Pracownicy instytucji kultury. Szczególne zasady zatrudniania i wynagradzania - ebook
Pracownicy instytucji kultury. Szczególne zasady zatrudniania i wynagradzania - ebook
Spis treści
Wprowadzenie
Specyfika działalności instytucji kultury
Formy prowadzenia działalności
Podstawy prawne prowadzenia działalności kulturalnej
Rozdział 1. Kierownicy instytucji kultury
Kadra kierownicza – osoby zarządzające
Jednoosobowa reprezentacja przez dyrektora
Stanowisko zastępcy dyrektora w jednostce kulturalnej
Zatrudnienie głównego księgowego
Powołanie i odwołanie dyrektora
Okres powołania na stanowisko dyrektora w instytucjach kultury
Ponowny wybór na stanowisko
Czy rozpisanie konkursu jest obligatoryjne
Treść ogłoszenia konkursowego
Zasady powoływania członków komisji
Powołanie dyrektora wbrew wskazaniom komisji konkursowej
Procedura działania komisji i ogłoszenie wyników
Opinie i zgody poprzedzające dokonanie naboru
Konsekwencje nieważności aktu powołania
Dyrektor samorządowej instytucji kultury - kto dokonuje wobec niego czynności pracowniczych
Składniki wynagrodzenia a treść aktu powołania
Jednoczesne zatrudnienie w dwóch jednostkach organizacyjnych
Charakter umowy z dyrektorem instytucji kultury
Uzasadnienie odwołania ze stanowiska
Powierzenie zarządzania instytucją kultury
Okres trwania i zakres umowy o zarządzanie instytucją kultury
Rozdział 2. Zatrudnianie pracowników instytucji kultury
Podstawy zatrudniania pracowników instytucji kultury
Zasady zatrudniania w miejskim ośrodku kultury
Forma zatrudnienia głównego księgowego
Umowa cywilnoprawna jako forma zatrudnienia
Zatrudnienie dodatkowe i oddelegowanie do instytucji kultury
Podejmowanie dodatkowego zatrudnienia przez pracowników instytucji artystycznych
Oddelegowanie pracownika samorządowego do instytucji kultury
Wymagania kwalifikacyjne
Sposób określenia wymogów kwalifikacyjnych dla bibliotekarzy
Rozdział 3. Czas pracy
Okresy rozliczeniowe i ich przedłużanie
Celowość przedłużenia okresu rozliczeniowego w instytucjach kultury
Dłuższy okres rozliczeniowy - przesłanki zastosowania
Procedura wprowadzania dłuższego okresu rozliczeniowego
Dłuższy okres rozliczeniowy tylko dla części pracowników
Określenie momentu początkowego okresu rozliczeniowego
Ustalanie rozkładów czasu pracy
Tworzenie harmonogramów przy przedłużonym okresie rozliczeniowym
Modyfikacja rozkładu czasu pracy
Systemy czasu pracy
Prawo do wynagrodzenia za czas przerwy w przerywanym systemie czasu pracy
System równoważny dla pracowników instytucji kultury
Łączenie systemów czasu pracy - system mieszany
Rekompensowanie pracy nadliczbowej
Rekompensowanie dodatkowej pracy w okresie rozliczeniowym
Praca w sobotę a termin jej zrekompensowania
Rekompensata pracy wykonywanej w niedzielę
Rozdział 4. Wynagradzanie pracowników instytucji kultury
Regulacje prawne określające zasady wynagradzania pracowników instytucji kultury
Wprowadzenie zakładowych zasad wynagradzania pracowników
Składniki wynagrodzenia
Służba zastępcza jako okres zaliczany przy ustalaniu prawa do dodatku stażowego
Dodatek specjalny a wynagrodzenie za godziny nadliczbowe
Dochodzenie zwrotu nienależnie wypłaconego składnika
Dodatek za zwiększone obowiązki w podstawie nagrody jubileuszowej
Nagroda jubileuszowa pracownika księgowości w instytucji kultury
Uwzględnianie okresów zatrudnienia za granicą
Dodatkowe wynagrodzenie za używanie przedmiotów osobistych
Wynagrodzenie za reżyserię
Złożenie wniosku i przyznanie nagrody rocznej
Przekształcenie formy organizacyjnej biblioteki - czy pracownicy zachowają prawo do trzynastki
Rozdział 5. Nagrody i stypendia
Ramy prawne przyznawania nagród i stypendiów
Nagrody w dziedzinie kultury i sztuki
Możliwość scedowania uprawnień w zakresie przyznawania nagród na inny podmiot
Powołanie komisji konkursowej z głodem doradczym
Stypendia
Dodatkowe stypendium pobierane przez studenta
Stypendium pracownika samorządowego z tytułu działalności artystycznej
Rozdział 6. Wybór aktów prawnych
Ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej
Rozporządzenie Ministra Kultury w sprawie organizacji i trybu przeprowadzania konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora instytucji kultury
Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie wynagradzania pracowników instytucji kultury
Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie warunków i trybu przyznawania dorocznych nagród za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury
Kategoria: | Pracy |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-269-3552-7 |
Rozmiar pliku: | 204 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Wybór aktów prawnych
Ustawa
z 25 października 1991 r.
o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej
(tekst jedn.: Dz.U. z 2012 r. poz. 406; zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 423)
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1. 1. Działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.
