Facebook - konwersja
Pobierz fragment

Patrz gdzie patrzę. Psychologiczne aspekty podejmowania cudzej perspektywy - ebook

Data wydania:
20 października 2010
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment
30,47

Patrz gdzie patrzę. Psychologiczne aspekty podejmowania cudzej perspektywy - ebook

Fenomen podejmowania perspektywy – bardzo dobrze osadzony, jako przedmiot badania psychologii, w konkretnej historycznej tradycji filozoficznej i psychologicznej oraz w określonym kontekście systematycznym – jawi się jednoznacznie jako interesujący poznawczo i praktycznie ważny obiekt badania, zasługujący na to, by się nim szczegółowo zająć, tak jak się to dzisiaj w psychologii robi i jak to zrobił Autor. Jego analizy, prowadzone zarówno w zakresie psychologii ogólnej (w systematycznym kontekście poznawania cudzych stanów umysłowych), psychologii rozwojowej (z uwzględnieniem także perspektywy ewolucyjnej), jak i psychologii społecznej, ukazują wielorakie związki łączące ten fenomen z innymi podstawowymi fenomenami interesującymi psychologię, dokładniej – rozmaite dyscypliny psychologiczne.

(...) Dociekania Autora, o szerokim zakresie i zróżnicowanym charakterze, ujawniają wysoki poziom całej roboty (zarówno analitycznej, jak i syntetycznej) – konkretnie jej szczegółowość, precyzję, swobodę poruszania się widoczną w zapowiedziach tego, co dopiero będzie, i przywołaniach tego, co już było, panowanie nad przedmiotem i materią analizy (o czym świadczy wielość przypisów i, przede wszystkim, ich treść) oraz wyczulenie na walor praktycznych zastosowań obecnego stanu zaawansowania psychologii w tym zakresie.
Z recenzji wydawniczej dra hab. Krzysztofa Krzyżewskiego

Spis treści

Wstęp

1. Perspektywa i podejmowanie perspektywy

1.1. Perspektywa

1.2. Podejmowanie perspektywy

1.3. Doświadczanie oraz poznawanie cudzych stanów umysłowych – ujęcia historyczne

1.3.1. „Sympatia”

1.3.2. Einfühlung

1.3.3. Współodczuwanie

1.3.4. „Sympatia” a empatia

1.3.5. Przyjmowanie roli i „sympatia” w społecznym behawioryzmie

1.3.6. Przyjmowanie punktu widzenia słuchacza w rozmowie

1.3.7. Empatia a podejmowanie perspektywy

1.3.8. Wnioskowanie przez analogie

1.3.9. Teoria atrybucji Heidera

2. Podejmowanie perspektywy – współczesne wyjaśnianie

2.1. Teorie-teorii

2.1.1. Teoretyczny status potocznej psychologii

2.1.2. Terminy odnoszące się do stanów umysłowych

2.1.3. Rozwój „teorii umysłu”

2.2. Teorie symulacji

2.2.1. Symulacja jako udawanie i wyobrażanie (stanowisko Harrisa)

2.2.2. Symulacja jako introspekcja i projekcja (stanowisko Goldmana)

2.2.3. Symulacja jako identyfikacja i wnioskowanie praktyczne (stanowisko Gordona)

2.3. Podsumowanie i dyskusja

3. Podejmowanie perspektywy – rozwój zdolności

3.1. Relacje diadyczne

3.2. Relacje triadyczne – wzbudzanie i uwzględnianie perspektywy

3.2.1. Podążanie za spojrzeniem

3.2.2. Podzielanie przeżyć

3.2.3. Odnoszenie społeczne

3.2.4. Rozpoznawanie intencji

3.2.5. Gesty wskazujące

3.2.6. Znaczenie wczesnego poznania społecznego

3.3. Uwzględnianie i zamienianie perspektywy

3.3.1. Koordynowane wspólne zaangażowanie i podzielana intencjonalność

3.3.2. Współdziałanie

3.3.3. Znaczenie udziału w koordynowanym wspólnym zaangażowaniu

3.4. Udział podejmowania perspektywy w uczeniu się przez naśladowanie

3.5. Przyswajanie języka i posługiwanie się językiem a podejmowanie perspektywy

3.5.1. Przyswajanie języka

3.5.2. Wczesny okres posługiwania się językiem

3.5.3. Wpływ posługiwania się językiem na podejmowanie perspektywy – znaczenie słownictwa

3.5.4. Wpływ posługiwania się językiem na podejmowanie perspektywy – znaczenie składni

3.5.5. Wpływ posługiwania się językiem na podejmowanie perspektywy – znaczenie konwersacji

134

3.5.6. Posługiwanie się językiem a podejmowanie perspektywy – podsumowanie współzależności

4. Podejmowanie perspektywy przez dzieci i dorosłych

4.1. Fałszywe przekonania –

4.2. Podejmowanie perspektywy wizualnej

4.3. Alternatywne nazwy

4.4. Podejmowanie perspektywy wyższych poziomów

4.5. Społeczno-poznawcza teoria rozwoju zdolności do podejmowania roli

4.6. Podejmowanie perspektywy u osób w starszym wieku

5. Podejmowanie perspektywy w interakcji społecznej w ujęciu psycholingwistyki i psychologii społecznej

5.1. Podejmowanie perspektywy w interakcji społecznej w ujęciu psycholingwistyki

5.1.1. Znaczenie według Grice’a

5.1.2. Problem regresu w nieskończoność

5.2. Podejmowanie perspektywy w interakcji społecznej w ujęciu psychologii społecznej

5.2.1. Tendencyjność egocentryczna (egocentric bias) a podejmowanie perspektywy

5.2.1.1. Heurystyka zakotwiczenia i dostosowania

5.2.1.2. Epistemiczny egocentryzm (epistemic egocentrism)

5.2.1.3. Dopasowanie perspektywy (perspective adjustment)

5.3. Podsumowanie i dyskusja

6. Zakończenie

Literatura cytowana

 

Kategoria: Psychologia
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-233-8178-5
Rozmiar pliku: 1,3 MB

BESTSELLERY

Kategorie: