MERITUM HR - ebook
MERITUM HR - ebook
Meritum HR to profesjonalny i kompleksowy poradnik z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi. W sposób przystępny przedstawia zagadnienia związane z podstawowymi czynnościami funkcji personalnej, a także rozbudowane aspekty zarządzania pracą.
Celem publikacji jest ułatwienie osobom zajmującym się w swojej pracy zawodowej zarządzaniem zasobami ludzkimi, korzystania i stosowania użytecznej wiedzy z obszaru HR.
Zawiera:
- kompleksowe omówienie tematyki HR w jednej publikacji bez konieczności sięgania do innych rozproszonych źródeł i informacji na ten temat,
- warsztat narzędziowy, czyli zestaw wzorów dokumentów (regulaminów, procedur), a także formularze ułatwiające i porządkujące wybrane przedsięwzięcia HR, przykłady: procedury postępowania, arkusze, itp.
- układ treści umożliwiający łatwe odszukanie informacji poprzez podział na zwięzłe fragmenty,
- wyraźne wyodrębnienie przykładów,
- zamieszczone do praktycznego wykorzystania wzory dokumentów, procedur, regulaminów itp.
- szczegółowy indeks rzeczowy, przyjazna szata graficzna.
- szczegółowa matryca systemu opisu stanowisk pracy,
- uniwersalny formularz planowania zatrudnienia i wynagrodzeń w organizacji,
- uzupełniony zestaw pytań przykładowych w procesie rekrutacji,
- formularz referencji pracownika,
- poszerzone przykłady wartościowania stanowisk pracy,
- testy psychologiczne - jako wsparcie procesu rekrutacji,
- zarządzanie talentami - ze szczegółowym omówieniem struktury procesu,
- powiązanie zarządzania zasobami ludzkimi z zarządzaniem jakością w organizacji,
- ocena pracowników w systemie MBO (Management by Objectives).
Autorzy:
Albert Binda - rozdział XII.3-8;
Hanna Fiszer - rozdziały: X.5.E, XI.3.A, XIII.9, XIV.6.B;
Zbigniew Kozak - rozdział VII.5.D;
Monika Leśnikowska-Marciniak - rozdziały: IV.9-10, V.5.I, IX.6.F;
Jarosław Marciniak - rozdziały: I- III, IV.1-8, 11, V.1-5, VI, VII.1-5.C, 6-7, VIII, IX.1-4, 6.A-E, 7, X.1-5.D, 6, XI.1-2, 3.B-7, XIII.1-8, XIV.1-6.A, 7-10, XV,
Wprowadzenie;
Iwona Szakiewicz - rozdział IX.5
Drugie wydanie zostało uzupełnione i rozszerzone o takie zagadnienia, jak m.in.: Autorami są specjaliści-praktycy z zakresu HR: doradcy personalni, trenerzy, psychologowie, szkoleniowcy i twórcy programów szkoleniowych.
