Reinterpretacje. Percepcja i recepcja dzieł architektury na przykładzie świątyń jezuickich Ameryki Południowej okresu kolonialnego - ebook

Oceń:
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
ISBN:
978-83-7969-937-7
Język:
Polski
Rok wydania:
2015
Rozmiar pliku:
16 MB
Zabezpieczenie:
Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
Cena Virtualo
20,60 zł
22,00 zł
Cena w punktach Virtualo:
2060 pkt.

Pełny opis

Prezentowane studium przybliża architekturę jezuitów w Ameryce Południowej w okresie kolonialnym. Czytelnik może zapoznać się zarówno ze skomplikowaną sytuacją kulturową, na której tle powstawały prezentowane obiekty, jak i z zaskakującym bogactwem form, które zostały wykreowane przez europejskich przybyszów w kontakcie z rdzennymi społecznościami. Sztuka barokowej Ameryki Łacińskiej jest zjawiskiem szczególnym. W zapoznaniu się z tą egzotyczną rzeczywistością pomaga bogaty materiał ilustracyjny, pozwalający na uświadomienie sobie odmienności barokowej architektury chrześcijańskiej w różnych zakątkach świata. W publikacji nie ograniczono się do obiektów dobrze znanych i projektowanych przez słynnych architektów, ale przedstawiono też architekturę andyjskich prowincji dawnego Wicekrólestwa Peru oraz misyjne świątynie w tropikalnych regionach dzisiejszych Boliwii, Paragwaju czy Brazylii. Książka przeznaczona jest dla historyków sztuki, jednak może stać się ciekawą lekturą dla osób, które – zafascynowane odległymi kulturami - chciałyby dowiedzieć się czegoś więcej o architekturze kolonialnej Ameryki Południowej, a także o tym, jak na przestrzeni wieków zmieniało się widzenie obiektów architektonicznych tego dalekiego kontynentu.

Spis treści

Od Autorki  11

Mapy  15

WSTĘP  19

1. Cel pracy  21

2. Ramy chronologiczne i terytorialne  24

3. Stan badań  25

3.1. Architektura kolonialna w Ameryce Południowej  25

3.2. Architektura jezuitów w Ameryce Południowej  27

3.3. Sztuka kolonialna - badania polskie i rosyjskie  31

4. Metody badań  35

4.1. Badania terenowe  35

4.2. Charakterystyka źródeł rękopiśmiennych i drukowanych  36

4.3. Charakterystyka materiału ikonograficznego  39

5. Metodologia badań  40

5.1. Percepcja dzieła architektury  42

5.1.1. Percepcja zmysłowo-estetyczna  43

5.1.2. Percepcja semiotyczna  44

5.1.3. Cztery typy obrazowości w percepcji dzieła architektonicznego  46

5.1.4. Percepcja jako indywidualna iluzja  51

5.2. Estetyka recepcji i recepcja dzieł architektonicznych  54

5.3. Interpretacje dzieła architektury  55

6. Struktura pracy  58

7. Nazwy geograficzne, nazwy własne, wyrazy obcego pochodzenia i inne kwestie językowe  59

Ilustracje  61

ROZDZIAŁ I. KRÓTKIE WPROWADZENIE HISTORYCZNE, KULTUROWE I ARTYSTYCZNE  67

1. Ramy kulturowe i związany z nimi aparat pojęciowy  69

1.1. Nowy Świat  70

1.2. Indie Zachodnie  71

1.3. Ameryka Łacińska  71

1.4. Kolonia i kolonializm  73

1.5. Kultura i cywilizacja  75

2. „Terminologiczne grzęzawisko”, czyli aparat pojęciowy z zakresu historii sztuki charakterystyczny dla sztuki prezentowanego obszaru w XVI-XVIII wieku  77

