Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Rodzice partnerzy i sprzymierzeńcy - ebook

Wydawnictwo:
Rok wydania:
2011
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment
Produkt niedostępny.  Może zainteresuje Cię

Rodzice partnerzy i sprzymierzeńcy - ebook

Niniejszy poradnik, przygotowany przez Fundację „Rodzice Szkole”, wskazując, jak założyć i prowadzić radę rodziców jest elementem szerokiego programu uspołeczniania polskiej oświaty.
Autorzy mają nadzieję, że będzie on służył wszystkim zainteresowanym, a przede wszystkim radom rodziców, dyrektorom i nauczycielom szkół oraz oświatowym pracownikom samorządowym. Zdając sobie sprawę z trudności przedstawienia w krótkim materiale tak szerokiej problematyki zainteresowanych odsyłamy do zamieszczonej na końcu książki bibliografii.

Kategoria: Poradniki
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
Rozmiar pliku: 99 KB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Autorzy

Wojciech Starzyński – Prezes Zarządu Fundacji „Rodzice Szkole”, lekarz weterynarii; pomysłodawca, członek założyciel Społecznego Towarzystwa Oświatowego, wieloletni Prezes STO. Współtwórca oświaty niepublicznej w Polsce, w latach 1997‒2001 doradca Prezesa Rady Ministrów, członek Obywatelskiego Komitetu Edukacji Narodowej; koordynator Komitetu Założycielskiego Ogólnopolskiego Forum Rodziców. W latach 2002‒2010 radny m. st. Warszawy, przewodniczący Komisji Edukacji i Rodziny. W latach 2006‒2010 przewodniczący Rady Fundacji „Rodzice Szkole”, autor kilkudziesięciu artykułów i publikacji dotyczących spraw edukacji narodowej.

Grażyna Kornet – pedagog specjalny, wieloletni nauczyciel akademicki Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, urzędnik Ministerstwa Edukacji Narodowej, Warszawskiego Centrum Pomocy Rodzinie i Społecznego Towarzystwa Oświatowego; specjalista ds. administracji oświatowej oraz specjalista ds. samorządu terytorialnego i rozwoju lokalnego; doradca w punkcie konsultacyjnym dla rad rodziców utworzonym w Społecznym Towarzystwie Oświatowym. Autorka publikacji w zakresie pedagogiki. Ławnik Sądu Rejonowego dla Warszawy-Śródmieścia w latach 2008‒2011.

Barbara Robakiewicz –matka trojga dzieci, polonistka, nauczycielka, dyrektorka Prywatnego Żeńskiego Gimnazjum i Liceum im. Cecylii Plater-Zyberkówny w Warszawie (1998–2001), naczelnik Wydziału Oświaty i Wychowania dla Dzielnicy Śródmieście Urzędu m.st. Warszawy, urzędniczka samorządowa specjalizująca się w projektach edukacyjnych finansowanych ze środków europejskich, współpracowniczka Fundacji „Rodzice szkole”.

Maria Szpilowska – Wiceprezes Zarządu Fundacji „Rodzice Szkole”, specjalista organizacji i zarządzania, długoletni pracownik i członek Społecznego Towarzystwa Oświatowego, organizator i współautor cykli szkoleń i spotkań edukacyjnych, pomysłodawca i realizator projektów szkoleniowych (W kierunku szkoły partnerskiej i obywatelskiej, Co Ty możesz zrobić dla swojej szkoły? STER- Szkoła Trenerów i Ekspertów Rodzicielskich), Animator i współorganizator regionalnych inicjatyw rodzicielskich. Certyfikowany trener Klubu Myśli Społecznej. W latach 2006–2010 – Prezes Zarządu Fundacji „Rodzice Szkole”. Autor publikacji i artykułów dotyczących roli rodziców w życiu szkoły i społeczności lokalnej.Wstęp

Wiek XXI jest stuleciem, w którym niezbędna jest wszechstronna i ustawiczna edukacja umożliwiająca uczestnictwo w globalnym organizmie, jaki tworzą obywatele państw demokratycznego świata.

Przyszłość stanowi wielkie wyzwanie i rodzi zobowiązanie do zapewnienia odpowiedniego poziomu edukacji tym, którzy chcą sprawnie działać w wysoko rozwiniętym społeczeństwie.