Czytelnik ma możliwość korzystania ze zgromadzonych w publikacji materiałów w sposób przystępny i szybki dzięki zastosowanym zabiegom edytorskim, takim jak:
Spis treści
Wprowadzenie 9
Wykaz skrótów 11
Rozdział I. Funkcja personalna w organizacji 13
1. Charakter i istota funkcji personalnej 15
2. Podział kompetencji w firmach w odniesieniu do zarządzania ludźmi - przykłady rozwiązań (dział personalny, zarząd, menedżerowie) 33
3. Strategia personalna organizacji 36
4. Przykłady strategii personalnych 53
Rozdział II. Administracja i obsługa kadrowa 65
1. Administracja i obsługa jako punkt wyjścia dla HR 67
2. Omówienie najważniejszych kwestii związanych z administracją kadrową - podstawy prawne 68
3. Standardy obsługi kadrowej 71
4. Standardy pracy kadrowej/standardy stanowisk 74
5. Regulaminy jako podstawa polityki kadrowej organizacji 92
6. Przykłady regulacji podstawowych w praktyce kadrowej 98
7. Ocena działalności działu kadr - obsługa kadrowa, administracja, regulaminy i relacje z podmiotami zewnętrznymi (PIP, sądy pracy) 124
8. Administracja i obsługa kadrowa a potrzeby i rola kierowników w tym obszarze 129
Rozdział III. Analiza i planowanie zatrudnienia 131
1. Analiza i planowanie zatrudnienia w systemie HR współczesnej organizacji 133
2. Czynniki wpływające na plan zatrudnienia 134
3. Analiza stanu zatrudnienia - dlaczego jest niezbędna 137
4. Opisy stanowisk jako podstawowe narzędzie w pracy kadrowej 144
5. Plan zatrudnienia - narzędzie "kadrowe" i narzędzie "kierownicze" 162
6. Procedura planowania zatrudnienia 167
7. Wdrożenie planu zatrudnienia 169
Rozdział IV. Pozyskiwanie pracowników - rekrutacja 203
1. Pozyskiwanie/dobór pracowników w systemie HR współczesnej organizacji 205
2. Co umożliwia sprawne pozyskiwanie i dobór pracowników 206
3. Rekrutacja wewnętrzna i zewnętrzna - porównanie 211
4. Wpływ przepisów prawnych na proces rekrutacji 214
5. Procedura rekrutacyjna 237
6. Konkurs na stanowisko - zastosowanie w rekrutacji 249
7. Rozmowy kwalifikacyjne w praktyce rekrutacji 258
8. Przykładowy zestaw pytań do rozmów kwalifikacyjnych wraz z komentarzem 267
9. Pozostałe metody stosowane w rekrutacji pracowników 313
10. Zasady ostatecznego wyboru kandydata 324
11. Przykład wypełnionego dokumentu - raportu podsumowującego obszar HR rekrutacja - w danym roku 327
Rozdział V. Adaptacja i integracja 337
1. Adaptacja i integracja pracowników w systemie HR współczesnej organizacji 339
2. Kontekst zespołowy procesu adaptacji zawodowej i podmioty realizujące proces adaptacji 341
3. Adaptacja i integracja pracowników a "budowanie" lojalności 344
4. Procedura adaptacyjna 347
5. Zakończenie procesu adaptacji zawodowej w firmie 364
Rozdział VI. Motywacja płacowa i pozapłacowa - wprowadzenie 383
1. Motywacja płacowa i pozapłacowa w systemie HR współczesnej organizacji 385
2. Wynagradzanie pracowników - podstawy prawne 393
3. Podstawowe pojęcia związane z systemem wynagrodzeń 398
4. Tworzenie i doskonalenie systemów wynagrodzeń 401
5. Wewnętrzna analiza wynagrodzeń - punkt wyjścia do poprawy systemu motywacji 407
6. Stosowane motywatory w praktyce polskich przedsiębiorstw 420
Rozdział VII. Wynagrodzenie stałe i wartościowanie stanowisk pracy 443
1. Charakterystyka wynagrodzenia podstawowego - płacy zasadniczej 445
2. Zmiana wynagrodzeń - zasady 450
3. Taryfikatory w zarządzaniu płacą zasadniczą 456
4. Wartościowanie stanowisk 460
5. Wybrane metodologie wartościowania 467
6. Przykład zastosowania Metody Profilowej Wartościowania Stanowisk Pracy 492
Rozdział VIII. Systemy premiowania 507
1. Premiowanie - czym jest premia 509
2. Prowizje i nagrody w systemie premiowania pracowników 513
3. Tworzenie i wdrażanie systemu premiowania 520