2. Państwo sprawuje mecenat nad działalnością kulturalną polegający na wspieraniu i promocji twórczości, edukacji i oświaty kulturalnej, działań i inicjatyw kulturalnych oraz opieki nad zabytkami.
3. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego może wspierać finansowo, w ramach mecenatu państwa, realizację planowanych na dany rok zadań związanych z polityką kulturalną państwa, prowadzonych przez instytucje kultury i inne podmioty nie należące do sektora finansów publicznych.
4. Mecenat, o którym mowa w ust. 2 i 3, sprawują także organy jednostek samorządu terytorialnego w zakresie ich właściwości.
Art. 2. Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.
Art. 3. 1. Działalność kulturalną mogą prowadzić osoby prawne, osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej.
2. Działalność kulturalna określona w art. 1 ust. 1 nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów.
3. Do działalności, o której mowa w ust. 1 i 2, w zakresie nieuregulowanym przepisami ustawy dotyczącymi organizowania i prowadzenia działalności kulturalnej oraz przepisami o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, stosuje się przepisy o prowadzeniu działalności gospodarczej.
Art. 4. 1. Osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, których podstawowym celem statutowym nie jest prowadzenie działalności kulturalnej, mogą prowadzić taką działalność w szczególności w formie klubów, świetlic, domów kultury i bibliotek.
2. Koszty prowadzenia działalności kulturalnej, o której mowa w ust. 1, w tym wynagrodzenia dla pracowników, wraz ze składką na ubezpieczenie społeczne, i inne wydatki z tytułu zatrudniania pracowników obciążają koszty działalności podstawowej.
Art. 5. 1. Podmioty prowadzące działalność kulturalną na zasadach określonych w art. 3 mogą otrzymywać dotacje celowe na realizację zadań państwowych.
2. Organizacje pozarządowe prowadzące działalność kulturalną mogą otrzymywać dotacje celowe z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, na zadania objęte mecenatem państwa, w tym dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji.
Art. 6. (uchylony).
Art. 6a. 1. Osobom wyróżniającym się w tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury nadaje się odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.
2. Odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej” nadaje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
3. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego określi, w drodze rozporządzenia:
1) tryb nadawania odznaki „Zasłużony dla Kultury Polskiej”,
2) warunki jakie musi spełniać wniosek o nadanie odznaki,
3) wzór i sposób noszenia odznaki
– biorąc pod uwagę wzornictwo stosowane w polskiej falerystyce.
Art. 7. 1. Osobom wyróżniającym się w dziedzinie twórczości artystycznej, działalności kulturalnej lub ochronie kultury i dziedzictwa narodowego minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego nadaje Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, zwany dalej „Medalem”.
2. Medal posiada trzy stopnie:
1) I stopień – Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”;
2) II stopień – Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”;
3) III stopień – Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
3. Medal nadaje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego z własnej inicjatywy lub na wniosek:
1) ministrów lub kierowników urzędów centralnych;
2) rektorów szkół wyższych;
3) marszałków województw;
4) wojewodów;
5) władz statutowych ogólnopolskich organizacji społecznych lub stowarzyszeń prowadzących statutową działalność kulturalną;
6) kierowników placówek dyplomatycznych lub konsularnych Rzeczypospolitej Polskiej.
4. Medal stopnia wyższego można otrzymać po upływie 5 lat od nadania Medalu stopnia bezpośrednio niższego. W przypadkach uzasadnionych wybitnymi osiągnięciami kandydata można odstąpić od powyższego wymogu.
5. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego określi, w drodze rozporządzenia:
1) wzór odznaki Medalu oraz miniatury Medalu,
2) wzór wniosku o nadanie Medalu oraz wzór legitymacji potwierdzającej nadanie Medalu,
3) tryb wydawania legitymacji potwierdzającej nadanie Medalu i warunki wydawania jej duplikatu,
4) sposób noszenia odznaki Medalu oraz miniatury Medalu
– z uwzględnieniem stopni Medalu oraz warunków, jakie powinny spełniać wnioski o nadanie Medalu.
