Psychologia. Kluczowe koncepcje. Tom 2 - ebook
Psychologia. Kluczowe koncepcje. Tom 2 - ebook
Tom II podręcznika omawia 3 wielkie tematy w psychologii: emocje i motywacje, uczenie się oraz pamięć. Problematyka związana z emocjami szczególnie obrosła w mity i wątpliwości. Autorzy rozprawiają się z tradycyjnym poglądem ukazującym emocje jako kłopotliwy ciężar i przeszkodę w korzystaniu z rozumu. Według nich inteligentna maszyna pozbawiona uczuć nie potrafiłaby wytworzyć zgodnego z prawdą obrazu rzeczywistości.
Spis treści
Wstęp do wydania polskiego (Phil Zimbardo)
Wprowadzenie (Phil Zimbardo, Bob Johnson, Vivian McCann)
1 EMOCJE I MOTYWACJA
1.1 PO CO NAM EMOCJE?
Ewolucja emocji
Liczenie emocji
Uniwersalia w ekspresji emocji
ZAGADNIENIE PSYCHOLOGICZNE - Różnice emocjonalne między mężczyznami a kobietami zależą zarówno od biologii, jak i od kultury
1.2 SKĄD SIĘ BIORĄ NASZE EMOCJE?
Mózgowe podłoże emocji
Psychologiczne teorie emocji: wyjaśnienie kilku dotąd nierozstrzygniętych zagadnień
ZAGADNIENIE PSYCHOLOGICZNE - Pobudzenie, poziom wykonania zadania i odwrócone U
1.3 ILE KONTROLI MAMY NAD WŁASNYMI EMOCJAMI?
Rozwój inteligencji emocjonalnej
Wykrywanie kłamstw
ZAGADNIENIE PSYCHOLOGICZNE - Kontrolowanie gniewu
1.4 MOTYWACJA: CO SPRAWIA, ŻE ZACHOWUJEMY SIĘ TAK, JAK SIĘ ZACHOWUJEMY?
Jak psycholodzy używają pojęcia „motywacja”?
Rodzaje motywacji
Teorie motywacji
Motywacja – niespodziewane skutki nagrody
ZAGADNIENIE PSYCHOLOGICZNE - Zastosowanie psychologii do uczenia się psychologii
1.5 CO ŁĄCZY MOTYWACJĘ OSIĄGNIĘĆ, ŁAKNIENIE I SEKS? CO JE RÓŻNI?
Motywacja osiągnięć
Motywacja zaspokajania głodu
Motywacja seksualna
ZAGADNIENIE PSYCHOLOGICZNE - Siła woli, śmiech i ciastka czekoladowe
WŁĄCZ MYŚLENIE KRYTYCZNE - Czy „wykrywacze kłamstw” rzeczywiście wykrywają kłamstwa?
PODSUMOWANIE ROZDZIAŁU
2 UCZENIE SIĘ I WYCHOWANIE
2.1 JAKIEGO RODZAJU UCZENIE SIĘ WYJAŚNIA WARUNKOWANIE KLASYCZNE?
Podstawy warunkowania klasycznego
Zastosowania warunkowania klasycznego
ZAGADNIENIE PSYCHOLOGICZNE - Awersje do smaków a chemoterapia
2.2 JAK UCZYMY SIĘ NOWYCH ZACHOWAŃ ZA POMOCĄ WARUNKOWANIA SPRAWCZEGO?
Radykalny behawioryzm Skinnera
Siła wzmocnienia
Problem kary
Lista sposobów modyfikowania zachowania sprawczego
Porównanie warunkowania sprawczego i klasycznego
ZAGADNIENIE PSYCHOLOGICZNE - Zastosowanie psychologii do uczenia się psychologii
2.3 JAK PSYCHOLOGIA POZNAWCZA WYJAŚNIA UCZENIE SIĘ?
Uczenie się przez wgląd: Köhler z szympansami na Wyspach Kanaryjskich
Mapy poznawcze: Tolman odkrywa, co jest w umyśle szczura
Uczenie się przez obserwację: wyzwanie rzucone przez Bandurę behawioryzmowi
Reinterpretacja behawioralnego uczenia się w kategoriach poznawczych
Mechanizmy mózgowe a uczenie się
„Wyższe” uczenie się poznawcze
ZAGADNIENIE PSYCHOLOGICZNE - Lęk przed lataniem – ponowne spotkanie
WŁĄCZ MYŚLENIE KRYTYCZNE - Czy różni ludzie mają różne „style uczenia się”?
PODSUMOWANIE ROZDZIAŁU
3 PAMIĘĆ
3.1 CZYM JEST PAMIĘĆ?
Metafory pamięci
Trzy podstawowe zadania pamięci
ZAGADNIENIE PSYCHOLOGICZNE - Czy chciałbyś mieć pamięć „fotograficzną”?
3.2 W JAKI SPOSÓB POWSTAJĄ WSPOMNIENIA?
Pierwszy etap: pamięć sensoryczna
Drugi etap: pamięć operacyjna
Trzeci etap: pamięć długotrwała
ZAGADNIENIE PSYCHOLOGICZNE - Wspomnienia fleszowe: gdzie byłeś, kiedy…?
3.3 W JAKI SPOSÓB WYDOBYWAMY WSPOMNIENIA?
Pamięć utajona i pamięć jawna
Wskazówki dotyczące wydobycia
Inne czynniki wpływające na wydobywanie
ZAGADNIENIE PSYCHOLOGICZNE - Na końcu języka
3.4 DLACZEGO PAMIĘĆ CZASAMI NAS ZAWODZI?
Nietrwałość: zacieranie się wspomnień jako przyczyna zapominania
Roztargnienie: lapsusy uwagi jako przyczyna zapominania
Blokowanie: problem z dostępem
Błędna atrybucja: wspomnienia w błędnym kontekście
Podatność na sugestię: zewnętrzne wskazówki zniekształcają wspomnienia lub je tworzą
Tendencyjność: przekonania, postawy i opinie zniekształcają wspomnienia
Uporczywość: dlaczego nie możemy zapomnieć
Zalety „siedmiu grzechów” pamięci
Usprawnianie pamięci za pomocą mnemotechnik
ZAGADNIENIE PSYCHOLOGICZNE - Zastosowanie psychologii do uczenia się psychologii
WŁĄCZ MYŚLENIE KRYTYCZNE - Kontrowersja dotycząca odzyskanych wspomnień
PODSUMOWANIE ROZDZIAŁU
Słownik pojęć
Bibliografia
Indeks nazwisk
Wykaz źródeł ilustracji
Kategoria: | Psychologia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-01-18385-1 |
Rozmiar pliku: | 3,3 MB |