Rozdział 1. Jakie zapisy powinien zawierać regulamin pracy, jakie warto w nim umieścić, a jakich unikać 6
Podstawowe dozwolone zapisy regulaminu pracy 6
Mniej niż 20 pracowników – zamiast informacji o warunkach zatrudnienia można wydać regulamin pracy 13
Potwierdzenie zapoznania się pracownika z treścią regulaminu pracy 15
Wzór: Potwierdzenie zapoznania się z treścią regulaminu pracy 16
Wzór: Potwierdzenie otrzymania rozszerzonej informacji o warunkach zatrudnienia (z art. 29 § 3 Kodeksu pracy) 18
Wzór: Potwierdzenie zapoznania z obwieszczeniem, o którym mowa w art. 150 Kodeksu pracy 19
Wyjścia prywatne w godzinach pracy – ustalenie zasad korzystania w regulaminie pracy 24
Wzór: Przykładowy zapis w regulaminie pracy 25
Wzór: Wniosek o zwolnienie na załatwienie spraw osobistych z propozycją terminu odpracowania 26
Urlop na żądanie – przyda się zapis w regulaminie i dowody udzielenia urlopu 30
Wzór: Regulamin pracy – fragment dotyczący urlopów na żądanie 30
Wzór: Potwierdzenie zgłoszenia i udzielenia urlopu wypoczynkowego na żądanie 31
Zasady korzystania ze sprzętu komputerowego – przydatne zapisy 41
Wzór: Fragment regulaminu pracy – zasady korzystania ze służbowego sprzętu elektronicznego 42
Wzór: Oświadczenie o zapoznaniu się z zasadami korzystania ze sprzętu elektronicznego 43
Jak w regulaminie pracy uregulować refundację okularów 61
Wzór: Zapis refundacji okularów (szkieł kontaktowych) korygujących wzrok w regulaminie pracy 63
Jak bezbłędnie zapisać w regulaminie pracy zasady odpowiedzialności materialnej pracowników 67
Wzór: Odpowiedzialność materialna pracowników – zasady ogólne 68
Wzór: Odpowiedzialność materialna za mienie powierzone pracownikowi z obowiązkiem zwrotu albo do wyliczenia się 70
Wzór: Umowa o użytkowanie rzutnika stanowiącego własność pracodawcy 71
Rozdział 2. Kto musi, a kto może wydać regulamin wynagradzania i jak wprowadzać do niego zmiany 73
Regulamin wynagradzania to nie powielenie przepisów 73
Mały pracodawca też może wydać regulamin wynagradzania 79
Niekorzystna zmiana regulaminu wynagradzania wymaga wypowiedzeń zmieniających 81
Rezygnacja z ZFŚS lub obniżenie odpisu – przykładowe aneksy do regulaminu wynagradzania 82
Wzór: Rezygnacja z tworzenia ZFŚS – przykładowy wzór aneksu do regulaminu wynagradzania 83
Wzór: Fragment pisma do pracowników o rezygnacji z działalności socjalnej przez pracodawcę, u którego nie obowiązują przepisy wewnątrzzakładowe 85
Wzór: Obniżenie wskaźnika odpisu na ZFŚS – przykładowy wzór aneksu do regulaminu wynagradzania 86
Zasady dotyczące rozliczania podróży służbowych można modyfikować – np. w regulaminie wynagradzania 87
Wzór: Regulamin wynagradzania – rozdział dotyczący zasad rozliczania podróży służbowych (prywatny pracodawca) 87
Wzór: Wniosek o zaliczkę 101
Pracownik ma sam zapoznać się ze zmianami regulaminów 104
Określenie prawa niektórych pracowników do dodatkowych składników wynagrodzenia 107
Rozdział 3. Jakie kryteria premiowania warto wprowadzić i czy można zabezpieczyć się na wypadek problemów finansowych 109
Premia regulaminowa – sposób na efektywne wynagradzanie 109
Wzór: Regulamin premiowania 109
Rozdział 4. Kiedy warto wydać regulamin zabezpieczający poufne informacje pracodawcy 126
Chcąc zabezpieczyć swoje poufne dane, pracodawca powinien wydać specjalny regulamin 126
Wzór: Regulamin bezpieczeństwa informacji 126
Przykład prawidłowego zapisu w regulaminie pracy 128
Wzór: Oświadczenie pracownika o zapoznaniu się z treścią Regulaminu bezpieczeństwa informacji oraz przyjęciu zobowiązania do jego przestrzegania 132
Rozdział 5. Kontrola dostępu do pomieszczeń służbowych – jak prowadzić ją zgodnie z prawem 137
Ustalenie przejrzystych zasad korzystania z pomieszczeń służbowych może przynieść pracodawcy wiele korzyści 137
Wzór: Procedura kontroli dostępu do pomieszczeń służbowych 137
Wzór: Załącznik nr 1do Procedury kontroli dostępu do pomieszczeń służbowych – Oświadczenie pracownika o pobraniu karty magnetycznej 140
Wzór: Oświadczenie pracownika o zapoznaniu się z treścią Procedury kontroli dostępu do pomieszczeń służbowych 140
Rozdział 6. Procedury antymobbingowa i antydyskryminacyjna – dlaczego warto, by pracodawca je wprowadził i stosował 153
Przeciwdziałanie mobbingowi to obowiązek pracodawcy 153
Wzór: Procedura przeciwdziałania mobbingowi 153
Wzór: Załącznik nr 1 – Zawiadomienie pracodawcy o przypadku mobbingu 159
Procedura antydyskryminacyjna może uchronić przed wypłatą wysokich odszkodowań 162
Wzór: Strategia przeciwdziałania dyskryminacji 162
Wzór: Załącznik nr 1 – Zawiadomienie pracodawcy o przypadku dyskryminacji 165
Nie tylko szef może być mobberem, ale odpowiedzialność zawsze ponosi pracodawca 175