3. Historia kolonii w Ameryce Południowej i podstawy ich funkcjonowania  81

3.1. Ameryka hiszpańskojęzyczna - Wicekrólestwo Peru, Nowa Granada, La Plata  81

3.1.1. Historia, podział terytorialny i podstawy ekonomiczne funkcjonowania kolonii  81

3.1.2. Stosunki etniczne i społeczne  85

3.1.3. Kościół i ewangelizacja  86

3.1.4. Sztuka  88

3.2. Brazylia  90

3.2.1. Historia, podział terytorialny i ekonomiczne podstawy funkcjonowania kolonii  90

3.2.2. Stosunki etniczne i społeczne  92

3.2.3. Kościół i ewangelizacja  93

3.2.4. Sztuka  94

4. Historia zakonu jezuitów  95

4.1. Powstanie zakonu jezuitów  95

4.2. Historia jezuitów w Ameryce Południowej  96

4.2.1. Obszar hiszpańskojęzyczny  96

4.2.2. Brazylia  96

4.2.3. Wygnanie jezuitów  97

5. Architektura jezuicka - zagadnienia ogólne i teoretyczne  98

5.1. Charakterystyka architektury jezuickiej - rodzaje świątyń ze względu na funkcje  98

5.2. Styl jezuicki  99

5.2.1. Styl jezuicki jako bogactwo form i dekoracji  100

5.2.2. Styl jezuicki jako skromność i umiar  102

5.2.3. Styl jezuicki a kościoły Il Gesù i Sant’Ignazio w Rzymie  103

5.2.4. Na sposób jezuicki, czyli modo nostro i akomodacja w architekturze  105

Ilustracje  109

ROZDZIAŁ II. ARCHITEKTURA MISYJNA - MIĘDZY GLOBALNOŚCIĄ A LOKALNOŚCIĄ  113

1. Misyjny charakter Towarzystwa Jezusowego  115

2. Jezuici i strategia urbanistyczna  118

2.1. Miasta „idealne” Ameryki Południowej  119

2.1.1. Lima  120

2.1.2. Trujillo  124

2.1.3. Cusco  125

2.2. Urbanistyka i budownictwo zakonu jezuitów  129

2.3. Metropolie, miasta i miasteczka  130

2.4. Redukcje i misje  133

2.4.1. Dzielnice indiańskie i redukcje - miasta i prowincja  140

2.4.2. Misje wśród Indian Guarani, Chiquitos i Mojos  147

2.4.3. Brazylijskie aldeamento  150

3. Typ kościoła misyjnego  152

3.1. Interpretacja „międzynarodowa” architektury misyjnej  152

3.1.1. Plan i struktura kościoła misyjnego  153

3.1.2. Materiał konstrukcyjny  154

3.2. Lokalne odmiany architektury misyjnej, jej znaczenie dawniej i dziś  158

3.2.1. Kolumbia i peruwiańskie Altiplano  158

3.2.2. Misje wśród Indian Guarani, Chiquitos i Mojos  161

3.2.3. Chiloé  164

3.2.4. Kościoły brazylijskie - pomiędzy architekturą centrum i prowincji  169

Ilustracje  175

ROZDZIAŁ III. ARCHITEKTURA REGIONALNA - KOŚCIOŁY JEZUICKIE  203

1. Metropolia i prowincja  205

2. Lokalne nurty i miejscowe tradycje architektoniczne  207

2.1. Świątynia jezuitów i architektura regionu kuzkeńskiego  207

2.1.1. Fasada kościoła jezuitów w Cusco i jej wpływ na architekturę miasta oraz regionu  210

2.1.2. Plan kościoła, system konstrukcyjny i układ przestrzenny  215

2.1.3. Motywy dekoracyjno-ornamentalne  217

2.1.4. Cusqueñismo i architektura kolonialna miasta  217

2.2. Dekoracja mestizo i mudéjar  220

2.2.1. Dekoracja mestizo w regionie arequipeńskim  221

2.2.2. Dekoracja mestizo w Collao  223

2.2.3. Sucre i Potosi - dekoracja w typie mudéjar  227

2.3. Kościoły jezuickie w Cordobie, Asunción i Santa Fe  231

2.4. Kościoły peruwiańskiego wybrzeża  233

Ilustracje  239

ROZDZIAŁ IV. MODEL KOŚCIOŁA IL GESÙ I ARCHITEKTURA KOLONIALNA AMERYKI POŁUDNIOWEJ – KONFRONTACJE  261

Wprowadzenie  263

1. Modele w badaniach humanistycznych i w architekturze  264

1.1. Model architektoniczny  266

1.2. Model architektoniczny a model mentalny w badaniach form architektonicznych i ich percepcji  267

2. Model kościoła Il Gesù jako model badawczy  272

2.1. Plan i układ przestrzenny - model  272

2.2. Kompozycja fasady - model  273

2.3. Kaplice i nawy boczne - terminologia, forma, funkcja  275

3. Kościół Il Gesù i architektura Ameryki Południowej - relacje  280

3.1. Buenos Aires  281

3.2. Quito  283

3.3. San Pablo w Limie i San Ignacio w Bogocie  285

3.4. San Francisco w Limie  288

4. Kościół Il Gesù i badania nad architekturą Ameryki Południowej - interpretacje  289

4.1. Kościół Il Gesù w historii architektury nowożytnej Europy  289

4.2. Południowoamerykańskie fasady kościołów w typie Il Gesù  292

4.2.1. Fasada La Compańia w Quito  292

4.2.2. Fasada kościoła w Salvadorze da Bahia  295

4.2.3. Fasada kościoła Sao Miguel  302

4.2.4. Fasady kościołów niejezuickich  304

4.3. Układ przestrzenny Il Gesù w kontekście badań architektury południowoamerykańskiej  307

4.3.1. Układ przestrzenny kościołów w Popayan, Cartagenie, Buenos Aires  308

4.3.2. Struktura przestrzenna kościołów jezuickich w Brazylii i model Il Gesù  310

4.3.3. Układ przestrzenny Il Gesù a świątynie niejezuickie  311

Ilustracje  313

Podsumowanie  339

Ilustracje  351

Spis map i ilustracji  367

Skróty  379

Bibliografia  381

Summary  433

Indeks osób  441

Indeks topograficzno-rzeczowy  449

 

Od redakcji  461