Polskie życie teatralne w Kijowie w latach 1905-1918 - ebook

Oceń:
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
ISBN:
978-83-233-8639-1
Język:
Polski
Data wydania:
15 grudnia 2009
Rozmiar pliku:
3,7 MB
Zabezpieczenie:
Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
Cena Virtualo
39,30 zł
41,90 zł
Cena w punktach Virtualo:
3930 pkt.

Pełny opis

Kijów lat 1905 – 1918 to jeden z najaktywniejszych centrów polskiego życia kulturalnego na emigracji. Po kilkudziesięciu latach zastoju, społeczność polska z ogromną energią przystąpiła tam do zakładania kolejnych stowarzyszeń, towarzystw, bibliotek, drukarni i teatrów. W tętniącej życiem i dynamicznie rozwijającej się aglomeracji polskie instytucje znaleźć można było niemal wszędzie, także w najbardziej reprezentatywnych częściach miasta.

Niniejsza praca koncentruje się na opisaniu przemian polskiego życia teatralnego. Głównym bohaterem jest tu teatr prowincjonalny, choć początkowo pozbawiony wielkich nazwisk i wybitnych przedstawień, jednak jakże barwny w swym heroicznym zmaganiu z codzienną rzeczywistością. Dzięki uporowi i konsekwencji kilkudziesięciu pasjonatów, po roku 1914 doczekał się on chwil sławy i zasłużonego miana pierwszej sceny emigracyjnej, na której występowali czołowi twórcy polskiego teatru.

Książka pokazuje możliwie najszersze spektrum aktywności teatralnej Polaków, zwracając uwagę na działalność zespołów zawodowych i amatorskich, organizację spektakli okolicznościowych, jak i występów gościnnych. Celem nie jest jednak wyłącznie dokumentacja, ale przede wszystkim oddanie różnorodności, barwności i wieloaspektowości zachodzących zjawisk. Wpływ na działalność polskich teatrów miała tam bowiem zarówno wielka międzynarodowa polityka, światowe kryzysy i wojny, jak i małe, prowincjonalne sprawy, lokalne sympatie i antagonizmy, zakulisowe relacje.

Piotr Horbatowski jest pracownikiem Centrum Języka i Kultury Polskiej w Świecie Uniwersytetu Jagiellońskiego. Ukończył teatrologię. Jego zainteresowania naukowe koncentrują się wokół polskiego teatru emigracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem terenów Ukrainy, Rosji i Białorusi. Opublikowana rozprawa doktorska poświęcona została polskiemu życiu teatralnemu w Kijowie w latach 1918 – 1938. Drugą jego pasją jest glottodydaktyka. Jest autorem programu nauczania języka polskiego jako obcego poprzez teatr. Od kilkunastu lat prowadzi na UJ studio teatralne dla obcokrajowców, wystawiające przedstawienia po polsku.

Spis treści

Wstęp

Rozdział I. Formowanie się i działalność stałego, zawodowego teatru polskiego w Kijowie w latach 1905–1914

1. Wprowadzenie 17

2. Próby założenia stałej sceny polskiej w Kijowie przez Władysława Kindlera

Sekcja Dramatyczna przy Polskim Towarzystwie Gimnastycznym „Sokół”

Stały Teatr Polski

3. Teatr Polski pod patronatem Kijowskiego Polskiego Towarzystwa Miłośników Sztuki

Od kółka amatorskiego po teatr zawodowy – zmiany organizacyjne i dyskusje programowe wokół stałego polskiego teatru w Kijowie

Sale teatralne

Wykonawcy i program artystyczny

Cenzura i restrykcje policyjne

Publiczność

4. Podsumowanie

Rozdział II. Teatry stałe w czasie I wojny światowej

1. Wprowadzenie

2. Teatr Polski pod dyrekcją Franciszka Rychłowskiego

Zmiany organizacyjne, sytuacja ekonomiczna i wewnętrzna teatru

Nowe czasy, nowe wyzwania

Sala teatralna

Program artystyczny

Cenzura

Publiczność

3. Teatr „Studya” Stanisławy Wysockiej

Przemiany organizacyjne 162

Sale teatralne

Podstawowe cele powstania i program „Studya”

Zespół i jego widownia

Repertuar

4. Teatry dramatyczne w klubie „Ogniwo”: Nowy Teatr Polski – J. Flacha i J. Osterwy,

Teatr Polski – K. Dunin-Markiewicza i S. Wysockiej

Przemiany organizacyjne, programowe i kadrowe

Program i repertuar

5. Teatry rewiowo-muzyczne

Warszawski Teatr Miniatur 198

Kijowski Teatr Polski, Polska Farsa i Operetka, Teatr Nowości

Teatr „Figliki”

6. Podsumowanie

Rozdział III. Występy gościnne

1. Ogólna charakterystyka

2. Przedstawienia dramatyczne

Aktorzy indywidualni

Zespoły

3. Przedstawienia muzyczne – opera, operetka

Soliści

Zespoły

4. Kabaret

5. Podsumowanie

Rozdział IV. Przedstawienia okolicznościowe

1. Przedstawienia dla dzieci i młodzieży

2. Inne spektakle okolicznościowe

3. Podsumowanie

Zakończenie

Aneks I – Repertuary

Aneks II – Zespoły

Aneks III – Kalendarium ważniejszych występów gościnnych 283

Bibliografia

Spis ilustracji