4. Kafeteryjne systemy wynagrodzeń 525
5. Przykłady systemów premiowania 529
Rozdział IX. Szkolenia i rozwój zawodowy 565
1. Szkolenia i rozwój pracowników w systemie HR współczesnej organizacji 567
2. Aspekty prawne związane z nowymi przepisami dotyczącymi szkoleń 572
3. Planowanie szkoleń 587
4. Rozwój zawodowy pracowników 606
5. Mentoring i coaching jako narzędzia w procesie rozwoju pracowników 609
6. Mobilność pracowników jako alternatywa dla awansów 620
7. Przykłady dokumentów z obszaru szkoleń i rozwoju 630
Rozdział X. Ocena pracowników 649
1. Oceny w systemie HR współczesnej organizacji 651
2. Procedura/regulamin ocen okresowych 658
3. Kryteria oceniania 667
4. Konsekwencje ocen 667
5. Rozmowy oceniające 670
6. Przykład kompleksowego systemu ocen 681
Rozdział XI. Racjonalizacja zatrudnienia 713
1. Działania optymalizacyjne w systemie HR współczesnej organizacji 715
2. Podmioty zaangażowane w proces zmian 719
3. Relacje kierownik - pracownicy w procesie restrukturyzacji 724
4. Rola i zadania działu personalnego w przygotowywaniu organizacji na zmiany 725
5. Analizy - punkt wyjścia 731
6. Zestawienie obecnej struktury zatrudnienia z potrzebami - analiza przerostów zatrudnienia, niedoborów w zatrudnieniu oraz luki kompetencyjnej 735
7. Określenie koniecznych zmian ilościowych oraz jakościowych w zatrudnieniu w poszczególnych jednostkach organizacyjnych 738
8. Narzędzia ułatwiające optymalizację zatrudnienia - przykłady formularzy do analiz i ocen 742
Rozdział XII. Redukcja zatrudnienia 757
1. Zakończenie współpracy z pracownikiem w systemie HR współczesnej organizacji 759
2. Komunikacja - najważniejszy element procesu zwolnień 761
3. Rozmowy ze zwalnianymi pracownikami - wskazówki 765
4. Outplacement - program osłonowy dla zwalnianych pracowników 769
5. Korzyści z outplacementu 775
6. Organizacja i przebieg programu outplacementu 777
7. Usługi składające się na program outplacementu 782
8. Skuteczność pomocy indywidualnej w programach outplacementu 793
Rozdział XIII. Kontrola i audyt procesów HR 797
1. Kontrola i audyt w systemie HR współczesnej organizacji 799
2. Funkcja kontrolna działu personalnego 802
3. Przygotowanie systemu controllingu personalnego w firmie 805
4. Miary i wskaźniki w systemie controllingu HR 814
5. Wdrożenie systemu controllingu w organizacji 822
6. Pojęcie audytu funkcji personalnej w organizacji 825
7. Cele audytu funkcji personalnej 828
8. Korzyści z audytu funkcji personalnej 839
9. Zarządzanie zasobami ludzkimi a System Zarządzania Jakością w organizacji 854
Rozdział XIV. Budowa wizerunku pracodawcy i marketing personalny 863
1. Marketing wewnętrzny i zewnętrzny w systemie HR współczesnej organizacji 865
2. Podstawowe pojęcia związane z wizerunkiem pracodawcy 868
3. Budowa przewag wizerunkowych w wybranych obszarach HR 872
4. Rekrutacja i oddziaływanie na ogólny rynek pracy 875
5. Współpraca z uczelniami i szkołami 877
6. Budowa specyficznych przewag w wizerunku pracodawcy 878
7. Współpraca HR z PR w obszarze wizerunkowym 889
8. Charakter zaangażowania HR w budowanie wizerunku 893
9. Rekomendacje dla współpracy HR z różnymi grupami podmiotów w organizacji 894
10. Współpraca i zasady komunikacji HR - ze związkami zawodowymi 898
Rozdział XV. Trendy HR 903
1. Wymagania wobec działów personalnych - tendencje 905
2. HR - dla menedżerów i "z menedżerami" 906
3. HR - właściciel procedur 909
4. HR a porządek prawny organizacji i kwestia zapewnienia zgodności 912
5. Różnorodność kontra specjalizacja 913
6. Przyszłość HR w naszych realiach 914
Indeks rzeczowy 919
Kategoria: | Poradniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-264-6009-8 |
Rozmiar pliku: | 6,6 MB |