Od Mabusego do Goebbelsa. Weimarskie filmy Fritza Langa i kino niemieckie do roku 1945 - ebook

Oceń:
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
ISBN:
978-83-7969-909-4
Język:
Polski
Rok wydania:
2013
Rozmiar pliku:
81 MB
Zabezpieczenie:
Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
Cena Virtualo
32,50 zł
34,60 zł
Cena w punktach Virtualo:
3250 pkt.

Pełny opis

Recenzowana książka nie tylko nawiązuje [...] do znanej pracy Kracauera, ale i polemizuje z nią. Sama zresztą może skłaniać do polemik, skoro tak odmiennie od dostępnej dotąd po polsku literatury ujmuje klasyczne kino niemieckie - przede wszystkim rewidując kategorię ekspresjonizmu i zupełnie na nowo oświetlając kinematografię III Rzeszy [...] po ukazaniu się tej książki adepci filmoznawstwa postrzegać będą kino weimarskie nie tylko „od Caligariego do Hitlera”, ale i „od Mabusego do Goebbelsa” - i niech to przekonanie starczy za rekomendację wydania tej książki.

 

Z recenzji prof. zw. dr hab. Eweliny Nurczyńskiej-Fidelskiej

Spis treści

KILKA SŁÓW O KSIĄŻCE  7

I. FILM NIEMIECKI DO ROKU 1945  9

Rozdział 1. FILM NIEMIECKI W EPOCE NIEMEJ (1895-1929)  11

Kanoniczne ujęcie historii kina niemieckiego: Kracauer i Eisner  11

Kino wilhelmińskie  12

Ufa  18

Ekspresjonizm  23

Kino niemieckie doby Nowej Rzeczowości  36

Gatunki kina weimarskiego  41

Kammerspiel  41

Inne gatunki  45

Weimarska krytyka i kultura filmowa  56

Chronologia  57

Propozycje lektur  62

Rozdział 2. NIEMIECKI FILM FABULARNY OD PRZEŁOMU DŹWIĘKOWEGO DO UPADKU TRZECIEJ RZESZY (1929-1945)  65

Między Weimarem a Trzecią Rzeszą - przepaść czy ciągłość?   65

Kino schyłku Republiki  72

Kino niemieckie w okresie nazistowskim  95

Struktura przemysłu filmowego Trzeciej Rzeszy  95

Filmy fabularne w zaprzęgu ideologii i propagandy  102

Kino popularne w Trzeciej Rzeszy i jego gwiazdy  118

Kino artystyczne Trzeciej Rzeszy  133

Chronologia  138

Propozycje lektur  145

II. OD MABUSEGO DO GOEBBELSA: WEIMARSKIE FILMY FRITZA LANGA  149

Wstęp - WYOBRAŻONY FILM FRITZA LANGA  151

Część 1. W KRĘGU NIEMIECKIEJ TRADYCJI  161

Rozdział 1. MIĘDZY USTAMI A BRZEGIEM PUCHARU: ZMĘCZONA ŚMIERĆ  163

Ósmy film, pierwsze arcydzieło i dwie śmierci  163

Märchenfilm w sześciu aktach, bez trzech wierszy  171

Rahmenhandlung i „Historie trzech świec”  174

Bycie-ku-miłości czy bycie-ku-śmierci?   183

Władca dyskursu  192

Czkawka czasu i to, co pomiędzy  199

Alegoryczność  205

Rozdział 2. KREW SMOKA: NIBELUNGI  211

Supergigant ery inflacji  213

Der Nibelungen-Film: głosy krytyki  222

Ein deutsches Heldenlied in 14 Gesänge  229

„Narodowi niemieckiemu”?   248

Smocze plemię  254

Cztery światy i ornament z mas  266

Część 2. ZEITSPIEGEL: BURZLIWE LATA DWUDZIESTE  273

Rozdział 3. DZIKOŚĆ LWA I JAD WĘŻA: DOKTOR MABUSE, GRACZ  275

Kampania multimedialna  276

Ein Bild der Zeit, Menschen der Zeit  281

Serial w dwunastu aktach  289

Alegoria inflacji  303

Oblicza „Żyda"  309

Pan i niewolnicy  315

Ekspresjonizm?   327

Rozdział 4. STRATEGIA PAJĄKA: SZPIEDZY  335

Pierwszy i przedostatni film spółki Fritz Lang Film GmbH  335

Referencje: sowiecka agentura („gdzieś w Europie”) i pułkownik Redl  342

Eliptyczny sjużet, paralelizmy i synekdochiczne kadry  349

Pająk i jego sieć  368

Neue Sachlichkeit  378

Część 3. KSZTAŁT RZECZY, KTÓRE NADEJDĄ  383

Rozdział 5. CZAS APOKALIPSY: METROPOLIS  385

Paradygmatyczny film Ufy  386

Recepcja: między potęgą (obrazu) i absurdem (fabuły)  395

W poszukiwaniu pierwotnego tekstu: wciąż-odbudowywana-ruina  403

Antyutopia i jej referencje  417

Genesis, Ewangelia, Apokalipsa (według Thei von Harbou)  429

Efekty specjalne. Megapolis czy Mikropolis?   436

Rozdział 6. NA ZŁOTYM GLOBIE: KOBIETA NA KSIĘŻYCU  441

Pożegnanie z Ufą i z filmem niemym  441

Weltraumfahrt  448

Niebo gwiaździste i moralny nieład  453

Wrażenie (nie)realności   468

Część 4. KOMISARZ LOHMANN PROWADZI ŚLEDZTWO  475

Rozdział 7. CAŁE MIASTO O TYM MÓWI ALBO KRYMINAŁ ZA TRZY GROSZE: M - MORDERCA  477

Pochwała pewnego widza  477

Mordercy są wśród nas  478

Społeczeństwo masowe  486

„M”  492

Rozdział 8. SZEPCZĄCE ŚCIANY ALBO AWATAR: TESTAMENT DOKTORA MABUSE  499

Historia z mrocznej epoki, gdy rządzili naziści/Żydzi (niepotrzebne skreślić)...  499

Komisarz Lohmann kontra awatar doktora Mabuse  504

Niby-kryminał o narracji pełnej „rymów"  514

Od gabinetu doktora Caligari do kliniki profesora Bauma   526

Podsumowanie - WEIMARSKIE FILMY FRITZA LANGA  531

Bibliografia - OD MABUSEGO DO GOEBBELSA: WEIMARSKIE FILMY FRITZA LANGA  535

FILMOGRAFIA   547

INDEKS OSÓB  553

 

INDEKS FILMÓW  563