Pozytywne życie - ebook
Pozytywne życie - ebook
Książka jest podręcznikiem pomocnym w realizowaniu zajęć z profilaktyki HIV/AIDS. Tematyka ta jest jak bardzo aktualna. Choć w naszym kraju nie obserwuje się (na szczęście) lawinowego wzrostu zakażeń, co roku wynik dodani odbiera około 1200 osób, często młodych. Spada również liczba uczniów mających zajęcia poświęcone problematyce HIV i tematom pokrewnym a dotyczących m. in. zagadnień inicjacji seksualnej, warunków udanego startu w życie seksualne, orientacji psychoseksualnej. Tej luki nie wypełnia niestety przedmiot „Wychowanie do życia w rodzinie”, który w wielu szkołach nie jest realizowany.
Książka zawiera podstawowe informacje nt. psychospołecznych i medycznych aspektów epidemii HIV/AIDS oraz zagadnień związanych z problematyką HIV (np. zachowania seksualne, orientacje psychoseksualne). Zawiera także część metodyczną, która ma ułatwić samodzielne projektowanie zajęć i scenariuszy poświeconych problematyce HIV, edukacji seksualnej i szerzej – profilaktyce społecznej. W aneksie znaleźć można przykładowe scenariusze, które mogą być inspiracją do tworzenia własnych, adekwatnych do warunków i możliwości realizowania konkretnego programu profilaktycznego.
Książka będzie przydatna dla tych wszystkim, którzy zajmują się profilaktyką, edukacją seksualną i promocją zdrowia. Choć główną grupą oddziaływań profilaktycznych są młodzi, to pracujący z dorosłymi także mogą skorzystać z tej publikacji. Jej lektura może okazać się ciekawa także dla tych, którzy o HIV i społecznych aspektach epidemii nie wiedzą zbyt wiele. W sposób przystępny, syntetyczny przedstawia najważniejsze kwestie dotyczące profilaktyki HIV, zawiera najbardziej aktualne dane, podsuwa także tematy, które są ważne w pracy z młodzieżą.
Spis treści
Od autorów projektu Pozytywne Życie; 7
Wstęp; 9
1. HIV/AIDS – co każdy edukator wiedzieć powinien
1.1. Historia i teraźniejszość epidemii; 15
1.2. Podstawowe informacje o HIV/AIDS; 22
1.2.1. Drogi przenoszenia i przebieg zakażenia; 22
1.2.2. Zachowania seksualne a ryzyko zakażenia HIV; 27
1.2.3. Epidemia HIV a płeć; 32
1.2.4. Epidemia HIV a orientacje psychoseksualne; 39
1.3. Założenia profilaktyki HIV; 43
1.3.1. Zasady profilaktyki HIV w odniesieniu do zachowań seksualnych; 44
1.3.2. Zasady profilaktyki HIV w zakresie zachowań związanych z przyjmowaniem narkotyków oraz profilaktyki zakażeń wertykalnych; 49
1.3.3. Strategie profilaktyczne w zakresie HIV/AIDS; 51
1.3.4. Słabości profilaktyki HIV w Polsce; 60
1.4. Ach – ta dzisiejsza młodzież.; 66
2. Jak to się robi… czyli o metodyce profilaktyki
2.1. Budowanie i realizowanie programów profilaktycznych; 75
2.2. Jak konstruować scenariusze zajęć; 85
2.3. Zasady i metody pracy z grupą ze szczególnym uwzględnieniem pracy z dziećmi i młodzieżą; 89
2.4. Kompetencje, umiejętności i warunki niezbędne do pracy z młodymi ludźmi; 108
Zakończenie; 119
Bibliografia; 121
Spis tabel i schematów; 129
Aneksy
Aneks 1. Słownictwo; 133
Aneks 2. Przykładowe scenariusze; 136
„Czy mnie to dotyczy?”; 136
„Co już wiem, a czego nie”; 138
„Czy to naprawdę moja decyzja”; 142
„Czy HIV wszystkich nas dotyczy tak samo?”; 144
„Odpowiedzialne związki – sposób na HIV”; 148
„Mniejszość – jaka jest w moich oczach”; 150
„Gdy HIV jest obok mnie”; 152
Aneks 3. Mapa zachowań seksualnych; 156
Aneks 4. Mapa stylu życia; 157
Kategoria: | Pedagogika |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7850-166-4 |
Rozmiar pliku: | 2,5 MB |