Miłość i małżeństwo w Indiach - ebook

Oceń:
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
ISBN:
978-83-63778-90-3
Język:
Polski
Rok wydania:
2014
Rozmiar pliku:
2,7 MB
Zabezpieczenie:
Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
Cena Virtualo
PROMOCJA
-50%
13,00 zł
26,00 zł
Cena w punktach Virtualo:
1300 pkt.
Promocja będzie trwać jeszcze tylko przez

Pełny opis

W studium literatury indyjskiej autorstwa Barbary Grabowskiej zachwyca kalejdoskop barwnych wątków dotyczących relacji bogów i bohaterów z niebiankami i ziemiankami zawartych w dwóch wielkich epopejach, Mahabharacie i Ramajanie, innych sanskryckich tekstach klasycznych oraz nowszych bengalskich. Autorka prowadząc rozważania o erotycznych skandalach na indyjskim Olimpie, sposobach zawierania małżeństw czy związkach Kryszny z kobietami, zwraca uwagę na fakt, że w literaturze indyjskiej ukształtowały się dwa wizerunki kobiety: idealnej żony, pozbawionej woli i indywidualności i traktującej męża jak boga, oraz idealnej kochanki, partnerki w rozkoszach miłosnych, symbolu erotycznego. Oba wzorce zostały wykreowane z męskiego punktu widzenia w społeczeństwie zdominowanym przez struktury patriarchalne. Postać Sity, oddanej żony, w dyskursie feministycznym służy jako dowód aprobaty dla cierpienia kobiet poddanych męskiej tyranii.
Całość tworzy wielowątkowy przekaz dający świadectwo toczącemu się w Indiach dialogowi kultur i epok. Kolejne rozdziały stanowią ilustrację klarownych konstrukcji myślowych, a atrakcyjna tematyka rozszerza pole recepcji poza grono specjalistów i studentów. 

Barbara Grabowska, profesor w Zakładzie Azji Południowej Wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się literaturą i religią Indii, zwłaszcza Bengalu.

Spis treści

Wstęp
Podziękowania


1. Kama, czyli miłość
1.1. Znaczenie terminu kāma
1.2. Traktaty na temat dharmy i arthy
1.3. Kamasutra

2. Urwaśi i Pururawas, pierwsza para kochanków
2.1. Apsarasy i ich pochodzenie
2.2. Apsarasy jako kusicielki
2.3. Dzieje Urwaśi
2.3.1. Urwaśi w hymnach dialogowych Rygwedy 
2.3.2. Urwaśi w Śatapathabrahmanie i puranach 
2.3.3. Urwaśi w dramacie Kalidasy
2.3.4. Urwaśi w zbiorze Ocean rzek opowieści
2.3.5. Urwaśi i narodziny Ryszjaśryngi
2.3.6. Urwaśi i Ardźuna
2.3.7. Urwaśi w poezji Madhusudana Datty
2.3.8. Oda do Urwaśi Tagore’a 
2.4. Urwaśi w Polsce

3. Skandale w świecie bogów
3.1. Uwiedzenie Ahalji
3.2. Indra i Rući
3.3. Śaci i Nahusza
3.4. Porwanie Tary
3.5. Porwanie Bhadry przez Warunę
3.6. Uwiedzenie Wryndy przez Wisznu
3.7. Zdrady Śiwy
3.8. Seksualność kobiet
3.9. Kary dla niewiernych żon

4. Małżeństwa kszatrijów
4.1. Dzieje dynastii księżycowej (od króla Śantanu)
4.2. Rodzaje małżeństw
4.3. Poliandria. Małżeństwo Draupadi
4.4. Małżeństwo przez porwanie
4.4.1. Porwanie Amby, Ambiki i Ambaliki ze swajamwary
4.4.2. Porwanie Subhadry
4.4.3. Porwanie Rukmini ze swajamwary
4.4.4. Porwanie Lakszmany ze swajamwary
4.5. Małżeństwo na sposób gandharwów
4.5.1. Śakuntala i Duszjanta
4.6. Małżeństwo na sposób gandharwów z nie-Aryjką 
4.6.1. Bhima i Hidimba
4.6.2. Ardźuna i Ulupi
4.7. Swajamwara
4.7.1. Swajamwara Bhanumati
4.8. Małżeństwo na sposób demiurgów 
4.8.1. Ardźuna i Ćitrangada
4.9. Małżeństwo z córką wuja
4.10. Wnioski
4.11. Aneks. Dzieje Ćitry według Tagore’a

5. Idealna żona (pativratā)
5.1. Zalecenia dla idealnej żony 
5.1.1. Manusmryti
5.1.2. Kamasutra 
5.1.3. Pouczenie Draupadi 
5.1.4. Rozmowa Umy i Śiwy
5.1.5. Nauka braminki i inne rady 
5.2. Cnoty idealnej żony
5.3. Idealne żony
5.3.1. Sawitri
5.3.2. Damajanti
5.3.3. Lopamudra 
5.3.4. Arundhati
5.3.5. Gandhari 
5.4. Ideał a rzeczywistość

6. Kłopoty z Sitą
6.1. Dyskurs o Sicie
6.2. Sita jako idealna żona
6.3. Sita jako prowokatorka 
6.4. Sita, bogini płodności
6.5. Sita Najwyższą Boginią 
6.6. Bogini czy śmiertelniczka
6.7. Poprzednie wcielenie Sity
6.8. Sita w źródłach bengalskich
6.9. Rama i Śurpanakha 
6.10. Kobiece wersje Ramajany