W Polsce obserwujemy obniżenie jakości kształcenia przy jednoczesnym wzroście jego kosztów, które są dotkliwe dla budżetów rodzin, zaś dla budżetów gmin i powiatów stanowią obciążenie skutkujące częstymi likwidacjami szkół, będących w przeszłości ośrodkami kultury i miejscami spotkań lokalnej społeczności.

Brak zaufania do nauczycieli i administracji oświatowej tworzy przeszkody w dążeniu do zapewnienia szkołom odpowiednio wysokiego statusu jako miejsca, gdzie się kształci i wychowuje. Czynnikiem o przełomowym znaczeniu, zwiększającym społeczne wsparcie, niezbędne do utrzymania i rozwijania oświaty na zadowalającym poziomie, jest uczestnictwo rodziców w działalności szkół.

Dzieci, które widzą zaangażowanie i samoorganizację rodziców prowadzącą do osiągnięcia społecznego dobra, mają większą motywację do nauki, a ich sukcesy umacniają poczucie własnej wartości. Potrafią aktywniej uczestniczyć w integracji społeczności lokalnej sprzyjając budowaniu tożsamości miejsca, w którym żyją. Potrafią planować swoją przyszłość.

Obecność rodziców w życiu szkoły wyraźnie p maga w przekazywaniu informacji oraz identyfikowaniu i rozwiązywaniu problemów edukacyjnych pomiędzy wszystkimi uczestnikami życia szkolnego.

Oczywiste jest, że poziom kadry nauczycielskiej i wielkość środków finansowych przeznaczanych na oświatę nie zmieni się z dnia na dzień, ale pomoc rodziców może ten proces wyraźnie przyspieszyć.

Samorządy terytorialne, jako organy założycielskie dla ponad 50 tys. publicznych szkół i placówek oświatowych*, działają w oparciu m.in. o ustawę o systemie oświaty, ustawę Karta Nauczyciela, akty wykonawcze do nich, ustawy o samorządzie gminnym,powiatowym i wojewódzkim, statuty jednostek samorządu terytorialnego oraz ich własne uchwały dotyczące lokalnej polityki oświatowej.

W większości tych przepisów prawnych wyraźnie podkreśla się potrzebę włączenia rodziców i rad rodziców w życie szkół.

Niniejszy poradnik, przygotowany przez Fundację „Rodzice Szkole”, wskazując, jak założyć i prowadzić radę rodziców jest elementem szerokiego programu uspołeczniania polskiej oświaty.

Autorzy mają nadzieję, że będzie on służył wszystkim zainteresowanym, a przede wszystkim radom rodziców, dyrektorom i nauczycielom szkół oraz oświatowym pracownikom samorządowym. Zdając sobie sprawę z trudności przedstawienia w krótkim materiale tak szerokiej problematyki zainteresowanych odsyłamy do zamieszczonej na końcu książki bibliografii.

* Szkoły publiczne ( z mocy prawa: bezpłatne i ogólnie dostępne) mogą również zakładać i prowadzić, zgodnie z art. 5 ust. 3a-3f ustawy o systemie oświaty: minister właściwy do spraw wewnętrznych, Minister Obrony Narodowej, minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, minister właściwy do spraw rolnictwa, minister właściwy do spraw środowiska, Minister Sprawiedliwości oraz inne osoby prawne i osoby fizyczne. W szkołach prowadzonych przez osoby prawne i osoby fizyczne rady rodziców mogą być powoływane i działać na podstawie indywidualnych decyzji organów prowadzących, ale nie dotyczą ich przepisy art. 53, art. 54 ust. 1–6 i 8 oraz art. 55 i 56 ustawy o systemie oświaty.Rozdział I Prawa i obowiązki rady rodziców w wybranych aktach prawnych

Prawo gwarantuje udział rodziców w życiu szkoły (placówki) ich dzieci. Wskazane akty prawne, w których rodzice i ich reprezentacja – rada rodziców występują jako ważne ogniwo systemu edukacji, umożliwiają im aktywne włączenie się we współdecydowanie o sprawach szkoły. Są to:

Konstytucja RP
Ustawa o systemie oświaty
Ustawa Karta Nauczyciela

Na uwagę zasługują również przyjęte w prawie europejskim normy, podkreślające rolę rodziców w szkole, określone w Europejskiej Karcie Praw i Obowiązków Rodziców

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (DZU. Nr 78, poz. 483, z późn. zm.)