Art. 7a. 1. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego oraz inni ministrowie, w odniesieniu do podległych im ośrodków i instytucji kultury, w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, a także jednostki samorządu terytorialnego mogą ustanawiać i przyznawać doroczne nagrody za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury.
2. Nagrody mogą być przyznawane osobom fizycznym lub prawnym, a także innym podmiotom na podstawie oceny całokształtu działalności lub osiągnięć o istotnym znaczeniu.
3. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, w drodze rozporządzenia, a organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego, w drodze uchwały, określą szczegółowe warunki i tryb przyznawania nagród, o których mowa w ust. 1 i 2, biorąc pod uwagę charakter działalności osoby fizycznej lub prawnej lub rangę osiągnięcia w zakresie twórczości artystycznej oraz upowszechniania lub ochrony kultury.
Art. 7b. 1. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, inni ministrowie i kierownicy urzędów centralnych w odniesieniu do podległych im ośrodków i instytucji kultury, a także jednostki samorządu terytorialnego, mogą przyznawać stypendia osobom zajmującym się twórczością artystyczną, upowszechnianiem kultury oraz opieką nad zabytkami.
2. Stypendium, o którym mowa w ust. 1, polega na przyznaniu środków finansowych osobom realizującym określone przedsięwzięcia w zakresie twórczości artystycznej, opieki nad zabytkami lub upowszechniania kultury.
3. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, w drodze rozporządzenia, a organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego, w drodze uchwały, określą szczegółowe warunki i tryb przyznawania stypendiów, o których mowa w ust. 1, oraz ich wysokość, mając na uwadze wspieranie rozwoju umiejętności artystycznych oraz upowszechnianie kultury i opieki nad zabytkami.
Rozdział 2
Instytucje kultury
Art. 8. Ministrowie oraz kierownicy urzędów centralnych organizują działalność kulturalną, tworząc państwowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.
Art. 9. 1. Jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.
2. Prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym.
3. Instytucje kultury, dla których organizatorami są jednostki samorządu terytorialnego, mogą otrzymywać dotacje celowe na zadania objęte mecenatem państwa, w tym dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji, z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
Art. 9a. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego określi, w drodze rozporządzenia, zakres zadań objętych mecenatem państwa, szczegółowy tryb składania wniosków o udzielenie dotacji, o których mowa w art. 5 ust. 2 i art. 9 ust. 3, oraz ich przekazywania i rozliczania, uwzględniając rządowe programy z zakresu kultury i dziedzictwa narodowego oraz konieczności zapewnienia ciągłości realizowanych zadań.
Art. 10. 1. Podmioty tworzące instytucje kultury, o których mowa w art. 8 i 9, zwane są dalej organizatorami.
2. Ilekroć w ustawie jest mowa o instytucji kultury bez bliższego określenia – należy przez to rozumieć zarówno państwową, jak i samorządową instytucję kultury.
Art. 11. 1. Organizator wydaje akt o utworzeniu instytucji kultury, w którym określa jej przedmiot działania, nazwę i siedzibę, a także określa czy dana instytucja kultury jest instytucją artystyczną w rozumieniu ust. 2. Może być utworzona instytucja kultury prowadząca działalność kulturalną w więcej niż jednej formie organizacyjnej, wymienionej w art. 2.
2. Instytucjami artystycznymi są instytucje kultury powołane do prowadzenia działalności artystycznej w dziedzinie teatru, muzyki, tańca, z udziałem twórców i wykonawców, w szczególności: teatry, filharmonie, opery, operetki, orkiestry symfoniczne i kameralne, zespoły pieśni i tańca oraz zespoły chóralne.
Art. 11a. 1. Działalność kulturalna instytucji artystycznej organizowana jest w oparciu o sezony artystyczne, na które ustala się plany repertuarowe.
2. Sezon artystyczny rozpoczyna się w dniu 1 września a kończy w dniu 31 sierpnia następnego roku.
Art. 12. Organizator zapewnia instytucji kultury środki niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymania obiektu, w którym ta działalność jest prowadzona.
Art. 13. 1. Instytucje kultury działają na podstawie aktu o ich utworzeniu oraz statutu nadanego przez organizatora.
2. Statut zawiera:
1) nazwę, teren działania i siedzibę instytucji kultury;
2) zakres działalności;
3) organy zarządzające i doradcze oraz sposób ich powoływania;
4) określenie źródeł finansowania;
5) zasady dokonywania zmian statutowych;
6) postanowienia dotyczące prowadzenia działalności innej niż kulturalna, jeżeli instytucja zamierza działalność taką prowadzić.
Darmowy fragment