7. Żony Kryszny 
7.1. Żony Kryszny według Wisznupurany
7.2. Małżeństwo z Rukmini
7.2.1. Relacja Wisznupurany 
7.2.2. Relacja Hariwanśi
7.2.3. Relacja Bhagawatapurany 
7.2.4. Wersje twórców bengalskich 
7.3. Małżeństwo z Dźambawati i Satjabhamą
7.4. Pokonanie demona Naraki 
7.5. Żony Kryszny według Bhagawatapurany 
7.5.1. Małżeństwo z Kalindi, Mitrawindą, Satją, Lakszmaną i Bhadrą 
7.6. Los żon po śmierci Kryszny
7.7. Pasterki jako żony w dramacie Rupy Goswamina 
7.8. Poligamia Kryszny w studium Bankimchandry
7.9. Satjabhama w trylogii Nabinchandry Sena
7.10. Wnioski

8. Kryszna i pasterki
8.1. Kryszna dziecko i pasterki 
8.2. Uroda Kryszny 
8.3. Zabranie ubrań pasterkom 
8.4. Taniec Kryszny z pasterkami (rāsalīlā)
8.5. Taniec Kryszny w literaturze Bengalu
8.6. Lament porzuconych pasterek

9. Kryszna i Radha 
9.1. Najwcześniejsze dzieje Radhy
9.2. Postać Radhy w puranach
9.3. Radha w średniowiecznej literaturze Bengalu 
9.3.1. Pieśń o Krysznie Pasterzu 
9.3.2. Widjapati
9.3.3. Ćandidas
9.3.4. Baru Ćandidas
9.3.5. Radha w liryce wisznuickiej 
9.3.6. Radha w twórczości Sanatany Goswamina 
9.3.7. Radha w dramatach Rupy Goswamina
9.4. Wnioski

10. Takiej miłości nigdy nie widziałem… 
10.1. Charakterystyka liryki wisznuickiej Bengalu 
10.2. Wątek miłosny
10.2.1. Dorastanie bohaterki
10.2.2. Budzenie się miłości 
10.2.3. Rady pośredniczki i pouczenia przyjaciółki 
10.2.4. Schadzka 
10.2.5. Osiem typów bohaterek 
10.2.6. Gniewne dąsy 
10.2.7. Wiosenne igraszki 
10.2.8. Miłosne rozmowy 
10.2.9. Skargi na miłość 
10.2.10. Tęsknota 
10.2.11. Spotkania w marzeniu i we śnie 
10.3. Niezwykła miłość

11. Symbolika języka miłości 
11.1. Czym jest miłość? 
11.1.1. Miłość jako ogień
11.1.2. Miłość chorobą
11.2. Kobieta jako groźny wojownik
11.3. Polowanie na gazelę
11.4. Sklep z urodą 
11.5. Podatek od urody
11.6. Kradzież miłości
11.7. Trzmiel i kwiat
11.8. Tęsknota
11.9. Kobieta boginią 
11.10. Wnioski

12. Dzielne heroiny 
12.1. Behula
12.2. Khullana 
12.3. Rańdźawati
12.4. Wnioski

13. Być kobietą w średniowiecznym Bengalu 
13.1. Rodzina 
13.2. Narodziny córki i jej małżeństwo
13.3. Druga żona
13.4. Czary miłosne 
13.5. Noc poślubna 
13.6. Rozkosze łoża Widji i Sundara
13.7. Kłopoty Randźawati 
13.8. Wnioski

14. Być matką w średniowiecznym Bengalu
14.1. Okres płodny kobiety
14.1.1. Opowieść o Uttance
14.1.2. Śarmisztha i Jajati 
14.2. Brak potomka
14.3. Zapłodnienie i obdarzenie duszą
14.4. Ciąża 
14.5. Ulubiona potrawa
14.6. Poród 
14.7. Pierwsze czynności wokół noworodka
14.8. Sakramenty dzieciństwa
14.9. Początek nauki
14.10. Zagrożenia w dzieciństwie
14.11. Dziecięce zabawy i psoty
14.12. Wnioski

15. Spotkanie z boginią i kurtyzaną w średniowiecznej poezji Bengalu
15.1. Spotkanie Lausena z Durgą
15.2. Spotkanie Kalketu i Phullary z Ćandi
15.3. Spotkanie rybaków z Manasą
15.4. Spotkanie Dhanapatiego z Ćandi 
15.5. Spotkanie Ćandy z Manasą
15.6. Spotkanie Ardźuny z nimfą Urwaśi
15.7. Spotkanie Lausena z niewierną żoną
15.8. Spotkanie Lausena z kurtyzaną 
15.9. Wnioski

16. Elementy epickie w poematach bengalskich, czyli podsumowanie
16.1. Upodobnienie do puran, mit kreacyjny 
16.2. Dzieje bogów i bogiń
16.3. Włączenie postaci epickich do akcji
16.4. Wzory do naśladowania – idealna żona 
16.4.1. Dzieje Wedawati
16.4.2. Dzieje Sawitri 
16.4.3. Patiwrata 
16.5. Ostrzeżenie. Ukarani rozpustnicy 
16.6. Los Sity
16.7. Zła opinia o kobietach
16.8. Ukaranie grzesznych żon
16.9. Tolerancja dla grzechów
16.10. Wnioski

Aneks 1. Listy heroin do ukochanych według Madhusudana Datty
Aneks 2. Galeria postaci
Bibliografia 
Wykaz skrótów