Prawo jako narzędzie sprawiedliwej kooperacji w społeczeństwie demokratycznym. Filozofia polityczna Johna Rawlsa z perspektywy prawniczej - ebook

Oceń:
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
ISBN:
978-83-7969-567-6
Język:
Polski
Rok wydania:
2015
Rozmiar pliku:
1,8 MB
Zabezpieczenie:
Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
Cena Virtualo
19,60 zł
20,95 zł
Cena w punktach Virtualo:
1960 pkt.

Pełny opis

Zastosowanie kategorii filozofii politycznej do zagadnień filozofii prawa jest propozycją niezwykle koncepcyjnie śmiałą. Nie mniej śmiała jest skala tego zabiegu, zawarta w książce, gdyż obejmuje zręby całego porządku prawnego, a nie tylko jego poszczególne instytucje. Osiągnięcia te nie tylko metodologicznie imponują, ale też wskazują na ich unikatowy charakter, gdyż w literaturze przedmiotu łatwo wskazać na celowe i świadome oddzielanie filozofii politycznej i filozofii prawa, trudno natomiast znaleźć propozycję zatarcia ich granicy. Przedmiotem rozprawy jest filozofia polityczna Johna Rawlsa (1921–2002), słynnego XX-wiecznego filozofa, który do dzisiaj inspiruje badaczy na całym świecie. Autor docieka, jakiego rodzaju koncepcję prawa można zrekonstruować zarówno z wczesnej, jak i późnej doktryny Rawlsa. W centrum rozważań znajduje się problem instytucji pluralistycznego społeczeństwa demokratycznego, co czyni niniejszą pozycję ważną dla filozofów polityki czy prawa, a także dla praktyków – prawników i polityków.

Spis treści

Wykaz skrótów prac Johna Rawlsa stosowanych w tekście 7

Wstęp 9

Rozdział 1. Potrzeba prawa – społeczeństwo demokratyczne 19

1.1. Idea społeczeństwa jako sprawiedliwego systemu kooperacji  23

1.2. Jednostka a obywatel. Polityczna koncepcja osoby  34

a. Rozumność i racjonalność  37

B. Wolność i równość  44

C. Tożsamość instytucjonalna jako tożsamość podmiotu prawa 51

1.3. Pluralizm jako trwała cecha wolnych społeczeństw. ciężary sądu  57

1.4. Częściowy konsens rozumnych rozległych doktryn  64

1.5. Społeczeństwo dobrze urządzone. Reinterpretacja z perspektywy prawniczej  70

Rozdział 2. Fundament prawa – prawo w świetle zasad sprawiedliwości i publicznego rozumu 81

2.1. Konstrukcja sytuacji pierwotnej i jej zastosowanie do nauki prawa  82

a. Sytuacja pierwotna jako narzędzie prezentacji i uzasadnienia koncepcji sprawiedliwości  84

B. Sytuacja pierwotna jako źródło formalnych warunków dla prawa  94

2.2. Koncepcja działania prawa w praktyce społecznej w świetle zasad sprawiedliwości

i doktryny rozumu publicznego  101

A. Zasady sprawiedliwości dla struktury podstawowej. argumentacja w sytuacji pierwotnej  102

B. Koncepcja rozumu publicznego jako model funkcjonowania zasad sprawiedliwości w praktyce  119

2.3. Publiczny proces prawotwórczy w świetle filozofii politycznej Rawlsa. zasady sprawiedliwości jako zasady prawne  131

2.4. Kooperacyjna koncepcja prawa na tle współczesnych stanowisk w filozofii prawa  141

2.5. Sprawiedliwe prawo jako dobro wspólne  147

a. Pojęcie wspólnoty i pojęcie dobra na gruncie filozofii politycznej Rawlsa  148

B. Związek prawa z dobrem wspólnym u Rawlsa na tle wybranych koncepcji nieliberalnych  151

Rozdział 3. W stronę instytucji – polityczna koncepcja sprawiedliwości a porządek prawny 157

3.1. Rządy prawa – Johna Rawlsa doktryna konstytucyjna  159

a. Liberalna zasada legitymacji i jej znaczenie dla konstytucjonalizmu  164

B. Podstawowe wolności jako rdzeń konstytucji  171

c. Równa wolność polityczna: wolność wypowiedzi  182

d. Równa wolność polityczna: zasada równego uczestnictwa i pozytywny wymiar podstawowych wolności  189

e. Kooperacyjna koncepcja prawa a konstytucja w perspektywie prawnoporównawczej 194

3.2. Prawo prywatne w świetle sprawiedliwości jako bezstronności (prawo własności, swoboda umów, prawo rodzinne)  199

a. Własność  200

B. Swoboda umów jako podstawa społecznej kooperacji  208

C. Prawo prywatne jako podstawa ładu publicznego  214

3.3. czy sprawiedliwość jest nadrzędnym pojęciem prawnym? Próba odpowiedzi w świetle orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego  218

3.4. Quid lex iniusta est? Przestrzeganie prawa i jego granice  230

a. Przestrzeganie prawa jako obowiązek naturalny  231

B. Obowiązek przestrzegania prawa niesprawiedliwego. Uzasadnienie i granice  234

Konkluzje 239

Bibliografia 243


Summary 255