Kultura praktyki przedstawicieli profesji społecznych – podejścia mediacyjne w działaniu społecznym - ebook

Oceń:
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
ISBN:
978-83-7969-719-9
Język:
Polski
Rok wydania:
2014
Rozmiar pliku:
20 MB
Zabezpieczenie:
Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
Cena Virtualo
23,00 zł
24,50 zł
Cena w punktach Virtualo:
2300 pkt.

Pełny opis

Książka stanowi kompendium wiedzy o dużych walorach dydaktycznych, które mogą być wykorzystane w kształceniu pracowników socjalnych czy mediatorów (zwłaszcza rodzinnych, również szkolnych). Niesie także wiele akcentów o charakterze teoretycznym, pogłębiających ukierunkowanie lektur i kompetencji w procesie rozwijania świadomości metodologicznej i refleksyjności praktyków w obszarze zawodów społeczno-pedagogicznych. Szczególnym walorem związanym z analizami zawartymi w książce są interdyscyplinarne odniesienia formułowanych przesłanek. Widoczna jest tu perspektywa prawna, psychospołeczna czy psychologiczna. Zawarto w niej również przykłady praktyk w prowadzeniu mediacji (zwłaszcza mediacji rodzinnej). Teksty są przygotowane przez wysokiej klasy praktyków − mediatorów kanadyjskich, francuskich, belgijskich. Ich usytuowanie w strukturze książki zostało tak skonfigurowane, aby dać możliwość powrotu do tego samego problemu, który był omawiany wcześniej przez innego autora i tym samym pokazać, jak u różnych autorów odnajduje się bardzo podobne perspektywy teoretyczne, odniesienia, które stanowią o specyficznej i już bardzo spójnej koncepcji podejść mediacyjnych.

W swoim przekroju książka stanowi istotne novum, może zarówno pełnić rolę podręcznika akademickiego, jak i stanowić aktualne odniesienie do badań i dalszych studiów.

Spis treści

WPROWADZENIE – ZAPROSZENIE DO LEKTURY | 9

INTRODUCTION – INVITATION À LA LECTURE | 13

 

1. KULTURA PRAKTYKI PRZEDSTAWICIELI PROFESJI SPOŁECZNYCH | 17

1.1. Orientowanie działania − rama konceptualna pojmowania kultury praktyki − Ewa Marynowicz-Hetka | 17

1.2. Profesje społeczne − kontekst instytucjonalny stosowania mediacji/podejść mediacyjnych − Dorota Wolska-Prylińska | 32

1.3. WYMIARY DZIAŁANIA PROFESJONALNEGO | 43

1.3.1. Wymiar relacyjny – paradoksy i trudności – Katarzyna Gajek, Monika Wojtczak | 43

1.3.2. Wymiar społeczny działania profesjonalnego − Ryszarda Czerniachowska, Elżbieta Skoczylas-Namielska, Monika Wojtczak | 53

1.4. Oczekiwania w zakresie doskonalenia kultury praktyki − Ryszarda Czerniachowska | 75

1.5. Kształcenie w zakresie podejść mediacyjnych − Dorota Wolska-Prylińska | 83

 

2. PROBLEMATYKA PODEJŚĆ MEDIACYJNYCH W TEORII I PRAKTYCE FRANKOFOŃSKIEJ | 93

2.1. Od działalności społecznej/ochotniczej do instytucjonalizacji. Początki mediacji rodzinnej − Jocelyne Dahan | 93

2.2. Mediacja i przemoc rodzinna/domowa − Jacques Faget | 105

2.3. Pozytywne wykorzystanie konfliktów − mediacja − Justin Lévesque | 121

2.4. Działanie w kontekście władzy. Terapia zorientowana na rozwiązanie problemu − Juliette Simard, Daniel Turcotte | 133

2.5. Kompetencje rodzin, sztuka terapii − Guy Ausloos | 147

2.6. Specyfika mediacji w kontekście władzy rodzicielskiej − Pierrette Brisson-Amyot | 160

2.7. Udział dziecka w mediacji rodzinnej. Od teorii do praktyki − Julie Achim, Francine Cyr, Lorraine Filion | 167

 

3. KU PROFESJONALNOŚCI DZIAŁANIA − PRZYKŁADY DOBRYCH PRAKTYK W POSTĘPOWANIU MEDIACYJNYM | 182

3.1. O sztuce zachęty do zmiany. Zastosowanie w mediacji rodzinnej elementów terapii zorientowanej na rozwiązania − Lorraine Filion | 182

3.2. Kompetencje/potencjał rodzin separowanych − odkrywanie skarbów − Lorraine Filion | 191

3.3. Zaprosić dziecko do mediacji rodzinnej − Christine Gaulejac, Agnès Van Kote | 203

3.4. Przykład pracy mediatora nad odkrywaniem potrzeb i oczekiwań skonfliktowanych stron − Aldo Morrone | 213

3.5. Długoterminowe efekty mediacji rodzinnej. Od zawarcia pokoju do jego zbudowania − Marianne Souquet | 218

3.6. Mediacja rodzinna − rozwiązanie korzystne dla rodzin separowanych i rekonstruowanych − Lorraine Filion | 225

3.7. Wzmacnianie potencjału rodzin separowanych w dążeniu do zmiany − seminaria współrodzicielstwa i dziecięca grupa wsparcia Confidences − Myriam Briand, Lorraine Filion, Alain Fredet | 231

3.8. Pomoc przymusowa/z nakazu sądu − z ciemności w kierunku światła − Mario Cyr | 239

 

GLOSY − W MIEJSCE ZAKOŃCZENIA | 261

Przemoc w szkole i w rodzinie – zastosowanie mediacji. Potencjał i realia − Agnieszka Rękas | 261

W trosce o mediację pedagogiczną (na rzecz dwoistości ,,uwspólnionego doświadczenia”)

− Lech Witkowski | 270

 

BIBLIOGRAFIA | 293

NOTY O AUTORACH | 305

NOTE SUR LES AUTEURS | 310