Podwykonawca – prawa, obowiązki i zasady współpracy z wykonawcą - ebook
Podwykonawca – prawa, obowiązki i zasady współpracy z wykonawcą - ebook
Na mocy nowelizacji ustawy Pzp z 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych dot. ochrony podwykonawstwa w zamówieniach publicznych, wykonawca stał się podmiotem bezpośrednio odpowiedzialnym względem zamawiającego za wypełnianie swych zobowiązań w stosunku do podwykonawców przy realizacji zamówień publicznych. W szczególności jeśli chodzi o zapłatę wynagrodzenia.
W publikacji przeczytasz o tym:
- jak powinny wyglądać relacje między wykonawcami a podwykonawcami,
- czy organizator przetargu może ograniczyć udział dodatkowych podmiotów,
- w jaki sposób wykonawca musi udowodnić, że będzie mógł korzystać z potencjału innego podmiotu,
- czy zmiana podwykonawcy jest możliwa podczas realizacji umowy.
Kategoria: | Zamówienia publiczne |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-269-2855-0 |
Rozmiar pliku: | 896 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Zamawiający ma ograniczone uprawnienie do żądania osobistego wykonania zamówienia
Czy po nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej: ustawa Pzp) w zakresie podwykonawstwa zamawiający może zastrzec, że zamówienie nie będzie realizowane przy udziale podwykonawców, gdy specyfika przedmiotu zamówienia za tym przemawia.
Po wejściu w życie nowych przepisów zamawiającemu pozostawiono jedynie ograniczone uprawnienie do żądania osobistego wykonywania zamówienia przez wykonawcę w odniesieniu do kluczowych części zamówienia na roboty budowlane lub usługi oraz do prac związanych z rozmieszczeniem i instalacją, w ramach zamówienia na dostawy. Wynika z tego, że w postępowaniach wszczynanych po 24 grudnia 2013 r. nie jest już w ogóle możliwe wyłączenie możliwości posługiwania się podwykonawcami w przypadku dostaw, nawet jeśli ich specyfika w poprzednio obowiązującym stanie prawnym mogła to uzasadniać.
Ustawa z 8 listopada 2013r. o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych, dotycząca podwykonawstwa przy realizacji zamówień publicznych, w szczególności zamówień na roboty budowlane, zawiera szereg istotnych przepisów, które w swym założeniu mają przede wszystkim ochronę praw podwykonawców zaangażowanych w ramach realizacji zamówień publicznych. Przed wejściem w życie nowelizacji zamawiający mógł – działając na podstawie uchylonego art. 36 ust. 5 ustawy Pzp – wprowadzić na etapie przygotowywania procedury do specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej: siwz) odpowiednie zastrzeżenie wskazujące, że część lub całość zamówienia nie może być powierzona podwykonawcom, uzasadniając to specyfiką przedmiotu zamówienia. Było to uprawnienie zamawiającego, który jako moderator postępowania oraz jego strona otrzymująca świadczenia i ponosząca za nie zapłatę mógł wyłączyć z jego realizacji udział podwykonawcy. Organizatorzy przetargów w praktyce nie korzystali z tego zastrzeżenia zbyt często, a możliwość jego wprowadzenia w oparciu o nieostre i ocenne cechy przedmiotu zamówienia bywała również podstawą naruszeń przepisów stwierdzanych w ramach kontroli.
Po nowelizacji zupełnie na nowo opisano ten zakres regulacji, wprowadzając art. 36a ustawy Pzp. Wynika z niego, że wykonawca może powierzyć wykonanie części zamówienia podwykonawcy.
Zamawiającemu pozostawiono jedynie ograniczone uprawnienie do żądania osobistego wykonywania zamówienia przez wykonawcę w odniesieniu do kluczowych części zamówienia na roboty budowlane lub usługi oraz do prac związanych z rozmieszczeniem i instalacją, w ramach zamówienia na dostawy. A zatem w postępowaniach wszczynanych po nowelizacji nie jest już w ogóle możliwe wyłączenie prawa do posługiwania się podwykonawcami w przypadku dostaw, nawet jeśli specyfika tych dostaw, w poprzednio obowiązującym stanie prawnym, mogła to uzasadniać.