Art. 48

Rodzice maja prawo do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami. Wychowanie to powinno uwzględniać stopień dojrzałości dziecka, a także wolność jego sumienia i wyznania oraz jego przekonania.

Art. 53

---- ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Rodzice mają prawo do zapewnienia dzieciom wychowania i nauczania moralnego i religijnego zgodnie ze swoimi przekonaniami. Przepis art. 48 ust. 1 stosuje się odpowiednio.
---- ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Art. 53

---- ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. Rodzice mają prawo do zapewnienia dzieciom wychowania i nauczania moralnego i religijnego zgodnie ze swoimi przekonaniami. Przepis art. 48 ust. 1 stosuje się odpowiednio.
---- ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

---- -----------------------------------------------------------------------------------
1. Państwo w swojej polityce społecznej i gospodarczej uwzględnia dobro rodziny. (…)
---- -----------------------------------------------------------------------------------

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.):

Art. 36a.

---- ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
6. W celu przeprowadzenia konkursu (zgodnie z ust. 3 tego artykułu wymogu przeprowadzania konkursu na stanowisko dyrektora nie stosuje się do szkół i placówek publicznych prowadzonych przez osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego – przyp. GK) organ prowadzący szkołę lub placówkę powołuje komisję konkursową w składzie:
---- ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

---- -----------------------------------------------------------------
1) trzech przedstawicieli organu prowadzącego szkołę lub placówkę;
2) dwóch przedstawicieli organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
3) po jednym przedstawicielu:
---- -----------------------------------------------------------------

---- ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
a) rady pedagogicznej,
b) rady rodziców,
c) zakładowych organizacji związkowych, przy czym przedstawiciel związku zawodowego nie może być zatrudniony w szkole lub placówce, której konkurs dotyczy
---- ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

---- --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
9. Przepisy (…) stosuje się również w przypadku konkursu na stanowisko dyrektora nowo zakładanego zespołu szkół lub placówek, z tym że:
---- --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

---- ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1) przedstawiciela rady pedagogicznej wyłania się spośród przedstawicieli rad pedagogicznych wszystkich szkół lub placówek łączonych w zespół;
2) przedstawiciela rady rodziców wyłania się spośród rad rodziców uczniów wszystkich szkół lub placówek łączonych w zespół.
---- ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

----- ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
11. W przypadku szkół i placówek, o których mowa w art. 44 i art. 52 ust. 1, w skład komisji nie wchodzą odpowiednio przedstawiciele rady pedagogicznej i rady rodziców.
----- ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Art. 39.

---- ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4. Dyrektor szkoły lub placówki w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą szkoły lub placówki, radą pedagogiczną, rodzicami i samorządem uczniowskim.
---- ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Art. 51.

----- -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
9. Powstanie rady szkoły lub placówki organizuje dyrektor szkoły lub placówki z własnej inicjatywy albo na wniosek rady rodziców, a w przypadku gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych także na wniosek samorządu uczniowskiego.
10. W szkołach artystycznych przepisy ust. (…) i 9 stosuje się odpowiednio.
----- -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Art. 53.

---- --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. W szkołach i placówkach, (z wyłączeniem szkół i placówek wymienionych w przepisach wydanych przez ministra edukacji narodowej oraz ministra kultury i dziedzictwa narodowego – przyp. GK), działają rady rodziców, które reprezentują ogół rodziców uczniów.
2. W skład rad rodziców wchodzą:
---- --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

---- ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1) w szkołach – po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału;
2) w placówkach – co najmniej 7 przedstawicieli, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców wychowanków danej placówki;
3) w szkołach artystycznych – co najmniej 7 przedstawicieli, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danej szkoły.
---- ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

---- ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. W wyborach, o których mowa w ust. 2, jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
4. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności:
---- ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

---- -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1) wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady;
2) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad, o których mowa w ust. 2 pkt. 1‒3, oraz przedstawicieli rad oddziałowych, o których mowa w ust. 2 pkt. 1, do rady rodziców odpowiednio szkoły lub placówki.
---- -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

---- ------------------------------------------------------------------------------------
5. Rady rodziców mogą porozumiewać się ze sobą, ustalając zasady i zakres współpracy.
---- ------------------------------------------------------------------------------------

Art. 54.

---- ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły lub placówki, organu prowadzącego szkołę lub placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły lub placówki.
2. Do kompetencji rady rodziców, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, należy:
---- ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

---- ------------------------------------------------
1) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną:
---- ------------------------------------------------

---- ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
a) programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,
b) programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców;
---- ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

---- ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły lub placówki, (…);
3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły
---- ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

---- --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. W szkołach artystycznych, w których nie prowadzi się kształcenia ogólnego, nie uchwala się programu profilaktyki, o którym mowa w ust. 2 pkt. 1 lit. b.
4. Jeżeli rada rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a lub b, program ten ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną.
5. W szkołach i placówkach, w których nie tworzy się rad rodziców, programy, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uchwala rada pedagogiczna.
6. Programów, o których mowa w ust. 2 pkt. 1, nie uchwala się w szkołach dla dorosłych.
7. W szkołach i placówkach publicznych prowadzonych przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego lub przez osoby fizyczne oraz w szkołach i placówkach niepublicznych programy, o których mowa w ust. 2 pkt. 1, ustala organ wskazany w statucie szkoły lub placówki.
8. W celu wspierania działalności statutowej szkoły lub placówki, rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin, o którym mowa w art. 53 ust. 4.
---- --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Art. 56.

---- ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2. Podjęcie działalności w szkole lub placówce przez stowarzyszenie lub inną organizację, (…), wymaga uzyskania zgody dyrektora szkoły lub placówki, wyrażonej po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii rady szkoły lub placówki i rady rodziców.
3. W szkołach i placówkach, (…) (w których nie tworzy się rad rodziców na podstawie przepisów wydanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego – przyp. GK), oraz w szkołach i placówkach, w których nie utworzono rady szkoły lub placówki, nie stosuje się wymogu uzyskania pozytywnej opinii odpowiednio rady szkoły lub placówki i rady rodziców, o których mowa w ust. 2.
---- ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Art. 57.

Przepisy art. 50‒53, art. 54 ust. 1‒6 i 8 oraz art. (…) i 56 nie dotyczą szkół i placówek publicznych prowadzonych przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego lub przez osoby fizyczne oraz szkół i placówek niepublicznych.

Art. 62.

---- ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Organ prowadzący szkoły różnych typów lub placówki może je połączyć w zespół. Połączenie nie narusza odrębności rad pedagogicznych, rad rodziców, rad szkół lub placówek i samorządów uczniowskich poszczególnych szkół lub placówek, o ile statut zespołu nie stanowi inaczej.
---- ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Art. 64a.

---- --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Dyrektor szkoły podstawowej, gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalnej oraz szkoły artystycznej może z własnej inicjatywy lub na wniosek rady szkoły, rady rodziców, rady pedagogicznej lub samorządu uczniowskiego, za zgodą odpowiednio rady rodziców i rady pedagogicznej oraz w przypadku, gdy z inicjatywą wystąpił dyrektor szkoły lub wniosku złożonego przez inny podmiot niż samorząd uczniowski – także po uzyskaniu opinii samorządu uczniowskiego, wprowadzić obowiązek noszenia przez uczniów na terenie szkoły jednolitego stroju.
3. Wzór jednolitego stroju, o którym mowa w ust. 1, ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z radą rodziców i po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i samorządu uczniowskiego.
4. Dyrektor szkoły, w której wprowadzono obowiązek noszenia przez uczniów jednolitego stroju, może w uzgodnieniu z radą rodziców i po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej określić sytuacje, w których przebywanie ucznia na terenie szkoły nie wymaga noszenia przez niego jednolitego stroju.
5. Przepisów ust. 1‒4 nie stosuje się w szkołach, w których nie tworzy się rad rodziców.
---- --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: