorium pod Klepsydrą (1973)

– w poszukiwaniu autentyku  193

Opowieść znaleziona w opowieści

– Rękopis znaleziony w Saragossie (1964)  202

Rezerwat czasu w Sanatorium pod Klepsydrą (1973)  250

ROZDZIAŁ IV. METAFIZYCZNE PRZEKROJE CZASU 293

Czas - problem i wyzwanie dla ludzkiej psychiki  293

Czas jako wielkie okno świata  296

Melancholik w temporalnej pułapce  306

Aktor na scenie teraźniejszości  309

Krystaliczna narracja - czas w desynchronizacji  310

„Teraz” jako zdrada  312

Człowiek - marionetka czasu  316

Homo creator „kiedyś” i „dawniej”  321

ROZDZIAŁ V. OBRAZY FILMOWE - NARRACJA - CZAS 325

Obraz filmowy a wypowiedź literacka  325

Ustalenie terminologii  329

Czas opowiadania  340

Czas opowiadany  350

Doświadczenie czasu  352

Gry z czasem  355

 

ZAKOŃCZENIE 359