Podstawa prawna:
l art. 36a ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.)
Justyna Andała-Sępkowska
prawnik, praktyk w dziedzinie zamówień publicznych po stronie zamawiającego
Wykonawca, który nie rozliczy się z podwykonawcą, nie ma co liczyć na zapłatę wynagrodzenia
Jakie nowe rozwiązania w zakresie gwarantowania płatności podwykonawcy za realizację zamówienia publicznego wprowadziła nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej: ustawa Pzp) w zakresie podwykonawstwa?
Na podstawie dodanych do ustawy Pzp art. 143a-143d wykonawca zamówienia na roboty budowlane staje się odpowiedzialny przed zamawiającym za realizację swych zobowiązań względem swoich podwykonawców. Natomiast zamawiający jest strażnikiem ich wzajemnych rozliczeń. Jeżeli wykonawca zamówienia publicznego, którego przedmiot stanowią roboty budowlane, nie wykaże, iż wywiązał się ze zobowiązań na rzecz swoich podwykonawców, zamawiający może zastosować względem wykonawcy sankcje wynikające z zawartej umowy o zamówienie publiczne.
Nowe rozwiązania, wprowadzone ustawą 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 1473), mają na celu przede wszystkim wzmocnienie i ochronę podwykonawców uczestniczących w realizacji zamówienia publicznego. Realizacją tego założenia jest zwiększenie pewności otrzymania wynagrodzenia w wysokości i terminie wynikającym z umowy zawartej z generalnym wykonawcą zamówienia.
Brak zapłaty w stosunku do podwykonawcy spowoduje wstrzymanie wynagrodzenia należnego wykonawcy od zamawiającego za realizację zamówienia, którego przedmiot stanowią roboty budowlane.
Udzielenie kolejnych zaliczek lub zapłata kolejnej części wynagrodzenia przez zamawiającego również została uzależniona od przedstawienia mu dowodów zapłaty podwykonawcom. W tym miejscu należy wspomnieć, że nowelizacja wprowadziła obowiązek zaliczkowania realizacji umowy o roboty budowlane zawartej na okres dłuższy niż 12 miesięcy, uzależniając wypłatę kolejnych zaliczek przez zamawiającego od przedstawienia dowodów zapłaty wymagalnego wynagrodzenia podwykonawcom realizującym część zamówienia, za które zaliczka została wcześniej wypłacona.
Nowe przepisy uregulowały również sytuację, gdy wykonawca będzie uchylał się od obowiązku zapłaty wynagrodzenia podwykonawcom. W takiej sytuacji podwykonawcom będzie przysługiwało prawo do zwrócenia się o zapłatę bezpośrednio do zamawiającego. Takie kroki mogą podjąć ci podwykonawcy, których umowy o podwykonawstwo na roboty budowlane były przedstawione i zaakceptowane przez zamawiającego, lub jeśli przedmiotem podwykonawstwa były dostawy i usługi, a umowy zostały przedłożone zamawiającemu w postaci kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem. Wypłacona przez zamawiającego kwota będzie potrącana z należności przysługujących wykonawcy zamówienia.
Bezpośrednia zapłata na rzecz podwykonawców obejmuje wyłącznie wynagrodzenie należne podwykonawcy, bez odsetek za zwłokę lub opóźnienie, których podwykonawca może dochodzić od wykonawcy na zasadach ogólnych. Dodatkowo, po spełnieniu pewnych przesłanek, istnieje możliwość zastosowania sankcji w postaci kary umownej nałożonej na wykonawcę, związanej z nieuregulowaniem należności względem podwykonawców.
Darmowy fragment